Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 18. marts

Her vises alle billeder af busser taget 18. marts i forskellige år:

Arriva 1962 på Svanemøllebroen, København

Arriva 1962 på Svanemøllebroen, København

Arriva 1962, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 14 på Svanemøllebroen.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2013.

A.P. Hansen 8/AX 90 541 ved Roskilde st.

A.P. Hansen 8/AX 90 541 ved Roskilde st.

Leyland-DAB serie 2-busser med dørarrangement 1-1-0 var ikke så almindelige, bortset fra hos A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik. Her ses vogn 8/AX 90 541 som linje 212 ved Roskilde st. Bussen er årgang 1970.

Foto: Thomas Hildebrand, 18. marts 1982.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 (ex. Veolia 3164), Volvo B12M-60/Carrus årg. 2007, som linje 800 på Odense st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 18. marts 2009.

Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Møllevej ved Gladsaxe Trafikplads

Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Møllevej ved Gladsaxe Trafikplads

Anchersen Rute 3208 ved Gladsaxe Trafiksplads inden afgang som ekstravogn på linje 200S.

Foto: Jeppe Steensgaard, 18. marts 2009.

Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Trafikplads

Anchersen Rute 3208 på Gladsaxe Trafikplads

Anchersen Rute 3208, Mercedes-Benz O.530K årg. 2009, som ekstrabus på linje 200S på Gladsaxe Trafikplads.

Foto: Jeppe Steensgaard, 18. marts 2009.

City-Trafik 2454 ved Nørrebro st., København

City-Trafik 2454 ved Nørrebro st., København

City-Trafik 2454, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, er for nylig blevet totalreklame for Wasa Sandwich-knækbrød. Her ses den som linje 69 ved Nørrebro st.

Foto: Per M. Jensen, 18. marts 2009.

Arriva 1206 med politi i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 med politi i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 (ex. Veolia 5161) på linje 3A måtte 18. marts 2008 foretage en undvigemanøvre, da en bilist kørte over for rødt i krydset Rantzausgade/Griffenfeldsgade. Det lykkedes ikke uden problemer. Oprydningen tog nogen tid, hvor linje 3A var omlagt. Her ses bus 1206 med omgivende politi i Griffenfeldsgade. Bussen er en DAB 15-1200C-gasbus fra 1998.

Foto: Mick Bruce, 18. marts 2008.

Arriva 1206 bagfra efter uheldet i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 bagfra efter uheldet i Griffenfeldsgade, København

3A-bussen nåede ikke hele vejen til Nordhavn st... Arriva 1206 i Griffenfeldsgade.

Foto: Mick Bruce, 18. marts 2008.

Arriva 1206 i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 nedlagde bl.a. et gadeskilt og et trafiklys og landede på fortovet i Griffenfeldsgade.

Foto: Mick Bruce, 18. marts 2008.

Arriva 1206 med smadret front i Griffenfeldsgade, København

Arriva 1206 med smadret front i Griffenfeldsgade, København

Fronten af Arriva 1206 efter uheldet i Griffenfeldsgade. Bussen blev senere fjernet af Falck.

Foto: Mick Bruce, 18. marts 2008.

Arriva 1266 på Trekroner st.

Arriva 1266 på Trekroner st.

Forpladsen og området ved Trekroner st. var et øde sted for få år siden, men er efterhånden ændret til ukendelighed. Arriva 1266, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 604 ved det nye stoppested på Trekroner st. Bygningen i baggrunden er et nyt indkøbscenter - her var der ingenting før.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2008.

Faarup Rute- og Turistbusser 34 i garagen i Faarup

Faarup Rute- og Turistbusser 34 i garagen i Faarup

Faarup Rute- og Turistbussers vogn 34 er en tidligere Randers-bybus, hvilket også tydeligt fremgår af dørarrangementet og reklamen på fronten. Bussen er en DAB 7-1200B leveret i 1989 til Randers Byomnibusser, hvor den have internnr. 134. I 2003 blev bussen solgt sammen med en række andre Randers-bybusser til Faarup Rute- og Turistbusser. Her ses bussen på firmaets garageanlæg.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Faarup Rute- og Turistbusser 35 i garagen i Faarup

Faarup Rute- og Turistbusser 35 i garagen i Faarup

Som kofangerens farve antyder, har denne DAB 7-1200B-bybus en fortid hos Randers Byomnibusser. Bussen er leveret hertil i 1989, og den kørte hos Randers Byomnibusser som vogn 135, indtil den i 2003 blev solgt til Faarup Rute- og Turistbusser. Baggrunden for dette salg, der omfattede flere busser, var, at Randers Byomnibusser tabte licitationen af bybuskørslen i Randers. Faarup Rute- og Turistbussers vogn 35 på selskabets garageanlæg.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Faarup Rute- og Turistbusser 3 i omegnen af Faarup

Faarup Rute- og Turistbusser 3 i omegnen af Faarup

Denne herlige gamle Leyland-DAB 6-5-TL11/3 er stadig i brug af Faarup Rute- og Turistbusser, hvor den har vognnr. 3. Bussen er anskaffet brugt via DAB i 1985. De tre første år kørte bussen hos Kurt Petersen, Lunderskov, til hvem den leveredes i januar 1982. Her ses bussen et sted i omegnen af Faarup.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Faarup Rute- og Turistbusser 3 i en skov nær Faarup

Faarup Rute- og Turistbusser 3 i en skov nær Faarup

Faarup Rute- og Turistbussers vogn 3 passer godt ind i skoven med sine grønne farver. Bussen var på optagelsestidspunktet 24 år gammel og en af landets forholdsvis få tilbageværende serie 6-busser. Billedet er taget i en skov nær Faarup.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Syddjurs Bussers serie 7-bus i Århus

Syddjurs Bussers serie 7-bus i Århus

Syddjurs Busser stod for transporten ved en udflugt for businteresserede i Østjylland 18. marts 2006. Til opgaven benyttedes denne Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983. Bussen er oprindeligt leveret til Rougsø Ruterne i december 1983.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Syddjurds Busser og De Grønne Busser i Hinnerup

Syddjurds Busser og De Grønne Busser i Hinnerup

En opstilling på De Grønne Bussers busanlæg i Hinnerup: Til højre De Grønne Bussers vogn 11, der er en DAB 7-1024L, som blev nyleveret til firmaet i 1990. Til venstre Syddjurs Bussers Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983, der oprindeligt er leveret til Rougsø Ruterne.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Et kig ud mellem to serie 7-vognsider

Et kig ud mellem to serie 7-vognsider

Et kig ud mellem De Grønne Bussers DAB 7-1024L fra 1990 (tv.) og Syddjurs Busser Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra 1983 (th.) på De Grønne Bussers garage i Hinnerup.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

De Grønne Busser, Hinnerup, vogn 24

De Grønne Busser, Hinnerup, vogn 24

De Grønne Busser i Hinnerup er ikke længere specielt grønne. Derimod kører selskabets rutebiler i den krævede himmelblå Århus Amt-bemaling. Her ses vogn 24, en Scania/Vest-rutebil fra 2003, med en serie 12-rutebil fra 1993 i baggrunden ved garagen.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Udsnit af vognparken hos Connex i Skejby

Udsnit af vognparken hos Connex i Skejby

Connex' garageanlæg i Skejby rummer et stort antal ældre rutebiler, der benyttes som skolebusser i Århus-området. Vognsamlingen er ikke helt uinteressant, og rummer bl.a. et par ledbusser og en del tidligere DSB-rutebiler mv. Her ses et større udsnit af vognparken 18. marts 2006. De fleste vogne overtoges fra Combus i maj 2001. Fra venstre mod højre er det følgende busser: 8284 (DAB 12-1200L årg. 1993, opr. Faber, Randers, vogn 63, i 1995 til Dania Bustrafik og i 1998 til Combus), 2424 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1994, opr. DSB busser 2424), 8300 (Scania L113CLB/DAB årg. 1995, opr. Dania Bustrafik 3392, i 1998 til Combus), 2192 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1989, opr. DSB 192), 8372 (DAB 12-1200L årg. 1995, opr. Vagn Nielsen, Skjød, vogn 15, i 1999 til Combus ved licitation), 7300 (DAB 12-1200L årg. 1992, opr. Ruth Tramm, Tønder, i 1995 til Gudhjem Bus og i 1999 til Linjebus ved licitation), 8311 (Leyland-DAB 7-1200L årg. 1987, opr. Nordfjends Rutebiler, senere til Oluf Christensen, Bønnerup Strand, i 1998 til Combus), 2101 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 101), 2100 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 100), 2502 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, opr. DSB busser 2502), 2191 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1989, opr. DSB 191), 2290 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1992, opr. DSB 290), 2099 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1987, opr. DSB 099), 2146 (Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, opr. DSB 146) og 2504 (Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, opr. DSB busser 2504).

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Connex 8050 og 2198 på busanlægget i Skejby ved Århus

Connex 8050 og 2198 på busanlægget i Skejby ved Århus

Bus 8050 (tv.) er en Leyland-DAB 7-1200L fra 1989, som i sin tid blev bygget til Dito's Turistfart i Ugerløse som vogn 235. Ved VTs 1. udbud i 1995 overgik bussen til DSB busser, hvor den fik nr. 8050, og den er 1. maj 2001 fulgt med over i Connex. Bussen er nu blå og gul og anvendes som skolebus i Århus-området. Bus 2198 (th.) er næsten jævnaldrende med 8050, idet den er indregistreret blot to dage tidligere. Bussen er en Volvo B10M-60/DAB-rutebil, der blev nyleveret til DSB i Viborg som vogn 198 i 1989. Også denne bus er fulgt med i Connex 1. maj 2001. Busserne ses her på Connex' busanlæg i Skejby.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Connex 8074 på busanlægget i Skejby ved Århus

Connex 8074 på busanlægget i Skejby ved Århus

Som skolebus i Århus-området anvender Connex bl.a. denne DAB 12-1800L-ledbus fra 1991. Bussen er leveret til Hjørring Privatbaner som nr. 58, men kom i 1995 til DSB busser i forbindelse med NTs 2. udbud. Bussen fulgte med Combus ind i Connex 1. maj 2001 og fremstår nu i Connex/Veolias egne farver, nemlig blå og gul. Bussen står her på busanlægget i Skejby, hvor skolebusserne holder.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Connex 2101 og 2100 på busanlægget i Skejby ved Århus

Connex 2101 og 2100 på busanlægget i Skejby ved Århus

DSB fik leveret et stort antal Volvo B10M-60/DAB-rutebiler i årene 1985-1995. To af disse var nr. 100 og 101, der leveredes til DSB i Århus i august 1987. Busserne har overlevet navneskift fra DSB til DSB busser til Combus og overdragelse til Connex samt licitationer og fremstår stadig i DSB-rød bemaling - dog med Connex-logoer på. Siden billedet blev taget har bussernes ejer endnu en gang skiftet navn, denne gang til Veolia. Connex i Skejby, marts 2006.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 619 ved Charlottehøj, Århus

Århus Sporveje 619 ved Charlottehøj, Århus

Vogn 619 fra Århus Sporveje er en 13,7 m Volvo B12M-65/Aabenraa fra 2003. Den forlader her endestationen ved Charlottehøj som linje 7.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 127 ved Nydamsvej-endestationen i Århus

Århus Sporveje 127 ved Nydamsvej-endestationen i Århus

Århus Sporvejes bus 127 er en af de nye 12,7 m-busser. Lørdag 18. marts 2006 var den i trafik på linje 3, og den ses her ved Nydamsvej-endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 502 og 287 på Garage Nord i Århus

Århus Sporveje 502 og 287 på Garage Nord i Århus

To af Århus Sporvejes herlige serie 12'ere side om side på Garage Nord. Bus 502 til venstre er tidligere nr. 297, der er ændret til "turistbus" til brug på byens turistlinje, mens bus 287 bare ligner sig selv. Busserne er type DAB 12-1200B fra 1992 hhv. 1991.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 502 på Garage Nord, Århus

Århus Sporveje 502 på Garage Nord, Århus

Ændringerne på bus 297 består, udover heloplakering i den nye helgule bemaling, blandt andet i, at bussen har fået monteret mere komfortable turistbusagtige stole. Samtidig blev internnummeret ændret til 502. 500-nummerserien anvendes også af en anden "turistbus", og tidligere blev den brugt til Århus Sporvejes rutebiler. Bus 502, der her ses på Garage Nord, er i øvrigt også speciel ved at være stationeret "skævt", idet lige vognnumre i de fleste tilfælde hører til på Garage Syd.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 287 på Garage Nord i Århus

Århus Sporveje 287 på Garage Nord i Århus

Bus 287 er en af de få almindelige 12 m-busser tilbage i Århus med den gamle gule, hvide og grå bemaling. Denne og mange andre ældre ÅS-busser er i øvrigt blevet efterudstyret med punktmatrixskilte, hvilket tager sig lidt sjovt ud! Århus Sporvejes Garage Nord.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 501 på Garage Nord i Århus

Århus Sporveje 501 på Garage Nord i Århus

Hvis der er en af Århus Sporvejes busser, der skiller sig ud fra mængden, må det være nr. 501. Det er en Volvo B10M/Carrus-rutebil med dørarrangement 1-1-0 fra 1995. Bussen fungerer som "turistbus" på turistlinjen. Den ses her på Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 369 på Garage Nord, Århus

Århus Sporveje 369 på Garage Nord, Århus

Den dominerende bustype i Århus er i dag Volvo B10M-60/Aabenraa med Säffle System 2000-karrosseri. Efter i mange år at have været fast DAB-kunde indgik Århus Sporveje i midten af 1990'erne aftale med Volvo om en meget stor leverance over flere år. Busserne er til gengæld forholdsvis enestående for deres årgange ved at være højgulvsbusser. Næsten alle bybusser i Danmark har været lavgulvsbusser siden omkring 1994.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 369 set fra siden på Garage Nord, Århus

Århus Sporveje 369 set fra siden på Garage Nord, Århus

Århus Sporveje er nok de eneste i Danmark, der har modtaget System 2000-busser med dørarrangement 2-0-2. Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 408 på Garage Syd i Århus

Århus Sporveje 408 på Garage Syd i Århus

I Århus kører man med ledbusser i stort omfang. DAB 12-1800B-bybus nr. 408 er blandt de første leveringer af ledbusser til Århus, hvilket er tydeligt ved valget af dørarrangement: 2-2/1-1. I Århus går man ind af bussens anden dør, ikke bare den bageste. Det vil sige, at man stiger ind ad forvognens midterdøre, mens alle andre døre er reserveret til udstigning. Tidligere har reglerne været anderledes, således at man gik ind af bagvognens bagdør og forvognens midterdøre og ud ad bussens øvrige døre. Ikke overraskende har det været nødvendigt at markere med røde og grønne striber langs dørene, hvilke døre, man må bruge. Bus 408 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 416 på Garage Syd i Århus

Århus Sporveje 416 på Garage Syd i Århus

På de lidt senere leverede DAB-ledbusser til Århus Sporveje gik man over til det mere konventionelle 2-2/2-0-dørarrangement. Dørene i det bageste led er dog stadig placeret noget længere fremme end hos de fleste andre busselskaber. Bus 416 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 419 på Garage Nord i Århus

Århus Sporveje 419 på Garage Nord i Århus

I 1994 fik Århus Sporveje for første gang leveret ledbusser fra Volvo. Baggrunden var, at man denne gang havde sendt ordren i licitation, og Volvo var lidt billigere end den traditionelle leverandør DAB. Der leveredes 13 stk. Volvo B10MA-55 med karrosseri fra den svenske fabrik Säffle. Volvo havde samme år købt Aabenraa Karrosserifabrik, og da forholdene for at bygge ledbusser i Aabenraa ikke var ideelle, gik man over til at bygge ledbusser til Danmark i Säffle. Busserne var dog ikke de første af typen i Danmark: Linjebus havde 1992-96 tre Volvo/Säffle-ledbusser kørende på kontrakt for HT. Den første Volvo-ledbus hos ÅS, nr. 419, ses her på Garage Nord.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 600 på Garage Syd i Århus

Århus Sporveje 600 på Garage Syd i Århus

Århus Sporveje har ikke anskaffet ledbusser for nylig. I stedet har man købt 13,7 m lange Volvo B12M-65/Aabenraa-busser. Her er den første af slagsen, nr. 600, fra efteråret 2002. Århus Sporveje forventer dog igen at anskaffe ledbusser. Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 114 i Garage Syd, Århus

Århus Sporveje 114 i Garage Syd, Århus

Lavgulvsbusserne slog aldrig igennem i Århus. I 2001 modtog sporvejene en leverance på 20 Scania OmniLink, som ikke får lov til at løse de tunge opgaver i byen. Det er højgulvsbusser fra første del af 1990'erne bedre til! Bus 114 på Århus Sporvejes Garage Syd.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus Sporveje 120 i Garage Syd, Århus

Århus Sporveje 120 i Garage Syd, Århus

Århus Sporveje har i slutningen af 2005 modtaget et antal nye Volvo B12M/Säffle-busser. Busserne er 12,7 m lange, hvilket ikke er så udbredt her i landet. Desværre betyder leverancen også, at der nu er mere end langt mellem 12 m-busser i de gamle farver i Århus. Bus 120 på Garage Syd i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus-sporvogn nr. 18 i Garage Nord, Århus

Århus-sporvogn nr. 18 i Garage Nord, Århus

Bybusserne i Århus køres af Århus Sporveje, og historien bag navnet er selv sagt, at man kørte med sporvogne en gang. I Århus skete overgangen til busdrift i 1971 på begge de to linjer. En del af materiellet overgik ved den lejlighed til bevarelse. På Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kan man f.eks. opleve en Århus-motorvogn i drift på den metersporede strækning. Knap så kendt er det, at sporvejene selv har bevaret et par vogne, nemlig motorvogn nr. 18 og bivogn nr. 55, der er henstillet i Garage Nord. Her er det motorvognen, nr. 18.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Århus-bivogn nr. 55 i Garage Nord, Århus

Århus-bivogn nr. 55 i Garage Nord, Århus

Århus-sporvognene har en vis lighed med de københavnske scrap-vogne. Det er ingen tilfældighed, idet de er bygget næsten samtidig og designet af Københavns Sporveje. Århus Sporveje fik nemlig ødelagt hele sin vognpark under krigen og fik derfor bygget omkring 20 ens vogntog i midten af 1940'erne. Århus-bivogn nr. 55 i Garage Nord i Århus.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2006.

Arriva 1814 som linje 354 på Holte st.

Arriva 1814 som linje 354 på Holte st.

Siden midten af 1980'erne har stort set alle nye HT- og HUR-busser haft en ekstra udstigningsdør bag bagakslen. Som det ses, er bus 1814, der er fra 1994, ikke udstyret med en sådan tredje dør. Den er da heller ikke oprindeligt bygget til HUR-området, men overført i 2003 og tilpasset HURs krav. Men busser uden bagdøre er faktisk på vej tilbage. På visse af de linjer, der udbydes til kontraktbegyndelse i efteråret 2005 (HURs 17. udbud), kan busser have dørarrangement 2-2-0, ligesom bus 1814.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2005.

Arriva 1994 som linje 66 ved Nørrebro st.

Arriva 1994 som linje 66 ved Nørrebro st.

Arrivas bus 1994 blev leveret til bl.a. linje 190 og 354 i Nordsjælland i forbindelse med HTs 6. udbud i 1997. I dag er det en Ryvang-bus, og den ses her indsat som linje 66 mod Refshaleøen ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 18. marts 2005.