Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 27. december
Her vises alle billeder af busser taget 27. december i forskellige år:
Keolis 2704 ved Hørsholm Posthus
Keolis 2704, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S ved Hørsholm Posthus.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2023.
Nobina 4143 i busterminalen ved Hellerup st.
Busterminalen ved Hellerup station blev indrettet i forbindelse med de meget store linjeændringer i april og maj 1989, hvor man bl.a. nedlagde Hellerups mangeårige busendestationer på Callisensvej (linje 1 m.fl.) og Tingskiftevej (linje 21) til fordel for mere tidssvarende forhold ved jernbanestationen, hvor Therkildsens linje 165 hidtil blot havde haft endestation på Ryvangs Allé foran stationsbygningen. Der er siden skiftet meget ud i linjerne, der kommer i busterminalen ved Hellerup station, men i vinteren 2022-23 optræder både linje 1A og linje 21. Der er dog også nyere konstruktioner som f.eks. linje 192, Lyngby st.-Vangede-Gentofte-Hellerup st.-Charlottenlund Fort. Nobina 4143, en helt ny Ebusco 2.2-elbus, ses her ved Hellerup station på linje 192 en sen eftermiddag mellem jul og nytår 2022.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2022.
Anchersen 3296 på Langebro, København
Anchersen 3296, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2016, som linje 33 på Langebro.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2016.
Keolis 2547 på Måløvgårdsvej, Måløv
Sent i 2018 udskiftede Keolis Mercedes-Benz Sprinter-minibusserne på linje 152 med MAN-midibusser overført fra bybusserne i Odense, som Keolis også kører. Årsagen er, at der har vist sig at være utilstrækkelig kapacitet i de små "Postmand Per"-busser på linje 152. Også Helsinge garages enlige Sprinter (Keolis nr. 2002) blev i løbet af efteråret udskiftet med en tilsvarende bus. Bus 2547 (opr. Tide Bus 8101), MAN NL263 Lion's City årg. 2009, som linje 152 på Måløvgårdsvej i Måløv.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1761 på Måløvgårdsvej, Måløv
Arriva 1761, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 157 på Måløvgårdsvej i Måløv. Linje 147/157 får fra december 2019 elektriske busser.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1975 fra vinduessiden i Neergårdsparken, Roskilde
Arriva 1975 i linje 205's vendesløjfe i Neergårdsparken i Roskilde. Den ni år gamle Arriva-bus vil i løbet af 2019 blive erstattet af en elektrisk bus fra Umove.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1975 i Neergårdsparken, Roskilde
Arriva 1975, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 205 i Neergårdsparken i Roskilde.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1984 ved Trekroner st.
Arriva 1984, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 220 ved Trekroner st. Som resten af serien 1968-1984 begyndte denne bus sit liv på linje 3A, men den kom først til Roskilde to år efter de øvrige. Bussen kørte nemlig på linje 8A, indtil den i december 2017 fik nye busser, hvor 1968-1983 rykkede til Roskilde, efter afgivelsen af linje 3A til Umove i december 2015.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1971 ved Trekroner st.
Arriva 1971, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 201A ved Trekroner st. - fire måneder før det var slut med B7RLE-busserne i Roskilde.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1974 på Østrup Trafikplads
Arriva 1974, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 216 på Østrup Trafikplads.
Foto: Kim Løvenskjold, 27. december 2018.
Arriva 1511 ved Ballerup st.
Arriva 1511, MAN EL283 Lion's City årg. 2009, som linje 147 i den midlertidige busterminal ved Ballerup st. Linje 147 og 157 deler busser, og forholdene på den midlertidige busterminal gør, at når en ankommende linje 157-bus skal afgå som linje 147, må den køre en lille omvej i slutningen af ruten, nemlig fra Præstevænget til venstre ad Bydammen, til højre ad Hold-An Vej og til højre igen ad Linne Alle ind til Banegårdspladsen for at holde ved stoppestedet, der her ses. Det samme gælder de fleste ture på linje 143 og 144.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.
Arriva 1412 i den midlertidige bushavn ved Ballerup st.
Arriva 1412 (ex. Umove/Fjord-bus 7472), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, holder pause ved Ballerup st. i den midlertidige "bushavn" på Ahornsvej, der bruges af pauserende busser, personaletransportbiler og Flextrafik-vogne. Bussen er indsat på linje 350S, og den anden bus i baggrunden er en af Roskilde garages Volvo B12BLE-busser, der er kører linje 216.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.
Arriva 1907 ved Ballerup st.
Arriva 1907 (opr. Veolia 6403), Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2006, som linje 157 ved Ballerup st. Bussen er netop nylakeret og overført til "Ballerup-linjerne" (linje 156 og 147/157 m.fl.) efter tidligere på måneden at være blevet erstattet af nyt materiel på linje 8A.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.
Arriva 1583 ved Kildebakke st.
Arriva 1583 (opr. Connex 6370), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 68 på Solnavej ved Kildebakke st. Endnu i slutningen af december 2017 kunne man møde Jonckheere-busser på linje 68.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.
Arriva 1227 ved Ballerup st.
Arriva 1227 (opr. Connex 6356), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 ved Ballerup station, hvor busterminalen siden efteråret 2017 er under ombygning - den plejer at ligge under jordbunkerne bagved bussen. Bussen synger på sit sidste vers, idet den inden for kort tid erstattes af tidligere linje 8A-materiel. Linje 156 kunne i øvrigt fejre 50 års jubilæum 2. oktober 2017.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.
City-Trafik 2510 på Sundbyvester Plads, København
City-Trafik indsatte i december 2010 15 nye busser på linjerne i Nordsjælland. Mange af de i 2002 leverede Volvo B10BLE/Vest-busser er derfor flyttet til andre City-Trafik-garager, hvor de har afløst ældre vogne. På Amager er det f.eks. gået ud over serie 15. Bus 2510, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, som linje 78 på Sundbyvester Plads.
Foto: Thomas de Laine, 27. december 2010.
HT 1012 ved Enghave Plads, København
HT 1012, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1979, som linje 45 på Enghave Plads.
Foto: Niels Hertz, 27. december 1981.
Iveco-bus 07 NPO 41 i Alanya, Tyrkiet
I Tyrkiet har man en mellemting mellem kollektiv og individuel transport kaldet "dolmus" - en slags delte taxaer. I Alanya har man også tidligere haft dette system betjent med de også i Danmark velkendte Mercedes-Benz Sprinter-minibusser, men nu er man gået over til at køre med egentlige busser. Her anvendes mindre vogne med omkring 26 siddepladser af mærkerne Izuzu og Iveco. Eksempelvis anvendes denne Iveco (reg.nr. 07 NPO 41). Foto på Alanya Centrum Bazaar - i daglige tale blot "dolmusstationen".
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Izuzu-bus 07 NNR 67 i Alanya, Tyrkiet
Izuzu-bus (reg.nr. 07 NNR 67) på Alanya Centrum Bazaar.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Izuzu-bus 07 N 6245 i Alanya, Tyrkiet
Izuzu-bus (reg.nr. 07 N 6245) på dolmusstationen i Alanya.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Iveco-bus 07 ND 880 i Alanya, Tyrkiet
Lille Iveco-bus (reg.nr. 07 ND 880) på Alanya Centrum Bazaar.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 27. december 2008.
Veolia 6277 på Teglholmen, København
De seneste måneder har Veolia anvendt DAF/Berkhof-gasbusser på linje 16E, der kører mellem Valby st. og Teglholmen, hvor der deles endestation med linje 10. Fra 7. januar omlægges linje 16E i øvrigt via Ny Ellebjerg st. Bus 6277, der netop er overført fra Køge, blev fanget på Teglholmen en eftermiddag i slutningen af december 2006.
Foto: Sikandar Sahil, 27. december 2006.
Veolia 5130 på Teglholmen, København
Fra 7. januar udvides linje 10 med flere ture til Teglholmen. Veolias bus 5130, en Volvo B10BLE/Aabenraa 1998, som linje 10 på Teglholmen.
Foto: Sikandar Sahil, 27. december 2006.