Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 15. oktober
Her vises alle billeder af busser taget 15. oktober i forskellige år:
Vikingbus 4505 på Borups Allé, København
Vikingbus 4505, MAN Lion's City 12E årg. 2023, som linje 68 på Borups Allé i København. Det er første dag med Vikingbus og elbusser på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2023.
Vikingbus 4512 på Vanløse Allé, Vanløse
Vikingbus 4512, MAN Lion's City 12E årg. 2023, som linje 26 på Vanløse Allé i Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2023.
Vikingbus 4512 på Bellahøj, København
Vikingbus 4512, MAN Lion's City 12E årg. 2023, som linje 26 i endestationen på Bellahøj. Vikingbus' nye MAN-elbusser på linje 26 holder her, men både til venstre, til højre og bag om bussen kører Vikingbus også med typen på linje 68. Faktisk kommer Vikingbus' MAN-elbusser midlertidgt også under bussen på billedet, idet nogle af turene på linje 68 er omlagt til at køre gennem tunnelen under Bellahøj!
Foto: Thomas Hildebrand, 15. oktober 2023.
Umove 7810 ved Københavns Hovedbanegård
Umove 7810, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 31 ved Københavns Hovedbanegård den første dag med Umoves elbusser på linjen. Yutong E12LF er fra samme dag den mest udbredte busmodel i Movialand.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2023.
Unibus 7144 ved Herlev st.
Unibus 7144, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1996, som linje 151 ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Busdivisionen 1856 ved Nørreport st., København
Ex. HT 1856, Volvo B10M-60/DAB årg. 1988, indgår i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling. Her ses den i brug under Kulturnatten i København i oktober 2010.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2010.
BAT 723 på Rønne Havn
BATs bus 723, "Helleristningsbussen", på Rønne Havn. Bussen er ex. Århus Sporveje 357, en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2010.
Unibus 7145 ved Herlev st.
Unibus 7145, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1996, som linje 151 ved Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
De Blaa Omnibusser 8837 holder pause ved Lyngby st.
De Blaa Omnibusser 8837, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1995, holder pause ved Lyngby st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
BAT 733 på Snellemark, Rønne
BAT 733, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som bybuslinje 22 på Snellemark i Rønne. Bussen er født til Bus Danmark som bybus i Vejle og blev overtaget af Arriva i 1999. Efter tabet af bybusserne i Vejle, blev bussen overført til Hovedstadsområdet i 2002, og dens interne busnummer ændredes da fra 3057 til 1778. I 2005 flyttedes den bybusserne i Silkeborg, hvor den fik den bemaling, den endnu fremstår i på billedet.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2009.
BAT 728 i Sandvig depot
BAT 728 på depotet i Sandvig. Bussen er ex. Århus Sporveje 365, en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2009.
BAT 714 i Rønne
BAT 714, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 1A på Snellemark i Rønne. Bussen er ex. Århus Sporveje vogn 360.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2009.
BAT 711 i Sandvig
BAT 711, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998, som rute 1B i Sandvig. Bussen er ex. Århus Sporveje nr. 354.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2009.
BAT 712 i Sandvig
BAT 712, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1998, som rute 2 i Sandvig. Hos Århus Sporveje havde bussen nr. 351.
Foto: Peter Bo Nielsen, 15. oktober 2009.
City-Trafik 2102 på Alleen, Kastrup
Servicebussen i Tårnby Kommune hedder 875 og oprettedes i marts 2008. Det første halvandet år stod City-Trafik for driften med 12 m-busser, og i begyndelsen var linjen kun et forsøg. Den er senere gjort permanent, og fra 19. oktober 2009 overtog Anchersen Rute kørslen med "rigtige" servicebusser. City-Trafik 2102, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 875 på Alleen i Kastrup kort før Anchersens overtagelse.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2009.
City-Trafik 2400 på Lyngby st.
City-Trafik 2400, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, som linje 179 på Lyngby st. Bussen kørte kun som almindelig bus i et års tid. Allerede i 1997 blev den forfremmet til S-bus til brug på linje 550S, og fra september 1998 blev den fast vogn på linje 650S frem til udrangeringen i 2003.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Bus Danmark 1430 på Herlev st.
Bus Danmark 1430, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 67 på Herlev st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Unibus 17 på Lyngby st.
Unibus 17, Leyland-DAB 7-1200L årg. 1985, på Lyngby st. Bussen byggedes som ny til Hallund Rutebiler, men kom via DAB til Unibus i 1990. I den forbindelse ombyggedes den fra enkeltdøre til dobbeltdøre.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Unibus 7154 på Ishøj st.
Unibus 7154, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1996, som linje 400S på Ishøj st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996.
Fjord-bus 7478 på Hundige st.
Fjord-bus 7478, DAF SBR4000/Jonckheere, som linje 600S på Hundige st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2008.
Netbus 8473 i Stamholmen garage
Netbus 8473 er en af de nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A. Netbus overtager driften søndag 21. oktober 2007 og skal bruge i alt 43 busser af typen - heraf fire reservevogne. Stamholmen garage.
Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007.
Netbus 8468 og 8472 i Stamholmen garage
To af de nye 5A-busser i Stamholmen garage: Bus 8468 tv. og 8472 th. En del af busserne kan for tiden opleves som indøvningsbusser på linje 5A's rute.
Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007.
Netbus 8471 og 8455 i Stamholmen garage
Netbus 8471 tv. og 8455 th. i Stamholmen garage på Avedøre Holme.
Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007.
Netbus 8455 m.fl. i Stamholmen garage
10 nye busser holder parat i Stamholmen garage. Om kort tid skal de indtage linje 5A. Fra højre bus 8455, 8474 og 8461 m.fl.
Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007.
Nye busser hos Netbus, Stamholmen
Opstillingspladsen hos Netbus på Stamholmen med et antal nye Volvo B12BLE-61/Vest-busser til linje 5A og 84N en lille uge før driften blev overtaget.
Foto: Danish Ghauri, 15. oktober 2007.
Nye Volvo B7RLE-busser hos Arriva, Ryvang
Arriva modtager i øjeblikket 26 nye Volvo B7RLE/Säffle-busser til linjerne 15, 19 og 176 i København. Busserne er egentlig bestilt af Veolia, der også havde vundet linjerne fra Arriva, men Veolia blev som bekendt siden overtaget af Arriva. Veolia har dog fået sat deres fingeraftryk på busserne, eftersom Arriva næppe ville have bestilt dem med Voith-gar. Fra venstre bus 1325, 1323, 1316 og 1317 i Ryvang garage.
Foto: Sikandar Sahil, 15. oktober 2007.
Østtrafik 7603 på Marksvinget, Køge
Østtrafiks fire nye VDL Ambassador-letvægtsbusser blev medio oktober 2007 sat i trafik på tele- og servicebuslinjerne i Køge-området. Bus 7603 som servicebuslinje 856 på Marksvinget i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007.
Østtrafik 7605 på Søndre Allé, Køge
Østtrafik 7605, en helt ny DAF SB200/Berkhof-letvægtsbus, på telebuslinje 826 mod Algestrup. Søndre Allé i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007.
Østtrafik 7605 på Køge st.
Ambassador-letvægtsbussen fås i flere længder. Østtrafiks er 10,6 meter lange, mens De Hvide Bussers er 12 meter. Alle har de dog kun enkelt fordør. Bus 7605, set lidt bagfra og fra siden under en pause på Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007.
Østtrafik 7603 på Køge st.
Meget tyder på, at et stort antal letvægtsbusser vil blive indsat i Movias område i de kommende år. Fordelen ved bussernes lave vægt er bl.a., at de ikke bruger så meget brændstof. Bus 7603 som servicebuslinje 856 på Køge st. (med et lysdiodeskilt, der ikke vil fotograferes!).
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007.
Tidligere Smed-bus hos PKS Warszawa i Lublin, Polen
PKS Warszawa var i oktober 2004 flot kørende med denne Leyland-DAB 7-1200L fra 1985. Bussens fortid hos Lis Smed fornægter sig ikke, idet hverken Smed-navnetrækket, LDB-logoet på vinduessiden eller den karakteristiske bemaling med skrådelt blå og hvid er fjernet. Bussen havde ellers på daværende tidspunkt kørt i Polen i 11 år! Rutebilstationen i Lublin.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
KS 575 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
KS 575 er et eksemplar af den meget populære sporvognstype, der blev tegnet af arkitekt Ib Lunding. Vognen er bygget til Københavns Sporveje i 1938 og kom ind i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling i 2003, hvor HT-Museet blev overtaget. I sommeren 2006 var KS 575 og bivogn 1578 i gadetrafik i Amsterdam i anledning af en hollandsk museumsforenings 75 årsjubilæum. KS 575 som linje 10 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i oktober 2005.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
KS 327 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Københavns Sporvejes hovedtypemotorvogn nr. 327 fra 1912 var i trafik helt til 1965, hvor Sporvejshistorisk Selskab overtog den. 40 år efter overtagelsen leger den linje 4 foran remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
Ex. HT 1388 nær Skjoldenæsholm
HTs Scania/DAB-bybusser var i mange år fast inventar på bl.a. linje 16 og Ørnevej garage. Heldigvis er der bevaret en sådan Ørnevej-Scania, nemlig vogn 1388 fra 1982, der tilhører Sporvejshistorisk Selskab. Bussen er for tiden under istandsættelse. Den ses her nær Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i oktober 2005 under en lille fototur.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 et sted i nærheden af Sporvejsmuseet
Heldigvis besluttede HT sig i midten af 90'erne for at bevare et eksemplar af en karakteristisk bustype, nemlig Scania BR112 med DABs såkaldte serie 6½-karrosseri. Man valgte bus 1388 fra marts 1982, der forlod driften i 1996 efter at have kørt som lånevogn hos City-Trafik i den aller sidste tid. Bussen blev sat til side, men desværre blev den udsat for hærværk under et ophold på Ørnevej garage, ved hvilken lejlighed næsten alle ruder blev knust. I 2003 overgik bussen med resten af HT-Museets samling til Sporvejshistorisk Selskab, der har kastet sig over at sætte 1388 i stand. I oktober 2005 fik fotografen en tur i den, og billedet er taget ved et fotostop et sted i nærheden af Sporvejsmuseet. Bussen afventer bl.a. at få malet den nederste del af karrosseriet i den gamle cremegule farve, men den har nu fået de fleste ruder i igen. Bussen var i mange år tilknyttet Ørnevej garage, hvor mange af Scania-busserne hørte hjemme, da denne garage ligger i et boligområde, og Scania'erne havde et meget lavt støjniveau. Bustypen var således også yderst udbredt på Ørnevej garages linjer, altså f.eks. linje 10, 16, 21/23 og 42/43.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 får strøm fra KS 571 på Sporvejsmuseet
Efter at have stået stille lidt, måtte 1388 lige have strøm for at kunne starte. Det blev en anden museumsbus, nemlig Volvo B59'eren KS 571, der leverede. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
Den bevarede HT 1388 bliver plejet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Sporvejsmuseets arbejdshold var midt i oktober 2005 blandt andet igang med at fjerne rust fra 1388' undervogn. Her ses dele af holdet i gang under og på venstre side af bussen, mens den holder i remise I på museet.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
HT 1388 i remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Mens der arbejdes på HT 1388 opholder den sig i remise I på Sporvejsmuseet mellem danske og udenlandske sporvogne af helt andre årgange. Det orange skilt for linje F2 mod Ryparken stammer fra den intensive S-togserstatningskørsel, Arriva udførte mellem Ryparken og Vanløse i 2001-02, mens Ringbanen blev renoveret. 1388 har dog aldrig været anvendt til dette formål.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005.
Tidligere DSB-bus i Chelm, Polen
DSB fik i begyndelsen af 1980'erne et antal Volvo B10M-busser med DAB serie 6-karrosserier. De sidste af disse fik serie 7-døre, dog afpasset efter serie 6-karrosseriet. Tidligere DSB-bus hos PKS Chelm på rutebilstationen i Chelm, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
Ukrainsk Laz 699R-turistbus i Chelm, Polen
Ukrainsk Laz 699R-turistbus gæster rutebilstationen i Chelm i det østlige Polen ikke så langt fra den polsk-ukrainske grænse. Har du lyst til at køre 18 timer i sådan en her?
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
En af de sidste serie 6'ere og en af de første serie 7'ere side om side i Chelm, Polen
Disse to busser er henholdsvis en af de aller sidste serie 6-busser på Leyland-DAB-chassis og en af de tidligste serie 7-busser, bortset fra prototyperne. Bussene har sikkert været i produktion samtidigt. Bussen til venstre er en Leyland-DAB 6-5-TL11/3 fra december 1982, og bussen til højre er en Leyland-DAB 7-5-TL11/3 fra januar 1983. Busserne leveredes til hhv. Fabers Buslinier i Randers og Standley Larsen, Hadsund. Faber-bussen kom senere til Brændekildes Rutebiler i hvis bemaling den fremstår på billedet. Begge busser kører nu hos PKS Chelm og ses her på rutebilstationen i Chelm, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
Ex. Århus Sporveje i Chelm i Polen
Denne Leyland-DAB 7-1200B er bygget til Århus Sporveje men senere eksporteret til Polen. PKS Chelm har givet sine Århus- og Randers-busser denne lyseblå og hvide bemaling, som man har snuppet fra Odense Taxa's Busser. En af de Randers-busser, man har købt, fremstod nemlig i forvejen i denne bemaling fra sin tid som brugt bus i Odense, og bemalingen blev adopteret. Også nogle af selskabets polske bustyper fremstår nu i Odense Taxa-farver! Rutebilstationen i Chelm, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
Ikarus 260-bus i Chelm, Polen
PKS Chelm har også denne Ikarus 260-bus med 'Århus-dørarrangementet' 2-0-2 - meget passende, da PKS Chelm netop har et antal DAB-busser fra Århus og Randers med samme dørplacering. Rutebilstationen i Chelm, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
Tidligere Abildskou-ledbus i Chelm, Polen
En af Abildskous første ledbusser var denne Leyland-DAB 7-34-TL11-bus. Abildskou købte disse busser til sin ekspresbusrute 888 mellem Valby og Århus. De havde lavt bybusgulv, og bagenden af bussen var indrettet til bagagerum i fuld højde. Busserne havde dørpl. 1-0/2-(1), hvor den bageste dør i bagleddet var til bagagerummet. Hos Abildskou havde bussen nr. 102, og den blev leveret i 1983. Efter udrangering hos Abildskou har den kørt hos Søemod i Københavnsområdet, inden den blev eksporteret til rutebilselskabet PKS Chelm i Polen. Den ses her ved rutebilstationen i Chelm.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.
Tidligere dansk Setra S215UL/Kässbohrer i Lublin i Polen
De fleste danske rutebiler og bybusser, der er eksporteret til Polen, er DAB-busser, men også et antal Volvo/Aabenraa-busser har fundet vej. Andre typer er noget sjældnere. Denne Setra S215UL/Kässbohrer har en fortid som rutebil i Danmark og tilhører nu rutebilselskabet PKS Lublin i Lublin, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004.