Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 21. juli

Her vises alle billeder af busser taget 21. juli i forskellige år:

Kruse 7107 og 7126 ved Nakskov st.

Kruse 7107 og 7126 ved Nakskov st.

Flere Movia-entreprenører på Lolland anskaffede i 2009 Solaris Urbino 12LE til rutebilkørsel på "Sydhavsøerne". Som 'LE' angiver, var der tale om en laventréversion af Urbino 12, som jo oprindeligt kun var en "rigtig" lavgulvsbus. En stor del af busserne endte med at tilhøre Kruse, og to af dem holder her i terminalen ved Nakskov st. i sommeren 2011: Til venstre bus 7126, som var en efternøler fra 2011, og til højre bus 7107 fra 2009. Senere har Movia reformeret linjenumrene på egnen, som nu er blevet "700-område".

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.

Keolis 704 på Boulevarden, Aalborg

Keolis 704 på Boulevarden, Aalborg

Det ene år en trivialitet, det andet år historie: Volvo-rutebusser til Danmark er i en årrække typisk blevet samlet i Wroclaw i Polen, efter at både fabrikken i Säffle i Sverige og den i Aabenraa er lukket. I første kvartal 2024 vil også Volvos polske fabrik stoppe produktionen, og Volvo-rutebusser til Europa skal derefter forsynes med "fremmede" karosserier. Keolis 704 er en Volvo B8RLE af 8900LE-serien, der er samlet i Wroclaw. Den blev leveret til bybusserne i Aalborg i 2014 og ses her i drift som linje 12 på Boulevarden i den indre by. Men også dette hverdagssyn er - næsten - blevet historie, for det meste af Aalborgs bybuspark blev i august 2022 udskiftet med fabriksnye elbusser fra Van Hool og Golden Dragon i det nye "fesne" NT-design. Indtil Plusbussen med nye dobbeltledbusser fra Solaris senere kommer i gang, kører Keolis' afløser som bybusoperatør, Tide Bus, dog videre med nogle overtagne Keolis-busser bygget i Wroclaw. En af dem er Keolis nr. 704, som siden august 2022 lyder nummeret 6525.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 230 på Aalborg Busterminal

Keolis 230 på Aalborg Busterminal

En X-Bus, som mange nok vil mene, sådan én skal se ud: Himmelblå med et meget stort 'X' på siden! Keolis vogn 230 (opr. Nettbuss vogn 230), en VDL Jonckheere Mistral årg. 2011, forlader Aalborg Busterminal på rute 951X mod Holstebro. Om få år vil blå X-busser kun anløbe Aalborg Busterminal på rute 960X mellem Aalborg, Viborg og Silkeborg, for denne rute administreres af Midttrafik.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 341 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 341 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Nordjyllands Trafikselskab har besluttet fra 2021 at omdøbe sine X-Bus-ruter til "ekspresbusser". Desuden mister de det særlige, himmelblå X-Bus-design, som har kendetegnet dem siden 1995. Allerede i sommeren 2021 blev der sat en mængde nye busser i drift på X-Bus-ruterne, som ikke er leveret i blå, men i trafikselskabets nye design. En af dem ses her på John F. Kennedys Plads i Aalborg på rute 974X: Keolis 341, som er en Scania Interlink LD.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 298 på Aalborg Busterminal

Keolis 298 på Aalborg Busterminal

Keolis 298, DAB SB4000/Jonckheere-rutebil årg. 2008, afgår fra Aalborg Busterminal. Bussen blev anskaffet af City-Trafik til kørsel for Movia i Vestsjælland og havde da vognnummer 2956, men blev i efteråret 2019 flyttet til kørsel for Nordjyllands Trafikselskab. I Nordjylland nåede bussen at få det nye NT-design, men i august 2021 blev bussen returneret til Movialand, hvor den bruges til ekstrakørsel. Den har fået sit gamle internnummer tilbage, men kører stadig i NTs busdesign.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 684 på Vesterbrogade, Nørresundby

Keolis 684 på Vesterbrogade, Nørresundby

Keolis 684, Volvo B7RLE/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2012, som linje 12 på Vesterbrogade i Nørresundby.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 3046 på Vesterbro, Aalborg

Arriva 3046 på Vesterbro, Aalborg

Arriva 3046, VDL Ambassador årg. 2010, som servicebuslinje S2 på Vesterbro i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 2453 på Boulevarden, Aalborg

Arriva 2453 på Boulevarden, Aalborg

Arriva 2453, Scania CityWide-gasbus årg. 2016, som linje 11 på hjørnet af Boulevarden og John F. Kennedys Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 686 i Plusbus-tracéet i Jyllandsgade, Aalborg

Keolis 686 i Plusbus-tracéet i Jyllandsgade, Aalborg

Sommeren 2021 var centrale dele af Aalborg mærket af anlægsarbejderne til den kommende Plusbusrute, som skal åbne i 2023. Plusbussen er en BRT-strækning, hvor busserne kører i eget tracé, og hvor der skal anvendes elektriske treledsbusser. I forbindelse med arbejdet er det historiske knudepunkt for bybusserne, Nytorv, for tiden uden busser. Keolis 686, Volvo B7RLE/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2013, som linje 18 i det helt friske Plusbustracé i Jyllandsgade i juli 2021.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 2117 i Danmarksgade, Aalborg

Arriva 2117 i Danmarksgade, Aalborg

Arriva 2117, Volvo B8RLE/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, som linje 14 i Danmarksgade.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis' brintbus 734 ved John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis' brintbus 734 ved John F. Kennedys Plads, Aalborg

I foråret 2020 kom landets tre første brintbusser i drift i Aalborg. Den ene kører hos Keolis og de to andre hos Arriva. Busserne er af typen Van Hool A330, som ellers stort set ikke findes i Danmark, og de har Nordjyllands Trafikselskabs nye design, som er fælles for bybusser og regionalbusser. Keolis vogn 734 som linje 17 ved John F. Kennedys Plads. Arriva kørte samme dag med brintbus på rute 72 (Aalborg-Tylstrup(-Brønderslev)).

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 4103 på Boulevarden, Aalborg

Arriva 4103 på Boulevarden, Aalborg

De mange Irisbus Crossway LE-"rutebiler", som Arriva i 2010 havde anskaffet til regionalrutekørslen på Fyn, blev efter kontraktens udløb i 2016 omfordelt til andre opgaver rundt om i landet. Også Nordjylland fik dem - både til regionalrutekørsel og til bybuskørsel i Aalborg. Bus 4103, der på Fyn boede i Nyborg garage, ses her på Aalborgs linje 15 på Boulevarden. Søstervognene 4104 og 4105 kørte også på linjen samme dag.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 706 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 706 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

En mindre del af Aalborgs bybusser kørte endnu i 2021 i det røde Metrobus-design, som blev indført med "metrobusserne" i 2004. Siden er dette koncept gledet i baggrunden. Keolis 706, Volvo B8RLE/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, på linje 1L på John F. Kennedys Plads i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Keolis 640 ved Aalborg Busterminal

Keolis 640 ved Aalborg Busterminal

Keolis 640, Scania OmniLink årg. 2010, som bybuslinje 13 på vej ind til Aalborg Busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 2460 som gasbusreklame på Boulevarden, Aalborg

Arriva 2460 som gasbusreklame på Boulevarden, Aalborg

Arriva indsatte i 2016 en serie CNG-gasbusser på bybusserne i Aalborg. En af dem, vogn 2460, har et særligt design, der reklamerer for forholdet med sloganet "Gasbusser over Aalborg". Her ses bussen som linje 2 på Boulevarden i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2021.

Arriva 5527 ved Nykøbing F st.

Arriva 5527 ved Nykøbing F st.

Arriva 5527 (opr. Linjebus 3103), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, forlader Nykøbing F banegård som linje 34 mod Orehoved.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.

Arriva 5650 ved Nykøbing F st.

Arriva 5650 ved Nykøbing F st.

Arriva 5640, VDL Ambassador årg. 2009, ved Nykøbing F banegård som bybuslinje 701.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.

Kruse 7125 på Axeltorv, Nakskov

Kruse 7125 på Axeltorv, Nakskov

Kruse 7125, Volvo B7RLE-50/Aabenraa (8500LE) årg. 2004, som bybuslinje 1 på Axeltorv i Nakskov. Denne bus og en søstervogn leveredes oprindeligt til Østtrafiks kørsel på Vordingborg bybus, men kom i 2011 til Nakskov. Som B7RLE er bussen ret usædvanlig for Danmark med sin længde på kun knap 11 meter, med enkeltdøre og bygget i Aabenraa.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.

Kruse 7128 ved garageanlægget, Nakskov

Kruse 7128 ved garageanlægget, Nakskov

Kruse 7128, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, ved Kruses garageanlæg i Nakskov. Bussen blev oprindeligt bygget til DSB busser i Vejle, vogn 2489, hvilket er baggrunden for det usædvanlige dørarrangement 1-1-1.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2011.

Arriva 1413 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1413 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1413, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2007.

Arriva 1084 i Vindebrogade, København

Arriva 1084 i Vindebrogade, København

Arriva 1084, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 i Vindebrogade.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2007.

Arriva 1797 i Kokkedal garage

Arriva 1797 i Kokkedal garage

Kokkedal garage lukker i efteråret 2007. De første linjer flytter allerede i august til Ryvang garage, deriblandt natbuslinje 94N. Bus 1797, en Katrineholm-bygget Scania OmniLink fra 2003, skiltet som netop linje 94N i Kokkedal garage. Bussen kører normalt på linjerne 20E, 150S og 173E, der også alle skal til Ryvang - sidstnævnte dog først ved oktoberkøreplansskiftet.

Foto: Sikandar Sahil, 21. juli 2007.

Partner Bus 8437 tv. og ex. Partner Bus 8403 th. i Skibby

Partner Bus 8437 tv. og ex. Partner Bus 8403 th. i Skibby

Partner Bus 8437 er den ene af de Volvo B12BLE-61/Carrus-busser, der i efteråret 2004 leveredes til selskabet. Disse busser er 13,7 m lange og kører på nogle ganske bestemte afgange på visse af Partner Bus' linjer. Alle tre vogne skal være i løb - er de ikke det, må der dubbleres. På billedet ses til venstre Partner Bus nr. 8437 i selskab med en DAB 12-1200L-rutebil fra 1994. Rutebilen tilhører Sims Turistbiler i Frederikssund, der anvender den til skolebuskørsel. Tidligere har den tilhørt Partner Bus, hvis bomærke stadig ses på bussen. Hos Partner Bus blev den også brugt som skolebus og kørte med internnr. 8403.

Foto: Christian Lynge, 21. juli 2005.