Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 17. maj
Her vises alle billeder af busser taget 17. maj i forskellige år:
DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup
Blandt de sidste højgulvsbastioner i Movialand er i foråret 2024 linje 615 mellem Sorø, Fuglebjerg og Bisserup. DitoBus 4808 (ex. Thykjær 3544), Volvo B12M-62/Carrus (Volvo 8700) årg. 2005, i den lille bussløjfe på Kristiansholmsvej sydøst for Skafterup.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. maj 2024.
Arriva 5597 ved Køge st.
Arriva 5597 (opr. Connex 7077), Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, som linje 252 ved Køge st. Bussen fremstår, som det ses, nu i Movia-gult design, men med en lidt utraditionel placering af Movias bomærke.
Foto: Thomas Hildebrand, 17. maj 2010.
Volvo 7700-hybrid-demobussen hos Volvo i Taastrup
Denne Volvo 7700-hybridbus skal i maj og juni 2010 prøvekøres af Netbus på linje 5A i København. Her ses bussen kort forinden hos Volvo i Taastrup. En forskel på denne bus og den grønne hybridbus af samme type, som var i brug i København under COP15, er, at denne bus har midterdøren placeret noget længere tilbage. Til gengæld er der så heller ingen udstigningsdør bag bagakslen. Onsdag 26. maj 2010 bliver bussen præsenteret for businteresserede hos Netbus på Avedøre Holme.
Foto: Kim Løvenskjold, 17. maj 2010.
Arriva 1863 ved Køge st.
Arriva 1863 (opr. Combus 5023), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som linje 121 ved Køge st.
Foto: Thomas Hildebrand, 17. maj 2010.
Arriva 5775 og DitoBus 4724 på Køge st.
Arriva 5775 (opr. Arriva 2063), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 525 og DitoBus 4724, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2010, som linje 253 - begge på Køge st. De to linjer blev indtil slutningen af marts 2010 kørt af det DitoBus-ejede Østtrafik, men i forbindelse med kontraktfornyelsen på bl.a. linje 253, overførtes denne til DitoBus. Østtrafik blev ladt tilbage med først og fremmest tele- og servicebuskørslen i Køge og indstillede fredag 7. maj driften, da der var indgivet konkursbegæring mod selskabet. Først mandag 17. maj blev normal kørsel på linje 525 mellem Køge og Ejby og servicebuslinje 856 i Køge genoptaget - med Arriva som entreprenør. Telebuskørslen er fortsat indstillet.
Foto: Thomas Hildebrand, 17. maj 2010.
Arriva 1760 i St. Salby
Arriva overtog mandag 17. maj 2010 trafikken på linje 525 i Køge-området, som har været ubetjent i 10 dage, da den gamle entreprenør Østtrafik gik konkurs. Det er garagen i Køge, der står for kørslen, som bl.a. sker med bus 1760, en Optare Solo M920L årgang 2005, der er udlånt eller flyttet fra Roskilde garage. Her ses bussen på vej ud af St. Salby.
Foto: Thomas Hildebrand, 17. maj 2010.
Arriva 1201 i Ryvang garage, København
Arriva 1201 (opr. Combus 5092), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, hensat udrangeret og delvist plukket i Ryvang garage. Bussen var i de sidste år fast vogn på linje 185 - hvilket ikke fornægter sig!
Foto: Mick Bruce, 17. maj 2009.
PKM Gliwice 103 i Gliwice, Polen
PKM Gliwices bus 103 i trafik i Gliwice, Polen. Bussen er en DAB 12-1800B, der er leveret som fabriksny til Gliwice i 1993.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
PKM Gliwice 116 i Gliwice, Polen
PKM Gliwices bus 116 kom til Polen i 2006. Bussen er oprindeligt leveret til Fjord-bus i Slangerup til dette selskabs første kontrakt i april 1992, men har også kørt hos City-Trafik i Fredericia som vogn 124 og hos Bus Danmark/Arriva i samme by som bus 3040. Rutebilstationen i Gliwice.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
PKM Gliwice 2 i Gliwice, Polen
Vogn 2 er den ene af PKM Gliwices to DAB 12-1200B-busser, der er samlet i Polen. Her ses bussen i trafik i Gliwice, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Tidligere Fjord-bus-vogn hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen
Ex. Fjord-bus 7437 hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen. Bussen var endnu ikke sat i drift, da billedet blev taget, og havde heller intet internnummer.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Nowak Transport 048 i Swierklaniec, Polen
Ex. Fjord-bus 7436 hos Nowak Transport med vognnummer 032 påsat. Den kom dog til at hedde 048, men har måske arvet en stump fra 032, som blev skadet? Bussen ses her på busanlægget i Swierklaniec, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Trafikskadede Nowak Transport 032 i garagen, Swierklaniec, Polen
Nowak Transport fik også Fjord-bus nr. 7432, DAB 15-1200C mk. I fra 1993. Desværre blev denne bus skadet efter kort tid i trafik og er nu kasseret. Hos Nowak havde bussen det interne nummer 032. Her er bussen henstillet på Nowaks busanlæg i Swierklaniec, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen
Nowak Transport har erhvervet denne DAB 15-1200C mk. II fra 1995. Bussen er i sin tid leveret til City-Trafik i Skanderborg som vogn 21. Herfra overgik den med bybuskørslen i Skanderborg senere til Combus, hvor den fik internnummer 8410, der stadig ses på bussen. Vognen overgik til Connex, og efter udrangering herfra er den solgt til Polen. Nowak Transports garageanlæg i Swierklaniec.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Interiør af ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport, Polen
City-Trafik fik 1993-95 leveret et antal DAB serie 15-busser med grøn aptering indvendigt. En af disse, vogn 21, er nu hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen, på hvis garageanlæg dette billede er taget.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Ex. Pan Bus 198 hos Tadeusz Rzemyk i Zbroslawice, Polen
Det polske busselskab Tadeusz Rzemyk i Zbroslawice har en enkelt DAB 15-1200C mk. I, nemlig denne. Bussen er i sin tid leveret til Pan Bus i Viborg, hvor den havde nr. 198, men har de seneste år kørt hos City-Trafik i Aalborg som vogn 676. Foto på Tadeusz Rzemyks garageanlæg i Zbroslawice.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Serie 15-bus fra W.P. AMPEX i Bytom, Polen
Denne DAB 15-1200C mk. I har i Danmark kørt i Aabenraa og Skive og senest hos City-Trafik i Aalborg som vogn 677. Nu tilhører den W.P. AMPEX i Bytom, Polen, på hvis garageanlæg den her er foreviget.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.
Ex. Fjord-bus 7438 hos W.P. AMPEX i Bytom, Polen
Fjord-bus vogn 7438, en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, tilhører nu W.P. AMPEX i Bytom i Polen. Bussen ses her på selskabets garageanlæg, mens den endnu var i HT-gul bemaling. Dette er formentlig ændret, inden bussen er sat i drift.
Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007.