Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 29. august

Her vises alle billeder af busser taget 29. august i forskellige år:

Aarhus Sporveje 470 på Københavns Rådhusplads

Aarhus Sporveje 470 på Københavns Rådhusplads

I efteråret 2013 afprøvedes fire forskellige ledbusser på linje 5A i København: en Volvo, en MAN, en Mercedes og en Solaris. Forsøget var en del af forarbejdet til det, der senere blev til linje 5C, hvorved der genindførtes ledbuskørsel i København. Den ene af de fire busser var lånt fra Busselskabet Aarhus Sporveje, nemlig denne Solaris Urbino 18 årgang 2007, som i Aarhus bar internnummer 470. Bussens røde A-bushjørner stammede i øvrigt fra Aarhus, ikke København, idet Aarhus også i nogle år havde A-busser med røde hjørner, hvilket man dog er gået væk fra igen. Bussen var i brug i Aarhus frem til sommeren 2022. Her ses den på Rådhuspladsen i København i slutningen af august 2013, hvor alle fire prøvebusser blev præsenteret for offentligheden forud for indsættelsen i trafik på linje 5A. Det var Nettbuss, der på det tidspunkt kørte linje 5A, og som derfor havde lånt ledbusserne.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2013.

Arriva 1970 på Østerbro, Slagelse

Arriva 1970 på Østerbro, Slagelse

Arriva 1970, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 234 på Østerbro i Slagelse. Da en række af disse busser, oprindeligt anskaffet til linje 3A i København, blev til overs fra Roskilde i foråret 2019, flyttede Arriva dem til kørsel på Vestsjælland.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. august 2019.

Anchersen 3001 på Stamholmen, Hvidovre

Anchersen 3001 på Stamholmen, Hvidovre

En af Anchersens nye BYD K9-elbusser til linje 18 på Stamholmen på Avedøre Holme. Som det ses, er den nummereret 3001. Bus 3002 er også set.

Foto: Bartosz Czekalski, 29. august 2019.

Umove 8972 i Nordre Frihavnsgade, København

Umove 8972 i Nordre Frihavnsgade, København

Umove 8972, Linkker 13LE årg. 2016, som linje 3A i Nordre Frihavnsgade på Østerbro den første dag med typen i drift i København.

Foto: Thomas Hildebrand, 29. august 2016.

Keolis 2486 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2486 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Keolis 2464 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2464 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2464, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Arriva 1042 på Rebildvej, Vanløse

Arriva 1042 på Rebildvej, Vanløse

Arriva 1042, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Keolis 2485 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2485 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2485, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Keolis 2510 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2510 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Rebildvej i Vanløse. Bussen kører med flag i anledning af linjens 80 års jubilæum.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Busser ved Flintholm station ved linje 21's 80-årsjubilæum

Busser ved Flintholm station ved linje 21's 80-årsjubilæum

29. august 2014 var der 80 års jubilæum for Københavns linje 21. Linjen er blandt de forholdsvis få tilbageværende linjer i København med en lang historie, og hele ruten fra Flintholm til Tuborg er i 2014 ligesom ved oprettelsen i 1934! Det skulle naturligvis fejres, hvilket foregik ved arrangementer på Flintholm station, Hellerup station og Ålholm Plads under medvirken af to gamle KS-busser fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og en helt ny Iveco-bus magen til dem, der i jubilæumsåret skal indsættes på linje 21. Her er busserne samlet på Flintholm station: Forrest ses Københavns Sporveje vogn 41, en Triangel fra 1933; i midten vogn 772, en Leyland Royal Tiger/DAB fra 1963; og bagest den fabriksnye Iveco Crossway LE.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

KS 772 på Rebildvej, Vanløse

KS 772 på Rebildvej, Vanløse

En klassisk KS-bus var Leyland Royal Tiger/DAB-busserne, der både kom i en udgave bygget til énmandsbetjening (uden bagperron og bagdør) og en udgave til såvel én- som tomandsbetjening, hvor et drejeligt skilt på fronten angav, om bussen kørte én- eller tomandsbetjent, og at man da skulle stige ind gennem fordøren henholdsvis bagdøren. Her ses Københavns Sporvejes bus 772, der er leveret i 1963 som den kombinerede én- og tomandsbetjente udgave. Bussen kørte et par ture på linje 21, hvor det var muligt at komme med som passager, ved linjens 80 års jubilæum 29. august 2014.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Keolis 2501 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2501 på Rebildvej, Vanløse

Keolis 2501, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 21 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Fabriksny Iveco Crossway på Rebildvej, København

Fabriksny Iveco Crossway på Rebildvej, København

I markeringen af linje 21's 80 års jubilæum 29. august 2014 deltog en fabriksny Iveco Crossway LE af samme type som dem, der senere i jubilæumsåret skulle nyleveres til Keolis' nye kontrakt på linjen, og som der i øvrigt også netop stod til at komme en portion af til Keolis i Nordsjælland. Bussen var med Movia-design indvendigt og forsynet med Keolis-bomærker mv., men skinnet bedrager, for den er i september måned blevet indregistreret til Thykjær i Vejle (vogn 307)! Her ses den - uden passagerer, da den kun var på prøveplader - som bagtrop i linje 21-optoget på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

KS 772 ved Flintholm st., København

KS 772 ved Flintholm st., København

Københavns Sporveje 772, Leyland Royal Tiger/DAB årg. 1963, ved Flintholm station i anledning af linje 21's 80 års jubilæum.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Keolis 2513 og 2649 ved Apollovej, Vanløse

Keolis 2513 og 2649 ved Apollovej, Vanløse

Keolis' busser 2513, Volvo B10BLE/Vest årg. 2002, og 2649, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1999, mødes i krydset mellem Grøndals Parkvej, Rebildvej, Apollovej, Randbølvej og C.F. Richs Vej i Vanløse. Dette kryds var engang en stor rundkørsel, hvor der kunne skiftes mellem linjerne og 21 og 29. Sidstnævnte linje havde oprindeligt endestation netop her (dengang dog under linjenummeret 19). 2513 kører med flag i anledning af linje 21's 80-årsdag, hvor der også var nogle veteranbusser ude at køre. 2649 i baggrunden er dog med sine 15 år også lidt af en veteran...

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Fabriksny Iveco Crossway ved Flintholm st., København

Fabriksny Iveco Crossway ved Flintholm st., København

Fabriksny Iveco Crossway LE ved Flintholm station i forbindelse med linje 21's 80 års jubilæum.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

KS 41 på Rebildvej, Vanløse

KS 41 på Rebildvej, Vanløse

Københavns Sporveje vogn 41, Triangel årg. 1933, på Rebildvej i Vanløse i forbindelse med linje 21's 80 års jubilæum.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014.

Busser ved Hellerup station ved linje 21's 80-årsjubilæum

Busser ved Hellerup station ved linje 21's 80-årsjubilæum

Busserne fra linje 21-jubilæumsarrangementet (KS 41, KS 772 og en fabriksny Iveco) ved Hellerup station. De bliver overhalet af en ordinær linje 21-bus af typen Volvo B10BLE/Vest fra 2002 - en bus der inden årets udgang også er historie.

Foto: Jeppe Steensgaard, 29. august 2014.

MAN-prøveledbus på Københavns Rådhusplads

MAN-prøveledbus på Københavns Rådhusplads

Den ene af de fire ledbusser, der august-september 2013 blev prøvekørt på linje 5A i København, var denne MAN med hele fem dobbeltdøre. Her ses den ved præsentationen af ledbusserne, der fandt sted på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2013.

Netbus 8444 på Stamholmen garage

Netbus 8444 på Stamholmen garage

Netbus holdt onsdag 29. august 2007 åbent hus på det nye garageanlæg, der opføres på Avedøre Holme. Adressen er Stamholmen 217, og de 43 busser fra linje 5A og 84N får garage her. Bus 8444, en af de nye busser, var opstillet på anlægget ved arrangementet. Bemærk, at bussen nu har fået internnumre i federe typer, end den i første omgang var udstyret med.

Foto: Sikandar Sahil, 29. august 2007.