Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 23. april
Her vises alle billeder af busser taget 23. april i forskellige år:
Keolis 6021 og 3838 ved Slussen, Stockholm
Ved Slussen syd for den gamle bydel i Stockholm findes en stor busterminal med intensiv betjening af bl.a. mange ledbusser, og hvor der også er omstigning til tunnelbanen. I foråret 2016 mødes et par Keolis-ledbusser ved Slussen: Nærmest Scania OmniLink nr. 6021 fra 2009, som skal køre en linje 414 mod Orminge, og bagved en Volvo B9SALE/Säffle (8500LEA) fra 2005 med vognnummer 3838. B9S-modellen fra Volvo har vi aldrig fået til Danmark, men den er opbygget sådan, at motoren er stående i venstre side i forreste del af bussen.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2016.
Keolis 2951 på Bydammen, Ballerup
Keolis 2951, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 144 på Bydammen i Ballerup. Bussen blev i april 2021 flyttet fra Slagelse garage til Stamholmen garage, hvor den fungerer som stand-in for en af de busser, der brændte sammen med bygningerne på Naverland garage samme måned. Hos Stamholmen har den primært kørt på linje 141/149 og 143/144, men den har også været i brug på linje 55E - alt sammen linjer, Stamholmen midlertidigt har overtaget fra Naverland.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2021.
Arriva 1501 på Axeltorv, København
Arriva 1501, MAN Lion's City-gasbus årg. 2014, som linje 6A på Axeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1630 på Dronning Louises Bro, København
Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1614 på Husum Torv
Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1638 på Herlev Ringvej
Arriva 1638, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1611 i Nørre Voldgade, København
Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1611 i Bernstorffsgade, København
Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1630 på Herlev Ringvej
Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1627 på Axeltorv, København
Arriva 1627, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Axeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1624 på Herlev Ringvej
Arriva 1624, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej, lige efter afgang fra endestationen ved Herlev Hospital.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1600 ved Husum Torv
Arriva 1600, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, ankommer som linje 5C til endestationen på Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1629 ved Husum Torv
Arriva 1629, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C ved Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1617 på Herlev Ringvej
Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1620 på Dronning Louises Bro, København
Arriva 1620, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1601 i Nørre Voldgade, København
Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1628 på Herlev Ringvej
Arriva 1628, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1618 på Husum Torv
De nye 5C-busser er 18,75 meter lange og ganske velforsynede med døre. Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, afgår fra Husum-sløjfen.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1617 i Frederiksborggade, København
Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Frederiksborggade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1601 ved Herlev Hospital
Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, i den nyindrettede linje 5C-endestation på Hyldemorsvej i Herlev - lige over for Herlev Hospital.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1618 i Bernstorffsgade, København
Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1621 på Herlev Ringvej
Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1610 ved Husum Torv
Arriva 1610, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Husum Torv.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1614 på Herlev Hovedgade, Herlev
Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Hovedgade.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Nobina 6163 ved Herlev st.
Nobina 6163, Mercedes-Benz O530K årg. 2014, som linje 165 ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Første linje 5C ved Nørreport st., København
Første linje 5C blev Arrivas bus 1601, der afgik fra Herlev Hospital kl. 0.00. Her er jomfruturen nået til Nørreport station.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1618 på Rådhuspladsen, København
Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Rådhuspladsen den første nat på Cityline-linjen.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1621 ved Nørreport st., København
Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som enten den første linje 5C i retning mod Husum eller indsat på linje 5A, hvor den i så fald har afløst en af Volvo/Vest-busserne, ved Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København
Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Sidste linje 5A ved Hovedbanegården, København
Den definitivt sidste linje 5A forlader Hovedbanegården. Det blev bus 1684, oprindeligt Nettbuss vogn 8484, der blev nyleveret ved Nettbuss' overtagelse af linjen i oktober 2007. Pudsigt nok var det netop denne bus, der en periode i efteråret 2015 forsøgsvist var folieret i det +Way-design, der i tilpasset udgave bruges på de nye Cityline-busser.
Foto: Sikandar Sahil, 23. april 2017.
Arriva 1676 ved Nørreport st., København
Arriva 1676, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st., lige inden det var helt "nat" for linjen.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1687 ved Nørreport st., København
En af de 5A'ere, der var i drift til efter midnat ved omstillingen til Cityline: Arriva 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017.
Arriva 1513 ved Ballerup st.
Arriva 1513, en tyrkiskbygget MAN EL283 årg. 2009, som linje 159 ved Ballerup station. Bussen, der har en fortid som bybus i Holstebro, blev brugtanskaffet sammen med flere tilsvarende til Ballerup-linjerne i 2014.
Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015.
Arriva 1502 ved Ballerup st.
Arriva 1502, MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus årg. 2014, holder pause ved Ballerup st. Bussen er efter en periode med røde hjørner på linje 6A nu ændret til brug som S-bus.
Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015.
Arriva 1868 på Vesterparken i Taastrup
Arriva 1868 (opr. Combus 5100), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 126 på Vesterparken i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1714 ved Taastrup st.
Arriva 1714, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 117 ved Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1077 på Mølleholmen, Taastrup
Arriva 1077 (opr. Wulff Bus 1015, bybus i Vejle), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2002, som linje 117 på Mølleholmen i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1264 ved Taastrup st.
Arriva 1264 (opr. Wulff Bus 3064), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 ved Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1883 på Vesterparken, Taastrup
Arriva 1883 (opr. Combus 5124), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 127 på Vesterparken i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1067 ved Taastrup st.
Arriva 1067 (opr. Veolia 2927, bybus i Randers), Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2006, som linje 123 ved Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1714 forlader Taastrup st.
Arriva 1714, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 117 forlader Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1076 som linje 118 på Mølleholmen, Taastrup
Arriva 1076 (opr. Wulff Bus 1011, bybus i Vejle), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2002, som linje 118 (fejlskiltet "Ikke i rute") på Mølleholmen i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1707 ved Taastrup st.
Arriva 1707, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 118 ved Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1254 på Vesterparken, Taastrup
Arriva 1254 (opr. Wulff Bus 3054), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 123 på Vesterparken i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1879 ved Taastrup st.
Arriva 1879 (opr. Combus 5115), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, forlader Taastrup st. som linje 126.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1714 på Parkvej, Taastrup
Arriva 1714, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 117 på Parkvej i Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2011.
Arriva 1741 på Skovlunde st.
På Skovlunde st. mødes linje 142, Flintholm st.-Skovlunde st., og 145, Herlev st.-Skovlunde st. De to linjer er koblet sammen, så busserne, der ankommer som linje 145 fortsætter som linje 142 og omvendt. Arriva 1741, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 142 på Skovlunde st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1324 på Herlev st.
Arriva 1324, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1343 på Herlev st.
Arriva 1343, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 151 på Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1710 i Værebroparken, Bagsværd
Arriva 1710, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 165 i Værebroparken.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1740 på Herlev st.
Arriva 1740, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 151 på Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1630 i Værebroparken, Bagsværd
Arriva 1630 (ex. Veolia 6233), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 43 i Værebroparken. Til sommeren 2008 har denne bustype kørt på linje 42/43 uafbrudt i 10 år.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1711 på Skovlunde st.
Arriva 1711, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 145 på Skovlunde st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1626 i Værebroparken, Bagsværd
Arriva 1626 (ex. Veolia 6229), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 42 i Værebroparken.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
City-Trafik 2116 på Herlev st.
City-Trafik 2116, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1746 i Værebroparken, Bagsværd
Arriva 1746, der indtil efteråret 2007 bar nummer 7146, er en Volvo B10BLE-60/Aabenraa, som Unibus i 1998 anskaffede til erstatning for en udbrændt B10L-bus fra linje 400S. Arriva havde allerede på leveringstidspunktet opkøbt Unibus, og siden 2005/06 er dette den eneste tidligere Unibus i drift i Hovedstadsområdet. Bus 1746 som linje 165 i Værebroparken.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Arriva 1358 på Skovlunde st.
Arriva 1358, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 145 på Skovlunde st.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.
Ex. Connex 1986 på en tankstation i Roskilde
Denne unikke bus er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra foråret 1985. Bussen er leveret som komfortbus til DSB i Århus som vogn 986. Den har en ekstra bred fordør og ingen andre døre, bagagehylder bag chaufførpladsen og komfortstole, hvor ryggen kan lægges lidt tilbage som i et fly. Bussen har været i hvid bemaling siden 1990. I 1994 fik den nummer 1986, og i 2001 overgik bussen med en del af Combus' (det tidligere DSB busser) forretning til Connex. Fra Connex er bussen senere hen solgt til Københavns Bushandel, der i dag er ejer af vognen. Billedet er taget på en tankstation i Roskilde.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2006.
Ex. Connex 2069 fra Busforsyningen
Den tidligere Connex-bus nr. 2069 er en anden alternativ Aabenraa-bus med en fortid hos DSB. Bussen er leveret sent i 1986 til DSB i Holbæk som vogn 069 og blev anvendt på den særlige linje 109 mellem København og Malmø, der ikke længere eksisterer. SAS i København benyttede Volvo/Aabenraa-busser i næsten tilsvarende udførelse, altså med det særlige dørarrangement med én fordør og en tofløjet bagdør og bagperron. Bussen blev senere overflyttet til det Internationale område og fik i 1994 nr. 2069. Den overgik til Connex i maj 2001, og i 2006 er den solgt til Busforsyningen. Busforsyningen har også to af de tidligere SAS-busser og en kort udgave fra Færøerne med samme dørarrangement. Fronten af sidstnævnte skimtes i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 23. april 2006.