Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 30. april

Her vises alle billeder af busser taget 30. april i forskellige år:

Lokaltog Lm 24 øst for Ravnholm st.

Lokaltog Lm 24 øst for Ravnholm st.

Nærumbanen har udskiftet hele sin materielpark på én gang tre gange i banens snart 125-årige historie, nemlig i 1952, 1968 og 1999. Banens fire nuværende Duewag RegioSprintere, Lm 22-25, blev indsat i februar 1999, hvor de erstattede banens solokørende Y-togsmotorvogne. Om nogle år gentager historien sig måske, idet Lokaltog har et udbud af batteritog i gang, som bl.a. skal afløse RegioSprinter-materiellet. Der er i øvrigt kun bygget temmelig få RegionSprintere i alt, og der er nærmest tale om en slags dieselsporvogn, som i Zwickau i Tyskland faktisk kører helt ind i byen på et spor, som deles med en af sporvognslinjerne. Nærumbanen har på papiret været elektrificeret flere gange, og en sammenkobling med den under anlæg værende Ring 3-letbane har været overvejet, men indtil videre kører den hyggelige, lille bane videre i isolation. Banen forbandt oprindeligt Lyngby på Nordbanen med Vedbæk på Kystbanen, men strækningen mellem Nærum og Vedbæk blev nedlagt i begyndelsen af 1920'erne som den første egentlige jernbanenedlæggelse i landet. I 1936 og 1954 blev først den sydlige og dernæst den nordlige endestation tillige flyttet. RegioSprinter Lm 24 er på dette billede på vej mod Nærum lige øst for Ravnholm station. Til venstre ligger den tidligere Ravnholm Papirfabrik, som engang havde betydning for banen som godskunde med sidespor til fabrikken.

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2023.

Sidste bus på Bornholmerbussen afgår fra Københavns Hovedbanegård

Sidste bus på Bornholmerbussen afgår fra Københavns Hovedbanegård

Søndag 30. april 2023 kørte "Bornholmerbussen" - altså Gråhundbus' fjernbusrute mellem Københavns Hovedbanegård og Ystad med forbindelse til færgen til Rønne - for sidste gang. Ruten har været videreført af boet efter Jørgen Andersen siden vognmandens død i august 2022, men fremtiden er endnu ikke blevet afklaret, og tilladelsen til Bornholmerbussen er nu udløbet. Det er ikke helt umuligt, ruten kommer i gang igen, men indtil videre køres der ikke mere. Bornholmerbussen blev etableret i december 1981 og har været indbegrebet af en Bornholmstur for mange mennesker, har transporteret talrige lejrskoler og meget andet. Rutenummeret 866 lægger sig op ad Dampskibsselskabet af 1866, som i generationer har givet færgeforbindelse til Solskinsøen. Den sidste afgang mod Bornholm var kl. 18.35, og denne tur blev kørt af to busser, nemlig vogn 45 og 46. Den, der afgik sidst, var bus 46, en Irizar i6 fra 2020, og den passerer her Tietgensgade umiddelbart efter afgang. En æra er slut!

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2023.

DitoBus 4855 på Farimagsvej, Næstved

DitoBus 4855 på Farimagsvej, Næstved

For første gang i mange år blev der indsat mere end 200 nye busser hos Movias operatører i løbet af 2022. En stor del var elbusser, men det er endnu ikke helt slut med motorbusser. Bl.a. fik DitoBus en serie MAN EL293 Lion's City til rutebilkørsel som f.eks. vogn 4855, der her ses som linje 630R mod Fakse Ladeplads på hjørnet af Farimagsvej og Ringstedgade i Næstved.

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2022.

Vikingbus 4490 ved Næstved st.

Vikingbus 4490 ved Næstved st.

Vikingbus 4490, Setra S415LE Business årg. 2022, afgår fra Næstved st. som linje 620R mod Præstø. Bussen blev i begyndelsen af juli 2022 slemt trafikskadet syd for Blangslev, mens den kørte på netop linje 620R, og i december var den endnu ikke tilbage i drift.

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2022.

DitoBus 4786 på Farimagsvej, Næstved

DitoBus 4786 på Farimagsvej, Næstved

DitoBus 4786, Volvo B8RLE-47/Wroclaw årg. 2013, som linje 570 fra Næstved mod Sorø på hjørnet af Farimagsvej og Ringstedgade i Næstved. En lille serie korte busser af denne type blev anskaffet til kørslen i Movias 10. udbud, og 4786 har nu præsteret mere end en million kilometer.

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2022.

Tide Bus 5021 ved Næstved st.

Tide Bus 5021 ved Næstved st.

Tide Bus 5021, Setra S415LE Business årg. 2022, ved Næstved st. De fleste af Tide Bus' Movia-busser er elbusser, men til kørslen på linje 680 mellem Næstved og Ringsted blev der anskaffet fire Setra'er af denne type.

Foto: Thomas de Laine, 30. april 2022.

Aarhus Letbane 1209-1109 i Lystrup

Aarhus Letbane 1209-1109 i Lystrup

I slutningen af august 2016 kørte det sidste dieseltog på Grenaabanen og 30. april 2019, bare 139 ugers erstatningsbusdrift senere, indledte Aarhus Letbane trafikken på strækningen, der betjenes af en ny linje L1. Samtidig begyndte letbanen at køre på den nyanlagte strækning mellem Lisbjerg og Lystrup, der køres som en gren på linje L2. Med disse åbninger er hele letbanen langt om længe i drift. Første ordinære vogn i Lystrup blev en linje L2, der ankom kl. 5.06 og returnerede kl 5.12 med en enkelt passager. Det var vogn 1209-1109.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 1209-1109 i Humlehuse

Aarhus Letbane 1209-1109 i Humlehuse

Den første vogn på linje L2 fra Lystrup, Variobahn-vogn 1209-1109, er nået til Humlehuse, hvor "huse"-delen af navnet endnu mangler at blive bygget, idet holdestedet ligger midt i ingenting. Humlehuse kan udover letbanen kun nås ad en cykel-/gangsti.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 1102-1202 i Lystrup

Aarhus Letbane 1102-1202 i Lystrup

Stadler Variobahn-vogn 1102-1202 som linje L2 i Lystrup den første morgen med letbanedrift her.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2207-2107 i Lystrup

Aarhus Letbane 2207-2107 i Lystrup

Første vogntog fra Grenaa mod Aarhus på Aarhus Letbane ankommer til Lystrup, mens solen er ved at stå op. Få sekunder inden afgik L2 via Lisbjerg uden at afvente forbindelsen fra Djursland, hvilket fotografen observerede mindst tre gange på premieremorgenen! Vognen er 2207-2107, og den kunne - som alle andre indtil cirka kl. 10 - ikke skilte korrekt, hvorfor der kørtes med papirsskilt i forruden.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2207-2107 ved Torsøvej station

Aarhus Letbane 2207-2107 ved Torsøvej station

Første vogn fra Grenaa på Aarhus Letbane ved ankomsten til Torsøvej station i Risskov ved halv syvtiden på premieredagen. Der var mange problemer med bommene ved jernbaneoverskæringerne den første dag, så letbaneføreren på denne tur måtte selv lukke og åbne bommene ved Viengevej lidt nord for Torsøvej station. Det endte derfor med en forsinket krydsning ved Torsøvej med en forsinket vogn fra Aarhus H. Vognen på billedet er nr. 2207-2107.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2103-2203 på Torsøvej station

Aarhus Letbane 2103-2203 på Torsøvej station

Tango-vogn 2103-2203 mod Ryomgård ruller cirka 10 minutter forsinket ind på Torsøvej station. Til højre afventer 2207-2107 den forsinkede krydsning.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2112-2212 og 1211-1111 i Lystrup

Aarhus Letbane 2112-2212 og 1211-1111 i Lystrup

I Lystrup har linje L2 endestation og skal ifølge køreplanen være koordineret med linje L1 til og fra Grenaa, så der er forbindelse mellem Grenaa, Hornslet mv. og strækningen via Lisbjerg og Universitetshospitalet. Til venstre (i spor 1) Tango-vogntog 2112-2212 på linje L1 mod Ryomgård og til højre (i spor 2) Variobahn-vogn 1211-1111 på linje L2 via Universitetshospitalet om morgenen den første dag. Lidt efter ankom linje L1 fra Djursland, men inden da var L2 kørt.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2208-2108 i Lystrup

Aarhus Letbane 2208-2108 i Lystrup

Lidt før kl. 8 på premieremorgenen krydser Stadler Tango-vogntog nr. 2208-2108 Sønderskovvej på vej ind til Lystrup station. På dette tidspunkt var de korte L1-skoledagsture mellem Aarhus og Hornslet allerede blevet aflyst resten af ugen...

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2112-2212 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbane 2112-2212 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbane 2112-2212 ved Kankbøllevej i Hjortshøj. Papirsskiltet i forruden siger "L1" og "Ryomgård".

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2212-2112 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbane 2212-2112 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbane vogn 2212-2112 som linje L1 mod Aarhus i Hjortshøj ved Kankbøllevej.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Aarhus Letbane 2107-2207 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbane 2107-2207 ved Kankbøllevej, Hjortshøj

Aarhus Letbanes Stadler Tango-vogntog 2107-2207 ved Kankbøllevej mellem Hjortshøj og Kankbølle - lidt efter at destinationsskiltene op ad formiddagen begyndte at kunne skilte linje L1 korrekt.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. april 2019.

Fjord-bus 7495 i Greve

Fjord-bus 7495 i Greve

Fjord-bus 7495, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, på en parkeringsplads nær Greve st., hvor den afventer tur på linje 600S.

Foto: Ib Erik Nielsen, 30. april 2004.