Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 21. august
Her vises alle billeder af busser taget 21. august i forskellige år:
Umove 7367 som linje 11 omlagt ad Bernstorffsgade, København
Linje 11 og 33 har siden forsommeren 2023 været berørt af et byggeri, som har forvist linjerne fra deres normale endestation i Rådhuspladsens såkaldte Amagerterminal. Derfor må der i stedet køres i sløjfe ad Bernstorffsgade forbi Hovedbanegårdens busterminal, som dog ikke benyttes, og ad Vesterbrogade til en midlertidig endestation i H.C. Andersens Boulevard på Tivoli-siden. I modsat retning køres ad normal rute. Omlægningen kommer øjensynligt til at vare et godt stykke tid. Umove 7367, Yutong E12LF årg. 2021, er på sin vej mod Rådhuspladsen netop drejet fra Tietgensbro op i Bernstorffsgade, hvorfra den ikke vil svinge ind i busterminalen bag fotografen.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2023.
Ex. Herlev-Ruterne og senere HT 3078 ved Måløv st.
I weekenden 20.-21. august 2022 blev der afholdt "Store Flyvedag" på den tidligere Flyvestation Værløse. Gæsterne til arrangementet kunne lade sig transportere til flyvestationen med museumsbusser fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, som kørte til og fra Måløv station. Særdeles passende var den ene bus en tidligere Herlev-Ruterne-vogn, for Herlev-Ruterne betjente nemlig i sin tid flyvestationen. Her ses den, korrekt skiltet, efter afgang fra Måløv st. Bussen er en Leyland-DAB LIDRT 6857/2 (serie II) fra 1973, som sammen med Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne blev overtaget af HT 1. oktober 1974. Hos HT kørte den med vognnummer 3078.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2022.
HT 1501 ved Måløv st.
Tidligere HT nr. 1501, en Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, blev 20.-21. august 2022 anvendt på busforbindelsen mellem Måløv station og Flyvestation Værløse i anledning af weekendens arrangement "Store Flyvedag". Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm varetog kørslen med to busser, der først og sidst på dagen kørte hvert kvarter og ellers halve time med en billetpris på 30 kr. Bus 1501 ankommer til Måløv st.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2022.
Arriva 1058 ved Veksø st.
Arriva 1058, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 163 ved Veksø st. Bemærk, at bussen kun kunne skilte linjenummer på destinationsskiltet.
Foto: Thomas Hildebrand, 21. august 2018.
Arriva 1691 på Lersø Parkallé, København
Arriva 1691, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 42 på Lersø Parkallé. Bussen har en fortid hos Connex og Arriva i Esbjerg som bus 2876 og senere 8530. Scania OmniLink'er er ikke hverdag på linje 42/43, men det bliver de fra december 2009, hvor City-Trafik overtager linjerne.
Foto: Sikandar Sahil, 21. august 2009.
Arriva 5803 på Ringsted st.
Det permanente materiel har nu indfundet sig på bybusserne i Ringsted, efter at Arriva i december 2008 måtte springe ind i stedet for firmaet Busserne A/S. Der køres herefter med DAB-byggede Scania OmniLink-busser årgang 2002 med en fortid som bybusser i Esbjerg. På Ringsted st. ses her bus 5803, der ved flytningen til Sjælland ændrede nummer fra 8521. Bussen leveredes oprindeligt til Connex som vogn 2867.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.
Egon's Turistbusser 133 som togerstatningsbus på Ringsted st.
Fra slutningen af marts 2009 udførte Egon's Turistbusser togerstatningskørsel mellem Ringsted og Næstved, hvor en del tog aflystes af hensyn til et stort sporarbejde. I perioden 7. juli-23. august var kørslen med tog på denne strækning helt indstillet. Til brug for opgaven anskaffede vognmanden nogle busser, som kommer fra det i efteråret 2008 krakkede Gislinge Turistfart. Her ses én af dem i Ringsted: Egon's nr. 133 alias Gislinge nr. 54.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.
Egon's Turistbusser 133 bagfra på Ringsted st.
Bagenden af Egon's Turistbusser 133 prydes dels af vognmandens logo, dels af et DSB-klistermærke! Ringsted st.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.
Egon's Turistbusser SC 91 396 på Ringsted st.
Som togbuspassager mellem Ringsted og Næstved kunne man i sommeren 2009 bl.a. risikere at se sit IC3-tog erstattet af en Setra S315HD som SC 91 396 fra Egon's Turistbusser. Foto på Ringsted st.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.
ME 1528 med Bn-vogne i Ringsted
En stamme Bn-vogne med ME 1528 i Ringsted, inden toget kører mod København. Ringsted var på fototidspunktet endestation for toget, fordi strækningen Ringsted-Næstved var erstattet med busser. Nye leasede dobbeltdækkervogne er i 2009 under levering til DSB, og når de er klar, forsvinder Bn-vognene fra den sjællandske regionaltrafik efter at have sat deres præg på den gennem de sidste cirka 35 år.
Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. august 2009.
Schmidts Turisttrafiks lavbagperronbus fra 1986 i København
Schmidts Turisttrafik kører en shuttlebusforbindelse mellem Rådhuspladsen i København (ved Lurblæserne) til krydstogtskibet "Costa Atlantica" et sted i Nordhavnen. 21. august 2005 anvendtes denne lavbagperronbus, der er født som rutebil med dørarrangement 1-1-0. Bussen er oprindeligt leveret til De Forenede Bilruter (L. Jacobsen) i Løgstør som vogn 9/KS 93 896 i 1986, og den fulgte med over til Søndergaards Rutebiler, der købte De Forenede ud i 1991. Hos Søndergaard kørte bussen med nr. 109 indtil 1992, hvor den blev solgt til Sommer. Her blev den ombygget med lav bagperron og dobbelte udsvingsdøre bagi på foranledning af Frederiksværk Kommune for midler fra Trafikministeriets handicappulje. Ifølge Frederiksværk Kommune er bussen prototypen for lavbagperronbusser fra Volvo! Samtidig med ombygningen fik fronten et 'facelift', og fra august samme år anvendtes bussen med sit nuværende registreringsnummer, NB 92 150, på skolebusrute 466 i Frederiksværk hos Schmidts Turisttrafik. Der er tale om B10M nr. 12610 med karr.nr. 1600. I 2001 blev bussen på rute 466 erstattet af en fabriksny bus, men Schmidts ejer altså stadig bussen.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2005.
Connex' bus 6006 på Vesterport st. som linie 68
I forbindelse med overtagelse af kørsel ved HTs 3. udbud i 1992 modtog Linjebus i alt 34 nye busser; alle Volvo B10M. De 31 var singlebusser, hvoraf 2 stk. fik Aabenraa-karrosseri (nr. 8508-8509/6508-6509), 1 stk. fik Säffle-karrosseri (nr. 8000/6000) og 28 stk. fik DAB-karrosseri (nr. 8001-8028/6001-6028). De sidste 3 busser var ledbusser (nr. 8100-8102/6100-6102) og fik Säffle-karrosseri. Ledbusserne og 16 af DAB-busserne blev udrangeret i forbindelse med tab af samme kørsel i 1996, mens Säffle- og Aabenraa-singlebusserne først blev udrangeret i 1998. De resterende 12 DAB-busser kørte videre på en ny kontrakt på linie 153E og 154E helt til maj 2003. Herefter har der været mandefald blandt vognene, men i august 2003 kunne man fortsat se f.eks. vogn 6006 på linie 68 i København.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2003.
Henkastet strømaftager ved Vesterport st.
Denne "tingest" lå henkastet langs Vesterport stations S-togsspor. Det er nederste halvdel af en strømaftager fra et S-tog af fjerde generation. Den ligger der, efter at den en dag svejsede sig fast til køreledningen. Det gav en del trafikale problemer, inden toget kunne køres væk - en pantograf fattigere. Torsdag d. 11. september var en tilsvarende episode ved Nordhavn station årsag til store problemer på S-banen.
Foto: Thomas de Laine, 21. august 2003.