Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 28. april

Her vises alle billeder af busser taget 28. april i forskellige år:

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1358 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 nedlagdes Københavns linje 37 på strækningen fra Vesterport st. til Flintholm st. på kommunegrænsen mellem Frederiksberg og København. Sidste gang, man nedlagde denne forbindelse, var i oktober 2011, hvor den historiske linje 29 bortfaldt uden erstatning, men dengang varede det ikke så længe, før Frederiksberg Kommune alligevel ønskede betjening på bl.a. Nyelandsvej, og den daværende linje 30 blev derfor forlænget over Frederiksberg til Flintholm. Denne strækning overtog linje 37 i omlægningerne ved Metrocityringens åbning. Ingen af linjerne fulgte dog helt 29'erens gamle rute. I stedet krydsedes bl.a. under metroen på Dalgas Boulevard. Et par måneder før afkortningen til Vesterport dykker GoCollective 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, ned under jernbanebroen på Dalgas Boulevard. Bemærk, at bussens tag stadig har dele af de røde hjørner i behold fra dens tid som A-bus på den daværende linje 8A.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

GoCollective 1372 som linje 37 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg

Københavns linje 37 mistede 30. juni 2024 strækningen mellem Vesterport st. og Flintholm st., men kører fortsat fra Vesterport st. over Christianshavn til Kløvermarken og Amagerværket. Der er dog også mørke skyer i horisonten - i hvert fald hvis man bruger kikkert - for den tilbageværende del af linjen. I den miljøkonsekvensrapport for en ny metrolinje til bl.a. Prags Boulevard og Refshaleøen, som i 2024 er offentliggjort, forudsætter modelberegninger for passagertallene på den nye metrolinje nemlig, at linje 37 skal afkortes, så den ikke bliver en konkurrent til metroen. Med sine to afgange i timen, når det går højest, skulle man ellers ikke mene, rutebilen til Kløvermarken kunne være en alvorlig trussel... GoCollective 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, runder hjørnet af Dalgas Boulevard og Finsensvej på Frederiksberg på sin vej mod Amagerværket.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 2024.

Fjord-bus 7436 ved Frederikssund st.

Fjord-bus 7436 ved Frederikssund st.

Fjord-bus 7436, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 311 på Roskildevej ud for Frederikssund st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011.

Nobina 6009 og City-Trafik 2505 ved Hillerød st.

Nobina 6009 og City-Trafik 2505 ved Hillerød st.

Nobina 6009, VDL Ambassador årg. 2008, og City-Trafik 2505, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, holder pause ved Hillerød st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011.

City-Trafik 2554 fra dørsiden ved Hillerød st.

City-Trafik 2554 fra dørsiden ved Hillerød st.

City-Trafik 2558, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2010, som linje 335 ved Hillerød st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011.

Nettbuss 8536 ved Frederikssund st.

Nettbuss 8536 ved Frederikssund st.

Nettbuss 8536, VDL Citea CLE årg. 2010, som linje 230R på Roskildevej ved Frederikssund st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011.

Bus Danmark 1742 på Roskilde st.

Bus Danmark 1742 på Roskilde st.

Bus Danmark 1742, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986, som linje 358 på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 1997.

Volvo-hybridbussen på Toftegårds Plads, Valby

Volvo-hybridbussen på Toftegårds Plads, Valby

Volvo har for nylig præsenteret sin nye hybridbus for offentligheden. Den er af typen Volvo 7700 og baseret på B9L-chassiset. Bussen er udrustet med en 5 liters dieselmotor og en elmotor. Ved opbremsning lagres den energi, der ellers ville være blevet tabt, i et batteri. Fordelen ved hybridbussen er et lavere brændstofforbrug og mindre udslip af bl.a. drivhusgas. Volvo 7700 Hybrid leveres til de første kunder i 2009, mens serieproduktionen indledes i begyndelsen af 2010. Her ses hybridbussen foran Movias bygning på Toftegårds Plads 28. april 2009, og i begyndelsen af maj var den i Odense og Højbjerg til lignende præsentationer foran henholdsvis FynBus' og Midttrafiks hovedkvarterer.

Foto: Jeppe Steensgaard, 28. april 2009.

Volvo-hybridbussen bagfra på Toftegårds Plads, Valby

Volvo-hybridbussen bagfra på Toftegårds Plads, Valby

Volvo 7700-hybridbussen bagfra under præsentationen på Toftegårds Plads.

Foto: Jeppe Steensgaard, 28. april 2009.

Anchersen Rute 3201 ved Toftegårds Plads, Valby

Anchersen Rute 3201 ved Toftegårds Plads, Valby

Anchersen Rutes vogn 3201, der for det meste kører på servicebuslinjerne i Valby og Vanløse, er blevet pakket godt ind i en reklame for Revy 09, der spiller i Skuespilhuset i perioden 29. maj-5. juli. Anchersen bruger også servicebusserne på den særlige linje 25, som kører i forbindelse med forestillinger i Skuespilhuset, så mon ikke også reklamen vil kunne opleves dér? Toftegårds Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 28. april 2009.

Anchersen Rute 3201 på Toftegårds Allé, Valby

Anchersen Rute 3201 på Toftegårds Allé, Valby

Anchersen Rute 3201, Mercedes-Benz O.530K Citaro årg. 2007, som linje 860 på Toftegårds Allé i Valby. Som det ses, er reklamen ganske heldækkende!

Foto: Jeppe Steensgaard, 28. april 2009.

Linjebus 6592 på Roskilde st.

Linjebus 6592 på Roskilde st.

Linjebus kørte 1996-98 pendulbuslinierne 560P/561P i Roskilde, og bus 6592, der ses på billedet, og søstervognen 6593 var faste vogne på denne opgave. Begge busserne er Scania/Aabenraa-busser, der oprindeligt er bygget til Therkildsens Ruter i Bagsværd. Linjebus fik dem via HT, da selskabet skulle startes op i Roskilde i 1990. Begge vognene kørte til 1998.

Foto: Thomas de Laine, 28. april 1997.