Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Jef F.P. Pallavicini

Jef F.P. Pallavicini har taget 173 billeder på Myldretid:

Bent Thykjær 80 i Vejle

Bent Thykjær 80 i Vejle

Til morgendubblering på VAT-rute 215 anvender Bent Thykjær denne Volvo/Aabenraa-rutebil fra 1988. Bussen lyder internnr. 80 og kom til Thykjær i 1999. Oprindeligt leveredes den til Papuga i Brørup, men den har også kørt hos DSB busser/Combus som nr. 8053. Foto i Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Bent Thykjær 25 i Vejle

Bent Thykjær 25 i Vejle

Bent Thykjærs vogn 25 er denne Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus fra 1997. Bussen er oprindeligt leveret til DSB busser i Århus som vogn 2529. Tilsyneladende bruges den af Thykjær kun til en enkelt afgang på VAT-rute 202 fra Løsning til Vejle om morgenen. Her er bussen ankommet til Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Pan Bus 231 i Fjerritslev

Pan Bus 231 i Fjerritslev

Pan Bus/Limfjordsruterne vogn 231 leveret i forbindel X-Bus-systemets premiere i oktober 1995. Bussen er en Scania-DAB SC-1200L i den faceliftede udgave, der introduceredes samtidig. Bussen ses her som rute 970X på Fjerritslev busterminal.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 2436 i Fjerritslev

Connex 2436 i Fjerritslev

Det gamle DSB busser/Combus fik ikke leveret mange helt almindelige serie 12-busser. Men et mindre antal 12-1200L'er blev nyleveret til DSB i Nordjylland. En af disse var nr. 2436, der fulgte med over til Connex i 2001. Bussen ses her på NT-rute 70 i Fjerritslev. I baggrunden en Bova Futura fra Søndergaards Busser på ruten til København.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Solsidens serie 9'er i Løgstør

Solsidens serie 9'er i Løgstør

Solsidens Turistfart er et hyggeligt lille busselskab i Nordjylland. Der køres bl.a. som entreprenør for Nordjyllands Trafikselskab på en række lokalruter. En af disse er rute 543, der bl.a. betjener Løgstør, hvor billedet er taget. Bussen er en Leyland-DAB 9-0948L fra 1986. Bussen kom til Solsiden i 1999, men kørte først hos Dana Bus i Bjerringbro og senere hos Holger Nielsen, Spjald, og Klemmensøs eftf. i Holbøl.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 4027 i Løgstør

Connex 4027 i Løgstør

Connex anskaffede sin bus 4027, Volvo B10M/Aabenraa-rutebil, da man i 1998 overtog en mængde regionalbuskørsel for Nordjyllands Trafikselskab fra City-Trafik i Hadsund. Det blev i sin tid begyndelsen på selskabets karriere i det nordjyske. I 2006 er det slut med den, for Connex har tabt alle sine cirka 60 busser i Nordjylland! Løgstør busterminal.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 i Hobro

Connex 6165 i Hobro

Connex 6165 er efterhånden en gammel bus. Den blev i 1994 leveret til Linjebus i Hovedstadsområdet som del af den første serie Scania MaxCi-busser i Danmark. Linjebus/Connex havde den i trafik i Københavnsområdet helt til 2004. I 2005 blev den sat i trafik igen, men nu i Nordjylland, hvorfor den har fået Nordjyllands Trafikselskabs bybusstriber. Connex anvender bussen i Hobro, hvor den er fanget ved Handelsskolen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 fra siden i Hobro

Connex 6165 fra siden i Hobro

Connex' bus 6165 er nok landets eneste tilbageværende Scania MaxCi. Typen nåede kun at blive udbredt i Hovedstadsområdet, hvor Linjebus i 1994-95 fik leveret 41 stk., mens Swebus Sjælland fik 10 vogne i 1996. En enkelt bus har derudover været i trafik i Vestsjælland som ethanol-bus, men den var lånt i Sverige. Foto i Hobro.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 6165 indefra

Connex 6165 indefra

Da Linjebus i efteråret 1994 indsatte Scania MaxCi-busserne på bl.a. Taastrups bybuslinjer udløste det et vredt læserbrev, hvoraf det fremgik, at skribenten mente, at man nærmest skulle være akrobat for at kunne bruge dem! Som tidlige lavgulvsbusser var MaxCi'erne med til at tage skraldet ved folkets lidt kølige modtagelse af lavgulvskonceptet. I dag har alle Hovedstadsområdets busbrugere glemt, at busser kan have højt gulv. 6165 og dens søskende blev i 1998 "renoveret", hvor Linjebus' eget blå og hvide sædebetræk blev erstattet af det betræk, der her ses anvendt. Man "glemte" dog tæppebeklædningen af loftet...

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 7. april 2006.

Connex 5272 på Sundbyvester Plads, København

Connex 5272 på Sundbyvester Plads, København

I forbindelse med indførelsen af nye parkeringsrestriktioner i brokvartererne forstærkedes trafikken på bl.a. linje 3 og 18 i foråret 2000. Dette medførte naturligt nok et forøget vognbehov, og Combus valgte at supplere vognparken ved at købe to gamle Volvo B10M-bybusser, nr. 1421 og 1427, af Arriva. De fik nummer 5271 hhv. 5272 og blev faste vogne på linje 18. Begge busserne overgik med Combus' HUR-kørsel til Connex i maj 2001. Bus 5272 holder her ved Sundbyvester Plads som personaletransportvogn eller lignende en dag i 2001. I baggrunden to af Connex' gasbusser på linje 34.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, ukendt dato.

City-Trafik 2045 på Fredericia st.

City-Trafik 2045 på Fredericia st.

City-Trafik i Fredericia har et par højgulvsbusser i drift til ekstrakørsel. 15. marts 2006 var det bl.a. 2045, Volvo B10M/Aabenraa fra 1992, der blev brugt. Bussen var taget ud af drift og eksporteret inden månedens udgang!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006.

Papuga Bus vogn 42 i Vejle

Papuga Bus vogn 42 i Vejle

Papuga Bus fik i 2000 leveret nogle lidt specielle Volvo B10M/Aabenraa-busser. Busserne er nemlig 13,0 m lange, hvilket jo er en noget utraditionel buslængde i Danmark. Indretningen med dørarrangement 2-2-0 og kun to aksler mv. gør dog, at bussen kun får 51 sidde- og 15 ståpladser, altså en samlet kapacitet, de fleste 12 m-rutebiler kan slå. Det reelle antal ståpladser er dog formentlig noget højere end de 15. Foto i Vejle.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Connex 2620 i Kolding

Connex 2620 i Kolding

Da Connex i 2004 genvandt Kolding bybusser fik man leveret to Scania OmniCity-ledbusser, der til stadighed er landets eneste. Her ses den ene, vogn 2620, på bybuslinje 4 i Kolding. I Vejle Amt må entreprenørerne selv bestemme bussernes bemaling, og dette blå og gule design er Connex' eget design, selvom det minder en del om STS' bybusbemaling.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Connex 6379 i Kolding

Connex 6379 i Kolding

Connex i Kolding har for tiden denne Volvo B12BLE/Carrus i helt gul og indrettet efter HURs standarder. Det skulle efter sigende være meningen, at bussen sammen med flere andre nye busser af typen skal i trafik i Køge til erstatning for de DAF/Berkhof-gasbusser, som man har haft meget bøvl med dér. Bus 6379 er dog i trafik i Kolding pga. vognmangel som følge af trafikuheld. Bybusterminalen i Kolding.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. marts 2006.

Pan Bus 180 i garagen i Viborg

Pan Bus 180 i garagen i Viborg

En ægte jysk rutebilklassiker er Leyland-DAB 7-1200L. Pan Bus' vogn 180, der her ses i garagen i Viborg, er et eksempel. Bussen er leveret til Pan Bus i 1987, men blev i 1995 solgt til DAB. Herfra kom den samme år til Søren Hansen i Kjellerup, der imidlertid lod den gå til DAB igen i 1996. Fra 1996 vendte bussen tilbage til Pan Bus, hvor den fik sit gamle nummer igen. OK-nummerpladen stammer herfra. Bussen havde oprindeligt reg.nr. LC 91 610. Den røde farve, bussen fremstår i på billedet, er i øvrigt Pan Bus' egen rutebilbemaling.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 45 i Skive

De Blaa Busser, Skive, vogn 45 i Skive

De Blaa Busser er ikke særlig blå på dette billede, men bussen er altså fra De Blaa Busser, der kører bybusserne i Skive. Bussen er en Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra januar 1994 og har ikke, ligesom en del andre provinsbusser af typen ellers har, dørarrangement 2-2-0.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 9061 i garagen i Viborg

Arriva 9061 i garagen i Viborg

Arriva 9061 er en Volvo B10M-60/DAB-rutebil. DSB fik i cirka 10 år fra midten af 1980'erne til midten af 1990'erne hvert år leveret en hel serie sådanne busser. I 1986 leveredes nr. 061, der i første omgang huserede i Herning-området. Fra 1994 hed bussen 2061, og den fulgte med over i Arriva i 2001. Hos Arriva havde man i forvejen en bus med nr. 2061 (i VT-området), så bussen blev omnummereret til 9061. På billedet, der er taget på Arrivas garage på Ærøvej i Viborg, fremstår bussen i Arrivas VAFT-farver.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 2241 i garagen i Viborg

Arriva 2241 i garagen i Viborg

Arrivas bus 2241 er i sin tid leveret til DSB som vogn 241 i 1990. Bussen er af typen Volvo B10M-60/DAB. I 1994 fik den nummer 2241, og i 2001 overgik den med Combus' kørsel til Arriva. Bussen har den første del af sit liv kørt i Herning-området, men er nu stationeret i Viborg. Bussen fremstår endnu i DSB-rød og ses her på Arrivas garage i Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

NF Turistbusser 51 i Viborg

NF Turistbusser 51 i Viborg

Denne Scania-DAB SC-1200L med den officielle chassisbetegnelse L94IB er i sin tid nyleveret til Combus i Sydbus-området som vogn 2747 i 2000. Den er på et senere tidspunkt kommet til NF Turistbusser og er her fotograferet i Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Arriva 2260 på Viborg rtb.

Arriva 2260 på Viborg rtb.

Arrivas bus 2260, der her ses på rutebilstationen i Viborg, har - som man måske kan gætte - en fortid hos DSB/Combus som vogn 260. Bussen, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa, er leveret i 1991 og begyndte sin karriere på Fyn, hvor den havde garage i Svendborg. Senere er bussen flyttet til Viborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 29

De Blaa Busser, Skive, vogn 29

De Blaa Busser i Skive har endnu denne herlige Leyland-DAB serie 6 type 1-bybus i drift som reservevogn for bybusserne i Skive. Bussen har dørarrangement 2-2-0 som var det en HT-bus, men dog med enkeltsæder i dørsiden i den forreste del af bussen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser, Skive, vogn 29 i garagen

De Blaa Busser, Skive, vogn 29 i garagen

De Blaa Bussers vogn 29, Leyland-DAB 6-1-TL11/3 fra september 1982 i garagen. Måske et bevaringsobjekt?

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Tidligere Birkerød-bus hos De Blaa Busser, Skive

Tidligere Birkerød-bus hos De Blaa Busser, Skive

De Blaa Busser i Skive er indehaver af denne DAB-Silkeborg 7-1200B fra 1989. Bussen er oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni som vogn 56. I 1993-94 blev den solgt til DAB og ombygget til S-bus til Unibus, hvor den i 1994 kom i drift som vogn 67.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

De Blaa Busser 56 i Skive

De Blaa Busser 56 i Skive

De Blaa Busser i Skive overtog i forbindelse med VAFT-licitationen i 2002 denne DAB 12-1024L-rutebil fra Arne Nielsen i Skive. Bussen er fra 1994, er 10,24 m lang og kører hos De Blaa med internnr. 56.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.

Skave Turistfart 19 i Skive

Skave Turistfart 19 i Skive

Skave Turistfarts vogn 19 er en DAB 12-1200L-rutebil fra 1996. Bussen er oprindeligt leveret til Nordtrafik i Hjørring som vogn 122. Senere er den kommet til Skave Turistfart. Bussen ses her i Skive.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006.