Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 22. februar

Her vises alle billeder af busser taget 22. februar i forskellige år:

Keolis 3722 i Hjallese

Keolis 3722 i Hjallese

Keolis 3722 (opr. Tide Bus 8222), Mercedes-Benz O530G Citaro-ledbus årg. 2013, drejer fra Hjallesegade ind på Vinkelvej for at lægge vejen forbi Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3633 ved Hjallese st.

Keolis 3633 ved Hjallese st.

Keolis 3633 (opr. Tide Bus 8033), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2009, som linje 35 ved Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3521 ved Hjallese st.

Keolis 3521 ved Hjallese st.

Keolis 3521, Iveco Crossway LE årg. 2015, forlader Hjallese st. som linje 35 mod Seden. Flere buslinjer er ført denne vej, for Hjallese station på Svendborgbanen er siden 2022 omstigningssted mellem FynBus' busser, Arrivas tog på Svendborgbanen og Odense Letbane, som har sydvestlig endestation på modsatte side af jernbanen. Det er et af Arrivas Alstom Lint-togsæt, der holder bag bussen, og det er blevet overført fra Jylland til Svendborgbanen til erstatning for de fra DSB overtagne Siemens Desiro-togsæt.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Keolis 3561 på Vinkelvej, Hjallese

Keolis 3561 på Vinkelvej, Hjallese

Keolis 3561, Scania Citywide årg. 2015, som linje 75 på Vinkelvej ved Hjallese st.

Foto: Sikandar Sahil, 22. februar 2024.

Nobina 6151 ved Rungsted Kyst st. øst

Nobina 6151 ved Rungsted Kyst st. øst

Mercedes Citaro er også blevet udbredt som "rutebil" i Movialand, hvor Nobina har en del kørende på de nordsjællandske landeveje - både i helgul og som her med blå "R-bushjørner". Nobina 6151 er nyleveret i 2014 til linje 375R mellem Rungsted og Hillerød, hvor den også kørte i en årrække. Den er dog fra december 2021 overført til Nobinas garage i Glostrup og linjer på Københavns Vestegn. Citaro-"rutebiler" på linje 365R og 375R er imidlertid fortsat et hverdagssyn, omend de blå hjørner forsvinder ved næste udbud af kørslen, da Movia har besluttet at afskaffe denne form for produktmarkering på A-, E-, S- og R-busser.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2015.

Øresundstog på Rungsted Kyst st.

Øresundstog på Rungsted Kyst st.

Øresundstogene - dansk litra ET og svensk X31K - blev bygget af Adtranz/Bombardier i årene 2000-2012 til brug for trafikken mellem Danmark og Skåne over Øresundsbroen, som åbnede 2. juli 2000. Togene kan derfor både køre på dansk og svensk kørestrøm (25 kV/50 Hz hhv. 15 kV/16⅔ Hz), og har såvel dansk som svensk ATC. Der blev til sammen bygget 111 togsæt, som dog kommer langt omkring på svensk side, og den store serie inkluderer et lille antal i den svenske variant X32. På dansk side var kørslen over Øresund i mange år koblet sammen med Kystbanen, og derfor dominerede Øresundstogene også mellem København og Helsingør. Det er iidlertid blevet ændret i begyndelsen af 2020'erne. Siden december 2022 varetages kørslen over Øresund alene af svenskerne, og togene kører nu kun op til Østerport. Andre af DSBs tog trafikerer derfor Kystbanen, som er blevet koblet sammen med den sjællandske regionaltrafik. Kun 10 Øresundstog er tilbage i folden hos DSB, og de kan til gengæld nu opleves så aparte steder som mellem Slagelse og Lufthavnen og har sågar været planmæssigt indsat i tog til Odense. Mens ET/X31K endnu var hverdag på Kystbanen ses her på Rungsted Kyst station to tog mod København: TIl venstre et tog med sæt 36, bygget 2002, forrest, der kommer fra Helsingør, og til højre sæt 17, bygget 2000, der ekstraordinært er vendt i Rungsted.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2015.

Nobina 6065 på Ådalsvej, Kokkedal

Nobina 6065 på Ådalsvej, Kokkedal

Nobina overtog ved december-køreplansskiftet 2014 en række linjer i Nordsjælland, men det var ikke alle de nye busser, man havde nået at få leveret til tiden. Samtidig havde Nobina dog udskiftet busserne på linje 400S med nyt materiel, så en intern busrokade gjorde det muligt over et par måneder at bruge nogle Volvo B12BLE-busser fra linje 330E på de nordsjællandske linjer. Her er det bus 6065, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2010, som linje 353 på Ådalsvej i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2015.

DSB 688 på Solrød Strandvej

DSB 688 på Solrød Strandvej

Den sidste morgentur på linje 122E fra Køge til Valby blev kørt af DSB med en vogn fra Præstø-ruten. Her ses DSB 688, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1979, som linje 122E på Solrød Strandvej ud for garageanlægget.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983.

HT 4241 på Solrød Strand garage

HT 4241 på Solrød Strand garage

HT 4241, ex. DSB 241, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, i Solrød Strand garage lige efter renovering og oplakering i KS-farver, februar 1983. Bussen blev udrangeret i 1986.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983.

HT 807 på Jersie Strand

HT 807 på Jersie Strand

HT 807, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, som linje 122E på Jersie Strand en februarmorgen i 1983.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983.

HT 628 på Vasebækvej ved Køge

HT 628 på Vasebækvej ved Køge

HT 628, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 271 på Vasebækvej udenfor Køge. Linje 271 var en linje, der betjente en række småbyer rundt om Køge med nogle ture et par dage om ugen.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1983.

HT 1072 på Jyllingevej, Vanløse

HT 1072 på Jyllingevej, Vanløse

HT 1072, Leyland-DAB LS 575-690/5 årg. 1979, som linje 13 på Jyllingevej i Vanløse.

Foto: Niels Hertz, 22. februar 1980.

City-Trafik 2304 som linje 250S, Sundbyvester Plads

City-Trafik 2304 som linje 250S, Sundbyvester Plads

Landet blev i dagene omkring torsdag 22. februar 2007 ramt af det, der efter danske forhold er en snestorm. Det gav anledning til, at mange buslinjer holdt stille, og busser kørte fast og sneede inde. City-Trafik valgte denne torsdag at holde dobbeltdækkerne hjemme fra linje 250S og kørte i stedet med vogne fra andre Amager-linjer. Udover DAB 15-1200C-bus nr. 2304, der her ses lægge an til landing ved Sundbyvester Plads, var Scania/Lahti-busserne 2414, 2417, 2418 og 2419 også i trafik på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2007.

Overblik over Jernbanepladsen ved Lyngby st.

Overblik over Jernbanepladsen ved Lyngby st.

I et samarbejde mellem bl.a. HUR, DSB og Lyngby-Taarbæk Kommune er Jernbanepladsen ved Lyngby station, der bl.a. rummer en stor busterminal, blevet moderniseret. Terminalen indviedes 22. februar med et arrangement på stationen, flag og veteranbusser. Her er et overblik over terminalen. Yderst til venstre ses en Scania OmniLink på linie 300S (uden blå hjørner), et antal Volvo B10BLE og B12BLE samt ikke mindst den røde og sorte Leyland-DAB serie II, museumsbussen HT 3078. Tidligere var terminalen indrettet med "lommer" ved hvert enkelt stoppested. Nu er der anlagt en ny bred busperron med lige kantsten hele vejen. Der er flag i dagens anledning.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.

Snoren klippes efter moderniseringen af Jernbanepladsen i Lyngby

Snoren klippes efter moderniseringen af Jernbanepladsen i Lyngby

Efter flere taler klippede Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (delvist skjult bag den ældre kvindes hvide hat i venstre side af billedet) symbolsk en rød snor over under assistance af HURs formand og Frederiksbergs borgmester Mads Lebech (midt i billedet).

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.

KS 41 ved Lyngby st.

KS 41 ved Lyngby st.

Efter Jernbanepladsen var blevet officielt indviet var der gratis kørsel med veteranbusser. Den ene var Københavns Sporvejes omnibus nr. 41, en Triangel fra 1933 med karrosseri bygget af sporvejene selv på hovedværkstedet. Bussen var indtil 2003 bevaret af HT-Museet og overgik siden med hele museets samling til Sporvejshistorisk Selskab, der nu har bussen. KS 41 ses her ved Lyngby station inden indvielsesarrangementet begyndte.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.

HT 3078 på Lyngby st.

HT 3078 på Lyngby st.

Den anden veteranbus, der gratis kørte rundtur med de fremmødte ved indvielsen af den moderniserede terminal ved Lyngby station, var HT 3078. Bussen er en Leyland-DAB serie II fra 1973 og er oprindelig bygget til Herlev-Ruterne. Typen kørte i et betydeligt antal hos Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne og trafikerede i den egenskab bl.a. Jernbanepladsen i Lyngby og linie 161. Bussen var derfor oplagt til arrangementet. I 1974 overgik bussen til HT, der gav den nr. 3078, og efter udrangeringen i 1986 blev den udtaget til bevarelse. Den er senere blevet renoveret, og sammen med resten af HT-Museets samling overgik den til Sporvejshistorisk Selskab i 2003.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.

HT 3078 bagfra på Lyngby st.

HT 3078 bagfra på Lyngby st.

Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne havde ret mange døre i sine Leyland-DAB serie I- og II-busser. Denne bus har dørpl. 1-2-2 og en stor bagperron, hvilket giver gode muligheder for at transportere rigtig mange mennesker. Med højgulvsbussens forsvinden er bagperronbusserne også forsvundet som højkapacitetsbusser. HT 3078 bagfra på Jernbanepladsen ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.

HT 3078 holder pause på Lyngby st.

HT 3078 holder pause på Lyngby st.

Dette billede kunne have været taget for 25 år siden og set stort set lige sådan ud, hvis ikke lige det var for de gule lavgulvsbusser omkring HT 3078. HT 3078 på Lyngby st., inden indvielsesarrangementet.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005.