Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 24. maj

Her vises alle billeder af busser taget 24. maj i forskellige år:

Keolis 7446 på Lugnets Allé i Sickla, Stockholm, Sverige

Keolis 7446 på Lugnets Allé i Sickla, Stockholm, Sverige

Sickla i Stockholm ligger i sydøstenden af Tvärbanan, som er en letbanelinje, der går nord, vest og syd om byen. I Sickla deler busser og letbane et tracé i midten af vejen, og her er det bybuslinje 74, der således stryger hurtigt over broen, som fører Lugnets Allés over Sicklakanalen. Bussen er Keolis 7446, en MAN NL243 Lion's City-gasbus fra 2009, som har kørt hele sin tilværelse hos Keolis i Stockholm. Dog hed Keolis' busselskab i Sverige ved leveringen endnu Busslink.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2022.

Anchersen 3230 på linje 22 krydser Slotsherrensvej, København

Anchersen 3230 på linje 22 krydser Slotsherrensvej, København

20. juli 1938 åbnede Københavns Sporveje buslinje 22, som dermed var blandt sporvejenes tidligst etablerede omnibusruter. Ruten udgik fra hjørnet af Frederikssundsvej og Husumvej i Husum, hvor der var forbindelse med sporvognslinje 5, og kørte herfra sydpå ad Husumvej, Ålekistevej og Ålholmvej til Ålholm Plads og videre ad Vigerslevvej, Folehaven og Ellebjergvej til den nuværende Sydhavns Plads i Sydhavnen, hvor der var forbindelse til sporvognslinje 3. Efter seks år rykkede endestationen til Mozarts Plads. Med sin ruteføring i de yderste nordvestlige, vestlige og sydvestlige dele af Københavns Kommune var der tale om en tværlinje, der dels gav nogle relativt nyudbyggede kvarterer betjening, og dels forbandt en række sporvognsgrene på tværs. Undervejs passerede linje 22 nemlig også endestationssløjferne for sporvognslinje 13 ved Jyllingevej, linje 1 ved Jydeholmen og linje 6 på Ålholm Plads. I 1952 videreførtes linjen i myldretiderne op ad bl.a. Vasbygade og Kalvebod Brygge til Polititorvet og sikrede dermed industrikvarterne i området deres første kollektive trafik. I 1969 bortfaldt hele den østlige del af ruten dog, og endestationen blev nu Toftegårds Plads i Valby. April 1973 blev linjen forlænget et kort stykke i den anden ende, nemlig via Husum Torv til Bystævneparken. Herfra fortsattes fra 1993 til Tingbjerg. Fra 1998 kørtes ikke længere ned via Bystævneparken, og i oktober 2008 faldt Tingbjerg-strækningen bort, idet linje 22 i stedet førtes ud ad Frederikssundsvej til Herlev st. Fra 1. april 2012 blev endestationen dog den gamle sporvognssløjfe på Husum Torv. Der køres ikke mere til Herlev, men i en sløjfe via Bystævneparken, som linjen dermed igen betjener. Kørslen mellem Ålholm Plads og Toftegårds Plads blev fra april 1989 overladt til andre linjer, og 22'eren fik en helt ny rute ad Roskildevej, Hvidovrevej og Kettegård Alle til Hvidovre Hospital. Da linje 16 i maj 2003 blev nedlagt, arvede linje 22 dennes yderstrækning mellem hospitalet, Brøndbyskoven og Brøndbyøster st. Januar 2017 fik linjen tillige lov at erstatte linje 130, som nedlagdes, og fortsatte derfor til Glostrup stations sydside. Med disse - og en række andre, mindre ændringer - er linje 22 endt med at se ud som i dag. Den blev frem 1990 kørt af først sporvejene og dernæst HT, men linjen indgik i HTs første udbud af buskørsel i København og blev dermed 1. april 1990 overtaget af Unibus. 1998-2011 var det Combus, Connex og Arriva, der stod for kørslen, men siden december 2011 er det Anchersen, der har haft kontrakten. December 2023 overtager Umove linjen. Her ses Anchersen 3230, en Solaris Urbino 12LE nyleveret til linje 22, i krydset mellem Husumvej, Slotsherrensvej og Ålekistevej i Vanløse - altså på den del af ruten, hvor den har kørt siden 1938. Dog så krydset ikke sådan ud dengang, idet Husumvejs sydende på et tidspunkt er forlagt, så den munder ud direkte over for Ålekistevej. Resterne af den gamle vejføring findes bag det grønne område i baggrunden til højre.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2021.

Nobina 6135 og 6147 ved Lyngby st.

Nobina 6135 og 6147 ved Lyngby st.

Nobina 6135 (tv.) og 6147 (th.), begge Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S og 400S ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015.

De Blaa Omnibusser 4070 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 4070 ved Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 4070, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 169 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015.

Nobina 6135 ved Lyngby st.

Nobina 6135 ved Lyngby st.

Nobina 6135, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S ved Lyngby st. Bussen er blandt de toakslede 13,1 m-busser, Nobina i 2014 har anskaffet til linje 400S, mens 300S beholdt sine treakslede 13,7 m-busser. Man kan dog godt træffe de 13,1 meter lange Mercedes'er på linje 300S, f.eks. som her på en weekenddag.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015.

Anchersen 3214 på Ørestads Boulevard, København

Anchersen 3214 på Ørestads Boulevard, København

Anchersen 3214, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2009, som linje 78 på Ørestads Boulevard (tidl. Artillerivej).

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015.

De Hvide Busser 8788 ved Lyngby st.

De Hvide Busser 8788 ved Lyngby st.

De Hvide Busser 8788, Scania CityWide årg. 2013, som linje 388 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015.

Nobina 6012 på Helsingørmotorvejen i Nærum

Nobina 6012 på Helsingørmotorvejen i Nærum

Nobina 6012, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Helsingørmotorvejen i Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Nobina 6016 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Nobina 6016 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Nobina 6016, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som sydgående linje 300S (fejlskiltet) på Helsingørmotorvejen i Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Arriva 1167 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Arriva 1167 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Arriva 1167, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen i Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

De Hvide Busser 8775 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

De Hvide Busser 8775 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

De Hvide Busser 8775, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 353 på Helsingørmotorvejen ved Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Nobina 6032 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Nobina 6032 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Nobina 6032, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Helsingørmotorvejen ved Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

De Blaa Omnibusser 4094 på Skodsborgvej, Nærum

De Blaa Omnibusser 4094 på Skodsborgvej, Nærum

De Blaa Omnibusser 4094, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2012, som linje 194 på Skodsborgvej i Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Arriva 1164 ved Jægersborg

Arriva 1164 ved Jægersborg

Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Jægersborg.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Arriva 1166 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Arriva 1166 på Helsingørmotorvejen ved Nærum

Arriva 1166, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Nobina 6030 ved Nærum st.

Nobina 6030 ved Nærum st.

Linje 300S har i 2013-14 midlertidigt været forlænget en motorvejsfrakørsel til Gl. Holte, hvor arbejde på Helsingørmotorvejen ikke muliggør den normale betjening med linje 150S. Her har Nobina 6030, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, netop gjort holdt ved stoppestedet for Nærum st., hvor der normalt blot afsættes passagerer, og venter på plads til at komme ud på motorvejen igen for at køre det sidste stykke nordpå til Øverødvej.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Arriva 1171 på Helsingørmotorvejen i Nærum

Arriva 1171 på Helsingørmotorvejen i Nærum

Arriva 1171, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Helsingørmotorvejen i Nærum.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2014.

Anchersen 3256 på Avedøre Holme

Anchersen 3256 på Avedøre Holme

Anchersens lille MAN-lånebus årg. 2009, vogn 3256, som linje 139 på Avedøre Holme. Begge lånebusserne af denne type er oprindeligt bygget til bybusserne i Odense.

Foto: Thomas Weidekamp, 24. maj 2013.

Anchersen 3255 på Avedøre Holme

Anchersen 3255 på Avedøre Holme

Anchersens ene korte MAN-lånebus, nr. 3255, som linje 139 i rundkørslen ved Center Syd.

Foto: Thomas Weidekamp, 24. maj 2013.

Fjord-bus 7425 i Slangerup garage

Fjord-bus 7425 i Slangerup garage

Fjord-bus købte flere brugte Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1980'erne, da man i 1992 skulle overtage kørsel fra HT i Frederikssund-området. En af dem var denne bus, der blev bygget til Bodil Mogensen, Tversted, i 1987. Fjord-bus købte bussen hos DAB, der ombyggede den fra at have enkeltdøre til at have dobbeltdøre. Det er årsagen til at denne og flere af de andre brugtkøbte busser havde Aabenraa-karrosseri med "DAB-døre". Fjord-bus 7425 i garagen i Slangerup.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.

Swebus 3544 i Ingerslevsgade, København

Swebus 3544 i Ingerslevsgade, København

Swebus' vogn 3544 er en Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus fra 1994, som 24. maj 2005 var en tur i København. Foto på turistbusparkeringspladsen i Ingerselvsgade.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.

Fjord-bus 7437 på Frederikssund st.

Fjord-bus 7437 på Frederikssund st.

Hovedstadsområdets sidste DAB 15-1200C mk. I-busser er i trafik hos Fjord-bus. De forsvinder ved køreplansskiftet 22. oktober 2006, hvor Fjord-bus planlægger at indsætte nye DAF SB4000/Jonckheere-busser i stedet. Én vogn skal dog ifølge rygterne bevares. Fjord-bus' vogn 7437, der her ses på Frederikssund st. som linje 309E, er en af de sene mk. I'ere, og har derfor bl.a. udsvingsdøre i fordøren, så den effektive døråbning bliver bredere. Dermed var ét af kritikpunkterne mod mk. I-udgaven nødtørftigt imødekommet.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.

Ex. Hjørring Privatbaner 11 bagfra

Ex. Hjørring Privatbaner 11 bagfra

Hjørring Privatbaner nr. 11 var en Leyland-DAB LS 575-690/3, også kendt som serie 4. Bussen kørte 1979-1995 som bybus i Hjørring og bar i øvrigt de første mange år internnummeret 12. Da Hjørring Privatbaner, fra 1995 Nordtrafik, tabte bybusserne i Hjørring i 1995 blev bussen udrangeret og overgik til Bushistorisk Selskab. I 2003 overtog en selvstændig gruppe busentusiaster bussen, da Bushistorisk Selskab valgte at reducere samlingen. Desværre havde bussen en del defekter, og i foråret 2005 blev den opgivet. I juli måtte bussen således lade livet på Roskilde Jernværk. Dog blev først og fremmest ruderne udtaget til brug for Sporvejshistorisk Selskabs museumsbusser, og bussen nåede også at gøre tjeneste som informationsbus for Stofrådgivningen på årets Roskilde Festival. Bussen ses her bagfra et par måneder inden skrotningen.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.

DAB serie 7- og 12-busser hos Fjord-bus i Slangerup

DAB serie 7- og 12-busser hos Fjord-bus i Slangerup

Blandede DAB-busser hos Fjord-bus i Slangerup: Til venstre Leyland-DAB 7-1200B fra 1987, ex. Århus Sporveje nr. 223, der tilhører Københavns Bushandel. Til højre DAB 12-1024L fra 1990 fra Holger Danske Bustrafik, nr. 108, der er købt brugt via DAB i 1994, men oprindelig er bygget til Holger Andersen, Voerladegård. I baggrunden DAB 12-1200B fra 1992 fra Fjord-bus, nr. 7427, der har tilhørt selskabet fra den var ny.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005.