Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 25. august
Her vises alle billeder af busser taget 25. august i forskellige år:
Demo-brintbus fra Caetano på værkstedet hos Nobina, Glostrup
Natten til onsdag 25. august 2021 ankom en demo-brintbus til Nobina i Glostrup. Bussen er af typen Caetano H2.City Gold, der gik i produktion i 2020. Modellen anvender Toyotas brændselscelleteknologi og har tankene til brint og brændselscellerne placeret på taget. Bussen skulle kunne køre 400 km på en tankfuld brint, og en påfyldning tager 9 minutter. Den bus, der nu er kommet til Danmark, har tidligere på året været i test i Frankfurt am Main hos DB Regio Bus Mitte. Her ses bussen på værkstedet hos Nobina i Fabriksparken, Glostrup. Den bærer portugisiske nummerplader, som den også kørte med i Frankfurt. En bus af samme type, men med Movia-specifikationer, vil senere blive leveret og skal bruges i et forsøg på linje 300S.
Foto: Patrick Haag Johansen, 25. august 2021.
Aarhus Letbane 2202-2102 ved Lisbjergskolen
Den øde beliggende letbaneendestation Lisbjergskolen på første dag med letbanen i drift. Vogntoget er nr. 2202-2102, der på denne tur havde bare 3 minutter at vende på efter en køretur på 70 minutter fra Odder.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Letbane 2110-2210 ved Klokhøjen st.
Lisbjerg-delen af Aarhus Letbane ligger i et endnu ret ubebygget byudviklingsråde, hvilket står noget i kontrast til det massive letbaneanlæg med bl.a. en stor bro over motorvejen. Her ankommer vogntog 2110-2210 mod Lisbjergskolen til Parkér&Rejs-stationen Klokhøjen.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Letbane 2102-2202 på Mårslet st.
På Mårslet station vil halvdelen af turene på Odderbanen have endestation i dagtimerne, når Grenaabanen også er genåbnet. Fra Mårslet og ind mod Aarhus bliver der dermed i fremtiden kvarterdrift. Om aftenen, lørdag eftermiddag fra firetiden og hele søndagen vil der dog fortsat kun være timedrift på hele Odderbanen. Vogntog 2102-2202 mod Lisbjerg ankommer til Mårslet station.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Letbane 2104-2204 på Malling st.
Aarhus Letbanes vogntog 2104-2204 ankommer til Malling.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Letbane 2109-2209 og 2204-2104 på Malling st.
Krydsning på Malling station den første dag med letbanedrift: Til venstre vogntog 2109-2209 mod Aarhus og Lisbjergskolen og til højre vogntog 2204-2104 mod Odder.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Letbane 2112-2212 på Odder st.
Stadler Tango-vogntog nr. 2112-2212 afgår fra Odder på premieredagen. Et tv-hold er også til stede.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Aarhus Sporveje 124 ved Odder st.
Med Odderbanens genåbning som letbane er det slut med de erstatningsbuslinjer, der blev oprettet i august 2016, hvor banen lukkede for ombygning. Det vil især sige linje 81, som - i modsætning til letbanen - blev kørt af Aarhus Sporveje. Bus 124, Volvo B12M-66/Säffle (8500) årg. 2005, holder pause som linje 81 ved Odder st. på banens genåbningsdag. Linje 81 fortsatte med at køre en kort tid efter letbanens åbning.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
Arriva 2957 ved Odder st.
Arriva 2957, Volvo B12MA-55/Säffle (8500) årg. 2008, som Midttrafik-linje 302 ved Odder st.
Foto: Thomas de Laine, 25. august 2018.
MPK Lodz 1248 i Lodz, Polen
MPK Lodz 1248, Volvo 7000-ledbus årg. 2002, i Lodz.
Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010.
MPK Lodz 1744 i Lodz, Polen
MPK Lodz 1744, Volvo 7700-ledbus årg. 2007, som linje 87 i Lodz.
Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010.
MPK Lodz 3802 i Lodz, Polen
MPK Lodz 3802, Konstal 805Na årg. 1988, som linje 15 i Lodz.
Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010.
PKS Lodz EL 776AS i Lodz, Polen
PKS Lodz EL 776AS, Mercedes-Benz O.405G årg. 1990, i Lodz. Bussen er i 2007 brugtimporteret fra Lübeck i Tyskland.
Foto: Bartosz Czekalski, 25. august 2010.
Ex. Århus Sporveje 356 mellem Borup og Køge
Ex. Århus Sporveje 356, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998, mellem Borup og Køge. Bussen er på vej til BAT på Bornholm, hvor den senere fik det interne busnummer 713.
Foto: Kim Løvenskjold, 25. august 2009.
Ex. Århus Sporveje 351 og 360 mellem Borup og Køge
Ex. Århus Sporveje 351 og 360 mellem Borup og Køge undervejs i transporten til deres nye ejer på Bornholm. Hos BAT fik busserne senere numrene 712 hhv. 714.
Foto: Kim Løvenskjold, 25. august 2009.