Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 13. december

Her vises alle billeder af busser taget 13. december i forskellige år:

Nobina 6023 under skrotning i Holbæk

Nobina 6023 under skrotning i Holbæk

I oktober 2008 indsatte Nobina - som dengang hed Concordia Bus - i alt 48 Volvo B12BLE/Säffle-busser (8500LE) på linje 300S og 400S. Busserne fik numrene 6012-6049, og en meget stor del af dem kører stadig på linje 300S i vinteren 2025. Mens linje 400S fik fornyet vognparken i december 2014, er Volvo-busserne fra 2008 aldrig blev udskiftet på linje 300S, og det skyldes Ring 3-letbanen, der kommer til at erstatte linje 300S. Den sydlige del af letbanen fra Ishøj til kontrol- og vedligeholdelsescentret ved Rødovre Nord-stoppestedet åbner efter planen i 2025, mens resten skal følge i 2026. Volvo-busserne forventes at køre på linje 300S helt til den bitre ende, og dermed vil de altså have udgjort hovedparten af linjens materiel i omkring 18 år - eller halvdelen af hele 300S' levetid. Det er dog ikke alle eksemplarer af racen, der opnår æren af at være med til at lukke og slukke linje 300S: Bus 6023 blev udrangeret i efteråret 2022 som "bare" 14-årig, og her ses den mere end et år senere under ophugning hos Jan Produkt i Holbæk. Bussen nåede at køre omkring 1,3-1,4 millioner kilometer på linje 300S, 400S og regionale natbuslinjer samt som tog- og metrobus.

Foto: Jeppe Steensgaard, 13. december 2023.

De Hvide Busser 8787 ved Rungsted Kyst st. øst

De Hvide Busser 8787 ved Rungsted Kyst st. øst

Rungsted er blandt de finere forstæder nord for København og kan samtidig prale af en vis bushistorisk betydning, for den ældste kontinuerligt motorbusbetjente strækning i Hovedstadsområdet er forbindelsen ad Rungstedvej mellem Rungsted Kyst station og Hørsholm. Her har der kørt motorbus siden 1912, men over årene har det skiftet en del, hvilke linjer, det har været, og der har i perioder kørt flere linjer på samme tid. Siden 30. juni 2024 er det linje 330R, der holder den historiske fane højt. Også Strandvejsbussen, i dag linje 388, er en del af områdets historie: Denne rute kunne fejre 100 års jubilæum i 2019 og har siden oprettelsen forbundet Klampenborg med Hørsholm og senere Helsingør ad Strandvejen. Ruten forlod dog i årene 2004-13 Strandvejen for at køre "bybus" gennem Rungsted, Hørsholm og Kokkedal. Strandvejsbussen tilhører klubben af lange, radiale ruter, der udgik fra eller nær det centrale København og kørte gennem mange lag af omegnskommuner for til sidst at nå købstæderne. Øvrige sådanne linjer var 121 mellem Valby og Køge (nedlagt), 123 mellem Valby og Roskilde (udgår i dag fra Glostrup), 184 mellem København, Holte og Kokkedal (kører siden 1994 kun til Holte) og 353 mellem Lyngby, Hørsholm og Helsingør ad bl.a. Kongevejen (kører nu kun nord for Kokkedal). Hertil kommer selvfølgelig den nuværende linje 150S med dens forgængere (linje 75E og 173E) på strækningen fra København ad Helsingørmotorvejen til Hørsholm og Kokkedal. I HTs storhedstid udkom flere af linjerne fra midten af 1980'erne som natbusser. Og faktisk er denne type lange buslinjer fra København til købstæderne (og siden 1998 endda lidt længere i weekenden) efterhånden mest et natlinjefænomen, hvor vi finder linje 97N til Greve (tidligere til Køge og Herfølge), 93N til Roskilde og Gevninge og 94N til Hillerød. Billedet her er taget på Rungsted Kyst stations østlige side. Denne station åbnede sammen med Kystbanen i 1897, og den blev senere en af Nordsjællands knudepunktsstationer, da mere lokale Kystbanetog havde endestation her. Tidlige S-baneplaner for København indeholdt sågar en konvertering af Rungsted-togene til S-bane, men det er som bekendt aldrig blevet til noget. Omstilling af Kystbanen til S-bane er dog stadig en idé, der jævnligt luftes i debatten. Som knudepunkt toppede Rungsted Kyst i 1993-94, hvor stationen havde S-busbetjening med linje 500S mod Hørsholm, Birkerød, Farum, Værløse og Ballerup. Imidlertid omlagde DSB driften på Kystbanen i september 1994, ved hvilken lejlighed knudepunktet flyttedes til Kokkedal, hvortil også linje 500S omlagdes. På det tidspunkt havde togene med endestation i Rungsted allerede i en årrække været forlænget til Kokkedal og Nivå, og i det 21. århundrede har de tilmed fået inddraget stoppet i Rungsted! Også Strandvejsbussen er i dag næsten kun en skygge af sig selv med blot timedrift, men den kører fremdeles ind via Rungsted Kyst station. Her er den historiske linje eksemplificeret ved De Hvide Busser 8787, Scania CityWide årg. 2013, der afventer afgangstid mod Klampenborg og Lyngby, som ruten i 1989 blev forlænget til.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2014.

DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød

DitoBus' Iveco Crossway Low Entry Elec-demobus på Frederiksborgvej, Allerød

I 2023 meldte Iveco sig ind i klubben af elbusleverandører med en batteridrevet version af Iveco Crossway LE, som i snart 15 år er bygget i stort tal som dieselbus til danske kunder. En 13 meter lang demobus af Crossway Low Entry Elec-modellen er i december 2023 blevet sat i trafik hos DitoBus i Hillerød som en midlertidig bus 4921. På grund af længden kører den primært på linje 55E og ses her på Frederiksborgvej i Allerød.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2023.

Anchersen 3288 ved Sjælør st.

Anchersen 3288 ved Sjælør st.

Da Køge Bugt-banens første etape blev bygget, placeredes en af de nye stationer på vestsiden af skæringen med Sjælør Boulevard i Københavns sydvestkvarter, som også kom til at lægge navn til den nye S-togsstation. Den åbnede 1. oktober 1972 og havde fra begyndelsen betjening med linje 37, der gik fra Valby via Mozarts Plads, Sjællandsbroen og Vejlands Allé til Sundbyvester Plads samt gennem Sundbyøster og over Christianshavn til Holmens Bro. Fra 1983, hvor Køge Bugt-banen var ført igennem til Køge, og den traditionelle intensive buskørsel mellem Valby og Køge neddrosledes, sikredes Køge Bugts fortsatte forbindelse med Valby via gode korrespondancer mellem linje 37 og S-togets linje E på Sjælør station. Der havde tidligere været planer om at sammenbinde linje 37 med linje 39 ad Fasanvejene, men dette blev først til virkelighed i 1997, hvor begge linjer blev beskåret og en ny linje 100S opstod. Det var i praksis den linje, der i december 2003 ændrede status til A-bus under linjenummer 4A og fik stop ved alle stoppesteder. I oktober 2019 ophørte sammenbindingen af Fasanvejslinjen og Vejlands Allé-linjen dog igen, og det er nu linje 18, som kører forbi Sjælør st. mellem Valby og Amager. Planer om at udskille denne delstrækning som en ny linje 8A er dog i støbeskeen. Mens forbindelsen mellem Valby og Amager over Sjællandsbroen har været den primære busbetjening af Sjælør st. de fleste år, har en række andre linjer dog også gennem årene enten passeret stationen eller haft endestation på parkeringspladsen på stationens nordside. Heraf kan nævnes myldretidsekspresbusserne 171E og 172E, i forskellige perioder linje 14, 16E, 18, 38, 78E og 133 samt siden oktober 2019 linje 7A. På dette billede ses Anchersen 3288, en helt ny Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro, på linje 4A på Sjælør Boulevard med jernbanebroen i baggrunden. Anchersen overtog kørslen på linje 4A i december 2015, og billedet er fra første driftsdag.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2015.

Umove 7346 som linje 10 ved Flintholm st., København

Umove 7346 som linje 10 ved Flintholm st., København

Flintholm var i mange år en sikringsteknisk station og godsstation på Godsringbanen og Frederikssundsbanen, idet der før metroens tid var sporforbindelser fra både nord og syd mod Frederiksberg og omvendt samt for S-togene fra nord til Vanløse station og omvendt, hvorimod man aldrig færdigbyggede sporforbindelsen fra Vanløse til Godsringbanen mod syd. Denne første Flintholm station blev etableret i 1929-30 og var ikke nogen personstation, men den eksisterede frem til 1990'erne, hvor baneanlæggene ombyggedes radikalt. Den nuværende Flintholm station åbnedes 24. januar 2004 og har siden givet mulighed for at skifte mellem metroen, Frederikssundsbanens S-tog og Ringbanens S-tog. Det var fra begyndelsen forventningen, at Flintholm ville blive en betydelig skiftestation, og der findes da også ældre planer om en personstation på stedet med navnet "Vestkryds", formentlig efter berlinsk forbillede. Den nye Flintholm station havde fra åbningen en busterminal parallelt med Grøndals Parkvej, som blev endestation for linje 10 og 142, og derudover førtes linje 21 via stationen. Netop linje 21 havde kørt forbi stedet ad Grøndals Parkvej i årtier, men havde dog siden 1989 i stedet kørt via Vanløse station. Efter nogle år fandt man på, at flere buslinjer skulle føres via Flintholm, og det førte i 2013 til et ombygningsprojekt, hvor linjer uden endestation fik nye stoppesteder på begge sider af en busø ude ved Grøndals Parkvej, mens de eksisterende busstoppesteder blev bibeholdt som endestationsstoppesteder. Flere linjer omlagdes derefter via Flintholm, men det har ændret sig noget i årenes løb, præcis hvilke linjer, der har betjent stationen. Bl.a. har linjerne 12, 13 og 22 kørt via Flintholm, og det har også været på tegnebrættet, at linje 123 skulle have endestation der. I dag er der endestation for linje 37 og 142, mens linje 9A, 10, 21 og 26 bruger busøen ved Gtøndals Parkvej. Endelig bør det nævnes, at linje 30 en kort periode omkring 2013 kørte ad Dirch Passers Allé og Flintholm Allé med endestation på Frederiksberg-siden af Flintholm st. Umove 7346, Yutong E12LF årg. 2021, som linje 10 ved Flintholm st. en vintereftermiddag. Broen over terminalen, der ses bag bussen, bærer metroens spor mod Nørreport.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2021.

Anchersen Rute 3237 på Vanløse Allé, Vanløse

Anchersen Rute 3237 på Vanløse Allé, Vanløse

Anchersen Rute 3237 (ex. Arriva 1930), Scania OmniLink årg. 2008, som linje 22 på Vanløse Allé ved Vanløse st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2011.

Anchersen Rute 3229 på Vanløse Allé, Vanløse

Anchersen Rute 3229 på Vanløse Allé, Vanløse

Anchersen Rute 3229, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 22 på Vanløse Allé ved Vanløse st. Med Anchersens anskaffelser til linje 22 og 132/133 kom Solaris også til Hovedstadsområdet...

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2011.

City-Trafik 2481 på Jernbane Allé, Vanløse

City-Trafik 2481 på Jernbane Allé, Vanløse

City-Trafik 2481, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 13 på Jernbane Allé ved Vanløse st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2011.

City-Trafik 2623 på Jernbane Allé, Vanløse

City-Trafik 2623 på Jernbane Allé, Vanløse

City-Trafik 2623, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 13 på Vanløse Allé ved Vanløse st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2011.

Bus 1718 på linie 121, Friheden st.

Bus 1718 på linie 121, Friheden st.

Linie 121 blev ved køreplansskiftet den 14. december 2003 afkortet fra Valby st. til Friheden st. I 80 år - siden 1920 - har linien ellers kørt ind og ud ad Valby på Gl. Køge Landevej. I midten af 1930'erne blev linien forlænget til Køge, og i 1951 blev den tildelt linienummeret 121. Frem til færdiggørelsen af S-banen til Køge i 1983 spillede ruten en særdeles stor rolle, og fik derfor også i 1977 Danmarks første ledbusser. I tidligere tider har både sættevognsbusser og dobbeltdækkere trafikeret ruten. HURs seneste sparerunde betyder imidlertid, at der spares 4 ud af 10 vognløb på linien. Dette opnås ved at afkorte linien fra Valby st. til Friheden st. og at indskrænke kørslen i myldretiderne fra 20- til 30-minuttersdrift. Ved en tilsvarende indskrænkning på linie 126 spares yderligere 1 bus. Her ses bus 1718, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 1999, på Friheden st. den sidste dag med kørsel til Valby st. I baggrunden ses en DAB-gasbus årg. 1998 på linie 39, der blev helt nedlagt ved samme køreplansskift. Fra 14. december 2003 er linie 18 alene på Gl. Køge Landevej mellem Valby st. og Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2003.

Bus 5274 på linie 39, Friheden st.

Bus 5274 på linie 39, Friheden st.

Linie 39 blev nedlagt ved køreplansskiftet den 14. december 2003. Liniens "storhedstid" sluttede dog allerede i 1997, da HTs daværende flagskib, en S-buslinie, blev oprettet og fulgte linien i hele dens udstrækning. Linie 39 blev ved den lejlighed indskrænket en del. Samtidig forlængedes den mod syd ad Gl. Køge Landevej til Friheden st. og på nogle tidspunkter helt til Avedøre Holme. Både den nye S-buslinie, linie 100S, og linie 39 blev derefter kørt af Combus, der startede op som ny HT-entreprenør. Linie 39 blev derved en af de første linier, der fik gasbusser, hvilket linien havde resten af sin levetid. Combus forblev dog kun entreprenør til 2001, hvor Connex fortsatte på Combus' kontrakt. Kontrakten udløb netop 13. december 2003. Her ses bus 5274 på linien på Friheden st. Bussen er en DAB-Silkeborg 12-1200B fra 1992, der med jævne mellemrum kørte på linien. Her på liniens sidste driftsdag havde Connex været så flinke at sætte mindst to højgulvsbusser ind på 39'eren.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2003.

Bus 7122 på linie 34, Sundbyvester Plads

Bus 7122 på linie 34, Sundbyvester Plads

De nye busser til linie 4A, der 14. december 2003 oprettedes og erstattede linie 39 og 100S, kunne ikke leveres til tiden. Derfor måtte Arriva udruste en række ældre lavgulvsbusser med røde hjørner mv. Disse kunne i en tid op mod køreplansskiftet ses i drift på andre linier, f.eks. linie 34. Her er det bus 7122, DAB 15-1200C, på Sundbyvester Plads. En del af Arrivas busser med numrene 1917 m.fl. af samme type som den her viste, er oprindeligt leveret til linie 39. Nu vender de for en kort overgang tilbage til strækningen, idet de også har fået røde hjørner og linieføring i tagkanten til linie 4A. Linie 34 overgik i øvrigt pr. 14. december til City-Trafik efter licitation.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2003.

Bus 5194 på linie 100S, Sundbyvester Plads

Bus 5194 på linie 100S, Sundbyvester Plads

Linie 100S var fra begyndelsen en stor linie. Den blev oprettet 28. september 1997 på strækningen Svanemøllen st.-Nørrebro-Valby st.-Sjællandsbroen-Sundbyvester Plads og 27. september 1998 forlænget på visse ture til Lergravsparken. Linien blev fra begyndelsen kørt af Combus på en ny kontrakt og med fabriksnye busser. Kørslen overgik med Combus' øvrige kørsel i Hovedstadsområdet til Connex i maj 2001. 14. december 2003 blev linien så nedlagt og erstattet af den nye linie 4A, der har samme ruteføring men standser ved alle stoppesteder. På billedet ses en sjælden gæst på linie 100S, nemlig en DAB-gasbus. Det var nok et resultat af akut vognmangel, der gjorde, at Connex på linie 100S' sidste driftsdag lod denne bus køre på linien. Bussen er nr. 5194, en DAB-gasbus fra 1998, der udmærkede sig ved, at udstigningsdøren bag bagakslen ikke kunne anvendes. Her ses den under julepynt ved Sundbyvester Plads hen på eftermiddagen den 13. december 2003. Der er ikke meget lys at gøre godt med som busfotograf på denne tid af året!

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2003.