Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 20. oktober

Her vises alle billeder af busser taget 20. oktober i forskellige år:

City-Trafik 2821 på H.C. Andersens Boulevard, København

City-Trafik 2821 på H.C. Andersens Boulevard, København

City-Trafik 2821, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S på H.C. Andersens Boulevard den sidste dag med dobbeltdækkerne.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.

City-Trafik 2801 ved Forum st., København

City-Trafik 2801 ved Forum st., København

City-Trafik 2801, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 250S ved Forum st. den sidste aften med dobbeltdækkere i København. Bussen blev efter midnat også sidste dobbeltdækker i drift.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2012.

Dobbeltdækker på Langebro, København

Dobbeltdækker på Langebro, København

Dette syn er nu historie: En dobbeltdækker på vej over Langebro som linje 250S den sidste dag med dobbeltdækkere i almindelig rute i København.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 20. oktober 2012.

City-Trafik 2604 på Frederiksborgvej, Farum

City-Trafik 2604 på Frederiksborgvej, Farum

City-Trafik 2604, Volvo B7RLE-60/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 500S på Frederiksborgvej i Farum.

Foto: Thomas Weidekamp, 20. oktober 2011.

City-Trafik 2601 bagfra ved Glostrup st.

City-Trafik 2601 bagfra ved Glostrup st.

City-Trafik 2601, Volvo B7RLE-60/Säffle (8900LE) årg. 2011, bagfra som linje 500S ved Glostrup st.

Foto: Thomas Weidekamp, 20. oktober 2011.

Arriva 1742 ved Glostrup st.

Arriva 1742 ved Glostrup st.

Arriva 1742, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 13 ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2011.

City-Trafik 2203 ved Glostrup st.

City-Trafik 2203 ved Glostrup st.

City-Trafiks serie 15 mk. III-busser forlod driften i forbindelse med kontraktudløbet for en række linjer ved køreplansskiftet i oktober 2011. Linjerne 141 og 149 i Albertslund-Glostrup-området har - som de eneste - kørt med denne bustype i alle 15 år siden nyleveringen af de mere end 100 busser i sommeren 1996. Bus 2203, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 149 ved Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2011.

Arriva 1949 i Peder Skrams Gade, København

Arriva 1949 i Peder Skrams Gade, København

Arriva 1949, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 i Peder Skrams Gade.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2010.

Arriva 1956 i Vindebrogade, København

Arriva 1956 i Vindebrogade, København

Arriva 1956, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 på Vindebrogade. Her vil man fra 24. oktober 2010 ikke længere kunne se de små batteribusser.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2010.

Arriva 1950 i Vestergade, København

Arriva 1950 i Vestergade, København

Arriva 1950, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 i Vestergade. Den smalle gade mister efter knap halvandet år igen busbetjeningen, når linje 11 24. oktober 2010 omlægges til en ny linje 11A.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2010.

Arriva 1949 på Højbro Plads, København

Arriva 1949 på Højbro Plads, København

Arriva 1949, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 på Højbro Plads. Flere steder på sin kringlede rute har linje 11 måttet kæmpe mod vejarbejder. I linjens korte levetid har den næppe på noget tidspunkt hele vejen rundt kunnet følge sin ordinære rute!

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2010.

Arriva 1953 i Borgergade, København

Arriva 1953 i Borgergade, København

Arriva 1953, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 i Borgergade.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2010.

BAT 722 på Rønne Havn

BAT 722 på Rønne Havn

BAT 722 alias Århus Sporveje 353, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998, som rute 5/6 på Rønne Havn.

Foto: Peter Bo Nielsen, 20. oktober 2009.

De Blaa Omnibusser 4047 på Birkerød st.

De Blaa Omnibusser 4047 på Birkerød st.

De Blaa Omnibusser 4047, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 338 på Birkerød st. Bemærk klistemærkemonteringen af internnummeret!

Foto: Andreas Szekacs, 20. oktober 2009.

De Blaa Omnibusser 4047 på Stationsvej, Birkerød

De Blaa Omnibusser 4047 på Stationsvej, Birkerød

De Blaa Omnibussers lånevogn 4047, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 338 på Stationsvej i Birkerød.

Foto: Andreas Szekacs, 20. oktober 2009.

De Blaa Omnibusser 4047 på Birkerød st.

De Blaa Omnibusser 4047 på Birkerød st.

De Blaa Omnibusser kører i efteråret 2009 med en Scania OmniLink lånt fra Scania. Hos De Blaa er bussen nummereret 4047, og den har tidligere på året kørt hos DitoBus, De Hvide Busser og Fjord-bus. Foto på Birkerød st. som linje 338.

Foto: Andreas Szekacs, 20. oktober 2009.

Netbus 8495 på Sundbyvester Plads, København

Netbus 8495 på Sundbyvester Plads, København

Netbus har suppleret beholdningen af Volvo B12BLE/Vest-busser til linje 5A med yderligere tre busser, nemlig numrene 8493-8495. De tre busser var første gang i trafik mandag 20. oktober 2008, og her ses 8495 på Sundbyvester Plads. Busserne er egentlig anskaffet som følge af linje 5A's forlængelse til Lufthavnen i marts, men linjen gik dengang samtidig over til en sommerhalvårskøreplan med reduceret drift. Først ved overgangen til vinterkøreplanen i oktober blev der således behov for de ekstra busser.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2008.

Arriva 1385 på Rådhuspladsen, København

Arriva 1385 på Rådhuspladsen, København

Arriva måtte aflevere linje 5A, Danmarks største buslinje, til Netbus i oktober 2007. Lørdag 20. var således sidste dag med Arriva-busser på linjen, og sidste tur sent om aftenen blev kørt af bus 1385. Bussen ses her på Rådhuspladsen tidligere på dagen. Det er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2000, der oprindeligt er leveret til linje 11, som linje 5A delvist erstattede i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva-lånebus Ex2 ved Vesterport st.

Arriva-lånebus Ex2 ved Vesterport st.

Da ikke alle de nye Volvo B7RLE-busser til linje 15, 19 og 176 er klar til tiden, har Arriva lånt nogle fuldstændigt tilsvarende busser. Lånebus Ex2 er blandt disse og ses her ved Vesterport st. i trafik på linje 15.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva-lånebus Ex1 ved Hovedbanegården

Arriva-lånebus Ex1 ved Hovedbanegården

Arrivas lånebus "Ex1" som linje 15 ved Hovedbanegården. Lånebusserne var på gaden fra lørdag 20. oktober, men bliver erstattet med de resterende nye busser i løbet af kort tid.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1325 ved Østerport st.

Arriva 1325 ved Østerport st.

Linje 15 fik sine nye busser en dag før tiden, hvor Arriva kørte med bl.a. bus 1325, der her ses ved Østerport st. At de nye busser var på gaden betød også, at dobbeltdækkerne ikke kom i trafik denne dag.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1323 ved Hovedbanegården

Arriva 1323 ved Hovedbanegården

Arrivas bus 1323, en helt ny Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Hovedbanegården. Busnummer 1323 har været benyttet tidligere: det sad i næsten 20 år på en Volvo B10M/Aabenraa-nærtrafikbus, der kørte i Køge Bugt-området.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1328 ved Østerport st.

Arriva 1328 ved Østerport st.

Arrivas nye bus 1328, Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1387 og 1323 ved Hovedbanegården

Arriva 1387 og 1323 ved Hovedbanegården

En enkelt dag kunne man møde Arriva-busser på linje 5A side om side med nye Volvo B7RLE-busser på linje 15. Bus 1387, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A og bus 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 i busterminalen ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

13,7 m-bus til De Blaa Omnibusser under bygning på VDL-fabrikken i Holland

13,7 m-bus til De Blaa Omnibusser under bygning på VDL-fabrikken i Holland

De Blaa Omnibusser skal have 6 stk. DAF SB4000/Jonckheere i 13,7 m-udgave til kørslen på linje 184, Nørreport st.-Holte st. Busserne kan først forventes leveret om nogle måneder. Her ses en af busserne under bygning på Jonckheere-fabrikken i Heerenveen, Holland, 20. oktober 2006.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Nye busser til Fjord-bus på VDL-fabrikken i Holland

Nye busser til Fjord-bus på VDL-fabrikken i Holland

Fjord-bus 7436 (nærmest) og 7438 under klargøring på Jonckheere-fabrikken i Heerenveen, Holland. VDL, som Jonckheere er en del af, havde godt travlt med at få alle de nye busser til HURs entreprenører færdige til skiftedagen 22. oktober 2006.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Chassis til Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland

Chassis til Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland

En tidlig fase i bygningen af en Berkhof Ambassador til Veolia blev 20. oktober 2006 foreviget af Michael Salomonsen under et besøg på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland

Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland

Berkhof Ambassador til Veolia under bygning på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Veolia-bus bagfra under bygning på VDL-fabrikken i Holland

Veolia-bus bagfra under bygning på VDL-fabrikken i Holland

Bagenden af en Berkhof Ambassador til Veolia under bygning på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Næsten færdig Veolia-bus på VDL-fabrikken i Holland

Næsten færdig Veolia-bus på VDL-fabrikken i Holland

En næsten færdig Berkhof Ambassador til Veolia på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

Veolia 5118 på VDL-fabrikken i Holland

Veolia 5118 på VDL-fabrikken i Holland

En færdig Berkhof Ambassador til Veolia, hvor den øjensynligt skal køre som vogn 5118, vist nok i Maastricht. VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006.

City-Trafik 2057 i Trørød

City-Trafik 2057 i Trørød

Linje 174E, Trørød-Ishøj, blev nedlagt ved køreplansskiftet 22. oktober 2006. Sidste tur kørte fra endestationen i Trørød fredag 20. oktober kl. 16.38, og det var arrangeret således, at netop denne tur blev kørt med højgulvsbus. City-Trafik 2057, DAB 12-1200B årg. 1992, som sidste linje 174E i Trørød.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2006.

City-Trafik 2057 på Ishøj st.

City-Trafik 2057 på Ishøj st.

Den sidste tur på linje 174E er nået til endestationen: Ishøj st. City-Trafik 2057 kunne ikke skilte linje 174Es destination, så den var skiltet "Særkørsel". Turen blev mødt af en del fotograferende busentusiaster, mens enkelte passagerer undrede sig over, hvad der gik for sig.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2006.

City-Trafik 2221 i Trørød

City-Trafik 2221 i Trørød

Linje 174E har de seneste år været betjent udelukkende med DAB 15-1200C mk. III-busser fra 1996. Et eksempel er vogn 2221, der her ses i endestationssløjfen i Trørød. Selvom linje 353 fra 22. oktober 2006 passerer stedet, bliver der ikke standset her. Den ellers meget hyggelige endestation bliver dermed forladt. Linje 174E erstattede i september 1995 linje 303S, der med samme ruteføring var oprettet to år tidligere. Linje 174E kørtes den første køreplanperiode af Bus Danmark i Ballerup med Leyland-DAB 8-1200B-busser med bagperron, hvorefter City-Trafik tog over. City-Trafik anvendte først overvejende Scania/Lahti-busser suppleret med serie 15-busser. Serie 15 blev som nævnt senere enerådende.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2006.

Arriva 1946 på Humlebæk st.

Arriva 1946 på Humlebæk st.

Oktober 2006 betyder et farvel til Arrivas DAB 15-1200C mk. III-dieselbusser. Busserne 1946-1970 nyleveredes til den nyoprettede linje 350S i efteråret 1995, men har siden 1999 passet forskellige andre opgaver. Bus 1985-1987 leveredes i juni 1996 til 184. Bus 1946, der de senere år har været stationeret i Hillerød, som linje 733E på Humlebæk st. lige før det var helt slut. Hillerød vil være en ren Volvo B10BLE-garage efter 22. oktober 2006.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2006.