Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 19. november
Her vises alle billeder af busser taget 19. november i forskellige år:
Keolis 2452 ved Korsør st.
Keolis 2452, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 901 ved Korsør st.
Foto: Thomas de Laine, 19. november 2016.
Anchersen 3038 i Jernholmen garage, København
Movialands eneste nyleverede bus i 2020 ankom i november til Anchersen. Det er en BYD-elbus mere af samme type, som de 27, der i 2019 blev leveret til linje 18, og som siden oktober 2020 også kører på den nye linje 32. Her er den nye bus, nummereret 3038, fotograferet på Anchersens garageanlæg på Jernholmen i selskab med en af vognmandens turistbusser, endnu inden den blev sat i drift.
Foto: Bo Kristensen, 19. november 2020.
Anchersen 3004 på Ålekistevej, Vanløse
Anchersens nye BYD-elbusser til linje 18 fik forpremiere på Anchersens andre linjer i tiden op til selskabets overtagelse af 18'eren i december 2019. Her er det 3004 som linje 22 på Ålekistevej ved den gamle linje 13-sløjfe i midten af november.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. november 2019.
Arriva 1873 på Jersie Strandvej, Jersie
Både linje 121, Køge-Hvidovre, og linje 126, Solrød Strand-Taastrup, bliver nedlagt 11. december 2011. Her ses Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Jersie Strandvej ved Cordozasvinget - et trafikhistorisk ikke helt uinteressant sted. Cordozasvinget (og senere også den nærliggende Cordozavej) er opkaldt efter Harry Cordosa (uden 'z'), som var føreren i Danmarks første automobilulykke med tab af menneskeliv. Ulykken fandt sted i sommeren 1911 på et sted, hvor landevejen mellem Taastrup og Køge dengang gjorde et sving. Vejen Cordozasvinget ligger ikke præcist, hvor ulykken skete, men derimod hvor betonvejen langs Køge Bugt ved åbningen i 1935 stødte til Taastrup-Køge-landevejen, idet Cordozasvinget er en stump af denne landevejs gamle linjeføring. Her mødtes desuden busruten til Valby langs Køge Bugt (linje 121) med busruten til Taastrup (linje 126), og DSB havde i en årrække en opstillingsplads til rutebiler i umiddelbar nærhed af stedet. 100 år efter Cordosas uheld er der bare et relativt svagt benyttet busstoppested med 1-2 busser i timen. Fra december 2011 vil det være en ny linje 120, som er en slags sammenbinding af linje 121 og 126, der betjener stedet.
Foto: Thomas de Laine, 19. november 2011.
HT 997 på Ved Stranden, København
HT 997, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1978, som linje 41 på Ved Stranden, hvor også linje 43 havde endestation. I dag kører her slet ikke busser.
Foto: Niels Hertz, 19. november 1983.