Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Ib Erik Nielsen
Ib Erik Nielsen har taget 19 billeder på Myldretid:
HT 1431 på Nytorv, København
HT 1431, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1981, som linje 5 på Nytorv i København et par måneder efter leveringen. Linje 5 var gennem mere end 90 år fast inventar i Nørregade og på Nytorv, men ved metroens åbning i 2002 blev den erstattet af linje 16 på denne strækning, og den forsvandt allerede året efter til fordel for linje 6A. Siden 2010 kører linje 14 på stedet...
Foto: Ib Erik Nielsen, 18. december 1981.
Arriva 7115 ved Vigerslev Kirke
Arriva 7115 (opr. Unibus 115), DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 10 ved Vigerslev Kirke i juli 1999. Kort forinden var Bus Danmark og Unibus blevet sammenlagt, og det åbnede mulighed for, at de tidligere Unibus'er kunne optræde på gamle Bus Danmark-linjer som f.eks. linje 10.
Foto: Ib Erik Nielsen, 6. juli 1999.
HT 1223 på Nytorv, København
HT 1223, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 5 på Nytorv i København i maj 1990. Denne bus var udsmykket som "kunstbus" med en hel masse HT-logoer.
Foto: Ib Erik Nielsen, ukendt dato.
Arriva 1453 på Stubmøllevej, København
Arriva 1453, Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, som linje 10 på Stubmøllevej i Sydhavnen.
Foto: Ib Erik Nielsen, 3. april 2002.
HT 854 ved Solrød Strand st.
HT 854, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1978, som linje 121 ved Solrød Strand st. Bussen kørte næsten hele sit liv i Køge Bugt-området, men sluttede dog sin karriere som "ReBUS-erstatning", dvs. som stedfortræder på forskellige garageanlæg for de busser, der var taget ind til renovering i det omfattende ReBUS-program. Ved nytår 1984/85 åndede alt dog endnu fred og ro.
Foto: Ib Erik Nielsen, 31. december 1984.
HT 4353 ved Valby st.
HT 4353 (ex. DSB 353), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, ved Valby st. i juni 1984 i forbindelse med driften på linje 121. Stedet ligner faktisk sig selv i begyndelsen af 2011, men bussen er forlængst historie, og linje 121 kører ikke mere til Valby.
Foto: Ib Erik Nielsen, ukendt dato.
Fjord-bus 7489 ved Hundige st.
Fjord-bus' Jonckheere Transit-busser på linje 600S havde fra begyndelsen udelte frontruder. Man er dog, sikkert af økonomiske årsager, da store ruder er dyre at udskifte, gået over til at montere delte forruder i busserne. Her er det bus 7489, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som har fået delt rude. Bussen holder pause ved Hundige st. i forbindelse med driften på linje 600S.
Foto: Ib Erik Nielsen, 28. oktober 2010.
Arriva 1856 på Toftegårds Allé, Valby
Arriva 1856, Scania OmniLink årg. 2004, som forholdsvis ny på linje 4A på Toftegårds Allé i Valby. På dette tidspunkt kørte linjens korte ture kun til Sjælør st.
Foto: Ib Erik Nielsen, 27. april 2004.
Arriva 1917 ved Valby st.
Arriva 1917, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 4A på Toftegårds Allé ved Valby st. Linje 4A var blevet oprettet i december 2003, men i den første tid kørte linjen med midlertidigt materiel, da ikke alle de nye Scania OmniLink-busser endnu var leveret.
Foto: Ib Erik Nielsen, 2. januar 2004.
Fjord-bus 7475 på Greve Centervej, Greve
Fjord-bus 7475, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som helt ny i trafik på linje 600S. Greve Centervej.
Foto: Ib Erik Nielsen, 4. oktober 2008.
HT 6007 på Rådhuspladsen, København
HT 6007, den ene af de to Volvo B10M-60/VBK, man overtog sammen med Hjortekær Trafik i september 1982, som linje 75E på Rådhuspladsen.
Foto: Ib Erik Nielsen, 9. oktober 1985.
City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København
City-Trafik 2903, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S i Tietgensgade. Dette var bussens oprindelige anvendelse, men i efteråret 1998 blev den flyttet til linje 500S og 550S. Bussen var blandt de få 2900-vogne, der overlevede maj 2003, hvor City-Trafiks store 1996-kontrakt udløb - og hvor linje 650S i øvrigt mistede det meste af sin betydning.
Foto: Ib Erik Nielsen, 9. januar 1998.
City-Trafik-lånevogn 612 på Tietgensbro, København
NyBus 612, Volvo B10M-60/Van Hool årg. 1991, som ekstravogn på linje 650S i oktober 1997. Bussen ses her på Tietgensbro ved Hovedbanegården og var lånevogn hos City-Trafik. Lånet hang sammen med, at City-Trafik siden august 1997 var medejer af selskabet NyBus, der dannedes på resterne af det krakkede LF-bus (tidligere Lollandsbanens Bustrafik). NyBus videreførte dog ikke LF-bus' kørsel for Vestsjællands Trafikselskab, hvorfor 600-vognene, der kørte her, blev flyttet til andre anvendelser. Bussen er i øvrigt oprindeligt bygget til Gråhundbus som vogn 11.
Foto: Ib Erik Nielsen, 1. oktober 1997.
City-Trafik-lånevogn 604 i Tietgensgade, København
City-Trafiks lånevogn 604 fra NyBus som ekstrabus på linje 650S i Tietgensgade, oktober 1997. Bus 604 var en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988 og oprindeligt leveret til DSB som bus 129.
Foto: Ib Erik Nielsen, 2. oktober 1997.
City-Trafik 2820 på Tietgensbro, København
Linje 650S, Avedøre st.-City-Hellerup st., blev i 2003 reelt ændret til A-bus som linje 1A. En lille rest fortsatte dog mellem Avedøre og Kvæsthusbroen, men førtes vis Sydhavnen i stedet for Valby. Denne linje blev betjent af de overtallige dobbeltdækkerbusser fra den nedskårne linje 250S. City-Trafik 2820, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som linje 650S på Tietgensbro. I oktober 2004 blev linje 650S degraderet til myldretidslinje under nummeret 65E. Men den kører stadig med dobbeltdækkere.
Foto: Ib Erik Nielsen, 2. juli 2003.
City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København
Linje 650S kørte oprindeligt udelukkende med DAB 15-1200C-busser, nemlig numrene 2900-2916, men nogle større omlægninger i forbindelse med åbningen af jernbanen København H-Lufthavnen i september 1998 førte til en større rokade af City-Trafiks busser. Busserne 2900-2909 blev flyttet til linje 500S/550S, mens linje 650S i stedet fik Scania N113CLL/Lahti-busserne 2400-2409, hvoraf de otte sidste først blev gjort til S-busser ved denne lejlighed. Bus 2409 på Tietgensbro ved Hovedbanegården i oktober 1998.
Foto: Ib Erik Nielsen, 7. oktober 1998.
HT 4393 på Rådhuspladsen, København
HT 4393 var én af de busser, HT i 1974 overtog sammen med DSBs buskørsel i Hovedstadsområdet. Den var blandt de Volvo-busser, DSB fik leveret med DABs serie II-karrosseri tillempet Aabenraa Karrosserifabriks samtidige design, da man i en peiode ikke kunne få sine busser bygget i Aabenraa, som man plejede. Bussen var i trafik hos HT til 1987. Den blev i 1984 renoveret og mistede ved den lejlighed DSBs røde farve til fordel for HTs daværende gule og hvide design. Ex. DSB 393, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 75E på Rådhuspladsen.
Foto: Ib Erik Nielsen, 11. november 1985.
HT 456 på Toftegårds Plads, Valby
HT 456, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 39 på Toftegårds Plads. Bussen blev renoveret og opmalet i den nye gule farve i 1984 og holdt ud i drift til 1988.
Foto: Ib Erik Nielsen, 23. maj 1986.
Fjord-bus 7495 i Greve
Fjord-bus 7495, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, på en parkeringsplads nær Greve st., hvor den afventer tur på linje 600S.
Foto: Ib Erik Nielsen, 30. april 2004.