Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 15. august

Her vises alle billeder af busser taget 15. august i forskellige år:

Arriva 1333 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1333 ved Svanemøllen st., København

Arriva 1333, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2007, som linje 14 ved Svanemøllen st. Bussen er - i lighed med enkelte andre Movia-busser - i sommeren 2012 blevet udsmykket som totalreklame for et Anders Matthesen-show.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. august 2012.

Arriva 1975 på Strandvejen, Hellerup

Arriva 1975 på Strandvejen, Hellerup

Arriva 1975, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2009, som gæst på linje 1A på Strandvejen i Hellerup. Bussen hører egentlig til på linje 3A.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. august 2012.

DSB S-tog SA 104 ved Svanemøllen, København

DSB S-tog SA 104 ved Svanemøllen, København

Et S-tog på linje A forlader Svanemøllen station i retning mod Farum. Der køres på sporet for tog mod København, fordi tunnelen med sporet mod Farum (til højre i billedet) er oversvømmet efter kraftige regnskyl. Tunnelen fører det udadgående spor under Nordbanens spor og en del af Svanemøllen Kaserne. Toget er SA 104, og den eftermiddag, billedet blev taget, var linje A på grund af oversvømmede spor det eneste S-tog, der betjente Svanemøllen station.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Vores Busser AW 97 857 ved Hellerup st.

Vores Busser AW 97 857 ved Hellerup st.

Efter voldsomme regnskyl betød oversvømmelser af skinnerne mellem Østerport og Hellerup, at togene søndag 15. august 2010 måtte erstattes af busser det meste af dagen. Vores Busser AW 97 857 (ex. Arriva 8632, opr. DSB 2413), Volvo B10M-60/DAB årg. 1994, som S-togserstatningsbus ved Hellerup st.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Netbus 8453 ved Østerport st., København

Netbus 8453 ved Østerport st., København

Netbus kører efterhånden ofte togbuskørsel. I sommeren 2010 har man bl.a. erstattet Øresundstog mellem København og Malmö og aftenkørsel på metroen. Søndag 15. august kunne Netbus' busser ses i S-togserstatningskørslen mellem Østerport og Hellerup som følge af oversvømmede spor. Bus 8453, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Kruse 7164 ved Hellerup st.

Kruse 7164 ved Hellerup st.

Kruse 7164, Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, som S-togserstatningsbus ved Hellerup st. Bussen er født som rutebus i STS-området og anvendes stadig til en form for Movia-kørsel, nemlig på hurtigbusruterne 555 og 666 mellem Høje Taastrup og Sjællands Odde hhv. Rørvig Havn.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Vores Busser AW 92 274 ved Østerport st., København

Vores Busser AW 92 274 ved Østerport st., København

Vores Busser i Rårup hjalp til med AW 92 274 (opr. DSB busser 2463), Volvo B10M-60/DAB årg. 1995, da der på grund af oversvømmede spor skulle køres S-togserstatning mellem Østerport og Hellerup søndag 15. august 2010. Her ses bussen ved Østerport st., stadig i fynsk flødefarve.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

Netbus 8455 ved Hellerup st.

Netbus 8455 ved Hellerup st.

Netbus 8455, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, holder pause ved Hellerup st. i forbindelse med togerstatningskørsel mellem Østerport og Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2010.

HT 1204 på Ballerup st.

HT 1204 på Ballerup st.

HT 1204, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, som linje 359H på Ballerup st. Linje 359H, der kørte til Frederikssund, var af stor betydning frem til S-banens forlængelse fra Ballerup til Frederikssund i 1989.

Foto: Niels Hertz, 15. august 1983.

Veolia 6377 på Bellahøj, København

Veolia 6377 på Bellahøj, København

Veolia 6377, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2005, som linje 13 på Bellahøj. Denne bus er den sidste bus overhovedet, der er samlet i Danmark, idet den er færdiggjort i Aabenraa i september 2004, men først sat i drift hos Connex i 2005.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007.

Veolia 6387 ved Forum, København

Veolia 6387 ved Forum, København

Veolias bus 6387 hører normalt hjemme i Vasbygade garage og er fast vogn på linje 18. Men 15. august 2007 optrådte den på Gladsaxe garages linje 68. Her ses den ved Forum. Bussen er en Volvo B7RLE/Carrus fra 2006.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007.

Netbus 8444 ved Sundbyvester Plads

Netbus 8444 ved Sundbyvester Plads

Netbus' nye busser til linje 5A skulle blive Danmarks første bybusser, der lever op til Euro V-emissionsnormen, og således også landets reneste bybusser. Bus 8444 var 15. august 2007 opstillet på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads, linje 5As ene endestation.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007.

Netbus 8444 med banner ved Sundbyvester Plads

Netbus 8444 med banner ved Sundbyvester Plads

Netbus søger i øjeblikket chauffører til linje 5A. Det blev der reklameret for på bus 8444 med et banner, der også henviser til Netbus' særlige linje 5A-hjemmeside 5a.netbus.dk. Foto på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007.

Netbus 8444 fra dørsiden ved Sundbyvester Plads

Netbus 8444 fra dørsiden ved Sundbyvester Plads

Netbus 8444, Volvo B12BLE-61/Vest, på Sundbyvestervej ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2007.

MZA Warszawa 6304 i Warszawa, Polen

MZA Warszawa 6304 i Warszawa, Polen

MZA Warszawas Ikarus 260-bus nr. 6304 ved en station i Warszawa, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

MZA Warszawa 5303 på linje 123 i Warszawa, Polen

MZA Warszawa 5303 på linje 123 i Warszawa, Polen

Vogn 5303 er en af MZA Warszawa mange Ikarus 280-ledbusser. Bussen er af årgang 1993 og viser sig overraskende nok at have Voith-gear! Et fotostop på linje 123 i Warszawa, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

Interiør af MZA Warszawa 5303, forvognen

Interiør af MZA Warszawa 5303, forvognen

Sådan ser en Ikarus 280-ledbus af årgang 1993 ud indefra. Bussen tilhører MZA Warszawa, nr. 5303, og kører bybuskørsel i Warszawa.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

Interiør af MZA Warszawa 5303, bagvognen

Interiør af MZA Warszawa 5303, bagvognen

Interiøret af MZA Warszawa 5303, set fremad fra bagvognen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

MZA Warszawa 2534 i Warszawa, Polen

MZA Warszawa 2534 i Warszawa, Polen

Ikarus 280-ledbus nr. 2534 fra MZA Warszawa ved en station i Warszawa, Polen. Warszawa har endnu mange hundrede busser af denne type i trafik.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

Odense Bybusser nr. 38 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser nr. 38 ved Odense Banegård Center

Også Odense Bybusser, der kører for Odense Bytrafik, har 13,7 m-busser som f.eks. denne Volvo B10BLE-63/Aabenraa. Bussen er nr. 38 og ses her ved Odense Banegård Center - bybussernes centrale terminal.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2004.

Odense Bybusser nr. 44 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser nr. 44 ved Odense Banegård Center

Volvo B12BLE er også kommet til Odense og også i 13,7 meters længde. Her er det Odense Bybusser nr. 44, der er indsat som linie 51 til Bolbro. De moderne lysdiodeskilte kan desværre godt være drilske at fotografere. Til gengæld er læsbarheden markant bedre end for punktmatrixskiltene. Foto på Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2004.

Odense Bybusser nr. 4 bagfra ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser nr. 4 bagfra ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser var blandt de, der købte B10L-busser omkring 1995-96. Udover et antal til Aalborg og Unibus i København samt i ledbusversion til HT-entreprenører blev typen aldrig særlig udbredt, og en ret stor del af busserne er allerede taget ud af drift. Odense anvender dog stadig sine, der leveredes med dørpl. 2-2-2 og indsvingsdøre! Odense Bybusser nr. 4 set bagfra ved Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2004.

Odense Bybusser nr. 167 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser nr. 167 ved Odense Banegård Center

Nogle af de sidste af de gode gammeldags højgulvsbusser, der blev leveret til Odense, var Volvo B10M-60/Aabenraa'er som denne med det videreudviklede M85-karrosseri, der passende kan kaldes M88. Selvom det er søndag, kørte der højgulvsbusser i drift den 15. august 2004. Odense Bybusser nr. 167 ved Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2004.

Odense Bybusser nr. 140 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser nr. 140 ved Odense Banegård Center

Dørarrangement 2-0-2, bagperron og indstigning ad bagdørene var tidligere modellen i Odense. I 1996 "vendtes strømmen", og man går nu ind foran i bussen. Odense Bybusser nr. 140 er dog fra 1980'erne, så destinationsskiltet i vognsiden sidder ved bagdøren. Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2004.