Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 20. juni
Her vises alle billeder af busser taget 20. juni i forskellige år:
Bus Danmark 1950 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Det er efterhånden en del år siden, vi passerede det punkt, hvor lavgulvsbusser begyndte at dukke op på museer. DAB serie 15 mk. III var ikke en af de første typer lavgulvsbusser, der kom i brug i løbet af 1990'erne, men dog blandt de forholdsvis tidlige. Denne variant af serie 15-bussen, som ellers var blevet introduceret i 1992, kom første gang på gaden i september 1995. 25 af slagsen blev nemlig leveret til oprettelsen af HTs linje 350S mellem Ballerup, Nordvest, Nørrebro, København City, Amager og Dragør. Det var samtidig den første busanskaffelse, Bus Danmark foretog. Bus Danmark var "busselskabsdelen" af det gamle HT, som et halvt års tid forinden var blevet udskilt som et selvstændigt aktieselskab. Busserien nummereredes 1946-1970 og var dermed også nogle af de sidste med ægte "HT-busnumre", for efter bus 1999 måtte man begynde "forfra" fra nummer 1001. Endvidere var de nye busser til linje 350S fra den periode, hvor S-busser på forskellig vis stadig var indrettet lidt mere eksklusivt end almindelige busser. Derfor fik busserne bl.a. tonede sideruder og stik til høretelefoner, så siddende passagerer kunne høre radio undervejs! Det sidste var måske en inspiration fra DSBs succesfulde IC3-tog, som havde samme service. Markeringen med blå og hvide "bolsjestriber" i tagkanten kompletterede billedet. Én af busserne fra serien, nr. 1950, overgik efter udrangering i 2000'erne til bevaring hos Busbevarelsesgruppen Danmark, som fra 2011 overlod samlingen af busser fra "sporvejsbyerne" til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Her ses 1950 i en jubilæumsparade på museet i juni 2015. Bus 1950 repræsenterer både en bestemt bustype, S-buskonceptet og Bus Danmark - eller med andre ord de sene 1990'ere i København.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Københavns Sporveje 437 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns Sporvejes motorvogn 437 ved kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum. Vogn 437 var den første vogn foreningen anskaffede, og det skete kort efter stiftelsen i 1965. Nummer 437 blev bygget af Scandia til Københavns Sporveje i 1918, og den var i drift frem til foreningens overtagelse.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Århus Sporveje nr. 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Århus Sporveje nr. 3 udsmykket i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæumskavalkade. Vognen blev bygget af Scandia i 1945, hvor Aarhus skulle have nye sporvogne, da de gamle var blevet ødelagt under krigen. Vognen var i drift til 1971, hvor sporvejsdriften i Aarhus ophørte.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1501 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1501, Leyland-DAB serie 6 årg. 1982, i jubilæumskavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1388 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1388 er netop blevet flot istandsat af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Ved kavalkaden i juni 2015 kunne den ses i Ørnevej-udførelse som linje 43 til Holmens Bro med femkant, Ørnevej-mærke og det hele. Bussen er en Scania BR112/DAB fra 1982 og var i drift i København til 1996, hvor de sidste vogne af typen udrangeredes.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Malmö Lokaltrafik 74 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Malmö Lokaltrafik 74 er bygget af General Motors i 1946 og var i trafik i Københavns naboby frem sporvejsdriftens ophør i 1973. Her ses den på Sporvejsmueet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Birkerød Bus Compagni 43 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Birkerød Bus Compagni 43, Leyland-DAB serie 7 årg. 1983, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
"Hønen" på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
"Hønen" på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Denne vogn, der er bygget i 1876, var oprindeligt hesteomnibus, men blev efter nogle år ændret til hestesporvogn.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
I 2001 gik en mangeårig drøm for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i opfyldelse, da museet kunne hjemtage to eksemplarer af de Düwag-ledvogne, der i 1960'erne blev de sidste nye sporvogne til byen, fra Alexandria i Egypten, som serien solgtes til ved sporvejsdriftens ophør. Det var vognene 815 og 890, der vendte hjem, og mens 815 en tid fik lov at gøre tjeneste på Skjoldenæsholm, blev nr. 890 den første, man gik i gang med at tilbageføre til københavnsk standard. Det har været et stort stykke arbejde, som efter 14 år endnu ikke er afsluttet, men ved foreningens store jubilæumskavalkade i juni 2015 deltog vognen i kørende og nymalet udgave.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 801 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Det hedengange HT-Museet udtog HT-ledbus nr. 801 til bevaring tilbage i 1990'erne. Bussen er af serien på HTs første 10 ledbusser, nr. 798-807, anskaffet til kørslen langs Køge Bugt, som inden S-banens åbning var af meget stort omfang. Ledbusserne var samtidig den første almindelige anvendelse af ledbusser i Danmark, og de var et udkomme af samarbejdet mellem Leyland-DAB og schweiziske Saurer. I de år leverede Leyland-DAB således også busser til Schweiz. Vognnummer 801 blev efter sigende valgt til museet på grund af sammenfaldet med nummeret på den første Düwag-ledsporvogn til Københavns Sporveje i sin tid, idet disse 100 vogne havde haft numrene 801-900. Desværre blev ledbussen senere udsat for hærværk, så alle andre ruder end forruden knustes, men kavalkaden i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum var en sjælden chance for at se bussen røre på sig. Her ses den på Sporvejsmuseet skiltet som linje 75E mod Rådhuspladsen - en forgænger for linje 150S, som efter åbningen af S-banen til Køge bl.a. blev hjem for denne bustype.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 101 og 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns Sporvejes trolleybus nr. 101 fra 1938 og dieselbus nr. 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sidstnævnte er en Leyland Comet fra 1949 med karrosseri fra DOMI.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Københavns Sporveje-arbejdsvogne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Et lille vogntog af arbejdsvogne deltog i kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 20. juni 2015. Sporvognen er Københavns Sporvejes slibevogn S1, der oprindeligt var en toetages sporvogn. Foran den er spændt snefejevogn nr. S2, bygget af sporvejene selv i 1941. Bagest i vogntoget er tårnvogn Tv 4, bygget 1931.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 863 i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle
Københavns Sporveje nr. 863, Leyland Royal Tiger/DAB årg. 1958, i Sporvejshistorisk Selskabs depot i Valsømagle.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1388 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1388, Scania BR112/DAB årg. 1982, i kavalkaden i juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS 701 fra 1949 - en af de kun 8 såkaldte "Dukkelise"-vogne. En bivogn til typen kom aldrig længere end tegnebrættet, så i drift kørtes med bivogne fra andre serier af sporvogne. Her, hvor 701 deltager i Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, er det en scrapbivogn.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1501 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
En vogn, der viser bredden (og højden), i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling: Frederiksberg Sporvejes dobbeltdækkermotorvogn nr. 50 fra 1915. Vognen overtoges af Københavns Sporveje sammen med det frederiksbergske sporvejsselskabs vognpark i 1919, hvor Frederiksberg Kommune forpagtede sporvejsdriften i enklaven til Københavns Sporveje. KS udrangerede vognen i 1933.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HHA 3060 og KS 322 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Hamburg-vognen HHA 3060, der er en belgisk-bygget PCC-vogn fra 1951 og i 1958 prøvekørtes af Københavns Sporveje, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i selskab med Leyland-DAB serie II-bus nr. 322 samt, i baggrunden, Volvo B10M/DAB-bus vogn 1856.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Kjøbenhavns Omnibuskompagni 17 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Hesteomnibussen Kjøbenhavns Omnibuskompagni nr. 17 i kavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Københavns Sporveje 41 og 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Et par busser fra den københavnske motorbusdrifts ungdom på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm: Til venstre Københavns Sporveje nr. 41, en Triangel fra 1933, og til højre vogn 314, som er en Reo fra det følgende år.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 995 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ved kavalkaden 20. juni 2015. I baggrunden ses serie II-bus nr. 322.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 995 bagfra i Valsømagle
KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, bakker i garage i Valsømagle, hvor Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har et depot.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
KS 995 i Sporvejsmuseets depot i Valsømagle
KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
To gange Leyland Royal Tiger i Sporvejsmuseets depot i Valsømagle
To styk Leyland Royal Tiger med DAB-karrosseri i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle. Til venstre en bus bygget 1962 til Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, i Rødovre, og til højre en tilsvarende leveret til Københavns Sporveje (vogn 863) i 1958. Busserne var i det væsentlige ens, men det betyder bestemt ikke, at De Blaa og sporvejene samarbejdede! De Blaa Rutebiler kørte flere ruter gennem Rødovre Kommune med udgangspunkt helt inde på Frederiksberg, der jo ellers var KS-område, og vognmanden havde sågar en overgang til sporvejenes fortrydelse natbuskørsel til selveste Rådhuspladsen. I 1967 lykkedes det dog sporvejene at komme af med De Blaa Rutebilers busser - også i Rødovre, hvor sporvejene overtog betjeningen. Lars Iversen flyttede i stedet sin forretning til Taastrup, hvor han etablerede bybuskørsel på kontrakt for kommunen, og bussen på billedet flyttede med fra Rødovre til Taastrup.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
HT 1596 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, i den store 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i juni 2015.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Arriva 1425 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
En af de seneste anskaffelser til Sporvejsmuseets samling er Arriva 1425 - en Volvo B10BLE/Aabenraa i længden 13,7 meter. Bussen blev anskaffet til linje 14 og 16 i 2001, men allerede året efter flyttedes den til den nye linje 5A, hvor den kørte de næste fem år, indtil Arriva måtte aflevere linjen til Netbus. Senere hen optrådte den på andre linjer, herunder som S-bus med blå hjørner. Bussen er, som det ses, bevaret i A-busudgave, og dette koncept er således - ligesom buslængden 13,7 meter - nu kommet på museum.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015.
Arriva 1529 ved Rådhuspladsen, København
Arriva 1529, Scania OmniLink årg. 2005, lægger an til landing ved sit nye stoppested på Rådhuspladsen 20. juni 2010. Stoppestedsrefugen er indrettet, hvor "Amagerterminalen" indtil april lå.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2010.
Arriva 1670 som totalreklame på Emdrup Torv, København
Arriva 1670 (opr. Connex 6334), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, er i 2009 blevet totalreklame for Professionshøjskolen Metropol. Her ses den som linje 6A på Emdrup Torv.
Foto: Per M. Jensen, 20. juni 2009.
Veolia 5087 på Islevhusvej, Husum
Veolia 5087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 166 på Islevhusvej i Husum.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2007.
City-Trafik 2758 ved Husum st., København
City-Trafik 2758, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 200S ved Husum st.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2007.
City-Trafik 2542 ved Hørsholm Midtpunkt
City-Trafik 2542, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 500S på Usserød Kongevej ved Hørsholm Midtpunkt.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2007.
Connex 5206 på Gladsaxe Trafikplads
Connex 5206, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 42 på Gladsaxe Trafikplads.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005.
Connex 6292 i Tingbjerg, København
I årene 2002-2005 kørte der Berkhof-gasbusser på linje 2A mellem Tingbjerg og Kastrup. Bus 6292, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, på Gavlhusvej i Tingbjerg lige efter afgang fra endestationen.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005.
Connex-busser på linje 2A og 22 mødes i Tingbjerg
Linje 2A og 22 mødes i Tingbjerg, hvor linjerne har fælles endestation. A-busserne har en tendens til at hobe sig op ved endestationerne, så linje 22 er ikke alene! Både linje 2A og 22 køres af Connex i 8. udbud, og kontrakten udløber i oktober 2005. Til den tid overgår linje 2A til Arriva, mens Connex beholder linje 22, der dog får DAF/Jonckheere-busser. 17 af linje 2A's DAF/Berkhof-gasbuser skal til Køge, og det samme skal omkring 20 Volvo B10BLE/Aabenraa fra 1998, der i dag trafikerer linje 22, 68, 117, 118 og 119. Således er det ikke utænkeligt, at størsteparten af busserne på billedet skal køre med udgangspunkt i Køge til oktober! Fra venstre er det Connex nr. 6287, 5100 (linje 22), 6289 og 6293 samt en personalebil.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005.
Connex 6289 og 6293 i Tingbjerg
Dette syn er snart en saga blot! Til oktober overtager Arriva linje 2A, og Berkhof-gasbusserne bliver for den ene halvdels vedkommende beskæftiget i Køge, mens den anden halvdel fordeles mellem Vasbygade og Gladsaxe som almindelige busser. Connex nr. 6289 og 6293 holder pause i Tingbjerg, mens en tilsvarende bus holder bagved, og en fjerde spejler sig i forruden på 6289. DAF/Berkhof-gasbusserne anskaffedes oprindeligt til linje 350S, men overflyttedes i oktober 2002 til den nyoprettede linje 2A.
Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005.