Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.283 billeder på Myldretid:
Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave

Et særtog fra Østerport fragtede transportminister Hans Christian Schmidt, DSBs administrerende direktør Flemming Jensen og et større følge til den nye Carlsberg station, der blev indviet med snoreklipning, taler og musik ved Jernbaneorkestret. Særtoget var det flagsmykkede sæt SA 34, som samtidig er det reneste S-tog, fotografen har set i meget lang tid. Ydermere havde man fundet på at skilte det linje Bx! Her passerer særtoget gennem Enghave station.
Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.
Første S-tog ankommer til Carlsberg station, København

Første S-tog lægger an til landing på den nye Carlsberg station. Det er linje B mod Farum med afgang kl. 12.01 på indvielsesdagen 3. juli 2016. Afgangen blev kørt af SA 94. Når den nye Carlsberg-bydel er vokset frem, forventes den nye station at få ganske mange passagerer, og den er bl.a. tilgodeset med rulletrapper og en stor cykelkælder. Busbetjeningen i området er dog ikke ændret, så vil man skifte til linje 3A, 10 eller 14, må man ud på en kort spadseretur til Enghavevej, men linje 1A kører da forbi på Vigerslev Allé.
Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.
Sidste S-tog afgår fra Enghave station, København

Det definitivt sidste S-tog fra Enghave station blev linje B mod Høje Taastrup 3. juli 2016 kl. 11.54. Afgangen blev kørt af SA 17, der her ses sætte i gang fra stationen. En del interesserede var mødt frem for at forevige det. Adgang til stationen blev umiddelbart efter spærret, og perron, gangbro og trappe mv. vil formentlig blive fjernet i de kommende måneder. På arealet vil der muligvis senere blive etableret et vendespor, der vil gøre det muligt at lade nogle af de vestfrakommende S-tog have den nye Carlsberg station som endestation. Enghave station åbnede som S-togsstation i 1934, men havde forinden eksisteret i en årrække som Vester Fælledvej trinbræt for visse "almindelige" tog.
Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.
Keolis 8484 i +Way-design ved Nørreport st., København

Keolis 8484, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, var en periode i efteråret 2015 forsøgsvist folieret i det planlagte +Way-design, idet linje 5A fra april 2017 skal overgå til dette koncept. Cirklerne med +'er i var gennemgående i designet. Det endelige design kommer dog til at have et andet logo end cirklen med et +-tegn.
Foto: Thomas de Laine, 5. november 2015.
DitoBus 4736 i Ruds Vedby

DitoBus 4736, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 490 i Ruds Vedby.
Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2016.
Københavns Sporveje 437 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporvejes motorvogn 437 ved kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum. Vogn 437 var den første vogn foreningen anskaffede, og det skete kort efter stiftelsen i 1965. Nummer 437 blev bygget af Scandia til Københavns Sporveje i 1918, og den var i drift frem til foreningens overtagelse.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Århus Sporveje nr. 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Århus Sporveje nr. 3 udsmykket i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæumskavalkade. Vognen blev bygget af Scandia i 1945, hvor Aarhus skulle have nye sporvogne, da de gamle var blevet ødelagt under krigen. Vognen var i drift til 1971, hvor sporvejsdriften i Aarhus ophørte.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1501 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 1501, Leyland-DAB serie 6 årg. 1982, i jubilæumskavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1388 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 1388 er netop blevet flot istandsat af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Ved kavalkaden i juni 2015 kunne den ses i Ørnevej-udførelse som linje 43 til Holmens Bro med femkant, Ørnevej-mærke og det hele. Bussen er en Scania BR112/DAB fra 1982 og var i drift i København til 1996, hvor de sidste vogne af typen udrangeredes.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Malmö Lokaltrafik 74 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Malmö Lokaltrafik 74 er bygget af General Motors i 1946 og var i trafik i Københavns naboby frem sporvejsdriftens ophør i 1973. Her ses den på Sporvejsmueet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Birkerød Bus Compagni 43 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43, Leyland-DAB serie 7 årg. 1984, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
"Hønen" på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

"Hønen" på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Denne vogn, der er bygget i 1876, var oprindeligt hesteomnibus, men blev efter nogle år ændret til hestesporvogn.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

I 2001 gik en mangeårig drøm for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i opfyldelse, da museet kunne hjemtage to eksemplarer af de Düwag-ledvogne, der i 1960'erne blev de sidste nye sporvogne til byen, fra Alexandria i Egypten, som serien solgtes til ved sporvejsdriftens ophør. Det var vognene 815 og 890, der vendte hjem, og mens 815 en tid fik lov at gøre tjeneste på Skjoldenæsholm, blev nr. 890 den første, man gik i gang med at tilbageføre til københavnsk standard. Det har været et stort stykke arbejde, som efter 14 år endnu ikke er afsluttet, men ved foreningens store jubilæumskavalkade i juni 2015 deltog vognen i kørende og nymalet udgave.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 801 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Det hedengange HT-Museet udtog HT-ledbus nr. 801 til bevaring tilbage i 1990'erne. Bussen er af serien på HTs første 10 ledbusser, nr. 798-807, anskaffet til kørslen langs Køge Bugt, som inden S-banens åbning var af meget stort omfang. Ledbusserne var samtidig den første almindelige anvendelse af ledbusser i Danmark, og de var et udkomme af samarbejdet mellem Leyland-DAB og schweiziske Saurer. I de år leverede Leyland-DAB således også busser til Schweiz. Vognnummer 801 blev efter sigende valgt til museet på grund af sammenfaldet med nummeret på den første Düwag-ledsporvogn til Københavns Sporveje i sin tid, idet disse 100 vogne havde haft numrene 801-900. Desværre blev ledbussen senere udsat for hærværk, så alle andre ruder end forruden knustes, men kavalkaden i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum var en sjælden chance for at se bussen røre på sig. Her ses den på Sporvejsmuseet skiltet som linje 75E mod Rådhuspladsen - en forgænger for linje 150S, som efter åbningen af S-banen til Køge bl.a. blev hjem for denne bustype.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Århus Sporveje 095 og HT 801 i Sporvejsmuseet Skjoldesnæholms depot i Alsted

Århus Sporveje 095, en Leyland-DAB serie 4 årg. 1978, og HT 801, Saurer-Leyland-DAB serie 3-ledbus årg. 1977, i en af Sporvejsmuseet Skjoldesnæsholms hellige haller, nemlig depotet i Alsted.
Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2015.
KS 101 og 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns Sporvejes trolleybus nr. 101 fra 1938 og dieselbus nr. 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sidstnævnte er en Leyland Comet fra 1949 med karrosseri fra DOMI.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Københavns Sporveje-arbejdsvogne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Et lille vogntog af arbejdsvogne deltog i kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 20. juni 2015. Sporvognen er Københavns Sporvejes slibevogn S1, der oprindeligt var en toetages sporvogn. Foran den er spændt snefejevogn nr. S2, bygget af sporvejene selv i 1941. Bagest i vogntoget er tårnvogn Tv 4, bygget 1931.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 863 i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle

Københavns Sporveje nr. 863, Leyland Royal Tiger/DAB årg. 1958, i Sporvejshistorisk Selskabs depot i Valsømagle.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1388 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 1388, Scania BR112/DAB årg. 1982, i kavalkaden i juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 701 fra 1949 - en af de kun 8 såkaldte "Dukkelise"-vogne. En bivogn til typen kom aldrig længere end tegnebrættet, så i drift kørtes med bivogne fra andre serier af sporvogne. Her, hvor 701 deltager i Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, er det en scrapbivogn.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1501 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

En vogn, der viser bredden (og højden), i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling: Frederiksberg Sporvejes dobbeltdækkermotorvogn nr. 50 fra 1915. Vognen overtoges af Københavns Sporveje sammen med det frederiksbergske sporvejsselskabs vognpark i 1919, hvor Frederiksberg Kommune forpagtede sporvejsdriften i enklaven til Københavns Sporveje. KS udrangerede vognen i 1933.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HHA 3060 og KS 322 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Hamburg-vognen HHA 3060, der er en belgisk-bygget PCC-vogn fra 1951 og i 1958 prøvekørtes af Københavns Sporveje, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i selskab med Leyland-DAB serie II-bus nr. 322 samt, i baggrunden, Volvo B10M/DAB-bus vogn 1856.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Kjøbenhavns Omnibuskompagni 17 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Hesteomnibussen Kjøbenhavns Omnibuskompagni nr. 17 i kavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Københavns Sporveje 41 og 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Et par busser fra den københavnske motorbusdrifts ungdom på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm: Til venstre Københavns Sporveje nr. 41, en Triangel fra 1933, og til højre vogn 314, som er en Reo fra det følgende år.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.