Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Jef F.P. Pallavicini
Jef F.P. Pallavicini har taget 161 billeder på Myldretid:
DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup
Blandt de sidste højgulvsbastioner i Movialand er i foråret 2024 linje 615 mellem Sorø, Fuglebjerg og Bisserup. DitoBus 4808 (ex. Thykjær 3544), Volvo B12M-62/Carrus (Volvo 8700) årg. 2005, i den lille bussløjfe på Kristiansholmsvej sydøst for Skafterup.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. maj 2024.
DitoBus 4905 ved Favrholm st.
Favrholm station syd for Hillerød, som åbnede 10. december 2023, har en fin lille busterminal med stoppestedspladser til et par buslinjer. Men der er foreløbigt ingen busbetjening af stationen! Med tiden - f.eks. når stationens egentlige passagergrundlag i form af det nye hospital er færdigt - kan man dog forestille sig, at linjer som 337 eller 600S føres via stationen. Her er det DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, der leger linje 337 ved Favrholm st. en mørk og stormfuld dag. Til venstre ses Frederiksværkbanens perron.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. december 2023.
DitoBus-lånevogn 1128 ved Hillerød st.
DitoBus overtog 10. december 2023 kørslen på Hillerød bybusser fra Nobina. Til den nye kørsel er der bestilt Volvo-elbusser, men de kan først leveres nogle måneder efter kørselsovertagelsen. Derfor er der lånt 15 dieselbusser fra Arriva - en blanding af Scania OmniLink'er og Volvo B7RLE'er, der alle er fra 2009-11 og blev til overs fra henholdsvis linje 26 og 68 i oktober. Scania OmniLink nr. 1128, der er leveret i 2011, som bybuslinje 302 mod Fredskovhellet ved Hillerød st.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. december 2023.
DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød
I 2023 meldte Iveco sig ind i klubben af elbusleverandører med en batteridrevet version af Iveco Crossway LE, som i snart 15 år er bygget i stort tal som dieselbus til danske kunder. En 13 meter lang demobus af Crossway Low Entry Elec-modellen er i december 2023 blevet sat i trafik hos DitoBus i Hillerød som en midlertidig bus 4921. På grund af længden kører den primært på linje 55E og ses her på Frederiksborgvej i Allerød.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2023.
DitoBus 4902 og 4905 ved Allerød st.
DitoBus 4902 og søstervogn 4905, begge helt nye Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric)-elbusser, ved Allerød st., som er den nordlige endestation for Movias ekspresbuslinje 55E, Malmparken st.-Værløse-Farum-Allerød st. 4902 skilter her linjenummer på grøn baggrund, mens 4905 ikke gør.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.
DitoBus 4901 ved Allerød st.
Movia har besluttet, at busserne i trafik under de forskellige bogstavkoncepter fremover ikke skal bære farvede hjørner. A- og S-busserne, der sættes i drift i perioden oktober 2023-marts 2024, bliver derfor de sidste med henholdsvis røde og blå hjørner. Til gengæld går man muligvis over til at anvende "produktfarven" som baggrund på linjenummeret foran. De nyeste LED-skilte skal kunne vise alle farver, hvilket dog foreløbigt generelt ikke udnyttes. Som det første sted ses produktfarven på skiltene på DitoBus' nye linje 55E-busser, som blev indsat i oktober 2023. Nogle af disse kører med hvidt linjenummer på grøn baggrund, mens andre busser på linjen som normalt kører med såvel linjenummer som destination i ravgul på sort baggrund. DitoBus 4901, Volvo B0E/Wroclaw (Volvo 7900 Electric) årg. 2023, som linje 55E med grønt linjenummer ved Allerød st.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.
DitoBus 4905 ved Allerød st.
DitoBus 4905, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, som linje 55E ved Allerød st.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. oktober 2023.
Keolis 2703 på Stamholmen, Hvidovre
Keolis har på eget initiativ indsat elbusser på linje 500S i forbindelse med overgangen til ny kontrakt på linjen i oktober 2023. Den var ellers kun vundet for 2 år, hvilket dog allerede er blevet forlænget til 4. 17 af linjens 28 busser er blevet udskiftet med nye Yutong E12LF-batteribusser, men driften er dog indrettet sådan, at de tilbageværende dieselbusser i høj grad bruges i de lange løb på linjen. Selvom de nye busser var leveret forud for kontraktskiftet i midten af oktober, måtte de dog stå uvirksomme hen i mere end fem uger, fordi der endnu ikke var strøm til garageanlæggets ladestandere. Elbuspremieren på 500S fandt sted onsdag 22. november 2023, hvor en lille håndfuld elbusser kom i drift, og dagen efter var antallet på gaden større. Keolis 2703 på Stamholmen på Avedøre Holme ikke langt fra garageanlægget.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. november 2023.
Keolis 2705 på Stamholmen, Hvidovre
Keolis 2705, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S på Stamholmen på Avedøre Holme i Hvidovre - så vidt vides på bussens første driftsdag.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. november 2023.
DitoBus 4902 i Hillerød garage
DitoBus 4902, Volvo 7900 Electric årg. 2023, på DitoBus' garageanlæg i Hillerød.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. oktober 2023.
DitoBus 4901 i Hillerød garage
DitoBus 4901, Volvo 7900 Electric årg. 2023, inde på garageanlægget i Hillerød, som er genåbnet af DitoBus til overtagelsen af kørslen på linje 55E mellem Allerød, Farum, Værløse, Egebjerg og Malmparken st. Senere overtages mere kørsel, som også placeres på garageanlægget i Hillerød. Anlægget er en gammel kending, idet det blev opført af HT tilbage i 1970'erne.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. oktober 2023.
Nobina 6467 ved Albertslund st.
Nobina 6467, Ebusco 2.2-elbus årg. 2021, som linje 149 ved Albertslund st. I baggrunden en søstervogn på linje 141 og en af Nobinas Mercedes-busser på linje 143 eller 144.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 12. januar 2022.
Arriva 1855 og 1138 på Refshaleøen, København
Der har i en periode været problemer med nogle af ladestanderne på linje 2A, og for at kunne opretholde driften har Arriva derfor ladet nogle løb køre med dieselbusser. Derved har man igen kunnet opleve Scania OmniLink'er på linje 2A. Her får 1855, VDL Citea SLFA 180-ledbus årg. 2019, noget tiltrængt strøm, med bus 1138, Scania OmniLink årg. 2012, ved siden af. Sidstnævnte bus måtte lånes fra linje 1A for dagen.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. februar 2021.
De Blaa Omnibusser 6255 ved Lyngby st.
De Blaa Omnibusser 6255, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2015, som linje 170 ved Lyngby st. Bussen kørte fra ny til august 2020 på Randers bybusser og er efter indbygning af bagdør blevet sat i drift hos De Blaa Omnibusser. De Blaa er blevet begavet med tre tidligere Randers-busser, vogn 6254-6256, som erstatter tre Volvo B7RLE fra leveringen i 2009. Busser overført fra andre Nobina-enheder fylder dermed efterhånden en del hos De Blaa Omnibusser, idet også vognene 3602, 3604, 6107-6108 og 6402 kører hos De Blaa.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.
De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte
De Blaa Omnibusser 3602, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Holte Stationsvej, omgivet af andre Volvo'er fra De Blaa, som jo er helt dominerende i området.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.
Nobina 6253 på Toftebæksvej, Lyngby
Nobina 6253, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, krydser Nærumbanen på Toftebæksvej i Lygnby som linje 40E mod Høje Taastrup. Bussen blev nyanskaffet til Randers bybusser, som Nobina imidlertid måtte aflevere i august 2020. Den er derpå overført til kørsel i Movias område og har derfor fået (gen)indbygget bagdør bag bagakslen. Bussen er efterfølgende tilgået Glostrup garage.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.
Anchersen 3004 på Ålekistevej, Vanløse
Anchersens nye BYD-elbusser til linje 18 fik forpremiere på Anchersens andre linjer i tiden op til selskabets overtagelse af 18'eren i december 2019. Her er det 3004 som linje 22 på Ålekistevej ved den gamle linje 13-sløjfe i midten af november.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. november 2019.
Lokaltog og DSB MF 52 i Stenlille
Som noget ellers ganske usædvanligt kunne man i perioden 24. april-29. maj 2019 opleve DSB InterCity-tog på Tølløsebanen. Dette skyldtes sporarbejdet mellem Ringsted og Korsør, men gjaldt kun tre tog i hver retning mandag-fredag - to midt på dagen et tidligt på aftenen. Disse tog førtes altså via Tølløse og Tølløsebanen mellem Roskilde og Slagelse og måtte krydse med Tølløsebanens ordinære tog på den enkeltsporede lokalbane. Her er det en krydsning i Stenlille mellem et 6-vogns-IC-tog mod København med den røde MF 51 i front og Lokaltogs 2-vognstog mod Slagelse.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. maj 2019.
Lokaltog 2124 og DSB MF 31 i Ruds Vedby
Krydsning mellem Tølløsebanens almindelige tog og DSB InterCity-tog på Ruds Vedby station. Til venstre er det Lokaltogs nordgående Alstom Lint 2024-2124 fra 2007 som linje 410 mod Tølløse og til højre en IC-stamme mod Fyn og Jylland bestående af 2 IC3-tog med MF 31 forrest.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 28. maj 2019.
Lokaltog-Lint på Græsted Syd st.
Tog fra Helsingør via Hornbæk og Gilleleje til Hillerød kører ind på Græsted Syd st. Mellem Gilleleje og Hillerød køres siden 2017 under linjenummer 950R, mens toget kører som linje 940R på strækningen fra Helsingør til Gilleleje.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. maj 2019.
Lokaltog-Lint ved Skibstrup trinbræt
En af Lokaltogs Alstom Lint-tog på linje 940R forlader Skibstrup trinbræt i retning mod Helsingør.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 14. maj 2019.
Lokaltog MF 1021-FS 1121 i Nykøbing Sjælland
Lokaltog MF 1021-FS 1121 af IC2-typen på vej ind på Nykøbing Sjælland station. Odsherredsbanen er linje 510R i R-nettet.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 27. februar 2019.
Nobina 6413 i rundkørslen Sjælsmarkvej/Isterødvejen, Hørsholm
I december 2018 har Nobina udskiftet de DAF/Jonckheere-busser fra 2006, som man overtog med bl.a. linje 353, 381 og 383 fra De Hvide Busser m.fl. i 2014. De nye busser er endnu en serie Mercedes-Benz O530LE Citaro, som denne gang er med enkelt fordør - der i øvrigt, utraditionelt for Movias område, er af udsvingstypen. Nobina 6413 på linje 381 i rundkørslen, hvor Isterødvejen møder Sjælsmarkvej og Grønnegade.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 8. december 2018.
Nobina 6414 ved Hørsholmhallen, Hørsholm
Nobina 6414, en helt ny Mercedes-Benz O530LE Citaro, som linje 383 ved Hørsholmhallen.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 8. december 2018.
Arriva 1192 ved Georg Brandes Plads, København
Natten til fredag 8. maj 2015 blev fire af Arrivas 14,6 m-busser fra linje 150S ofre for et brandattentat i Ryvang garage. Som en foreløbig foranstaltning er der overført nogle busser fra andre Arriva-garager til linje 173E, som kører med samme slags 14,6 m-busser som linje 150S, men uden blå S-bus-hjørner. På den måde kan nogle af 173E's 14,6 m-busser i stedet køre på linje 150S. Som et eksempel på dette ses her bus 1192, en 14,6 meter lang Scania OmniLink årg. 2012 fra linje 173E, som linje 150S i krydset Sølvgade/Øster Voldgade (Georg Brandes Plads). Det er (endnu?) ikke bestemte 173E-vogne, der bruges på linje 150S, og busserne kører da også i helgul.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. maj 2015.