Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 28. september
Her vises alle billeder af busser taget 28. september i forskellige år:
DSB SE 10 og SA 32 ved Ny Ellebjerg stations midlertidige Ringbaneperron
Ringbanens endestation på Ny Ellebjerg er blevet flyttet to gange tidligere, og i efteråret 2023 sker det igen! Den første Ny Ellebjerg station for Ringbanen var rent midlertidig og havde form af en træperron på nordsiden af banelegemet lige vest for broen, der fører Gl. Køge Landevej over jernbanen. Perronen havde tillige adgang til broen. Træperronen var genbrugt fra den ligeledes midlertidige C.F. Richs Vej station, der eksisterede 2002-04. Den midlertidige Ny Ellebjerg station åbnede 8. januar 2005, men blev over en weekendlukning i november 2006 fjernet, hvorefter togene førtes frem til en permanent endestation, omtrent hvor der nu er metrobyggeplads. Halvanden måned senere begyndte også Køge Bugt-banens tog at standse ved Ny Ellebjerg. Det var bygningen af metrostationen på Ny Ellebjerg på samme lokalitet som Ringbanens perron, der betød, at man i 2018 var nødsaget til midlertidigt af afkorte Ringbanen med omkring en toglængde, og der blev bygget en midlertidig perron lidt nærmere Gl. Køge Landevej. Det er denne perron, der nu bliver erstattet af endnu en permanent perron, som ligger nærmere placeringen i årene 2006-18. Den nye perron færdigbygges i direkte forlængelse af den midlertidige og ligger delvist oven på metrostationen. Gangbroen, som forbinder Ringbanens perron med fjerntogsperronen, og som tydeligt ses på dette billede, bibeholdes så vidt vides. En stor del af det nye perronanlæg var allerede synligt i sommeren 2023, men endnu ikke færdigt. I perioden 1.-31. oktober er Ringbanen midlertidigt afkortet til Danshøj med togbusser mellem Ålholm, Hvidovre, Vigerslev Allé og Ny Ellebjerg stationer. Busserne kører fra Ålholm og via Hvidovre, da der ikke er vejadgang til Danshøj station. Nord for Danshøj og Ålholm kører S-togslinje F, men kun hvert 10. minut. En tidlig aften få dage før lukningen af Ny Ellebjergs Ringbaneperron er SE 10 klar til afgang til venstre, mens SA 32 for nylig er ankommet til højre. Den temmelig rodede Ny Ellebjerg station skifter i øvrigt snart navn til "København Syd".
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2023.
DSB SE 29 sydøst for Vigerslev Allé st., København
Over tre måneder i efteråret 2023 er toglængden på S-togslinje F på Ringbanen (og desuden på linje E) reduceret som følge af mangel på køreklare tog hos DSB. Normalt kører hvert andet tog på linje F med "lange tog", dvs. et litra SA. De øvrige ture må nøjes med solokørende litra SE, altså det kortest mulige tog på S-banen. Men 4. september-9. december er det stort set alle ture på linje F, der kører med korte tog i de tidsrum, hvor Ringbanen har 5-minuttersdrift. I oktober måned, hvor linje F altid kun kører hvert 10. minut, mens den sydlige ende af Ringbanen er skåret af, vil linjen dog få lange tog på alle afgange. Her er SE 29 - et kort tog - på vej mod Hellerup sydøst for Vigerslev Allé st.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2023.
Aarhus Sporveje 148 på Klostertorvet, Aarhus
Aarhus Sporveje 148, Solaris Urbino 12 årg. 2008, på linje 14 på Klostertorvet i Aarhus. I baggrunden vogn 701.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 649 på Vesterbro Torv, Aarhus
Aarhus Sporveje 649, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 2A på Vesterbro Torv i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 152 på Klostertorvet, Aarhus
Aarhus Sporveje 152, Solaris Urbino 12 årg. 2008, som linje 18 på Klostertorvet i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 713 på Vesterbro Torv, Aarhus
Aarhus Sporveje 713, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 3A på Vesterbro Torv i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 701 og 708 på Klostertorvet, Aarhus
Aarhus Sporveje 701 og 708, begge Solaris Urbino 15 årg. 2014 på linje 1A, mødes på Klostertorvet.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Dit Busselskab DW 18 165 på Banegårdspladsen, Aarhus
Mens dele af Grenaabanen er under ombygning som del af anlægget af Aarhus-letbanen, har der i 2014 været indsat togbusser. Dit Busselskab i Hornslet kørte 28. september med denne Scania L94IB/DAB "Facelift" årg. 2000, som her ses på Banegårdspladsen i Aarhus. Bussen blev oprindeligt bygget til Abildskou i Aarhus som vogn 34.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 712 på Banegårdspladsen, Aarhus
Aarhus Sporveje 712, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 3A på Banegårdspladsen i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 665 på Klostertorvet, Aarhus
Aarhus Sporveje 665, Solaris Urbino 15 årg. 2012, som linje 2A på Klostertorvet i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 162 på Klosterport, Aarhus
Aarhus Sporveje 162, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 4A på Klosterport i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 131 på Nørre Allé, Aarhus
Aarhus Sporveje 131, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 på Nørre Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 681 ved Aarhus Å, Aarhus
Aarhus Sporveje 681, Solaris Urbino 15 årg. 2013, som linje 4A ved Aarhus Å.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 702 i Emil Vetts Passage, Aarhus
Aarhus Sporveje 702, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 1A i Emil Vetts Passage i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 709 på Park Allé, Aarhus
Aarhus Sporveje 709, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 4A på Park Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 122 på Park Allé, Aarhus
Busser med røde hjørner på ikke-A-buslinjer og omvendt hører dagens orden i Aarhus. Aarhus Sporveje 122, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 33 på Park Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 154 på Park Allé, Aarhus
Aarhus Sporveje 154, Solaris Urbino 12 årg. 2008, som linje 12 på Park Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
PP Busselskab AG 68 779 ved Aarhus Rutebilstation
PP Busselskab AG 68 779, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, holder hvil på Aarhus Rutebilstation i forbindelse med togbuskørsel. Bussen er oprindeligt leveret som del af en større serie til Linjebus (vogn 3111) i STS-området i sommeren 1999.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 130 på Nørre Allé, Aarhus
Aarhus Sporveje 130, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 på Nørre Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 163 på Vesterbro Torv, Aarhus
Aarhus Sporveje 163, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 4A på Vesterbro Torv i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 182 på Vesterbro Torv, Aarhus
Aarhus Sporveje 182, Solaris Urbino 12 årg. 2009, som linje 2A på Vesterbro Torv i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 701 ved Klostertorvet, Aarhus
Aarhus Sporveje 701, Solaris Urbino 15 årg. 2014, som linje 1A ved Klostertorvet i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 129 ved Aarhus Å, Aarhus
Aarhus Sporveje 129, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 11 ved Aarhus Å.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Arriva 3114 på Rådhuspladsen, Aarhus
Arriva 3114, Scania OmniExpress årg. 2012, som linje 113 på Rådhuspladsen i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Aarhus Sporveje 119 på Park Allé, Aarhus
Aarhus Sporveje 119, Volvo B12M/Säffle (Volvo 8500) årg. 2005, som linje 20 på Park Allé i Aarhus.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014.
Arriva 1265 ved Ballerup st.
Arriva 1265, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 216 ved Ballerup st.
Foto: Thomas Weidekamp, 28. september 2010.
RATP 5211 i Ploiesti, Rumænien
Trafikselskabet i den rumænske by Ploiesti hedder RATP og har bl.a denne FBW-trolleybus med internt busnummer 5211.
Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009.
RATP 5225 i Ploiesti, Rumænien
RATPs FBW-trolleybus nr. 5225 som linje 44 i Ploiesti.
Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009.
RATB 193 i Bukarest, Rumænien
Bukarests sporvejssystem udgør omkring 160 km og er grundlagt i 1874. Sporvognene er dog ikke så dominerende i den indre by mere, hvor man i høj grad har erstattet sporvognene med trolleybusser og et metrosystem. Sporvejsselskabet RATB har en vognpark bestående af brugte tyske vogne, hjemmebyggede vogne og Tatra-vogne. Nr. 193 er én af de hjemmebyggede fra 1970'erne eller 1980'erne.
Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009.
RATB 132 i Bukarest, Rumænien
Sporvogn nr. 132 i Bukarest er en lokalbygget ledvogn fra 1970'erne eller 1980'erne. Mange af disse vogne er blevet moderniseret med støtte fra Verdensbanken.
Foto: Kim Løvenskjold, 28. september 2009.
Særtog med Kronprins Frederik ved indvielsen af metroen til Lufthavnen
Metroen til Lufthavnen blev indviet 28. september 2007, hvor Kronprins Frederik klippede snoren. Det skete i Lufthavnen, hvortil han og en række andre prominente folk transporteredes i et særtog. Særtoget, togsæt 34, ved Haveforeningen Formosa på vej mod Lufthavnen. Kronprinsen sad forrest og ses til højre.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Passagerer afventer første metrotog på Øresund station
Snoren er blevet klippet til Øresund station, og de første passagerer har indfundet sig på perronen. Her afventer de det første ordinære tog mod Lufthavnen.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 12 på Øresund station
Det første ordinære metrotog mod Lufthavnen blev togsæt 12. Det var stuvende fuldt og optager her passagerer på Øresund station.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 32 på Øresund station
Første ordinære tog på Østamagermetroen blev togsæt 32, der afgik fra Lufthavnen mod Vanløse. Toget ses her på Øresund station kort efter, at første tog var afgået i modsat retning.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 07 i Lufthavnen
Metro-togsæt 07 ankommer til Lufthavnen på indvielsesdagen.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 06 i Lufthavnen
Metro-togsæt 06 under indkørsel til stationen i Lufthavnen.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Ukendt metro-togsæt i Lufthavnen
Et ukendt metro-togsæt holder ved stationen i Lufthavnen den første dag.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 28 ved Kastrup station
For anden gang er et af metroens togsæt blev udsmykket som totalreklame. Denne gang er det togsæt 28, der reklamerer for Københavns Lufthavn. Toget var meget passende indsat på linje M2 til Lufthavnen og forlader her Kastrup station mod netop Lufthavnen på dagen, hvor strækningen indviedes.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 27 på Kastrup station
Metro-togsæt 27 afgår fra Kastrup station mod Vanløse på den grå indvielsesdag.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 01 ved Femøren station
Metro-togsæt 01 ankommer til Femøren station på vej mod Lufthavnen. Toget er ikke det første, men det andet tog, der blev leveret til metroen.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 30 ved Amager Strand station
Metro-togsæt 30 på vej ind til Amager Strand station. På denne del af strækningen består udsigten mest af gabionsvægge med ekstra afskærmning af hensyn til områdets beboeres privatliv.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 13 på Amager Strand station
Metro-togsæt 13 er på vej ind på Amager Strand station i retning mod Lufthavnen.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Protestbanner ved Amager Strand station
Et af de protestbannere, der var hængt op langs Østamagerbanen, da den blev indviet 28. september 2007. "Kramer! Din metro larmer. Det er en ommer!" Metroen er ikke populær blandt dens nærmeste naboer.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.
Metro-togsæt 06 ved Øresund station
Metro-togsæt 06 på vej mod Vanløse kører ind på Øresund station. Denne station ligger som eneste metrostation i København i en banegrav.
Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007.