Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.213 billeder på Myldretid:

Ny gasbus til Fredericia på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Ny gasbus til Fredericia på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

EvoBus og Tide Bus deltog i bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i juni 2013 med denne helt nye gasbus, der skal bruges på bybusserne i Fredericia efter Tide Bus' overtagelse.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Frederiksberg Sporveie 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Frederiksberg Sporveie 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Frederiksberg Sporveie 1, De Dion Bouton årg. 1913, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen skal startes med håndsving...

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Busbevarelsesgruppens busser ved bustræffet på Skjoldenæsholm i 2013

Busbevarelsesgruppens busser ved bustræffet på Skjoldenæsholm i 2013

Busbevarelsesgruppen Danmark deltog i bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 15. juni 2013 med disse tre busser. DSB-bussen er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1991, der har kørt som bybus i Horsens og samtidig repræsenterer DSB-bybusser fra andre byer som f.eks. Kolding, Holbæk og Næstved. Tylstrup-bussen er en Leyland-DAB 7-1200L-rutebil fra 1987 - en type, der i 1980'erne og 1990'erne var særdeles udbredt som (privat) rutebil i det meste af landet. Den gule bus er Aalborg Omnibus Selskab 245, en Volvo B10R/Aabenraa fra 1983, som var en typisk bybus i den nordjyske hovedstad, men samtidig ellers stort set kun fandtes hos HT.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Århus Sporveje 165 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Århus Sporveje 165 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Århus Sporveje vogn 165, en Volvo B655/Nordisk årg. 1961, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen har lige fået en større overhaling, som gør sig godt i sommersolen!

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

City-Trafik 2419 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 2419 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Siden udrangeringen i efteråret 2011 har City-Trafik 2419, Scania/Lahti årg. 1996, tilhørt et privat firma, der gæstede bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 15. juni 2013.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

KS 470 med bivogn i sløjfen ved Eilers Eg, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 470 med bivogn i sløjfen ved Eilers Eg, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS-motorvogn 470 med bivogn 1065 i sløjfen ved Eilers Eg.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Bushistorisk Selskabs SAS-bus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Bushistorisk Selskabs SAS-bus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

SAS drev i mange år en busrute mellem Lufthavnen og SAS-hotellet ved Vesterport; senere Københavns Hovedbanegård. I 1950'erne fik man leveret en serie busser med karrosseri fra Aabenraa i et særligt design, der skulle få busserne til at ligne en flyvemaskine. En af disse busser er bevaret hos Bushistorisk Selskab, og her ses den på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Aalborg Omnibus Selskab 245 bagfra på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245 bagfra på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Aalborg Omnibus Selskab 245 er en Volvo B10R/Aabenraa fra 1983. Aalborg-vognene havde Allison-gear, mens de tilsvarende busser i København fik Voith-gear. Bussen er for nylig blevet heloplakeret og mangler derfor bomærke og påskrifter mv. Her ses den i regnen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm under deltagelse i et bustræf.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Københavns Sporveje serie 1, 2 og 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje serie 1, 2 og 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporvejes serie 1, 2 og 3 side om side. Vogn 995 (til venstre) er leveret 1964 i forbindelse med de første omstillinger af sporvognslinjer til busdrift. Vogn 322 (i midten) fra 1968 er en videreudvikling af serie 1 og også anskaffet i forbindelse med bussificeringerne. Bus 531 (til højre) er prototypen på serie 3 og på Volvo B59 i det hele taget. Serie 3 erstattede de sidste sporvogne i København.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Odense Bytrafik 30 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Odense Bytrafik 30 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Odense Bytrafik 30, Volvo B656/SMH årg. 1952, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Tide Bus 8228 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Tide Bus 8228 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

I 2013 kom der for første gang ledbusser i Odense bybustrafik. Entreprenøren på kørslen, Tide Bus, har fået leveret en serie nye Mercedes-Benz O530G Citaro-ledbusser. Én af dem, vogn 8228, deltog i bustræffet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 15. juni 2013 og gjorde under besøget en tur på museets veteranbusrute. Her ses bussen omgivet af Århus-sporvogn nr. 1 (til venstre) og Århus Sporveje-ledbus 452 (til højre).

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

KS 275 med bivogn 1253 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 275 med bivogn 1253 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporvejes hovedtypemotorvogn nr. 275 fra 1907 med bivogn nr. 1253 fra 1909 skiltet som linje 15 mod Ordrup på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Dengang sporvognslinje 15 så sådan ud, blev den drevet af Københavns Sporveje og NESA i fællesskab. Fra 1953 blev NESAs del erstattet af trolleybusser, og linje 15 afkortedes til Hans Knudsens Plads. 10 år senere nedlagdes linjen helt.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

HT 1596 og 1856 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 1596 og 1856 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

To 1980'er-bybusser fra HT: Til venstre vogn 1596, der er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1983, og til højre bus 1856, Volvo B10M/DAB fra 1988.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

KS 531 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 531, Volvo B59-prototypen fra 1970, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen var med som "reservevogn" til bustræffet, idet 571 (fra serieleverancen) var i brug ved et arrangement i Gentofte.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Arriva 1192 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Arriva 1192 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Arriva 1192, en 14,6 m Scania OmniLink årg. 2012, er klar til at gøre en tur på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms veteranbusrute. En veteran kan den dog næppe kaldes. Til daglig træffes den på linjerne 173E og 20E.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Tylstrup Busser 129 og Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Tylstrup Busser 129 og Aalborg Omnibus Selskab 245 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

To nordjyder mødes på Sjælland: Tylstrup Busser vogn 129 og Aalborg Omnibus Selskab 245. Begge vogne indgår i Busbevarelsesgruppen Danmarks samling.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

Oslo Sporveier 203 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Oslo Sporveier 203 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Blandt Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms udenlandske sporvogne er Oslo Sporveier nr. 203, der er bygget i 1953.

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013.

S-tog SA 100 ved Taastrup st.

S-tog SA 100 ved Taastrup st.

26. maj 2013 var det 50 år siden, S-banen blev forlænget fra Glostrup til Taastrup. Siden er der sket en del på Taastrup st., som er ombygget til ukendelighed, ligesom busterminalen er flyttet to gange, og der er et centerbyggeri i gang langs banens sydside. SA 100 som linje B mod Høje Taastrup gør holdt, hvor linjen havde vestlig endestation fra 1963 til 1986.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013.

S-tog SA 66 ved Albertslund st.

S-tog SA 66 ved Albertslund st.

Albertslund station åbnede sammen med S-banens forlængelse fra Glostrup til Taastup 26. maj 1963. Dengang var det et ret ubebygget område, men forinden eksisterede der faktisk et trinbræt ved navn Vridsløselille beliggende lidt længere mod vest. I alle årene siden åbningen har S-togslinje B betjent stationen, og her ses SA 66 som linje B mod Hillerød i Albertslund på stationens 50-årsdag.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013.

City-Trafik 2831 og Arriva 1170 i bushavnen ved Nørreport st., København

City-Trafik 2831 og Arriva 1170 i bushavnen ved Nørreport st., København

Bustrafikken omkring Nørreport er endnu engang blevet omlagt. I pinsen 2013 toges den nye bushavn i Nørre Voldgade i brug. Busser med endestation på Nørreport, dvs. linje 6A (korte ture), 42, 150S, 173E, 184 og 185, afsætter nu passagerer i vejsiden af Nørre Voldgade ud for stationen og kører til bushavnen for udligning. Kort før afgang kører bussen fra bushavnen tilbage til Nørre Voldgade-stoppestedet for at opsamle passagerer fra modsatte vejside. Ombygningen af stationen er endnu ikke så langt, at kørslen flyttes til den side af Nørre Voldgade, der vender væk fra byen, men det bliver den endelige ordning. Selve bushavnen er kun til vending af busser og udligning. Der er ikke stoppesteder her, og det er heller ikke planen, at der skal være det. Et nyt folkerum for chaufførerne er i øvrigt indrettet i tilknytning til bushavnen. City-Trafik 2831 (linje 42) og Arriva 1170 (linje 150S) i bushavnen i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2013.

Nettbuss 8434 krydser Nørre Voldgade, København

Nettbuss 8434 krydser Nørre Voldgade, København

Fra pinsen 2013 er en række linjer, der passerer Nørreport station, omlagt til kørsel ad Vendersgade, hvor der er etableret stoppested for Nørreport station. Det gælder linje 5A mellem Amager og Husum, linje 14 mellem Enghave st. og Ryparken, linje 42 i retning mod Emdrup/Ballerup og de korte ture på linje 350S, der vestfra kun kører til Nørreport (disse standser dog ikke i Vendersgade), samt natbusserne på linje 95N og 96N. Mange vil nok kunne huske, at en tilsvarende omlægning eksisterede i årene 1997-2003, hvor metrobyggeriet i Frederiksborggade hærgede Nørreport, og linje 5, 14 og 16 var forvist til Vendersgade. Omlægningen indebærer, at linje 14 nu kører direkte på tværs af Nørre Voldgade til og fra Nørregade. Og at linjen igen betjener Kommunehospitalet, som i dag huser en del af Københavns Universitet. Nettbuss 8434 som linje 14 krydser Nørre Voldgade. I baggrunden til venstre er en linje 184 på vej fra bushavnen mod afgangsstoppestedet i Nørre Voldgade, og til højre skimtes bagenden af en linje 5A i Vendersgade.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2013.

Orientekspressen ved Trekroner

Orientekspressen ved Trekroner

Tre gange har det legendariske luksustog Orientekspressen kørt på danske skinner: i 1986, 1996 og 2013. Her passerer Orientekspressen med sine 15 flotte, gamle vogne Trekroner trukket af MZ 1401.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2013.

Arriva 1965 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1965 på Finsensvej, Frederiksberg

Arriva 1965, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 14 på Finsensvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945 ved Operaen, København

Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 9A ved Operaen - linjens eneste Scania-bus.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Arriva 1855 og 1957 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1855 og 1957 ved Svanemøllen st., København

Engang delte sporvognslinjerne 4 og 14 sløjfen ved Svanemøllen. Fra december 2003 til marts 2013 var det buslinjerne 4(A) og 14. Det er dog slut nu. En kort tur på linje 14, der køres af Arriva 1957, Scania OmniLink årg. 2009, ankommer til Svanemøllen for at sætte passagerer af og køre i garage, mens bus 1855, Scania OmniLink årg. 2004, afventer tid til afgang.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.