Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 26. februar
Her vises alle billeder af busser taget 26. februar i forskellige år:
Keolis 2578 ved Emdrup st., København
Mere end 150 Irisbus/Iveco Crossway LE-busser er siden 2010 skyllet ind over Movialand. Som en buschauffør engang bemærkede over for fotografen, så er det som om, man kan parkere to i garagen om aftenen, og næste morgen står der tre! Keolis 2578 er leveret i efteråret 2014 til linje 21 som del af en serie, der siden har dækket samtlige afgange på linjen. Her er den på vej ind til stoppestedet på Tuborgvej ved Emdrup st.
Foto: Thomas de Laine, 26. februar 2023.
Umove 7383 i Vesterbrogade, København
Mangel på køreklare busser hos Umove i Glostrup betød i weekenden 25.-26. februar 2023, at en Setra S415LE fra linje 179 i Gentofte blev indsat på Københavns linje 23. Så vidt fotografen ved, er Umoves brug af Setra her kun anden gang nogensinde, der har kørt en Setra som ordinær bybus i København. Første gang ligger 60 år tilbage, idet Københavns Sporveje prøvekørte en lånt Setra-ledbus på linjerne 3, 29 og 38 i foråret 1963. Umove 7383 som linje 23 i Vesterbrogade ved Frihedsstøtten.
Foto: Thomas de Laine, 26. februar 2023.
Egon's Turist- & Minibusser 3814 i Slagelse garage
Egon's Turist- & Minibusser har tilført Movia-vognparken en Volvo B12M-rutebil fra 2003, der har fået vognnummer 3814 og især anvendes på linje 439 mellem Slagelse st. og Stillinge Skole. Bussen er dog ikke ukendt i Movialand, da den har kørt en årrække for STS og Movia hos Funchs Turisttrafik. Her ses bussen i februar 2019 på Egon's' garageanlæg i Slagelse.
Foto: Peter Hobel, 26. februar 2019.
Veolia 6270 ved Færgehavn Nord
Veolia 6270, DAF/Berkhof-gasbus, ved Færgehavn Nord indsat på linje 26's ekstrakørsel mellem Færgehavn Nord og Østerport st.
Foto: Sikandar Sahil, 26. februar 2007.
City-Trafik 2081 (ex. HT 1856) fotograferet ved Sporvejsmuseet kort inden den endelige overdragelse til SHS
HT fik i 1988-89 leveret en serie Volvo B10M/DAB-bybusser, nr. 1849-1884. Det blev den sidste serie bybusser, det gamle HT fik leveret, og når der ses bort fra servicebusser o.lign. kom der først igen nye busser i 1992. I årene 1985-89 fik alle nye HT-busser det særlige Kryger-interiør med orangerøde farver på væggene og særlig formgivning af chaufførskillevæg og loft mv. Dette design var arkitekttegnet og udviklet i samarbejde mellem HT, DSB, Aabenraa Karrosserifabrik og DAB i Silkeborg. Heldigvis er en sådan karakteristisk bus bevaret, nemlig HT nr. 1856. Den kom i 2000 via Sommer til City-Trafik som nr. 2081, og i foråret 2005 overgik den til Sporvejshistorisk Selskab (SHS) til bevarelse. Bussen ses her nær Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kort inden overdragelsen til SHS.
Foto: Frank Pedersen, 26. februar 2005.
De Blaa Rutebiler HZ 95 255 ved City 2, Taastrup
Lars Iversen i Taastrup havde en del busser med dørarrangement 2-2-2 og bagperron. Af hensyn til de lokale rødder var der desuden særligt hærværkssikrede (dvs. hårde) sæder i den bageste del af en del af busserne. Denne Leyland-DAB 6-3-TL11/3 er fra 1982 og holder ved City 2 i Taastrup. I 1990 blev Iversens busser indløst af HT, der forpligtede City-Trafik til at overtage dem i forbindelse med dette selskabs indtog på linje 9 og 30/33 i København. City-Trafik anvendte dog ikke busserne, idet de blev givet direkte i bytte for et antal nye og brugte busser hos DAB. I 1991 blev de fleste af Iversen-busserne eksporteret til Oswiecim i Polen, deriblandt den her viste.
Foto: Dennis Holm Petersen, 26. februar 1990.