Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 18. november
Her vises alle billeder af busser taget 18. november i forskellige år:
Nobina 6015 som metrobus i Århusgade, København
Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M4 i Århusgade under jernbanebroen.
Foto: Sikandar Sahil, 18. november 2020.
Arriva 1802 under ophugning i Glostrup
Arriva 1802 var en 13,7 meter lang Scania OmniLink, som i 2003 blev leveret til motorvejsbuslinje 150S mellem Nørreport og Kokkedal. Linjen kom på det tidspunkt på ny kontrakt, hvor busser af denne type erstattede ledbusserne anskaffet ved linjens oprettelse i vinteren 1998. Bus 1802 kørte på linje 150S hele kontrakten ud, men blev i foråret 2012 erstattet af en ny OmniLink, denne gang på 14,6 meter. Dens afløser står dermed til at blive skiftet ud netop i foråret 2024. Men som kun 9 år gammel blev Arriva 1802 ikke opgivet tilbage i 2012, og den kørte helt frem til 2019 på andre store Arriva-linjer i Københavnsområdet, nemlig 6A, 200S og 350S. I alt tilbagelagde den 1,1 mio. kilometer, før den mødte sin skæbne i "Klostrup".
Foto: Jeppe Steensgaard, 18. november 2020.
S-tog på Ringbanen på Ny Ellebjerg station
S-tog på Ringbanen holder ved perronen på Ny Ellebjerg station lørdag 18. november 2006.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006.
Halvtag på Ny Ellebjerg station
Køge Bugt-banens passagerer kommer nok til at værdsætte den smule ly, de kan få under dette halvtag. For Ny Ellebjerg station bliver vist omtrent landets mest vindomsuste.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006.
Køge Bugt-banens perroner på Ny Ellebjerg station
Et blik i kørselsretning mod København ned langs perronerne for Køge Bugt-banen på Ny Ellebjerg station. Bemærk, hvor meget sporene krummer på stationen. Da perronen på fototidspunktet endnu ikke var taget i brug, var der hegn ud mod sporene.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006.
DSB S-tog SA 75 på Ny Ellebjerg station
Fra 6. januar 2007 standser Køge Bugt-banens S-tog på linje A, A+, E og Ex på Ny Ellebjerg station. Her ses DSB S-togs SA 75 som linje E på vej igennem stationen. Står man for enden af perronerne, kan man akkurat se Ellebjerg station, der lukkes ved ibrugtagningen af ny Ellebjerg. Kun linje A standser i dag dér.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006.
Trappe på Ny Ellebjerg station
Denne trappe forbinder Ringbanens perron, busterminalen, stien til Carl Jacobsens Vej og perronen for Køge Bugt-banens sydgående tog. Der findes i alt fire sådanne trapper på stationen, der dermed skulle have givet sit lille bidrag til at forbedre folkesundheden.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2006.
Odense Bybusser 22 som linje 22 bagfra ved Odense Banegård Center
Odense Bybusser vogn 22 på linje 22. Faktisk står der "22" hele tre gange bag på denne bus! Bussen er en Volvo B10BLE/Aabenraa fra 1999, og den adskiller sig fra de fleste tilsvarende busser i resten af landet ved at have indsvingsdøre i midten, men udsvingsdør bag i. Her ses bussen ved Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 13 som linje 82 på Ørbækvej, Odense
Odense Bytrafik blev ved med at købe Volvo B10L-busser helt til 1998, hvor de sidste leveredes. Som del af den sidste levering indgik vogn 13, der er indregistreret første gang i januar 1998. Bussen er bygget i Aabenraa. OBs B10L'er adskiller sig fra de fleste andre, der er leveret til Danmark, ved at have indsvingsdøre og dørarrangement 2-2-2. Bus 13 som linje 82 på Ørbækvej ved L.A. Rings Vej i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 120 og 131 på Odense Banegård Center
Odense Bytrafik fik et par meget store serier Volvo B58 og Volvo B10M med Aabenraas M73-karrosseri i forskellige versioner. Her er det vogn 120 fra juli 1982 og vogn 131 fra januar 1983 side om side på Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 122 i garagen i Odense
Vogn 122 er leveret til Odense Bytrafik i sommeren 1982 og er stadig i trafik i november 2005. Bussen er her på vej ud af garagen. Det ret nye bygningskompleks i baggrunden rummer værksteder mm.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 125 på Munkebjergvej, Odense
Når OBs busser kører som ekstravogne, bliver det markeret med et rødt ekstra-skilt i forruden. Destinationsskiltet kan til gengæld vise stort set hvad som helst, som f.eks. "Ikke i rute". Bus 125, en Volvo B10M/Aabenraa fra september 1982, er på vej mod Odense midtby som ekstrabus på linje 61.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 126 ved Sankt Knuds Kirke
OBs vogn 126 er en Volvo B10M/Aabenraa fra oktober 1982. Den ses her ved Sankt Knuds Kirke og er tilsyneladende på vej til kørsel som ekstrabus et eller andet sted i byen.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 128 i garagen, Odense
I december 1982 fik Odense Bytrafik leveret bus 128, der er en Volvo B10M/Aabenraa. Bussen kører stadig som ekstravogn og i myldretiderne mm. Her er den dog fanget hjemme på garagen.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 131 ved Odense Banegård Center
Odense Bytrafik fik leveret busser med Aabenraas M73-karrosseri så sent som i januar 1983. På dette tidspunkt var busser fra Aabenraa ellers normalt med M82-karrosseri. M82-udgaven fik Odense aldrig, for det skulle blive 1987, inden man igen modtog nye busser, og der var M82 blevet afløst af M85. Bus 131, Volvo B10M/Aabenraa fra januar 1983, på Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 132 ved Odense Banegård Center
Odenses linje 51 er en af de linjer, hvor man kan møde OBs ældre busser - dog hovedsageligt lidt nyere busser end vogn 132, der er fra 1983. Bussen er en Volvo B10M/Aabenraa.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 134 ved Odense Banegård Center
På linje 24 lykkedes det at fange en af de ældre vogne i drift. Bus 134, en Volvo B10M/Aabenraa fra januar 1983, ved Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 135 i garagen i Odense
Odense Bybussers vogn 135 er fra januar 1983 og fra den sidste leverance af Volvo B10M/Aabenraa-busser med M73-karrosseri. Her ses den på OBs busanlæg.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
En række Odense-bybusser med M73-karrosseri i garagen i Odense
Busserne med M73-karrosseri står ved siden af hinanden nede i den fjerneste ende af busanlægget. Det betyder dog ikke, at de ikke anvendes. De fleste af busserne på billedet kom ud at køre kort efter, at billedet blev taget. Nærmest er det vogn 120 og bagest vogn 135. Busserne holder pænt og ordenligt i stigende nummerorden!
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 132-135 bagfra i garagen i Odense
Der er styr på tingene hos OB. Her ses fra venstre bus 135, 134, 133 og 132 bagfra på Odense Bybussers garage. Udover at være parkeret i nummerorden har busserne tilmed de samme reklamer på. Alle vognene er Volvo B10M/Aabenraa fra januar 1983.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 137 på Ørbækvej i Odense
En tom bus 137, Volvo B10M/Aabenraa årg. 1983, suser ud af Odense ad Ørbækvej på vej til tjeneste som ekstravogn, sandsynligvis på linje 61 fra Munkebjergskolen. Den lave vintersol giver lange skygger, og det har irriteret mange busfotografer i tidens løb!
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 137 på Stærmosegårdsvej i Odense
Odense Bybusser kører en del ekstrakørsel på linje 61, hvor der er mange elever fra bl.a. Munkebjergskolen. Bus 137 er indsat som ekstravogn og opsamler her passagerer på Stærmosegårdsvej på vej ind mod byen.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 142 ved Odense Banegård Center
Der er mere end fire år fra bus 138, der er fra januar 1983, til bus 139 fra oktober 1987. I alt fem busser leveredes i 1987, og det var fortsat Volvo B10M/Aabenraa-busser, men nu med det nye M85-karrosseri. Bustypen forekommer bl.a. en del på linje 51, hvor der kører en del ældre vogne. Odense Bybusser nr. 142 fra november 1987 ses her indsat på linje 51 ved Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 143 ved Rosengårdscentret, Odense
OBs bus 143 er fra december 1987 og kunne således i vinteren 2005-06 fejre 18 års fødselsdag. Det er ellers ikke mange bybusser, der kan det, nu om dage! Bussen er en Volvo B10M/Aabenraa, og på billedet er den i trafik på linje 71 ved Rosengårdscentret i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 154 ved Rosengårdscentret, Odense
Odense er en by, der genbruger busnumre. Da man i 1988 fik en ny leverance af busser var der ledige numre fra 52 og et stykke opad, da de gamle Volvo B755-busser fra 1964, der før havde disse numre, var blevet udrangeret tidligere. Den nye serie busser kom derfor til at hedde 52-56. Efter årtusindskiftet er disse numre dog blevet tildelt nye busser, så alle vognene med numrene 54-68 blev omnummereret til 154-168, idet nr. 52-53 udrangeredes i 2001. Bus 154, opr. 54, fra februar 1988 ved Rosengårdscentret i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 168 ved Odense Banegård Center
I november 1990 modtog Odense Bytrafik sin sidste højgulvsbus, en Volvo B10M med Aabenraas M88-karrosseri (den faceliftede udgave af M85). Den havde oprindeligt nummer 68, men er for få år siden omnummereret til 168 for at give plads i nummerrækken til kommende nye busser. Her ses Odenses sidste højgulvsbus på vej ind i terminalen ved Odense Banegård Center som linje 91.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 156 ved Odense Banegård Center
OB vogn 156 udgjorde finalen i 1988-leveringen af nye busser. De første mange år hed den blot nr. 56. 18. november 2005 kørte den på linje 81, og her er den fanget ved Odense Banegård Center.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 85 ved Odense Banegård Center
Odense Bytrafik var blandt de første i Danmark, der fik leveret Volvo B10L-busser, idet man i maj 1995 fik 8 stk. med svenske Säffle-karrosserier. Volvo B10L har som model vakt begrænset begejstring mange steder, bl.a. pga. mange fejl i elsystemet. Bus 85 er fra denne første serie, og den ses her ved Odense Banegård Center indsat på servicebuslinje S3. B10L'erne anvendes i dag på servicebuslinjerne frem for de tidligere anskaffede DAB serie 11-servicebusser, der er udgået af vognparken.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 164 på bybussernes garageanlæg
I september 1990 leveredes til OB vogn 64, der senere kom til at hedde 164. Her holder bussen på bybussernes garageanlæg kort før den skulle køre i trafik. I baggrunden ses nogle tidligere OB-busser, der er ombygget til skovbørnehavebusser og stadig har garage på OBs busanlæg.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.
Odense Bybusser 120 og 164 på bybussernes garageanlæg
En tidlig og en sen Volvo B10M/Aabenraa er stillet op på Odense Bybussers garageanlæg på foranledning af Jef Pallavicini. Til venstre bus 120 fra juli 1982 og med M73-karrosseri, til højre bus 164 fra september 1990 og med M88-karrosseri. Skiltningen er selvfølgelig arrangeret, da der ikke længere findes enkeltcifredelinjenumre i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005.