Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Jef F.P. Pallavicini
Jef F.P. Pallavicini har taget 173 billeder på Myldretid:
Pan Bus 248 i garagen i Viborg

Pan Bus har erhvervet den tidligere Århus Sporveje nr. 215, der er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1986. Dens fortid fornægter sig ikke!
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Pan Bus 228 i Nykøbing Mors

Pan Bus købte Limfjordsruterne i Thisted i 1996. Ved den lejlighed overgik Limfjordsruternes vogn 10, en DAB 12-1200L fra 1993, til Pan Bus, hvor den fik nr. 228. Den har dog beholdt Limfjordsruternes farver. På X-Bus-rute 926X kører der dog stadig eller igen busser med Limfjordsruterne-navnet. Her ses Pan Bus 228 i Nykøbing Mors.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Pan Bus 209 i Viborg

I 1994 fik Pan Bus leveret sin vogn 209 til bybusserne i Viborg. Bussen er en DAB 15-1200C mk. II med MAN-motor. Bussens registreringsnummer er dog af nyere dato.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Mønsted Turistbusser-bus i Viborg

I Viborg kan man møde Mønsted Turistbussers Volvo B10M-60/Aabenraa på rute 51. Bussen er tidl. DSB/Combus nr. 310/2310, men har vist også en fortid hos Fjends Rutebiler.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Scania OmniLine-rutebil fra De Gule Busser i Viborg

De Gule Busser er ejer af denne Scania OmniLine-rutebil, der her ses i Viborg. OmniLine-rutebilen er stort set ukendt på Sjælland, hvor der dog nu er indsat én i STS-området, mens typen er ganske udbredt i Jylland. For tiden (februar 2006) er 43 eksemplarer under bygning til Bent Thykjær.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Bendt Krogh-bus i Nykøbing Mors

Bendt Krogh i Rakkeby har bl.a. denne Volvo B10M-60/Aabenraa. Bussen er tidligere Fris, Hornslet, nr. 9411 og senere Wulff Bus 212. Billedet er taget i Nykøbing Mors.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Bus fra Poulsen & Søn i Nykøbing Mors

Poulsen & Søn i Øster Assels er indehaver af denne Volvo B10M-60/Aabenraa-rutebil fra 1993, der har kørt hos selskabet fra ny. Nykøbing Mors.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.
Århus Sporveje 331 ved City vest

Jef Pallavicini har igen været en tur i Århus, og har med hjælp fra Peter Berggrén Brandsen - som han gerne vil benytte lejligheden til at takke - fået taget en stribe billeder af ÅS-busser og amtsrutebiler i Århus. Her er det Århus Sporveje nr. 331, en DAB 12-1200B fra 1996, ved City vest i Århus.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 411 ved Egå Strandvej

Århus Sporvejes ledbus 411 blev for nogle år siden ramt af et tog. Bussen blev dog genopbygget (derfor RT-nummerpladen) under anvendelse af sæder fra en ældre bus, der blev kasseret. Bussen er en DAB 12-1800B-ledbus fra 1991 og i øvrigt den sidst leverede ledbus med det gamle dørarrangement for ÅS-ledbusser, dvs. 2-2/1-1.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 292 i Marienlund, Århus

Efter nytåret 2005/06 vil Århus Sporveje nr. 292-296 være de eneste 12 m-busser tilbage i den gamle bemaling. Nr. 292-296 er leveret i 1992, og de ældre vogne skal på udskiftningsbænken. Bus 292 i Marienlund, Århus.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 291 og 321 i Hasle, Århus

Århus Sporveje 291 er blandt de busser, der snart bliver udrangeret. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1991. I midten af 1990'erne gik ÅS over til at anskaffe Volvo/Aabenraa-singlebusser og Volvo/Säffle-ledbusser. Et eksempel på en Volvo-singlebus fra 1996 er nr. 321, der ses til højre i billedet. Busserne er fotograferet i Hasle ved Århus.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 102 ved Skejby Sygehus

I Århus kan man ikke lide lavgulvsbusser! Derfor benyttes Scania OmniLink-laventrébusserne fra 2001 på de linjer og afgange, der har færrest passagerer. Som her linje 26 ved Skejby Sygehus. Bussen har nr. 102.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 417 i Vejlby Vest, Århus

Århus Sporveje var landets eneste større aftager af serie 12-ledbusser. Denne DAB 12-1800B er fra 1993. De senere eksemplarer fik dørarrangement 2-2/2-0, altså noget mere traditionelt, men fortsat lidt anderledes (vi er jo i Århus!) med dørene i det bageste led placeret lige efter leddet.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Århus Sporveje 278 på Århus Havn

ÅS' vogn 278 er en DAB 12-1200B fra 1990, og den har kun kort tid tilbage i trafik i Århus. Billedet her er taget helt ude ved Maersk-containerterminalen i Århus Havn, hvor linje 91 har endestation.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Arriva 2456 på Århus rtb.

30. oktober 2005 har X-Bus 10 års jubilæum, og dagen fejres med gratis kørsel. X-Bus var en videreførelse af det jyske E-Bus-samarbejde, der opbyggedes gradvist fra 1991. Arrivas bus 2456, der her ses som rute 952X på Århus rtb., er leveret som ny til X-Bus-premieren i 1995. Premieren blev faktisk udsat fra slutningen af september til slutningen af oktober 1995, fordi de nye busser ikke var klar før da. Typen, den faceliftede Scania-DAB SC-1200L, er i øvrigt leveret første gang netop til X-Bus-premieren. 2456 begyndte sin karriere hos Combus, men har siden 2001 tilhørt Arriva.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Bendt Krogh-bus på Århus rtb.

På X-Bus-ruterne forekommer der også busser i trafikselskaberne og vognmændenes egne bemalinger. Her er det nærmest en blanding, idet VAFT-entreprenøren Bendt Krogh har indsat en Volvo B12B-59/Carrus-rutebil i VAFT-design på rute 914X. "Blandingen" består i, at VAFT-designets grundfarve er forskellig fra entreprenør til entreprenør, idet farven ligger tæt op ad entreprenørens egen farve. De sorte og hvide striber er fælles for alle VAFT-busser, mens den orange farve kun benyttes af nogle - heriblandt Bendt Krogh. Mon denne praksis overlever strukturreformen? Bussen er i øvrigt ret ny, idet den er indregistreret lillejuleaften 2004.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Connex 2445 på Århus rtb.

Denne Volvo B10M-60/Aabenraa, Connex nr. 2445, er af den sidste årgang af Aabenraas eget karrosseri. Bussen er nemlig leveret til Combus i 1995. Det var samme år, Aabenraa gik over til at bygge Säffle System 2000-karrosserier. Bussen fremtræder nu i Århus Amt-design og er indsat på rute 107, der er lidt speciel derved, at den betjenes med ret forskellige bustyper, f.eks. også ledbusser og Scania'er.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 30. september 2005.
Odense Bybusser 126 på garagen i Odense

Odense Bybusser har endnu et antal Volvo B10M/Aabenraa-busser med M73-karrosseri. Vogn 126 er fra oktober 1982 og var således knap 23 år gammel, da billedet blev taget. Der er dog - desværre - næppe længe, til den skal på udskiftningsbænken.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. juli 2005.
Odense Bybusser 157 i Hans Mules Gade, Odense

Odense Bybussers vogn 157 er født som vogn 57, men blev omnummereret for et par år siden. Det er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1989, og den ses her i Hans Mules Gade i Odense.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.
Odense Bybusser 61 på Skibhusvej, Odense

Odense Bybusser har også de noget omdiskuterede Volvo B12BLE-busser. Vogn 61/TN 93 569 er en af de nyeste fra omkring årsskiftet 2004/05, og den har Säffle-karrosseri, fordi Aabenraa-fabrikken er lukket. Skibhusvej i Odense.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.
Odense Bybusser 163 på Næsbyvej, Odense

Odense Bybussers vogn 163 er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1990. Bussen er fra før man "vendte strømmen" og begyndte at stige ind foran i Odense. Derfor er der destinationsskilt i vognsiden ved bagdøren. Odense Bybusser 163, der de første mange år hed vogn 63, på Næsbyvej i Odense.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. juli 2005.
Århus Sporveje 279 og 343 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporveje nr. 279 (tv.) og 343 (th.) er begge af typen DAB 12-1200B men fra 1991 hhv. 1997. Sidstnævnte bus adskiller sig ikke kun ved at være helt i gul, men også ved at have samme DAF-motortype som DABs serie 15-lavgulvsbusser. Bus 343 er i øvrigt blandt de aller senest byggede serie 12-busser.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.
Århus Sporveje 267 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporvejes bus 267 er en DAB 12-1200B fra 1990. Udrangeringerne er nu nået til disse busser, og som det ses på billedet fra garagen på Bryggervej, har 267 både mistet navnetræk, internnummer og nummerplader.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.
Århus Sporveje 310 i Frydenlund, Århus

I 1995 fik Århus Sporveje (ÅS) en serie DAB 12-1200B-bybusser, der adskiller sig fra den store serie tidligere leverede ved at have den nye bemaling, hvor bussen er helt gul. Billedet er taget i Frydenlund ved Århus.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.
Århus Sporveje 414 i Marienlund, Århus

I Århus gør de mange ting anderledes. Århus Sporvejes ledbus nr. 414, en DAB 12-1800B fra 1992, er således spækket med Århus-specifikke detaljer: Bemærk f.eks. destinationsskiltet over midterdøren i det forreste led og de lodrette grønne striber omkring denne dør, der markerer, at hér stiger man ind. Udstigningsdørene (det er bussens øvrige døre) er tilsvarende flankeret af røde striber, der indikerer forbud mod indstigning. Dobbeltdøren i det bageste led er også placeret helt fremme ved leddet i modsætning til DAB-ledbusser til andre modtagere. Bussen har også reklamer i tagkanten og en særlig stoletype mv. Foto i Marienlund, Århus.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.