Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 12. juli
Her vises alle billeder af busser taget 12. juli i forskellige år:
Urbus-kulfiberbus i Popowice, Wroclaw, Polen

Neoplan-busfabrikken har haft en vis tradition for at designe "futuristisk" udseende busser. Midt i 1990'erne, hvor de første lavgulvsbusser kom på gaden, solgtes tre Neoplan Metroliner N8012-kulfiberbusser til danske vognmænd. På Sjælland købte Vedde Turistfart i 1994 det her viste eksemplar, som huserede i Sorø-området. Bussen er en 10,6 meter lang "midibus", og konstruktionen af kulfiber gav den en lavere vægt med reduceret brændstofforbrug og "grønnere" kørsel til følge. Bussen blev overtaget af Bus Danmark 1. januar 1997, da man vandt Vedde Turistfarts kørsel, og den forblev i trafik til cirka årsskiftet 2000/01. Hos Bus Danmark og fra 1999 Arriva bar bussen vognnummer 2031. Efter udrangering solgtes bussen til Vejstruprød Busimport, som blev den "heldige" vinder af alle tre danske eksemplarer af racen, som man havde stående til salg i flere år. Det lykkedes dog i 2006 at sælge bussen til firmaet Urbus i den polske storby Wroclaw. Hvor længe, den blev brugt her, ligger ikke helt klart, men senest foråret 2013 blev den hensat i den gård ved siden af den nedlagte Popowice-sporvognsremise, hvor den her er fotograferet i juli 2024. Bussen er leveret i Vestsjællands Trafikselskabs orange og hvide design, som den har beholdt i alle dens (foreløbigt) 30 år.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.
Ex. Vedde Turistfart NV 92 785 i Popowice, Wroclaw, Polen

Den ene af de tre Neoplan Metroliner-kulfiberbusser, der i 1990'erne blev leveret til danske kunder, eksisterende endnu i sommeren 2024, selvom den nok ikke kunne starte i første forsøg... Her ses bussen i miserabel stand i den gård i Popowice-bydelen i Wroclaw, Polen, hvor den blev parkeret mindst 13 år tidligere. Bussen blev i sin tid anskaffet til Vedde Turistfarts kørsel for Vestsjællands Trafikselskab i og omkring Sorø.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.
DSB EB 3206 med regionaltog i Slagelse

DSB fik i 2020, 2021 og 2022 leveret i alt 42 Siemens Vectron-lokomotiver, som i dansk sammenhæng hedder litra EB. De har overtaget trafikken med de 25 stammer dobbeltdækkervogne, som bruges i den sjællandske regionaltrafik, fra ME-diesellomotiverne og EA-ellokomotiverne. Derudover skal EB bruges sammen med de nye Talgo-vognsæt, som DSB har i ordre, og siden juni 2023 trækker de også de indlejede tyske IC1-vogne, der kører mellem København og Hamburg. Det første EB-fremførte tog i almindelig drift kørte i oktober 2020, og brugen af ME-diesellokomotiverne ophørte 14 måneder senere. EB'erne er væsentligt hurtigere oppe i fart efter et stationsophold end litra ME, og i den periode, hvor begge typer anvendtes, kunne forskellen tydeligt mærkes. Her holder EB 3206 med dobbeltdækkervogne på Slagelse st. De ældste dobbeltdækkervogne har kørt på Sjælland siden december 2002, så der kommer nok en dag, hvor EB'erne får noget andet at trække og skubbe rundt med.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2021.
Anchersen 3255 på Dirch Passers Allé, Frederiksberg

Anchersen 3255, Mercedes-Benz O530 Citaro årg. 2013, som linje 30 på Dirch Passers Allé på Frederiksberg.
Foto: Thomas Weidekamp, 12. juli 2013.
Anchersen 3256 på Englandsvej

Anchersen 3256, Mercedes-Benz O530 Citaro årg. 2013, som linje 30 på Englandsvej.
Foto: Thomas Weidekamp, 12. juli 2013.
Scania-bybus fra MRP Linna Liinid i Tallinn

HT 1679, en Scania N112CLB/DAB fra 1985, kom til det private busselskab MRP Linna Liinid i Tallinn. Samme bys offentlige bybusselskab TAK har et stort antal af HTs andre Scania'er! Foto i Tallinn, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
Et par ledbusser fra Atko Group i Tallinn, Estland

I Atko Groups blandede vognpark indgik i 2005 disse to Volvo B10MA-ledbusser med finske Wiima-karrosserier. Her holder busserne hvil på rutebilterminalen ved Baltijaam i Tallinn, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
TTTK-sporvogn nr. 129 i Tallinn, Estland

Tallinn har de senere år suppleret sporvognsparken med brugte vogne fra andre lande. Nr. 129 er således en Tatra KT4-ledvogn årgang 1988, der i 1998 er erhvervet fra Gera i Tyskland, hvor den havde nr. 341. I juli 2005 fremstod vognen i totalreklamedesign. Et sted i Tallinn, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
Ex. HT 1675 i Tallinn, Estland

Tallinns bybusselskab TAK har en større samling tidligere HT-busser, hvoraf langt hovedparten er Scania/DAB'er. En af busserne er TAKs vogn 2720, der har en fortid som HT 1675. Bussen er en Scania N112CLB/DAB fra 1985, og den kom til Tallinn i 1996. Her er bussen netop kommet op fra en bybusterminal i Tallinn, der er beliggende i kælderen til et center og p-hus. Ex. 1675 er, meget passende, indsat på linje 14, hvor typen også anvendtes i København.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
Trolleybus nr. 274 fra TTTK på Baltijaam i Tallinn, Estland

Selskabet, der kører sporvognene og trolleybusserne i Tallinn, Estlands hovedstad, hedder TTTK. Her er Skoda 14Tr-trolleybus nr. 274 på linje 4 netop ankommet til Baltijaam - en omstigningsterminal mellem rutebiler, trolleybusser, sporvogne og tog, der ligger i udkanten af bydmidten.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
TAK 1166 - ex. HT 1551 - i Tallinn, Estland

Gamle HT 1551 kører nu rundt i Tallinn i Estland. Meget passende på linje 21! Dens nuværende identitet er som TAK vogn 1166, og billedet er taget på rutebilstationen Baltijaam i Tallinn. Tallinn aftog et større antal af HTs Scania/DAB-busser i 1996, og de er næsten alle stadig i trafik. Nogle er gule, andre er opmalet i TAKs eget grønne og hvide farveskema.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
Ex. Linjebus 6657 i Rapla, Estland

Baltic Bus Group i Rapla i Estland er bl.a. forhandler af en del brugte danske busser i de baltiske lande. I 2002 er bl.a. denne Volvo B10M-60/Aabenraa kommet til Rapla, hvor man desværre har brugt den til at hente diverse dele i, så den kommer ikke ud at køre mere. Bussen er bygget i 1987 til Roskilde Omnibusselskab som vogn 5, og har også kørt hos DSV-Bus (vogn 35) og Linjebus (nr. 8657/6657), indtil den i 1998 kom til Heidebloem i Lanaken, Belgien, som vogn 3-105. I juli 2005 henstod den i miserabel tilstand hos Baltic Bus Group i Rapla, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005.
Ikarus 280-ledbus i Togliatti, Rusland

Ikarus 280-ledbybus på en garageopstillingsplads i Togliatti, Rusland, beliggende nær Volga-floden.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2004.