Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Kim Løvenskjold
Kim Løvenskjold har taget 106 billeder på Myldretid:
Keolis 2459 under ophugning hos HJM Recycling i Glostrup
Keolis 2459 var en DAF SB4000 med VDL Jonckheere Transit-karosseri, som i efteråret 2006 blev leveret fra VDL Bus på Naverland i Glostrup til City-Trafiks garage på Naverland, også i Glostrup. Bussen blev dog bygget på VDLs fabrik i Heerenveen i Holland. Den kørte så godt som hele sit aktive liv hos City-Trafik og Keolis på Naverland garages linjer. Den sidste store opgave var som fast vogn på den nye linje 55E fra marts 2016, og i den anledning fik bussen sine grønne hjørner. Efter 16 års daglig udkørsel fra Glostrup var det dog slut i efteråret 2022, hvor bussen blev udrangeret. I februar 2023 fik den kloen - hos HJM Recycling på Naverland i Glostrup!
Foto: Kim Løvenskjold, 16. februar 2023.
Lokalbus 9051 under ophugning i Glostrup
Gislinge Turistfart fik i 2005 leveret fire DAF SB4000/Jonckheere-rutebiler til kørsel for det daværende Vestsjællands Trafikselskab. Det var i begyndelsen af VDLs fremstød som busleverandør i Danmark, og Gislinge Turistfart har næppe været glade for at modtage deres nye busser, fem måneder senere end de skulle bruges! Omkring samtidig leverede VDL bybusudgaven af samme model til Connex til brug på bl.a. linje 26 i København, og en håndfuld blev også solgt til De Hvide Busser i Hørsholm. Året efter fulgte flere af slagsen til City-Trafik, De Blaa Omnibusser, De Hvide Busser og Fjord-bus, og i 2007 og 2008 kom der også flere i rutebiludgaven til DitoBus, ligesom en serie treakslede blev indsat af Fjord-bus på linje 600S. Gislinge måtte indstille kørslen med sine i efteråret 2008, men senere kørte Gislinge-busserne nogle år for Movia hos DitoBus. Alle fire kom i 2014 i drift hos Lokalbus i Køge, hvor to af dem blev almindelige Movia-kontraktbusser, mens de to andre - herunder den på billedet - blev brugt til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og derfor fik 9000-vognnumre: 9051 og 9052. I efteråret 2021 var det dog slut for bus 9051' vedkommende, og bussen blev tilintetgjort hos HJM Recycling i Glostrup, hvor de sidste rester her er foreviget.
Foto: Kim Løvenskjold, 12. oktober 2021.
Arriva 1666 under ophugning i Glostrup
Efter at have trukket det store læs på først linje 5A og senere andre tunge linjer som 2A, 6A, 7A, 200S og 350S blev de sidste norskkarosserede Volvo B12BLE-busser taget ud af driften i København i februar 2022. Her bliver Arriva 1666 (opr. Nettbuss 8466), Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2007, klippet i stykker hos HJM Recycling i Glostrup i maj 2022, tre måneder efter udrangeringen. Bussen forsvandt dog ikke hundrede procent fra jordens overflade, for motoren fik en anden bus at trække, nemlig Nobina 6032 - en B12BLE fra 2008, men med Säffle-karosseri, som er fast vogn på linje 300S.
Foto: Kim Løvenskjold, 23. maj 2022.
Ex. Bus Danmark 1113 og 1682 hos Staaling, Viborg
Ex. Bus Danmark 1113 og 1682, Scania BR112/DAB-ReBUS årg. 1979 hhv. Scania N112CLB/DAB årg. 1985, på Staalings plads i Viborg. Begge blev solgt af Bus Danmark til Staaling omkring 1997 og var stadig at finde på pladsen efter syv år.
Foto: Kim Løvenskjold, 6. april 2005.
Ex. Bus Danmark 1178 m.fl. hos Staaling, Viborg
Ex. Bus Danmark 1178, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1980, i selskab med to søstervogne og en Scania N112CLB/DAB på Staalings plads i Viborg.
Foto: Kim Løvenskjold, 6. april 2005.
Ex. Bus Danmark 1246, 1249 og 1255 m.fl. hos Staaling, Viborg
En række gamle HT-busser på Staalings plads i Viborg i foråret 2005. De seks nærmeste er Volvo B10R-busser (1246, 1249 og 1255 m.fl.), og de næste to er B10M'er. Alle otte er blandt dem, der blev renoveret i ReBUS-programmet i 1990'erne. Et større antal af disse blev i 1999 solgt til Staaling, og i flere år stod der mange af dem på pladsen.
Foto: Kim Løvenskjold, 6. april 2005.
Vikingbus 549
Vikingbus nr. 549, en Volvo B12B (Volvo 9700) årg. 2008, på opgave for Energi Norge.
Foto: Kim Løvenskjold, 6. april 2016.
Naverland garage efter branden
Keolis' garageanlæg på Naverland i Glostrup efter branden skærtorsdag 1. april 2021. Kranen var til stede, fordi det var nødvendigt at rive dele af bygningen ned, som var i fare for at kollapse. Driften på Naverlands linjer var indstillet.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. april 2021.
Ex. City-Trafik 7083 i Københavns Havn
En bus holder på kajen i Københavns Havn en dag i 2001, klar til udskibning til Polen. Bussen er - som skilterullerne afslører - en tidligere A.P. Hansen-bus, nemlig vogn 11 fra 1987. Den kørte efter ombygning med bagdør i årene 1994-2001 hos Unibus, Arriva og til sidst City-Trafik som vogn (70)83 og var det meste af tiden S-bus. Aftageren i Polen var PPKS Nowy Sacz.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 356 på Brønshøjvej, København
HT 356, Leyland-DAB serie II årg. 1968, på Brønshøjvej i Brønshøj lige ved Vandtårnet og umiddelbart før linje 2's mangeårige endestation på Brønshøj Torv. HT 356 var blandt de busser, HT i 1980'erne gav en renovering, hvorved den fik den helgule farve og i øvrigt omkring 20 år i drift. Billedet er taget i februar 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 556 på Christianshavns Torv, København
Ved køreplansskiftet 13. oktober 2019 forsvandt linje 9 for anden gang fra Christianshavns Torv på grund af en metroåbning. Men i 1980'erne, mens alt endnu åndede fred og ro, var linje 9 en stor linje, som i myldretiderne blev suppleret med faste ekstravogne, de såkaldte karrusel-9'ere, mellem Christianshavns Torv og Østerport st. HT 556, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som linje 9x på Christianshavns Torv. i juni 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 373 på Prøvestenen, København
Gennem en længere årrække betjente først Københavns Sporveje og senere HT Prøvestenen med den særlige linje 42. Fast bus på linjen var i en periode i 1980'erne kunstbus 373, "bykortet", som her ses forlade Prøvestenen som linje 42 mod Christmas Møllers Plads i februar 1988. Det hedder sig, at bus 373 blev anvendt på linje 42, fordi linjen kørte med de samme passagerer hver dag, således at chaufførerne slap for de evindelige spørgsmål om den specielt udseende bus! Vogn 373 var en Leyland-DAB serie II leveret til Københavns Sporveje forud for bussificeringen af linje 6 i april 1969.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 358 i Kildesvældsgade, København
HT 358, Leyland-DAB serie II årg. 1968, som linje 39 i Kildevældsgade på Østerbro i april 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 674 på Frederikssundsvej, København
HT 674, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1976, på Frederikssundsvej i Husum marts 1988 som linje 7 mod Husum Torv, der på det tidspunkt skiltedes som "Husum, Islevhusvej".
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
HT 1105 på Gladsaxe Trafikplads
HT 1105, Leyland-DAB serie 6 årg. 1980, indsat på den daværende linje 166 på Gladsaxe Trafikplads i maj 1988.
Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.
Arriva 1970 på Østerbro, Slagelse
Arriva 1970, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 234 på Østerbro i Slagelse. Da en række af disse busser, oprindeligt anskaffet til linje 3A i København, blev til overs fra Roskilde i foråret 2019, flyttede Arriva dem til kørsel på Vestsjælland.
Foto: Kim Løvenskjold, 29. august 2019.
Arriva 1008 ved Hillerød st.
Arriva 1008, Scania K280UB/Lahti årg. 2016, som linje 600S ved Hillerød st.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. april 2019.
Keolis 2544 ved Hillerød st.
Keolis 2544, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som ekstravogn på linje 380R ved Hillerød st. i foråret 2019. Bussen blev efter 16 års indsats, heraf de første 13 på linje 500S, udrangeret nogle måneder senere. Den nåede at køre 1,2 millioner kilometer.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. april 2019.
Arriva 1426 på Børsbroen, København
Arriva 1426 (opr. Fjord-bus 7486), DAF SBR4000/Jonckheere Transit årg. 2008, svinger fra Børsbroen ind i Børsgade som linje 350S. Det blev den sidste sommer for busser ad denne rute, idet linje 350S fra oktober 2019 er afkortet til ruten Ballerup st.-Nørreport st.
Foto: Kim Løvenskjold, 11. juli 2019.
Arriva 1856 ved leveringen i Ryvang garage, København
Arriva 1856, en elektrisk VDL Citea-ledbus, er netop ankommet pr. lastbil til Arrivas Ryvang-garageanlæg på Østerbro. Disse busser, der skal bruges på linje 2A, har fået fire dobbeltdøre egnet til "frit flow" og er desuden bestykket med 49 sidde- og 84 ståpladser.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.
Arriva 1856 fra vinduessiden i Ryvang garage, København
Arriva 1856 efter leveringen hos Arriva i Ryvangen. Bussen er ud af en serie på 21 elektriske VDL Citea-ledbusser til linje 2A med vognnumrene 1855-1875. Busserne får garage i Ryvang, der overtager linje 2A fra Gladsaxe garage.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.
Arriva 1856 set fra bagende og dørside i Ryvang garage, København
Arriva 1856, VDL Citea-elbus til linje 2A, under levering på Arrivas Ryvang garageanlæg på Østerbro. Der indføres pr. 13. oktober 2019 "frit flow" med ind- og udstigning af alle døre på A-buslinjerne i København, så "stop-klistermærkerne" på de tre bageste sæt dobbeltdøre bliver nok pillet af igen...
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.
Arriva 1856 set fra bagende og vinduesside i Ryvang garage, København
Arriva 1856, en nyleveret elektrisk VDL Citea-ledbus til linje 2A, i Ryvang garage.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.
Arriva 1880 i Ryvang garage, København
Arriva 1880, en netop leveret VDL Citea-elbus, i Ryvang garage. Bussen skal bruges på linjerne 156 og 147/157, der fra december 2019 skal have elbusser på alle ture.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.
Arriva 1880, 1877 og 1879 i Ryvang garage, København
Tre af de nye VDL Citea-elbusser til linje 156 og 147/157 i Ryvang garage.
Foto: Kim Løvenskjold, 1. oktober 2019.