Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 26. marts

Her vises alle billeder af busser taget 26. marts i forskellige år:

De Hvide Busser 22 ved Holmegårdsskolen, Kokkedal

De Hvide Busser 22 ved Holmegårdsskolen, Kokkedal

De Hvide Busser 22/JJ 94 110, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, som linje 377 ved Holmegårdsskolen i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Partner Bus 8431 i Sjælsmark

Partner Bus 8431 i Sjælsmark

En ret ny museumsbus er denne Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra 1994 - et eksempel på den sidst konstruerede karrosserimodel fra Aabenraa-fabrikken. Bussen blev i sin tid anskaffet af Partner Bus i Skibby, hvor den havde nummer 31; senere 8431. Aabenraa Karrosserifabrik blev overtaget af Volvo i 1994, og fabrikkens egne modeller udfasedes de følgende par år til fordel for Säffle System 2000, som allerede i en årrække havde været bygget på Volvos fabrik i Säffle i Sverige.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

City-Trafik 2204 ved Ballerup st.

City-Trafik 2204 ved Ballerup st.

Linje 153E blev ved køreplansskiftet 28. marts 2010 afkortet og omlagt til at køre mellem Ballerup st., Ingeniørhøjskolen, Lautrupparken og Malmparken st. Før da var det en rute mellem Ballerup st. og Gladsaxe Trafikplads, som indtil 2005 kørte helt til Lyngby st. Her ses City-Trafik 2204, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, efter ankomst som sidste tur fra Gladsxe Trafikplads til Ballerup st. fredagen inden omlægningen. Bussen er skiltet "Gladsaxe Trafikplads" til ære for fotografen, og Movias trafiktjeneste har allerede været forbi og ændret stoppestedstoppen.

Foto: Kristoffer Kluge, 26. marts 2010.

Otte museumsbusser i Sjælsmark

Otte museumsbusser i Sjælsmark

Alle otte museumsbusser, der i marts 2011 overgik fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Fra venstre KS 531, Busdivisionen 1441, Odense Bytrafik 130, ex. HT 1585, Odense Bytrafik 140, Århus Sporveje 287, Bus Danmark 1950 og Combus 5202. Sjælsmark Kaserne.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Odense Bytrafik 130 og 140 i Sjælsmark

Odense Bytrafik 130 og 140 i Sjælsmark

Selvom der kun er ti vognnumre fra Odense Bytrafik 130 til 140, og busserne begge er Volvo B10M'er med Aabenraa-karrosseri (årg. 1982 hhv. 1987), er der ganske stor forskel på de to Odense-bybusser - også indvendigt. Begge busserne overgik i marts 2011 fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her ses de sammen på Sjælsmark Kaserne lige inden overdragelsen.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Busdivisionen 1441 i Sjælsmark

Busdivisionen 1441 i Sjælsmark

Busdivisionen 1441 (opr. HT 1441), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, på Sjælsmark Kaserne på dagen, hvor bussen blev overdraget fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bussen kørte i København helt til 1999, men blev da også undervejs renoveret som led i det storstilede "ReBUS"-program sammen med 229 andre aldrende HT-busser. Efterfølgende havde bussen tilmed en karriere på de polske landeveje.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Combus 5202 i Sjælsmark

Combus 5202 i Sjælsmark

København og købstederne Roskilde, Køge og Hillerød havde mellem 1999 og 2004 til sammen mere end 250 LPG-gasbusser i drift - svarende til hver fjerde bus Hovedstadsområdet. Det er nu historie, men heldigvis er en sådan bus sikret for eftertiden, nemlig Combus nr. 5202, en DAB 15-1200C mk. III-gasbus fra 1998. Bussen blev 26. marts 2011 overdraget fra Busbevarelsesgruppen Danmark til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og her ses den inden afgang fra Sjælsmark, mens den lige fik skiftet det ene baghjul.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Combus 5202 og Holger Danske-lastbil i Sjælsmark

Combus 5202 og Holger Danske-lastbil i Sjælsmark

Combus 5202, DAB 15-1200C mk. III-gasbus årg. 1998, måtte som den eneste trækkes, da den i marts 2011 skulle befordres fra Busbevarelsesgruppen i Sjælsmark til Sporvejsmuseets depot i St. Merløse. Til dét formål blev der brugt en Volvo F12-lastbil fra Holger Danske Bustrafik (Holger Danske Transport).

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Ex. HT 1585 på en tankstation i Roskilde

Ex. HT 1585 på en tankstation i Roskilde

På vej fra Busbevarelsesgruppen i Sjælsmark til Sporvejsmuseets depot i Alsted "gik vandet" på ex. HT 1585, Scania BR112/DAB årg. 1984, og der var rigeligt med røg og damp! Den grønne væske, som matchede bussens Tallinn-farver, gav anledning til en del morsomme kommentarer fra de forbipasserende...

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Ex. HT 1585 og Fjord-bus 7433 i Alsted

Ex. HT 1585 og Fjord-bus 7433 i Alsted

Trods problemer undervejs nåede ex. HT 1585, Scania BR112/DAB årg. 1984, frem til Sporvejsmuseets depot i Alsted. Her ses den i selskab med museets DAB serie 15 mk. I'er fra 1993, ex. Fjord-bus 7433.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Bus Danmark 1950 i Alsted

Bus Danmark 1950 i Alsted

Bus Danmark 1950, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted umiddelbart efter overdragelsen fra Busbevarelsesgruppen.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

KS 531 i Alsted

KS 531 i Alsted

KS 531, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1970, ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted. Bussen er prototypen på Volvo B59 med chassisnummer 1, der er udvikledes til Københavns Sporveje i forbindelse med omstillingen af de sidste sporvognslinjer til busdrift.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Bus Danmark 1950 og Fjord-bus 7433 i Alsted

Bus Danmark 1950 og Fjord-bus 7433 i Alsted

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har nu hele tre DAB serie 15 i sin samling. Her er det Bus Danmark 1950, en mk. III årg. 1995, i selskab med Fjord-bus 7433, en mk. I årg. 1993, ved museets depot i Alsted. Den tredje bus (ikke med på billedet) er gasbusvarianten.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Århus Sporveje 287 i St. Merløse

Århus Sporveje 287 i St. Merløse

Århus Sporveje 287, DAB 12-1200B årg. 1991, vel ankommet til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i St. Merløse.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

HT 801 i Alsted

HT 801 i Alsted

HT-ledbus 801, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted. Bussen er fra den første serie ledbusser i Danmark, som HT indsatte på linje 121 mellem Valby og Køge. Efter færdiggørelsen af S-banen langs Køge Bugt fik busserne nye opgaver i Nordsjælland. Midt i 1990'erne overgik 801 til bevaring. Desværre fik den, mens den opholdt sig på den lukkede Ørnevej garage, smadret alle ruderne.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

HT 428 i Alsted

HT 428 i Alsted

HT 428, Leyland-DAB serie II årg. 1969, i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Alsted. Bussen fremstår endnu i kunstbusbemaling.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Arriva 1257 på Hovedvejen i Osted

Arriva 1257 på Hovedvejen i Osted

Arriva 1257 (opr. Wulff Bus 3057), Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, som linje 240 på Hovedvejen i Osted.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2011.

Swebus Sjælland 3015 ved Kokkedal st.

Swebus Sjælland 3015 ved Kokkedal st.

Swebus Sjælland 3015, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 383 ved Kokkedal st.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

De Blaa Omnibusser 8838 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 8838 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1995, som linje 193 ved Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Linjebus 6338 ved Glostrup st.

Linjebus 6338 ved Glostrup st.

Linjebus 6338 (opr. Hvidovre Rutebiler 38), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som linje 130 ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Linjebus 6652 ved Friheden st.

Linjebus 6652 ved Friheden st.

Linjebus 6652, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986, ved Friheden st. som myldretidslinje 122E til Avedøre Holme. Bussen nyleveredes til Roskilde Omnibusselskab, hvorfra den i 1990 kom til DSV bus i København og herfra til Linjebus i 1992. I 1998 blev bussen udrangeret, og året efter blev den eksporteret til Portugal.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Swebus Sjælland 3011 ved Rungsted Kyst st.

Swebus Sjælland 3011 ved Rungsted Kyst st.

Swebus Sjælland 3011, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 382E ved Rungsted Kyst st.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Linjebus 6004 ved Hovedbanegården, København

Linjebus 6004 ved Hovedbanegården, København

Linjebus 6004, Volvo B10M-60/DAB årg. 1992, som linje 12 ved Hovedbanegården. I 1997-98 kunne denne bus ofte mødes på linje 12/13.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 1997.

Arriva 1394 på Toftegårds Plads, Valby

Arriva 1394 på Toftegårds Plads, Valby

Arriva 1394 er for nylig blevet udstyret med tv-skærme, der bl.a. viser nyheder fra TV2 News, satiriske videoklummer og bussens aktuelle position på kort. Derudover giver bussen passagererne adgang til trådløst internet samt 220 V-stik til den medbragte computer. Det hele sker under navnet "Den intelligente rejse", som bussen også er blevet udsmykket med, og er en del af Bedre Bustur-projektet på linjerne 150S og 173E, der er omfattet af en såkaldt incitamentskontrakt mellem Movia og Arriva. Busselskabet får ekstra betaling, hvis passagertallene stiger, og der gøres derfor forsøg med forskellige initiativer, der kan tiltrække flere passagerer. Foto fra præsentationen på Toftegårds Plads 26. marts 2009. Bussen er i øvrigt en Volvo B10BLE-63/Aabenraa, som har kørt på linje 173E siden efteråret 2007. Før da har den kørt på linje 11 og 5A.

Foto: Thomas de Laine, 26. marts 2009.

DitoBus 4662 og 4659 i Holbæk garage

DitoBus 4662 og 4659 i Holbæk garage

DitoBus overtager bybuskørslen i Holbæk 1. april 2008. På linjerne 101, 102, 103, 104, 105, 106 og 112 bliver der indsat VDL Ambassador-letvægtsbusser. Her ses to af DitoBus' nye busser af typen i garagen i Holbæk.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 26. marts 2008.

DitoBus 4666 og 4664 i Holbæk garage

DitoBus 4666 og 4664 i Holbæk garage

To af DitoBus' 8 nye Volvo B12M/Säffle-rutebiler i garagen i Holbæk. Busserne skal bruges på den kørsel for Movia, der skal overtages fra Arriva 1. april 2008.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 26. marts 2008.