Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 25. juli
Her vises alle billeder af busser taget 25. juli i forskellige år:
Aarhus Sporveje 158 på Telefontorvet, Aarhus
Det blev Busselskabet Aarhus Sporveje, som introducerede Solaris på de danske veje. Det begyndte med nogle ledbusser fra 2007, som man endte med i alt at købe 64 af, og i 2008-09 modtoges 47 Solaris Urbino 12. Indsættelsen af Solaris-busserne var også et brud med mange års praksis i Aarhus, hvor man ellers havde holdt sig til højgulvsbusser efter dårlige erfaringer med DAB serie 15 mk. I og Scania OmniLink. Solaris Urbino 12 og 18 var imidlertid "rigtige" lavgulvsbusser, og dem blev Aarhus en slags dansk hovedstad for. Også 88 af de lange Urbino 15 kom til Aarhus i 2011-19, og 29 elektriske Urbino 12- og 18-busser kom i trafik i 2022. Bus 158, der er fra 2008 og udrangeredes i 2021, på Telefontorvet.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2011.
Aarhus Sporveje 478 på Frederiks Allé, Aarhus
Busselskabet Aarhus Sporveje modtog 64 Solaris Urbino 18-ledbusser mellem 2007 og 2017. Faktisk var de fire første, som blev leveret i vinteren 2007, også de første Solaris'er til Danmark. Bus 478, som her ses på Frederiks Allé med A-busmarkering på hjørnerne, er fra anden leverance, som kom i efteråret 2007. Bussen var i trafik i Aarhus til 2021.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2011.
Anchersen 3268 på Center Boulevard, København
Siden december 2015 har en linje 4A set således ud: en Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro fra Anchersen. Mercedes-busser var i mange år en undtagelse som rutebusser i Danmark, men flere leverancer af Citaro-busser er kommet til Anchersen og Nobina i Movia-området i bl.a. 2014 og 2015. Mens Mercedes'er således nu er et hverdagssyn, kan man ikke længere møde linje 4A, hvor dette billede er taget. Bussen, Anchersen 3268, er ved at dreje fra Center Boulevard ind til Bella Center på sin vej mod Ørestad st. På denne strækning blev linje 4A senere samme år erstattet af den nye linje 18.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2019.
Anchersen 3308 ved Ørestad st., København
Ørestad City fik nærmest busbetjening, inden de første bygninger var rejst. Det skete 2. juli 2000, hvor den daværende linje 46 mellem Vesterport st. og Bella Center via Sjællandsbroen blev forlænget gennem Ørestads endnu tomme veje til Kongelundsvej og ud til Nøragersmindevej-endestationen længere ude på Vestamager. I Ørestad kørtes via den nye Ørestad station, der ligesom Øresundsbroen samme dag åbnede på jernbanen mellem København H, Lufthavnen og Malmö. Hverken bus 46 eller Øresundstogene havde dog rigtig nogen af- og påstigere i Ørestad de første år. Man kunne opleve, at linje 46 "glemte" at køre ind via stationens oprindelige busterminal på Kay Fiskers Plads, og problemer med at overholde køreplanen for Øresundstogene førte snart til, at kun ét tog i timen standsede på Ørestad station i en lang periode. Men efter nogle få år var der efterhånden en række bygninger og lidt mere liv i området, og i oktober 2002 åbnede metroen. Samtidig tilpassedes busbetjeningen af Amager, hvilket bl.a. betød enden for linje 46. I stedet blev Ørestad station blandt andet omstigningssted mellem metroen og den nyoprettede linje 33. I dag er Ørestad City tæt bebygget, og busbetjeningen i området er omlagt utallige gange. Her har en linje 33 fra Rådhuspladsen mod Ørestad Syd, Kongelundsvej og Dragør netop passeret Ørestad st., hvis metroperrons tagoverdækning ses over bussen, som befinder sig på broen, der fører Ørestads Boulevard over jernbanen til Lufthavnen. Ørestad station på Lufthavnsbanen findes til højre for billedet. Bussen er Anchersens vogn 3308, en Mercedes-Benz O530LE Citaro fra 2016.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2019.
Lokalbus 4454 på Hårlev Stationsvej, Hårlev
Lokalbus 4454, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 254 på vej ind til Hårlev st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.
DitoBus 4603 ved Hårlev st.
DitoBus 4603, Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, som linje 252 ved Hårlev st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.
Lokalbus 8976 i Hårlev
En VDL Citea LLE-demobus med vognnummer 8976 har siden midten af 2017 været anvendt af Umove, Anchersen, Arriva, Kruse og - siden april 2018 - Lokalbus. Her forlader den Hårlev st. som linje 253, der i øvrigt fra august 2018 reduceres til nogle få ture morgen og eftermiddage afpasset skoletiderne.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2018.
Arriva 1791 i Magleparken, Ballerup
Arriva 1791, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 156 - Ballerup bybus - i Magleparken.
Foto: Sikandar Sahil, 25. juli 2010.
Arriva 1787 på Blomsterhaven, Smørumnedre
Arriva 1787, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 157 på Blomsterhaven i Smørumnedre.
Foto: Sikandar Sahil, 25. juli 2010.
Arriva 1789 på Måløv Hovedgade
Arriva 1789, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 158 på Måløv Hovedgade.
Foto: Sikandar Sahil, 25. juli 2010.
Arriva 4096 på Kildemosevej, Odense
Arriva 4096, en helt ny Irisbus Crossway LE-"rutebil", på Kildemosevej i Odense. Bussen er lige leveret og endnu ikke sat i drift. Arriva genvandt den store regionalrutekontrakt på Fyn, og da FynBus har krævet udelukkende nye laventrébusser, er der anskaffet et stort antal nye busser som 4096 til kørslen. Kravet om lavt gulv skal bl.a. ses i lyset, at regionalbusserne ind og ud af Odense nu om dage til dels fungerer som en del af bybusnettet.
Foto: Niels-Folke Vallin, 25. juli 2010.
Arriva 4045 på Kildemosevej, Odense
Arriva 4045, en helt ny MAN NL323 Lion's City, på Kildemosevej i Odense. Bussen er én blandt mange anskaffet til den nye regionalrutekontrakt på Fyn, hvor busserne skulle have lavt gulv. 12 m-busserne er fra Irisbus, men 13,7 m-busserne - som 4045 - er altså fra MAN. Dermed er denne bustype introduceret som rutebil i Danmark. Tilsvarende busser, dog CNG-gasdrevne, har i flere år bl.a. kunnet opleves på regionalruter i Skåne.
Foto: Niels-Folke Vallin, 25. juli 2010.
Fjord-bus 7476 på Ølstykke st.
Fjord-bus 7476, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 600S på Ølstykke st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Netbus 8491 på Frederikssund st.
Netbus 8491, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 322 på Frederikssund st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Arriva 1455 på Blekinge Boulevard, Høje Taastrup
Arriva 1455, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Blekinge Boulevard i Høje Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Fjord-bus 7443 på Ølstykke st.
Fjord-bus 7443, Scania L94UB/Lahti årg. 2000, som linje 302 på Ølstykke st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
City-Trafik 2467 på Høje Taastrup Boulevard, Høje Taastrup
City-Trafik 2467, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 154E på Høje Taastrup Boulevard i Høje Taastrup. Denne bustype hører egentlig ikke til på linje 154E, men ses af og til alligevel.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Fjord-bus 7440 på Ølstykke st.
Fjord-bus 7440, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 303 på Ølstykke st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Fjord-bus 7479 på Ølstykke st.
Fjord-bus 7479, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 600S på Ølstykke st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
City-Trafik 2207 på Blekinge Boulevard, Høje Taastrup
City-Trafik 2207, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 154E på Blekinge Boulevard i Høje Taastrup. Det er en af dagens sidste ture, så bussen kører kun til Malmparken st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Fjord-bus 7450 på Ølstykke st.
Fjord-bus 7450, Scania L94UB/Lahti årg. 2000, som linje 303 på Ølstykke st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Arriva 1401 på Høje Taastrup Boulevard, Høje Taastrup
Arriva 1401, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 400S på Høje Taastrup Boulevard i Høje Taastrup. Når linje 400S i oktober 2008 overgår til Concordia Bus, skal denne bus til Hillerød at køre.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.
Arriva 1704 på Taastrup st.
Arriva 1704, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 118 på Taastrup st. Bussen overførtes sammen med en håndfuld andre 1700-vogne fra Køgt Bugt-området til Taastrups bybusser i 2005.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2007.
Veolia 5104 på Taastrup st.
Veolia 5104, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 126 på Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2007.
Veolia 6339 i Gladsaxe garage
Veolias bus 6339 i Gladsaxe garage. Connex, som Veolia tidligere hed, modtog serien 6306-6340 til den nye linje 6A i 2003, men denne linje blev tidligt skåret ned, således at tre busser blev i overskud. Busserne 6338-6340 blev derfor først overført til Valby garage og snart derefter til bybusserne i Kolding, hvor de siden har kørt. Nu er 6339 så vendt tilbage til København og linje 6A til erstatning for den udbrændte bus 6326. Da billedet blev taget, ventedes bussen snart i trafik på linje 6A.
Foto: Sikandar Sahil, 25. juli 2007.