Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 18. april

Her vises alle billeder af busser taget 18. april i forskellige år:

Metrotogsæt 21 ved Vanløse st.

Metrotogsæt 21 ved Vanløse st.

På Vanløse metrostation blev sporforholdene i sommeren 2021 ombygget, så spor 3, der tidligere endte blindt i østenden og været benyttet til henstilling af tog, blev forbundet til sporet fra Flintholm mod Vanløse. Efter denne ombygning er det muligt for tog, der ankommer til Vanløse station, at køre næsten helt frem til perronen for spor 2 (langs metroperronens nordside), mens et afgående tog forlader perronen via sporskifterne mellem spor 1 og 2 lige øst for perronen. På denne måde kan man nedbringe forsinkelser som følge af, at ankommende tog i Vanløse må afvente sporplads ved perronen. Det tog dog et godt stykke tid, før den nye mulighed blev taget i brug, men 18. april 2023 om eftermiddagen ankom alle tog til Vanløse ad spor 3 og holdt ved perronen i spor 2, mens et aflåst tog stod parkeret ved perronen i spor 1. Her er det togsæt 21, der kører mod perronen i spor 3. I forgrunden ses transversalerne mellem spor 1 og 2, som spor 3 efter ombygningen tillader ankommende tog at snige sig uden om.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2023.

HT 7002 i Glostrup garage

HT 7002 i Glostrup garage

HT 7002, Leyland-DAB serie II årg. 1975, på garageanlægget i Glostrup. Både bussen og garagen er overtaget fra De gule Busser i 1980. Anlægget blev taget ud af brug i 1985, hvor det nye kompleks i Ballerup åbnede, mens bussen holdt ud helt til 1987.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 505 på Naverland, Glostrup

HT 505 på Naverland, Glostrup

HT 505, Leyland-DAB serie II årg. 1970, som linje 149 på Naverland i Glostrup. Bemærk den mindre, trecifrede linjenummerkassette, der er placeret i linjenummerkassen. Sådanne løsninger fandt man for flere af de serie II'ere, der på deres gamle dage kom i trafik uden for det tocifrede område.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 7010 på Smedeland, Glostrup

HT 7010 på Smedeland, Glostrup

HT 7010, Leyland-DAB LS 575-690/3 årg. 1978, som linje 143 på Smedeland i Glostrup. Bussen er overtaget fra De gule Busser i Herstedøster i 1980.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 655 på Islevhusvej, Husum

HT 655 på Islevhusvej, Husum

HT 655, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1975, som linje 28 på Islevhusvej ved Husum station, hvor broen over banen på dette tidspunkt var under reparation.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 780 og 1641 på Albertslund st.

HT 780 og 1641 på Albertslund st.

HT 780, Leyland-DAB LS 575-680/5 årg. 1977, som linje 141 på Albertslund st. I baggrunden bus 1641, Leyland-DAB 8-1200B årg. 1984, som linje 149.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 607 på Gladsaxe Ringvej

HT 607 på Gladsaxe Ringvej

HT 607, Leyland-DAB LIDRT 6857/2 årg. 1974, som linje 19 på Gladsaxe Ringvej. Denne model, der også kendes som Leyland-DABs serie III, blev i Gladsaxe også kaldt for "ligkisterne"!

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

HT 606 på Gladsaxe Møllevej, Gladsaxe

HT 606 på Gladsaxe Møllevej, Gladsaxe

HT 606, Leyland-DAB 6857/2 årg. 1974, ankommer til Gladsaxe Trafikplads som linje 19 (skiltet er allerede drejet om til "Ikke i rute"). Busserne 606-611 var egentlig bestilt af Forenede Rutebiler, men leverdes først i september 1974. Det skete i HTs farver, og busserne sattes også først i drift efter HTs overtagelse af driften 1. oktober.

Foto: Niels Hertz, 18. april 1985.

Arriva 8458 nær Fjerritslev

Arriva 8458 nær Fjerritslev

Arriva 8458 (ex. Veolia 2728) på NT-rute 70 nær Fjerritslev. Bussen er en 13,7 meter lang Volvo B10M-65/Aabenraa fra 2000, der begyndte sin karriere hos Combus.

Foto: Jeppe Steensgaard, 18. april 2008.

Hanstholm Turistfart PP 96 989 nær Fjerritslev

Hanstholm Turistfart PP 96 989 nær Fjerritslev

Hanstholm Turistfarts Setra S315HD med reg.nr. PP 96 989 er faktisk en ældre sag, idet den er fra foråret 1992. Det betyder også, at den er et tidligt eksemplar af racen. Et sted nær Fjerritslev.

Foto: Jeppe Steensgaard, 18. april 2008.

Arriva 1234 på Frederiksberg Allé, Frederiksberg

Arriva 1234 på Frederiksberg Allé, Frederiksberg

Arriva 1234 (ex. Veolia 6363), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 26 på Frederiksberg Allé ved Sankt Thomas Plads på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Arriva 1208 på Alhambravej, Frederiksberg

Arriva 1208 på Alhambravej, Frederiksberg

Arriva 1208 (ex. Veolia 5163), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 3A på Alhambravej, Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Arriva 1087 på Kampmannsgade, København

Arriva 1087 på Kampmannsgade, København

Arriva 1087, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 29 på Kampmannsgade i København.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Arriva 1093 ved Nørrebro st., København

Arriva 1093 ved Nørrebro st., København

Arriva 1093, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Folmer Bendtsens Plads ved Nørrebro st. Bussen har sammen med bus 1147 af samme type været udsmykket som totalreklame for Operaen siden december 2007.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Arriva 1238 på Falkonér Allé, Frederiksberg

Arriva 1238 på Falkonér Allé, Frederiksberg

Arriva 1238 (ex. Veolia 6381), Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som linje 18 på Falkonér Allé på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2008.

Ekspresbus nr. 1934 i New York

Ekspresbus nr. 1934 i New York

New Yorks ekspresbusruter betjenes af rutebiler af turistbusstandard. De fleste af disse er fra Motor Coach Industries (MCI), heriblandt vogn 1934 af typen 102DLW3SS. Den er en del af den første serie MCI-busser fra 1997-98, som MTA New York City modtog som nye.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2006.

Elektrisk-hybrid-bus nr. 6643 ved Columbia University i New York

Elektrisk-hybrid-bus nr. 6643 ved Columbia University i New York

MTA New York Citys Orion VII elektriske hybrid-bus nr. 6643 ved Columbia University. Denne bus er fra 2004 eller 2005. Kasserne på taget rummer de 46 batterier, der modtager overskydende kraft fra motoren under kørslen. Der trækkes på batterierne ved igangsætning og kørsel op af bakke o.lign.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2006.

Subway-tog på linje 1 holder ved 125th Street Station, New York

Subway-tog på linje 1 holder ved 125th Street Station, New York

Et 10-vognstog på New Yorks subway-linje 1 holder ved 125th Street Station på linje 1. Netop denne station er hævet over jorden i modsætning til nabostationerne, der er underjordiske. Det skyldes, at banen kører gennem en dal på netop dette sted. Stationen er åbnet 27. oktober 1904 - samtidig med den første subway-linje i New York - og er fotograferet fra det høje tårn i River Side Church på det vestlige Manhattan.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2006.

Amerikansk skolebus i New York

Amerikansk skolebus i New York

En rigtig amerikansk skolebus henstillet foran Cathedral of St. Johns The Divine i New York City. Sådan bliver amerikanske skolebørn stadig transporteret rundt den dag i dag!

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2006.

NJT 9240 set forfra

NJT 9240 set forfra

New Jersey Transit nr. 9240 er en Volvo B10MA-55/Chesapeake-ledbus fra 1986. Bussen har fra ny kørt i USA på ruter mellem New York City og byer i New Jersey, og er i forstadsversion med dørpl. 2-0/2-0. Trinnene i fordøren kan laves om til en rampe, og der er plads til to stk. kørestole forrest i bussen. Bussen har i øvrigt knælefunktion. I 2004 er bussen importeret til Danmark. Dens svenske ophav fornægter sig ikke - se bare den skrå Volvo-streg på fronten. Når man kører i den, er det ikke til at høre, at det er NJT 9240 og ikke HT 1530, man kører i. Foto i Kastrup.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 set bagfra

NJT 9240 set bagfra

Bagenden af New Jersey Transit nr. 9240. Bussen er med sine 18,3 m Danmarks længste ledbus. Foto i Kastrup.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 og Arriva 1382 på Italiensvej

NJT 9240 og Arriva 1382 på Italiensvej

New Jersey Transit nr. 9240, Volvo B10MA-55/Chesapeake-ledbus årg. 1986, og Arriva nr. 1382, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 2000, ved Italiensvej-endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 på Hedegaardsvej, Kastrup

NJT 9240 på Hedegaardsvej, Kastrup

New Jersey Transit nr. 9240 gør holdt på Hedegaardsvej i Kastrup. Skiltet i forruden, der viser '5002', brugtes til angivelse af vognløbsnummer.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 ved Nørrebro st.

NJT 9240 ved Nørrebro st.

New Jersey Transit nr. 9240 ved Nørrebro st. i retning mod Wall Street.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 og Arriva 1933 på Emdrup Torv

NJT 9240 og Arriva 1933 på Emdrup Torv

New Jersey Transit nr. 9240 til Meadowlands og Arriva nr. 1933, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 1994, til Skovshoved side om side i Emdrupvej-terminalen, der af en eller anden grund i 1995 skulle omdøbes til Emdrup Torv.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.

NJT 9240 på Emdrup Torv

NJT 9240 på Emdrup Torv

New Jersey Transit nr. 9240 har faktisk knælefunktion. Her er det dog fotografen, der er gået i knæ. Foto på Emdrup Torv ved siden af bus 1933. Se flere billeder af NJT 9240 og dens søstervogne på hjemmesiden B10R.com under 'USA'.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004.