Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Ib Erik Nielsen

Ib Erik Nielsen har taget 19 billeder på Myldretid:

HT 1431 på Nytorv, København

HT 1431 på Nytorv, København

HT 1431, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 5 på Nytorv i København et par måneder efter leveringen. Linje 5 var gennem mere end 90 år fast inventar i Nørregade og på Nytorv, men ved metroens åbning i 2002 blev den erstattet af linje 16 på denne strækning, og den forsvandt allerede året efter til fordel for linje 6A. Siden 2010 kører linje 14 på stedet...

Foto: Ib Erik Nielsen, 18. december 1981.

Arriva 7115 ved Vigerslev Kirke

Arriva 7115 ved Vigerslev Kirke

Arriva 7115 (opr. Unibus 115), DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 10 ved Vigerslev Kirke i juli 1999. Kort forinden var Bus Danmark og Unibus blevet sammenlagt, og det åbnede mulighed for, at de tidligere Unibus'er kunne optræde på gamle Bus Danmark-linjer som f.eks. linje 10.

Foto: Ib Erik Nielsen, 6. juli 1999.

HT 1223 på Nytorv, København

HT 1223 på Nytorv, København

HT 1223, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 5 på Nytorv i København i maj 1990. Denne bus var udsmykket som "kunstbus" med en hel masse HT-logoer.

Foto: Ib Erik Nielsen, ukendt dato.

Arriva 1453 på Stubmøllevej, København

Arriva 1453 på Stubmøllevej, København

Arriva 1453, Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, som linje 10 på Stubmøllevej i Sydhavnen.

Foto: Ib Erik Nielsen, 3. april 2002.

HT 854 ved Solrød Strand st.

HT 854 ved Solrød Strand st.

HT 854, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1978, som linje 121 ved Solrød Strand st. Bussen kørte næsten hele sit liv i Køge Bugt-området, men sluttede dog sin karriere som "ReBUS-erstatning", dvs. som stedfortræder på forskellige garageanlæg for de busser, der var taget ind til renovering i det omfattende ReBUS-program. Ved nytår 1984/85 åndede alt dog endnu fred og ro.

Foto: Ib Erik Nielsen, 31. december 1984.

HT 4353 ved Valby st.

HT 4353 ved Valby st.

HT 4353 (ex. DSB 353), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, ved Valby st. i juni 1984 i forbindelse med driften på linje 121. Stedet ligner faktisk sig selv i begyndelsen af 2011, men bussen er forlængst historie, og linje 121 kører ikke mere til Valby.

Foto: Ib Erik Nielsen, ukendt dato.

Fjord-bus 7489 ved Hundige st.

Fjord-bus 7489 ved Hundige st.

Fjord-bus' Jonckheere Transit-busser på linje 600S havde fra begyndelsen udelte frontruder. Man er dog, sikkert af økonomiske årsager, da store ruder er dyre at udskifte, gået over til at montere delte forruder i busserne. Her er det bus 7489, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som har fået delt rude. Bussen holder pause ved Hundige st. i forbindelse med driften på linje 600S.

Foto: Ib Erik Nielsen, 28. oktober 2010.

Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby

Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby

Arriva 1856, Scania OmniLink årg. 2004, som forholdsvis ny på linje 4A på Toftegårds Allé i Valby. På dette tidspunkt kørte linjens korte ture kun til Sjælør st.

Foto: Ib Erik Nielsen, 27. april 2004.

Arriva 1917 ved Valby st.

Arriva 1917 ved Valby st.

Arriva 1917, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 4A på Toftegårds Allé ved Valby st. Linje 4A var blevet oprettet i december 2003, men i den første tid kørte linjen med midlertidigt materiel, da ikke alle de nye Scania OmniLink-busser endnu var leveret.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. januar 2004.

Fjord-bus 7475 på Greve Centervej, Greve

Fjord-bus 7475 på Greve Centervej, Greve

Fjord-bus 7475, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som helt ny i trafik på linje 600S. Greve Centervej.

Foto: Ib Erik Nielsen, 4. oktober 2008.

HT 6007 på Rådhuspladsen, København

HT 6007 på Rådhuspladsen, København

HT 6007, den ene af de to Volvo B10M-60/VBK, man overtog sammen med Hjortekær Trafik i september 1982, som linje 75E på Rådhuspladsen.

Foto: Ib Erik Nielsen, 9. oktober 1985.

City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København

City-Trafik 2903, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S i Tietgensgade. Dette var bussens oprindelige anvendelse, men i efteråret 1998 blev den flyttet til linje 500S og 550S. Bussen var blandt de få 2900-vogne, der overlevede maj 2003, hvor City-Trafiks store 1996-kontrakt udløb - og hvor linje 650S i øvrigt mistede det meste af sin betydning.

Foto: Ib Erik Nielsen, 9. januar 1998.

City-Trafik-lånevogn 612 på Tietgensbro, København

City-Trafik-lånevogn 612 på Tietgensbro, København

NyBus 612, Volvo B10M-60/Van Hool årg. 1991, som ekstravogn på linje 650S i oktober 1997. Bussen ses her på Tietgensbro ved Hovedbanegården og var lånevogn hos City-Trafik. Lånet hang sammen med, at City-Trafik siden august 1997 var medejer af selskabet NyBus, der dannedes på resterne af det krakkede LF-bus (tidligere Lollandsbanens Bustrafik). NyBus videreførte dog ikke LF-bus' kørsel for Vestsjællands Trafikselskab, hvorfor 600-vognene, der kørte her, blev flyttet til andre anvendelser. Bussen er i øvrigt oprindeligt bygget til Gråhundbus som vogn 11.

Foto: Ib Erik Nielsen, 1. oktober 1997.

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København

City-Trafiks lånevogn 604 fra NyBus som ekstrabus på linje 650S i Tietgensgade, oktober 1997. Bus 604 var en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988 og oprindeligt leveret til DSB som bus 129.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. oktober 1997.

City-Trafik 2820 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2820 på Tietgensbro, København

Linje 650S, Avedøre st.-City-Hellerup st., blev i 2003 reelt ændret til A-bus som linje 1A. En lille rest fortsatte dog mellem Avedøre og Kvæsthusbroen, men førtes vis Sydhavnen i stedet for Valby. Denne linje blev betjent af de overtallige dobbeltdækkerbusser fra den nedskårne linje 250S. City-Trafik 2820, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 650S på Tietgensbro. I oktober 2004 blev linje 650S degraderet til myldretidslinje under nummeret 65E. Men den kører stadig med dobbeltdækkere.

Foto: Ib Erik Nielsen, 2. juli 2003.

City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København

Linje 650S kørte oprindeligt udelukkende med DAB 15-1200C-busser, nemlig numrene 2900-2916, men nogle større omlægninger i forbindelse med åbningen af jernbanen København H-Lufthavnen i september 1998 førte til en større rokade af City-Trafiks busser. Busserne 2900-2909 blev flyttet til linje 500S/550S, mens linje 650S i stedet fik Scania N113CLL/Lahti-busserne 2400-2409, hvoraf de otte sidste først blev gjort til S-busser ved denne lejlighed. Bus 2409 på Tietgensbro ved Hovedbanegården i oktober 1998.

Foto: Ib Erik Nielsen, 7. oktober 1998.

HT 4393 på Rådhuspladsen, København

HT 4393 på Rådhuspladsen, København

HT 4393 var én af de busser, HT i 1974 overtog sammen med DSBs buskørsel i Hovedstadsområdet. Den var blandt de Volvo-busser, DSB fik leveret med DABs serie II-karrosseri tillempet Aabenraa Karrosserifabriks samtidige design, da man i en peiode ikke kunne få sine busser bygget i Aabenraa, som man plejede. Bussen var i trafik hos HT til 1987. Den blev i 1984 renoveret og mistede ved den lejlighed DSBs røde farve til fordel for HTs daværende gule og hvide design. Ex. DSB 393, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 75E på Rådhuspladsen.

Foto: Ib Erik Nielsen, 11. november 1985.

HT 456 på Toftegårds Plads, Valby

HT 456 på Toftegårds Plads, Valby

HT 456, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 39 på Toftegårds Plads. Bussen blev renoveret og opmalet i den nye gule farve i 1984 og holdt ud i drift til 1988.

Foto: Ib Erik Nielsen, 23. maj 1986.

Fjord-bus 7495 i Greve

Fjord-bus 7495 i Greve

Fjord-bus 7495, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, på en parkeringsplads nær Greve st., hvor den afventer tur på linje 600S.

Foto: Ib Erik Nielsen, 30. april 2004.