Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 29. juli

Her vises alle billeder af busser taget 29. juli i forskellige år:

"Irma-sporvogn" KS 257 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

"Irma-sporvogn" KS 257 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

I januar 2023 meddelte Coop offentligheden, at den mere end 100 år gamle Irma-supermarkedskæde skulle lukkes. Nogen kan måske huske, at det også 30 år tidligere blev besluttet at lukke Irma-kæden, hvor flere butikker nåede at blive ændret til f.eks. Fakta'er, før beslutningen blev omgjort. Men denne gang mener man det tilsyneladende. Det var formentlig i den anledning, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm havde valgt at stille sin "Irma-sporvogn" frem foran Remise 3 i sommeren 2023. Vognen, der hos Københavns Sporveje var nr. 257, var et tidligt eksempel på totalreklame på københavnske transportmidler, men den har ikke for alvor været i trafik i dette udseende. Faktisk kørte den blot en enkelt dag på linjerne 2 og 5. Irma købte imidlertid senere denne vogn og en bivogn, og i en årrække stod de to vogne i Irma-kaffeposebemaling som blikfang foran Irmas hovedkvarter i Rødovre. Det kan man i øvrigt se mere om i en af årets bogudgivelser fra Sporvejshistorisk Selskab. På Sporvejsmuseet står de to Irma-vogne normalt gemt væk i depot. Når det en dag måtte blive deres tur til en istandsættelse, er det langt fra sikkert, Irma-reklamerne bevares.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2023.

Odense Bytrafik 38 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Odense Bytrafik 38 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

I begyndelsen af 2000'erne blev bybusserne i Odense stadig kørt af det kommunale Odense Bytrafik, og her holdt man både fast i en 50-årig tradition for at købe Volvo-busser og den mørkerøde og grå bemaling med byvåben på fronten. I 2002 fik man leveret vogn 38, en 13,7 meter lang Volvo B10BLE med Aabenraa-bygget karosseri. Snart blev der dog vendt op og ned på det tidligere så traditionelle bybussystem i Odense med FynBus' friske farver og udbud af bybuskørslen: I 2008 overtog Tide Bus både bybustrafikken og bus 38, som dog forblev i brug frem til Tide Bus' ophør på bybusserne sent i 2015. Siden er bussen overgået til bevaring på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, som har flere andre (Volvo-)busser fra Odense Bytrafik i sin samling. Dette billede er fra museet.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2023.

Nobina 6036 på Nordre Ringvej, Glostrup

Nobina 6036 på Nordre Ringvej, Glostrup

Nobina 6036, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 30E på Nordre Ringvej i Glostrup ud for hospitalet. På denne strækning vil letbanen ligge i vestsiden af Ringvejen, cirka hvor fotografen stod, da billedet blev taget. Dermed bliver der nem adgang til hospitalet, som også ligger på vestsiden af vejen.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2022.

Nobina 6024 på Nordre Ringvej, Glostrup

Nobina 6024 på Nordre Ringvej, Glostrup

Letbanebyggeriet sætter i disse år sit præg på Ring 3 og de buslinjer, især linje 300S, som kører på strækningen. Nobina 6024, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej i Glostrup.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2022.

Todbjerg Busser 120 på Grenaa Stationsplads

Todbjerg Busser 120 på Grenaa Stationsplads

Todbjerg Busser 120, Van Hool A330 årg. 2006, som bybus i Grenaa på Grenaa Stationsplads. Denne bus kørte oprindeligt i München, men blev i 2015 importeret til Danmark. Indtil 2020 var den landets eneste Van Hool A330, men i 2020 er der nyleveret tre styk i brintbusudførelse til Aalborgs bybusser.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2016.

De Grønne Busser 66 på Aarhus rutebilstation

De Grønne Busser 66 på Aarhus rutebilstation

De Grønne Busser er blandt de ældre rutebilselskaber i Aarhus-området. Her ses vogn 66, en Solaris InterUrbino 12.8 årg. 2013, som linje 918X på Aarhus rutebilstation.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2016.

Brande Buslinier 138 på Aarhus rutebilstation

Brande Buslinier 138 på Aarhus rutebilstation

Brande Buslinier (Herning Turist) vogn 138, Irisbus SFR160 Arway årg. 2013, på Aarhus rutebilstation.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2016.

Østtrafik 130 på Ringvejen, Køge

Østtrafik 130 på Ringvejen, Køge

Østtrafik 130, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, som rute 252 på Ringvejen i Køge.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 1996.

Arriva 1278 på Sankt Thomas' Plads, Frederiksberg

Arriva 1278 på Sankt Thomas' Plads, Frederiksberg

Denne DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005 blev i foråret tilovers, da Arriva tabte bybuskørslen i Holbæk til DitoBus. Efter at være blevet dyppet i gul maling er bussen nu sat i trafik i København. Samtidig fik den nyt nr., nemlig 1278. Oprindeligt hed den 2900, men det ændredes til 5773 i efteråret 2007. Foto på Sankt Thomas' Plads på Frederiksberg Allé.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2008.

Netbus 8439 nær Hvalsø st.

Netbus 8439 nær Hvalsø st.

Netbus' 13,7 m Scania/Vest-bus holder pause på Tølløsevej bag Hvalsø st. Der er 46 busser med dette karrosseri på vej til Netbus, hvoraf de fleste skal indsættes på linje 5A i København. De nye busser bliver dog på Volvo B12BLE-chassis.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007.

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Netbus 8439 fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Netbus 8439, Scania/Vest årg. 2006, set fra vinduessiden nær Hvalsø st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 29. juli 2007.

Odense Bybusser 157 i Hans Mules Gade, Odense

Odense Bybusser 157 i Hans Mules Gade, Odense

Odense Bybussers vogn 157 er født som vogn 57, men blev omnummereret for et par år siden. Det er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1989, og den ses her i Hans Mules Gade i Odense.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

Odense Bybusser 61 på Skibhusvej, Odense

Odense Bybusser 61 på Skibhusvej, Odense

Odense Bybusser har også de noget omdiskuterede Volvo B12BLE-busser. Vogn 61/TN 93 569 er en af de nyeste fra omkring årsskiftet 2004/05, og den har Säffle-karrosseri, fordi Aabenraa-fabrikken er lukket. Skibhusvej i Odense.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

Århus Sporveje 279 og 343 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporveje 279 og 343 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporveje nr. 279 (tv.) og 343 (th.) er begge af typen DAB 12-1200B men fra 1991 hhv. 1997. Sidstnævnte bus adskiller sig ikke kun ved at være helt i gul, men også ved at have samme DAF-motortype som DABs serie 15-lavgulvsbusser. Bus 343 er i øvrigt blandt de aller senest byggede serie 12-busser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

Århus Sporveje 267 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporveje 267 i garagen på Bryggervej, Århus

Århus Sporvejes bus 267 er en DAB 12-1200B fra 1990. Udrangeringerne er nu nået til disse busser, og som det ses på billedet fra garagen på Bryggervej, har 267 både mistet navnetræk, internnummer og nummerplader.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

Århus Sporveje 310 i Frydenlund, Århus

Århus Sporveje 310 i Frydenlund, Århus

I 1995 fik Århus Sporveje (ÅS) en serie DAB 12-1200B-bybusser, der adskiller sig fra den store serie tidligere leverede ved at have den nye bemaling, hvor bussen er helt gul. Billedet er taget i Frydenlund ved Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

Århus Sporveje 414 i Marienlund, Århus

Århus Sporveje 414 i Marienlund, Århus

I Århus gør de mange ting anderledes. Århus Sporvejes ledbus nr. 414, en DAB 12-1800B fra 1992, er således spækket med Århus-specifikke detaljer: Bemærk f.eks. destinationsskiltet over midterdøren i det forreste led og de lodrette grønne striber omkring denne dør, der markerer, at hér stiger man ind. Udstigningsdørene (det er bussens øvrige døre) er tilsvarende flankeret af røde striber, der indikerer forbud mod indstigning. Dobbeltdøren i det bageste led er også placeret helt fremme ved leddet i modsætning til DAB-ledbusser til andre modtagere. Bussen har også reklamer i tagkanten og en særlig stoletype mv. Foto i Marienlund, Århus.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.

De Grønne Busser 25 på Århus rtb.

De Grønne Busser 25 på Århus rtb.

Denne Scania-DAB SC-1200L tilhører De Grønne Busser som nr. 25/OS 89 125 og er fra 1996. Her ses bussen på Århus rtb. i forbindelse med kørsel på rute 114 mellem Århus og Hammel. Busser i kontrakt for Århus Amt skal være himmelblå fra top til tå, så De Grønne er altså ret så blå... Bemærk i øvrigt den farvemæssige lighed med X-bussen i baggrunden. X-busser i hele Jylland er himmelblå med store hvide X'er på. X-bussen er for øvrigt en MAN.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. juli 2005.