Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.276 billeder på Myldretid:

Nobina 6039 på Nordre Ringvej, Ejby

Nobina 6039 på Nordre Ringvej, Ejby

Nobina 6039, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej ved Ejby. Hovedparten af denne serie busser, som blev leveret til Nobinas overtagelse af linje 300S og 400S, var i en alder af 16 år stadig i drift i efteråret 2024.

Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.

Nobina 6413 ved Rungsted Kyst st. vest

Nobina 6413 ved Rungsted Kyst st. vest

Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 ophørte mange års busbetjening af Rungsted Kyst stations vestside; i køreplaner betegnet "Rungsted Kyst st. vest". Busser på visse linjer, der ankom til Rungsted Kyst st., tog først turen ned til vestsiden, hvor der vendtes på en lille holdeplads foran Heinrich Wencks fine gamle stationsbygning fra Kystbanens åbning i 1897. Derefter kørtes over broen nord for stationen til busterminalen på østsiden, hvor der var endestation. Efter afgang fra Rungsted Kyst kørtes der ikke via vestsiden af stationen. Arrangementet gav mulighed for, at man som ankommende buspassager kunne fortsætte rejsen med tog mod København uden at skulle forcere trapper. Nobina 6413, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2018, har netop rundet Rungsted Kyst st. vest på linje 383, "Hørsholm bybus", som også blev nedlagt ved køreplansskiftet.

Foto: Thomas de Laine, 26. juni 2024.

Nobina 6440 på Taastrup Hovedgade, Taastrup

Nobina 6440 på Taastrup Hovedgade, Taastrup

Nobina 6440, Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 på Taastrup Hovedgade nord for Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.

De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4112, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.

De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København

De Blaa Omnibusser 4111, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Lyngbyvej i København.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.

Nobina 6047 på Nordre Ringvej, Glostrup

Nobina 6047 på Nordre Ringvej, Glostrup

Nobina 6047, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej i Glostrup, lidt syd for Fabriksparken. To år efter nedlæggelsen af linje 30E bærer bussen stadig grønne hjørner, som til gengæld matcher de letbanevogne, der siden august 2024 kører prøvekørsel parallelt med linje 300S mellem Glostrup st. og letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Ejby.

Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.

Keolis 430 på Anlægsvej, Nibe

Keolis 430 på Anlægsvej, Nibe

Keolis 430, Ebusco 3.0 årg. 2024, som NT-rute 50 fra Aalborg mod Løgstør på Anlægsvej i Nibe. Keolis bestilte 31 busser af denne type i 2022, og i eftersommeren 2024 manglede halvdelen endnu at blive leveret.

Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2024.

Keolis 398 på Anlægsvej, Nibe

Keolis 398 på Anlægsvej, Nibe

Keolis 398, Scania Citywide LE årg. 2014, som rute 100 fra Hvalpsund til Aalborg på Anlægsvej i Nibe. Bussen fremstår i Movia-gul, da det er en midlertidig bus, som i 2022 blev overført fra Movialand til Nordjylland som en midlertidig bus, mens Keolis ventede på at få leveret nye Ebusco-elbusser. Men de nye busser har ladet vente på sig, så i sommeren 2024 var bus 398 endnu i trafik på de nordjyske landeveje.

Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2024.

Arriva 1194 som linje 161 på Ring 3 ved Harrestrup Å

Arriva 1194 som linje 161 på Ring 3 ved Harrestrup Å

Linje 161, som i 2024 kører mellem Herlev og Rødovre stationer ad Ring 3, Slotsherrensvej, Bjerringbrovej, Islevdalvej, Jyllingevej, Tårnvej, Nørrekær og Agerkær, er en af Storkøbenhavns ældre buslinjer. HT arvede den i 1974 fra Forenede Rutebiler, men linjen har ændret sig en hel del i årenes løb. Og posen bliver snart rystet igen, for når Ring 3-letbanen i 2025 åbner, skal busnettet tilpasses. Det er planlagt til at ske 14. december 2025, og den dag bliver linje 161 nedlagt. I sommeren 2022 var Ring 3 (også) præget af anlægsarbejderne for letbanen, men 161-bussen i form af Arriva 1194, Scania OmniLink leveret til linjen i 2012, formår at sno sig igennem det hele ud for letbanens kommende depot.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2022.

Transdev 8515 på Per Dubbsgatan, Göteborg, Sverige

Transdev 8515 på Per Dubbsgatan, Göteborg, Sverige

Mercedes-Benz sælger en ekstra lang udgave af den kendte Citaro-ledbus, som man har navngivet "CapaCity". Efter samme logik kunne Sprinter-minibussen være blevet markedsført som en "SimpliCity", men denne mulighed har man indtil videre ladet gå til spilde. CapaCity-ledbusserne er til gengæld blandt andet at finde hos Transdev i Göteborg, som bruger dem på kontraktkørsel for Västtrafik på byens linje 16. På Per Dubbsgatan kører her vogn 8515 med totallængden 20,995 meter.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.

Transdev 8522 ved Marklandsgatan, Göteborg, Sverige

Transdev 8522 ved Marklandsgatan, Göteborg, Sverige

Man fornemmer, at denne bus er længere end de i Danmark typiske ca. 18 meter for ledbusser. Transdev 8522, Mercedes-Benz O530GL Citaro CapaCity årg. 2020, er lige knap 21 meter lang og har da også dobbelt bagaksel under den bageste sektion. Den kan rumme 182 passagerer, hvoraf hver fjerde kan få en siddeplads. Linje 16 i Göteborg køres med disse busser, hvis blå og turkise bemaling måske kan give nogen mindelser om Storstrøms Trafikselskabs rutebilkontraktdesign fra perioden 1995-2006. Foto ved Marklandsgatan.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.

Odense Omnibus 15 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Odense Omnibus 15 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Odense Omnibus 15, Volvo B513/Ørum-P. årg. 1949, er i 2024 blevet færdigrestaureret, synet og genindregistreret, og den er nu aktiv museumsbus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det er museets medarbejdere, som over de foregående 22 år har sat bussen i stand. Lørdag 27. juli 2024 gjorde den bl.a. nogle ture på museets veteranbuslinje rundt om Valsølille Sø, i hvilken forbindelse den her afgår fra museet.

Foto: Thomas de Laine, 27. juli 2024.

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 nedlagdes Københavns linje 37 på strækningen fra Vesterport st. til Flintholm st. på kommunegrænsen mellem Frederiksberg og København. Sidste gang, man nedlagde denne forbindelse, var i oktober 2011, hvor den historiske linje 29 bortfaldt uden erstatning, men dengang varede det ikke så længe, før Frederiksberg Kommune alligevel ønskede betjening på bl.a. Nyelandsvej, og den daværende linje 30 blev derfor forlænget over Frederiksberg til Flintholm. Denne strækning overtog linje 37 i omlægningerne ved Metrocityringens åbning. Ingen af linjerne fulgte dog helt 29'erens gamle rute. I stedet krydsedes bl.a. under metroen på Dalgas Boulevard. Et par måneder før afkortningen til Vesterport dykker GoCollective 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, ned under jernbanebroen på Dalgas Boulevard. Bemærk, at bussens tag stadig har dele af de røde hjørner i behold fra dens tid som A-bus på den daværende linje 8A.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Københavns linje 37 mistede 30. juni 2024 strækningen mellem Vesterport st. og Flintholm st., men kører fortsat fra Vesterport st. over Christianshavn til Kløvermarken og Amagerværket. Der er dog også mørke skyer i horisonten - i hvert fald hvis man bruger kikkert - for den tilbageværende del af linjen. I den miljøkonsekvensrapport for en ny metrolinje til bl.a. Prags Boulevard og Refshaleøen, som i 2024 er offentliggjort, forudsætter modelberegninger for passagertallene på den nye metrolinje nemlig, at linje 37 skal afkortes, så den ikke bliver en konkurrent til metroen. Med sine to afgange i timen, når det går højest, skulle man ellers ikke mene, rutebilen til Kløvermarken kunne være en alvorlig trussel... GoCollective 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, runder hjørnet af Dalgas Boulevard og Finsensvej på Frederiksberg på sin vej mod Amagerværket.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

TLT 2217 på Sõle, Tallinn, Estland

TLT 2217 på Sõle, Tallinn, Estland

Da Connex i 2002 overtog bybuskørslen i Esbjerg fra Ri-Bus, indsatte man en serie nye Scania OmniLink-bybusser. Kilderne er lidt uenige om, om disse busser blev samlet i Silkeborg, hvor Scania havde afhændet den gamle DAB-fabrik tidligere samme år, eller i Katrineholm i Sverige. Men i serien indgik bus 2874, som forblev bybus i Esbjerg i syv år. I den periode skiftede Connex navn til Veolia, men hele Connex' danske busvirksomhed overtoges i 2007 af Arriva, som benyttede bussen resten af dens aktive tid i Danmark. Efter ophøret i Esbjerg i 2009 flyttede Arriva bussen til Gladsaxe, og den kørte herefter på forskellige linjer i og ved København et par år, indtil den i december 2011 hensattes. I sommeren 2013 kom den i trafik under fremmede himmelstrøg, nemlig hos bybusselskabet TLT i Tallinn i Estland, der havde en vis tradition for at køre med brugte Scania-bybusser fra Danmark. I Tallinn fik bussen nummer 2217 og TLTs grønne og hvide design. Den kørte til 2021 og opnåede således en ganske pæn alder. Maj 2018 kunne den opleves i drift på linje 26, hvor den her ses i krydset Sõle/Kopli.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.

Tide Bus 6116 ved Væddeløbsbanen, Aalborg

Tide Bus 6116 ved Væddeløbsbanen, Aalborg

Aalborg Plusbus kører fra Væddeløbsbanen i den vestlige del af byen via Nytorv og Aalborg Banegård til Aalborg Universitet og det nye universitetshospital i den sydøstlige del af byen. I området lige omkring endestationen ved Væddeløbsbanen kan de 24 meter lange dobbeltledbusser og de ambitiøse Plusbus-anlæg virke lidt overdimensionerede... Tide Bus 6116, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, under endestationsophold i bussløjfen på Skydebanevej, som ligger ved Væddeløbsbanen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6111 ved Gigantium, Aalborg

Tide Bus 6111 ved Gigantium, Aalborg

Tide Bus 6111, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, ved plusbusstoppestedet ved kultur- og idrætscentret Gigantium i Aalborg. Busvejen mellem Aalborg og Aalborg Universitet, som der her køres på, er blevet fornyet som del af Aalborg Plusbus-projektet.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6114 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Tide Bus 6114 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

John F. Kennedys Plads i Aalborg er pladsen foran banegården, som samtidig ligger lige over for Aalborg Busterminal. En del af projektet med Aalborg Plusbus var indretning af et stort bybusstoppested med en markant tagoverdækning for Plusbussen på denne plads. Tide Bus 6114, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, holder på John F. Kennedys Plads. Den er kommet fra det særlige bustracé i Jyllandsgade og skal nu fortsætte i blandet trafik op gennem Boulevarden og den centrale del af byen.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6108 på Bertil Ohlins Vej, Aalborg

Tide Bus 6108 på Bertil Ohlins Vej, Aalborg

Aalborg Plusbus forlænges 11. august 2024 i sydøstenden fra AAU Busterminal til Aalborg Universitetshospital. Det er en forlængelse på tre stoppesteder og tre minutter, og i første omgang er det kun to busser i timen, der er forlænget. Men det er sådan her, det vil se ud, når busserne kommer fra hospitalet og kører mod byen og Væddeløbsbanen, den nordvestlige endestation: Tide Bus 6108, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, på Bertil Ohlins Vej lige øst for AAU Busterminal i oktober 2023. Bussen er på vej fra Tide Bus' garageanlæg, som er sydlig nabo til det nye sygehusbyggeri.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6119 i AAU Busterminal, Aalborg

Tide Bus 6119 i AAU Busterminal, Aalborg

AAU Busterminal, dvs. busterminalen ved Aalborg Universitet, var i første omgang den sydøstlige endestation for Aalborg Plusbus, indtil linjen blev forlænget til det nye universitetshospital. Tide Bus 6119, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, afgår fra AAU Busterminal mod Aalborg by.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6112 ved Humlebakken, Aalborg

Tide Bus 6112 ved Humlebakken, Aalborg

Tide Bus 6112, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2022, på Aalborg Plusbus, linje 2, ved Humlebakken. Plusbussen har egne kørespor i midten af gaden.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6119 på Sohngårdsholmsvej, Aalborg

Tide Bus 6119 på Sohngårdsholmsvej, Aalborg

Tide Bus 6118, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, ved Danalien.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6107 på Kastetvej, Aalborg

Tide Bus 6107 på Kastetvej, Aalborg

Tide Bus 6107, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, som linje 2 (Aalborg Plusbus) på Kastetvej ved Aalborg Vestby st. Plusbussens stoppesteder er ganske veludstyrede med store læskærme i moderne design, informationsskærme med realtidsinformation og standere til at checke ind og ud på Rejsekort.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6111 ved Nytorv, Aalborg

Tide Bus 6111 ved Nytorv, Aalborg

Tide Bus 6111, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, som Aalborg Plusbus ved Nytorv. Netop Nytorv var tidligere et centralt busknudepunkt i Aalborg, men denne rolle har andre stoppesteder efterhånden overtaget, og dele af området er blevet gågade.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.

Tide Bus 6119 på busvejen ved Gigantium, Aalborg

Tide Bus 6119 på busvejen ved Gigantium, Aalborg

Tide Bus 6119, Solaris Urbino 24 Electric årg. 2023, på busvejen mellem Aalborg Universitet og Gigantium.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2023.