Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 26. maj

Her vises alle billeder af busser taget 26. maj i forskellige år:

Transdev 8515 på Per Dubbsgatan, Göteborg, Sverige

Transdev 8515 på Per Dubbsgatan, Göteborg, Sverige

Mercedes-Benz sælger en ekstra lang udgave af den kendte Citaro-ledbus, som man har navngivet "CapaCity". Efter samme logik kunne Sprinter-minibussen være blevet markedsført som en "SimpliCity", men denne mulighed har man indtil videre ladet gå til spilde. CapaCity-ledbusserne er til gengæld blandt andet at finde hos Transdev i Göteborg, som bruger dem på kontraktkørsel for Västtrafik på byens linje 16. På Per Dubbsgatan kører her vogn 8515 med totallængden 20,995 meter.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.

Transdev 8522 ved Marklandsgatan, Göteborg, Sverige

Transdev 8522 ved Marklandsgatan, Göteborg, Sverige

Man fornemmer, at denne bus er længere end de i Danmark typiske ca. 18 meter for ledbusser. Transdev 8522, Mercedes-Benz O530GL Citaro CapaCity årg. 2020, er lige knap 21 meter lang og har da også dobbelt bagaksel under den bageste sektion. Den kan rumme 182 passagerer, hvoraf hver fjerde kan få en siddeplads. Linje 16 i Göteborg køres med disse busser, hvis blå og turkise bemaling måske kan give nogen mindelser om Storstrøms Trafikselskabs rutebilkontraktdesign fra perioden 1995-2006. Foto ved Marklandsgatan.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.

GS Buss 360 og 375 på Redbergsplatsen, Göteborg, Sverige

GS Buss 360 og 375 på Redbergsplatsen, Göteborg, Sverige

Opladning af busser i byrummet er det ikke blevet til så meget af i Danmark: Kun linje 2A i København og linje 13 i Aarhus har fået denne løsning, mens alle landets efterhånden rigtig mange andre elbusser lader i garagerne. I Göteborg finder man omvendt en dobbelt ladestation på Redbergsplatsen, som er et ældre knudepunkt i byens kollektive trafik. To Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) fra 2019 sutter strøm, inden næste tur begynder. Busserne er GS Buss' vogn 360 (venstre) og 375 (højre), som få uger senere begge blev overtaget af Nobina. GS Buss er Göteborgs Spårvägars busselskab.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.

Københavns Sporveje 587+1572 ved Flemmingsminde, Skjoldenæsholm

Københavns Sporveje 587+1572 ved Flemmingsminde, Skjoldenæsholm

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har en pæn beholdning af de bogievogne tegnet af arkitekt Ib Lunding, som Københavns Sporveje lod producere i årene 1930-41. Der blev bygget 118 motorvogne på sporvejenes eget hovedværksted, og de fleste af de 83 bivogne kom til verden samme sted. Dog lod man Scandia i Randers bygge 30 af bivognene. De længst levende Lunding-bogievogne var i drift helt til sporvejsdriftens ophør i foråret 1972. Her gør motorvogn 587 med bivogn 1572 - begge bygget 1940 og udrangeret 1972 - holdt ved stoppestedet Flemmingsminde på Sporvejsmuseet. Den lille ventesal stammer fra den daværende linje 16-endestation ved Vestre Kirkegårds Allé.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

NESA 62 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

NESA 62 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

NESA i Gentofte svor i nogle år til de tyske Büssing-dieselbusser, som var med til at erstatte trolleybuskørslen nord for København. NESAs vogn 62 var af en serie Büssing Senator 12D-busser leveret i 1963. Bussen var den nyeste, som ikke nåede med ind i HTs vognpark 1. oktober 1974, hvor det nye trafikselskab overtog trafik og vognpark fra alle de offentligt ejede busselskaber i Hovedstadsområdet, herunder NESA. Vogn 63-65, der også var Büssing'er, kom nemlig med til HT, som dog ikke brugte dem meget og hurtigt udrangerede dem. Vogn 62 endte derimod hos Sporvejshistorisk Selskab, og den kan 40 år senere ses i bushallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

Fiat/Ringsted fra Jensens Turisttrafik på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Fiat/Ringsted fra Jensens Turisttrafik på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Ringsted Karosserifabrik byggede over nogle år i 1970'erne et karosseri, der forfra til forveksling kunne ligne Aabenraa Karrosserifabriks samtidige design for busser med motoren under gulvet. Det var det fælles brug af den tyske VÖV-forrude og meget ens udformning af frontdestinationsskiltet, der gav den store lighed, men det er nok fair at sige, at samlekvaliteten bestemt ikke var den samme. Derudover byggede Ringsted på Fiat-chassis mod Aabenraas "finere" Volvo B58-chassiser. Blandt køberne af Fiat/Ringstedbusser med "Aabenraa-front" var De Gule Busser i Glostrup og De Hvide Busser/Strandvejsbussen i Hørsholm, men også Ringsteds lokale bybusselskab Jensens Turisttrafik aftog en bus i kort udgave på Fiat 418AL-chassis og med enkeltdøre til kørsel på bybuslinjen. Netop denne bus, der er leveret i 1975, overgik i 1997 til bevaring på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. I samme periode begyndte der for alvor at komme gang i busbevaringen på museet inklusive aktiv veteranbuskørsel, hvor man en overgang også kørte i Ringsted by. Bussen bruges ikke længere som kørende veteranbus af museet, men den kan beses i bushallen på Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

Århus Sporveje 001 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Århus Sporveje 001 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

"Travolatoren", som DAB i Silkeborg udviklede i samarbejde med bl.a. Århus Sporveje, er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her ses den i busudstillingshallen i maj 2018. Bussen, der hos Århus Sporveje havde vognnummer 001, blev leveret i 1987 og dannede skole for DAB-servicebussen, serie 11. Typebetegnelsen for Travolatoren var 10-1200B, altså serie 10, men det blev ved den ene bus af typen.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

HT 428 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 428 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

HT 428, Leyland-DAB serie II årg. 1969, i busudstillingshallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

City-Trafik 2806 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 2806 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 2806, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, i busudstillingshallen på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen er kommet hertil pr. lån fra Auto-Paaske, der fortsat ejer den.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2018.

Ex. HT 1042 ved Bellahøj, København

Ex. HT 1042 ved Bellahøj, København

Ex. HT 1042, Leyland-DAB LS 575-690/5 (serie 6) årg. 1979, på Borups Allé ved Bellahøj. Bussen blev udrangeret fra HT/Busdivisionen i 1992 og har, efter at have overlevet en periode på et køreteknisk anlæg, siden været benyttet af kreative mennesker på en filmskole og nogle teatre. I januar 2017 var bussen 37½ år gammel, men stadig indregistreret og tilhørende Teater Vestvolden i Hvidovre!

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Bus Danmark 1244 på Axeltorv, København

Bus Danmark 1244 på Axeltorv, København

Bus Danmark 1244, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1979, som linje 16 på Axeltorv - med den nu nedrivningstruede, men farverige bygning Palads Teatret i baggrunden. Fra køreplansskiftet 1. juni 1997 sprang linje 16 dette stoppested over; bussen forlod driften i efteråret 1998, og i maj 2003 blev linje 16 nedlagt.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Unibus 7060 ved Husum Torv

Unibus 7060 ved Husum Torv

Unibus 7060, Leyland-DAB 7-1200L årg. 1985, som linje 200S ved Husum Torv. Bussens fortid som rutebil med enkeltedøre mv. afsløres bl.a. af den mindre siderude over forhjulet. Bussen er født til Nordfjends Rutebiler i Hald, men blev i 1994 sat i drift, ombygget til bybus, hos Unibus i København.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

S-tog SA 100 ved Taastrup st.

S-tog SA 100 ved Taastrup st.

26. maj 2013 var det 50 år siden, S-banen blev forlænget fra Glostrup til Taastrup. Siden er der sket en del på Taastrup st., som er ombygget til ukendelighed, ligesom busterminalen er flyttet to gange, og der er et centerbyggeri i gang langs banens sydside. SA 100 som linje B mod Høje Taastrup gør holdt, hvor linjen havde vestlig endestation fra 1963 til 1986.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013.

S-tog SA 66 ved Albertslund st.

S-tog SA 66 ved Albertslund st.

Albertslund station åbnede sammen med S-banens forlængelse fra Glostrup til Taastup 26. maj 1963. Dengang var det et ret ubebygget område, men forinden eksisterede der faktisk et trinbræt ved navn Vridsløselille beliggende lidt længere mod vest. I alle årene siden åbningen har S-togslinje B betjent stationen, og her ses SA 66 som linje B mod Hillerød i Albertslund på stationens 50-årsdag.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2013.

Arriva 1033 som totalreklame i Gladsaxe garage

Arriva 1033 som totalreklame i Gladsaxe garage

Arriva 1033, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, er blevet udsmykket som totalreklame for filmen Sex and the City 2. Foto i Gladsaxe garage.

Foto: Sikandar Sahil, 26. maj 2010.

Netbus 8000 vises frem på Stamholmen, Avedøre

Netbus 8000 vises frem på Stamholmen, Avedøre

Onsdag 26. maj 2010 blev hybridprøvebussen til linje 5A vist frem for businteresserede hos Netbus på garageanlægget i Avedøre. Her ses bussen, inden de fremmødte fik en prøvetur.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010.

Netbus 8000 ved Sundbyvester Plads, København

Netbus 8000 ved Sundbyvester Plads, København

Hybridprøvebussen på linje 5A umiddelbart inden afgang fra Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010.

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København

Netbus 8000, Volvo 7700-hybridprøvebus årg. 2010, og Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, mødes som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010.

Bus Danmark 1435 ved Husum Torv, København

Bus Danmark 1435 ved Husum Torv, København

Bus Danmark 1435, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 5 ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Bus Danmark 1433 i Tingbjerg, København

Bus Danmark 1433 i Tingbjerg, København

Bus Danmark 1433, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 8 på vendepladsen i Tingbjerg.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Unibus 107 på Nørreport st., København

Unibus 107 på Nørreport st., København

Unibus 107, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 185 på Nørreport st. Da linje 185 blev oprettet i 1996 fik Unibus kørslen på linjen som kompensation for en kraftig nedskæring af linje 2, som Unibus havde kørt siden 1994.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Bus Danmark 1453 på Husum Torv, København

Bus Danmark 1453 på Husum Torv, København

Bus Danmark 1453, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 350S på Husum Torv. Bussen var den første til HT med denne karrosserimodel.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Bus Danmark 1443 ved Husum Torv, København

Bus Danmark 1443 ved Husum Torv, København

Bus Danmark 1443, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 5 ved Husum Torv. Linje 5 kørte da endnu til Husum st. på nogle ture, men det ændredes fra 1. juni 1997, hvor disse ture omlagdes til Gladsaxe Trafikplads. I dag kører linje 5A til Husum Torv, men der har været planer om at forlænge den det korte stykke ad Islevhusvej til Husum st.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

City-Trafik 651 i Aalborg garage

City-Trafik 651 i Aalborg garage

Aalborg har haft en mangeårig tradition for at bruge Volvo-hækmotorbusser. Byen har således haft både Volvo B59, B10R, B10BLE, B10L og B12BLE i større antal. Endda en enkelt B7L er det blevet til. City-Trafik 651, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2717 i Aalborg garage

City-Trafik 2717 i Aalborg garage

City-Trafik fik i maj 2003 leveret 30 Volvo B12BLE-62/Aabenraa-busser til linje 1A i København. Mindre end et år senere blev linjen skåret ned, og City-Trafik flyttede da tre af busserne, nr. 2715-2717, til bybuskørslen Aalborg. Her er bus 2717 på City-Trafiks garageanlæg i det nordjyske, og som det ses ved chaufførruden, er det ikke alle spor fra tiden som A-bus, der er slettet...

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 624 i Aalborg garage

City-Trafik 624 i Aalborg garage

En bustype, der ikke er så almindelig uden for Hovedstadsområdet, er Volvo B10BLE i 13,7 m-version. Aalborg har dog en del, heraf mange med Aabenraa-karrosseri. City-Trafiks bus 624 fra 2002 i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2110 i Aalborg garage

City-Trafik 2110 i Aalborg garage

City-Trafik 2110, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 622 i Aalborg garage

City-Trafik 622 i Aalborg garage

Aalborgs version af stambusser hedder "metrobusser", og konceptet blev introduceret i april 2004, hvor Aalborgs bybusnet blev omlagt. Ved den lejlighed indførte NT det røde metrobusdesign. Almindelige bybusser er gule med blå og hvide skråbånd. City-Trafik 622 er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2002, som indtil 2004 også var i bybusgul farve.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2105 i Aalborg garage

City-Trafik 2105 i Aalborg garage

Aalborg fik lov at arve en del af City-Trafiks 2100-vogne, dvs. københavnske DAB 15-1200C mk. III-busser fra 1996. Bus 2105 er i sin tid i Aalborg blevet metrobus og fremstår derfor i rød bemaling.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 665 i Aalborg garage

City-Trafik 665 i Aalborg garage

City-Trafik 665, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 617 i Aalborg garage

City-Trafik 617 i Aalborg garage

Da City-Trafik i 2002 skulle overtage halvdelen af bybusserne i Aalborg, anskaffede man et større antal Volvo B10BLE-busser. En del af disse var i lang 13,7 m-udgave, som denne, bus 617. Alle busserne var oprindeligt i NTs gule bybus-design, men efter introduktionen af "metrobusserne" i 2004 blev en del af dem røde. Bus 617 på City-Trafiks garageanlæg i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2716 i Aalborg garage

City-Trafik 2716 i Aalborg garage

City-Trafik 2716 er en af de tre busser, der i 2003 nyleveredes til københavnske linje 1A, men under et år senere blev flyttet til bybusserne i Aalborg. Busserne var 13,7 m-busser af typen Volvo B12BLE med Aabenraa-karrosserier. Bus 2716 befandt sig 26. maj 2007 endnu hos City-Trafik i Aalborg, hvor den kørte som metrobus, men bare et par måneder senere var den tilbage i daglig drift i Hovedstadsområdet.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2519 i Aalborg garage

City-Trafik 2519 i Aalborg garage

City-Trafiks bus 2519 tilhører de håndfulde busser, der efter forholdsvis kort tids drift i Hovedstadsområdet er blevet flyttet til Nordjylland. Udover City-Trafik har både Arriva og Connex foretaget sådanne flytninger. Bus 2519 er en Volvo B12BLE-59/Aabenraa, der er nyleveret til kørsel for HUR vundet med virkning fra maj 2004. Nu er den bybus i Aalborg, og er her fotograferet på City-Trafiks garageanlæg i byen.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 2104 i Aalborg garage

City-Trafik 2104 i Aalborg garage

Til nyvunden kørsel for HT anskaffede City-Trafik i 1996 102 stk. DAB 15-1200C mk. III. I 2002 blev et mindre antal flyttet til City-Trafiks jyske afdelinger i Fredericia og Aalborg. Bus 2104 var en af disse busser, og den ses her i Aalborg garage i maj 2007 i NTs metrobusbemaling. Bussen kører ikke længere hos City-Trafik, idet den nu er eksporteret.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 674 i Aalborg garage

City-Trafik 674 i Aalborg garage

City-Trafik 674, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2002, er en almindelig NT-bybus. Foto i Aalborg garage.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

City-Trafik 621 i Aalborg garage

City-Trafik 621 i Aalborg garage

En af City-Trafiks metrobusser i garagen i Aalborg: Vogn 621, der er en 13,7 m Volvo B10BLE/Aabenraa fra 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2007.

Arriva 4028 i Svendborg

Arriva 4028 i Svendborg

Da Fyns Amt ikke har et trafikselskab, kan man opleve forskellige bemalinger af busserne i de enkelte byer. I Svendborg holder man f.eks. fast i den gamle blå og hvide bemaling, som man ellers har iklædt busser, vi er mest vant til at se i trafikselskabernes standardfarver. Svendborgs bybusser køres af Arriva, der bl.a. anvender bus 4028. Bussen er Volvo B10BLE-60 med DAB-bygget Vest-karrosseri fra november 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Arriva 4023 i Svendborg

Arriva 4023 i Svendborg

I Svendborg mødes bybusserne på Tolbodvej ved stationen to gange i timen. Dog kører ikke alle bybusserne, der er nummereret 200-209, hver halve time. Arrivas bus 4029 på linje 205 med bus 4023 på linje 204 i baggrunden på Tolbodvej.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Arriva 4022 i Svendborg

Arriva 4022 i Svendborg

Arrivas bus 4022 er også en Volvo B10BLE-60 med Vest-karrosseri, men den er ikke bygget hos DAB, selvom den er fra november 2002 ligesom flere andre af Svendborgs bybusser. Bussen holder her på Toldbodvej med stationsbygningen i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Arriva 4025 i Svendborg

Arriva 4025 i Svendborg

Arrivas bus 4025 i Svendborg som bybuslinje 206.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Arriva 4026 i Svendborg

Arriva 4026 i Svendborg

Volvo-laventrébusserne præger mildest talt bybusbilledet i Svendborg. Her er en række samlet i bybusterminalen ved Svendborg st.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Odense Bybusser 81 i Odense

Odense Bybusser 81 i Odense

I Odense bliver store dele af vognparken i disse måneder skiftet ud. De nye vogne er, som noget nyt i Odense, leasede, og det har gjort det muligt at få et meget stort antal nye busser samtidig. Det betyder desværre også, at der er blevet rigtig langt mellem højgulvsbusserne. En af de nyeste busser, vogn 81, der er indregistreret så sent som 9. maj 2006, ses her på Rugårdsvej i Odense. Bussen er en Volvo B12BLE-59/Säffle. Bemærk, at de nye busser nu har indhentet de ældste lavgulvsbusser i trafik i Odense: Den første Volvo B10L har vognnummer 82!

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Odense Bybusser 64 i Odense

Odense Bybusser 64 i Odense

Odense Bybussers vogn 64 er en af de mange nye Volvo B12BLE/Säffle-busser, der er indsat i 2006. Bussen er indregistreret i januar.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Odense Bybusser 141 i Odense

Odense Bybusser 141 i Odense

Endnu i slutningen af maj 2006 kunne man møde Volvo B10M'er i trafik i Odense, men det lakker mod enden. Bus 141 fra 1987 var således på gaden som personaletransportbus. Foto ved Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Arriva 2901 i Odense

Arriva 2901 i Odense

Arrivas bus 2901/UJ 92 826, der er indregistreret første gang 28. marts 2006, er landets første bus med Lahtis Scala-karrosseri. Bussen er en laventrérutebil, hvilket man nu gør forsøg med på Fyn. Bussen, der i øvrigt er 13,7 m lang, kan træffes på FynBus-rute 890, Odense-Kerteminde. Bussens udseende kan man jo så have sine meninger om... Foto på rutebilstationen ved Odense Banegård.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2006.

Thameslinks Class 319 nr. 451 i Gatwick Lufthavn

Thameslinks Class 319 nr. 451 i Gatwick Lufthavn

Thameslink-tog nr. 451 af typen 319 ses her i Gatwick Lufthavn på vej mod Bedford. De første Class 319-tog blev sat i drift i 1988.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2005.

Southerns Class 377 Electrostar nr. 164 i Gatwick Lufthavn

Southerns Class 377 Electrostar nr. 164 i Gatwick Lufthavn

Dette må vel siges at være en af de mere uskønt udformede togfronter! Pointen er dog logisk nok og ret IC3-agtig, nemlig at skabe overgang mellem flere togsæt, når de er koblet sammen. Harmonikaovergangen sidder i fronten på Class 377 Electrostar-togsættet. Typen er bygget af Adtranz/Bombardier og bestilt af Connex, der tidligere kørte på South Central og South Eastern men blev opsagt på grund af stor utilfredshed med selskabet. Togene er i stedet leveret til Govia, hvis datterselskab Southern nu kører strækningerne. En 377'er med nummer 164 ses her på stationen i Gatwick-lufthavnen ved London.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2005.