Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 18. august
Her vises alle billeder af busser taget 18. august i forskellige år:
Keolis 8434 ved Nørreport st., København
Siden 2013 har busserne i København kørt med ét regnbueflag og ét Dannebrogsflag på den lørdag i august, hvor Copenhagen Pride finder sted. Her ses Keolis 8434, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 i bushavnen ved Nørreport st. med nævnte flagsætning. På grund af optoget var denne tur øjensynligt afkortet til Nørreport i stedet for at fortsætte til Sydhavnen som normalt, men når metrocityringen i sommeren 2019 åbner, vil Nørreport blive endestation for linje 14.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2018.
Veolia 5081 på Lyngbyvej, København
Veolia 5081, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 185 på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2007.
Veolia 5080 på Klampenborg st.
Veolia 5080, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 185 på Klampenborg st.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2007.
Veolia 6335 ved Nørreport st., København
Veolia 6335, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A ved Nørreport st. Denne bus anskaffedes som én af en større serie til linje 6A i 2003, men adskiller sig på et par punkter. Bussen er nemlig siden ombygget med 6-trinsgear i stedet for det oprindelige 5-trins-, som resten af serien stadig har. Mere synligt har den fået LED-skilte i stedet for de oprindelige punktmatrixskilte.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2007.
De Hvide Busser 8742 i Kokkedal
De Hvide Busser 8742, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 388 på Ådalsvej i Kokkedal.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2005.
Veolia 6387 på Svanemøllen st.
Mens Veolia 6387 har været lånt af Gladsaxe garage, har den bl.a. været ude at køre på linje 85N. Bus 6387, Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, på Svanemøllen st. natten til 18. august 2007.
Foto: Sikandar Sahil, 18. august 2007.
Transgor Myslowice 349 i Gliwice, Polen
Sjældent er en bestemt busserie blevet eksporteret så konsekvent, som de Volvo B10BLE-59/Säffle-busser, Linjebus m.fl. modtog i 1993-94. Alle Linjebus' 83 stk. kom således i 1998 til Finland med en enkelt undtagelse: bus 6052. Denne bus blev få måneder inden slemt trafikskadet, men efterfølgende genopbygget og sat i drift i Nordjylland, hvor Linjebus samme år fik kørsel, som vogn 4034. Herfra er bussen så i 2006 blevet eksporteret til Transgor Myslowice i Polen. Bussen hedder nu 349, men fremstår stadig NT-bybusdesign, selvom den kører som rutebil. Rutebilstationen i Gliwice i Polen. Også de syv vogne med samme karrosseri, der leveredes til Vejle Bustrafik og De Blaa Omnibusser blev eksporteret.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
Transgor Myslowice 278 på garageanlægget i Myslowice, Polen
Et polsk busselskab med flere tidligere HT-busser er Transgor Myslowice. Transgor udfører både rutebil- og bybuskørsel, og i Polen er det sådan, at rutebilkørsel er for egen regning og risiko, mens bybuskørsel sker på entreprenørbasis for kommuner. Det betyder så også, at der er bestemte krav til busserne for bybuskørsel. Transgors bybusser skal have dørarrangement 2-2-0, så busser med flere døre må anvendes som rutebiler! Ex. HT 1608, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1983 med bagperron og dørarrangement 2-2-2, ses her på Transgors garageanlæg i Myslowice skiltet som rutebilrute 788.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
De Hvide Busser 8724 i Kokkedal Industripark
En af Hovedstadsområdets sidste højgulvsbusser i almindelig drift var De Hvide Bussers vogn 8724, en DAB 12-1200B fra 1992. Helt frem til efteråret 2005 var den fast vogn på linje 377, Hillerød st.-Kokkedal st.(-Mikkelborg Park). Nu er det desværre slut, men højgulvsbusser kan endnu opleves i daglig HUR-trafik i Køge-området. Bus 8724 som linje 377 i Kokkedal Industripark i august 2005.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2005.
PKM Gliwice 112 i garagen i Gliwice, Polen
PKM Gliwice, der er bybusselskabet i den polske by Gliwice, fik i 1992 nyleveret 10 stk. DAB 12-1200B - nogle med dørarrangement 2-2-1, andre 2-2-2, men alle med bagperron! Vogn 112 i garagen.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 113 i garagen i Gliwice, Polen
PKM Gliwice passer godt på deres DAB-busser. Bussen her er af årgang 1992 og er klart friskere i farven end sine jævnaldrende søskende fra København. PKM Gliwices garage i Gliwice, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 2 i garagen i Gliwice, Polen
En af PKM Gliwices velholdte DAB serie 12-bybusser i selskabets garage i Gliwice. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1994.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 115 i garagen i Gliwice, Polen
I tilgift til de fem DAB 12-1800B-ledbusser, PKM Gliwice fik nyleveret i 1993, har man for nylig købt ex. Århus Sporveje nr. 407. Bussen var på fototidspunktet endnu ikke sat i drift, men den var blevet tildelt vognnummer 115. Foto i vaskehallen hos PKM Gliwice, Gliwice, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 104 i garagen i Gliwice, Polen
DAB 12-1800B er kun leveret til Århus og Gliwice! PKM Gliwice vogn 104 ses her hjemme på selskabets garage i Gliwice, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 797 i garagen i Gliwice, Polen
PKM Gliwices Ikarus 280-ledbus nr. 797 i garagen i Gliwice, Polen. Også disse busser fremtræder i ægte HT-gul!
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 109 på rutebilstationen i Gliwice
PKM Gliwice vogn 109 i drift på linje 58 forlader rutebilstationen i Gliwices centrum, Polen. Bussen er en DAB 12-1200B fra 1992, der er nyleveret til selskabet.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
PKM Gliwice 116-118 i garagen i Gliwice, Polen
Tre gange DAB 12-1200B, som PKM Gliwice har brugtkøbt: Ex. City-Trafik 2016 til venstre, ex. Arriva 3040 i midten og ex. City-Trafik 2065 til højre. Busserne bar endnu polske prøveplader, da billedet blev taget, og vil få internnumrene 116-118.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.
Henzago, Ruda Slaska, vogn 28 i Ruda Slaska, Polen
Firmaet Henzago i Ruda Slaska formår at holde liv i denne Mercedes-Benz O.305G fra 1981! Bussen lyder også internnummer 28. Rutebilstationen i Ruda Slaska, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006.