Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 15. maj

Her vises alle billeder af busser taget 15. maj i forskellige år:

Ex. Gråhundbus 91 på Sjælsmark Kaserne

Ex. Gråhundbus 91 på Sjælsmark Kaserne

En Volvo B10M fra 1984 med Van Hool Alizée-karosseri på Sjælsmark Kaserne i foråret 2010. Bussen kørte oprindeligt på Færøerne, hvor den dog blev totalskadet som forholdsvis ny. Da det kom til stykket, blev bussen alligevel genopbygget og solgt til Gråhundbus i Ballerup, hvor den blev til vogn 91. Her sluttede den karrieren som Edelskov-bus frem til udrangeringen i 2010.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2010.

Arriva 1200 som linje 7A i Sydhavnsgade, København

Arriva 1200 som linje 7A i Sydhavnsgade, København

Da Movias ene forgænger Hovedstadens Udviklingsråd i årene 2002 og 2003 indførte A-buskonceptet, gik linjenumrene fra 1A til 6A. Movia tilføjede i 2013 linje 9A og to år senere linje 8A, mens nummeret 7A af en eller anden grund blev sprunget over, selvom '7' havde været ledigt, siden linje 7E i 1995 blev konverteret til S-buslinje 350S. Men da Københavns busnet skulle tilpasses Metrocityringen i efteråret 2019, blev der brug for linjenummer 7A. Man opdelte nemlig linje 6A, som vedblev at køre mellem Nørreport, Emdrup og Buddinge, mens strækningen mellem Hovedbanegården og Rødovrehallen blev til linje 7A, som desuden førtes via Polititorvet, Fisketorvet, Teglholmen, Sluseholmen og Mozarts Plads til Sjælør og Ny Ellebjerg stationer som en slags forløber for den senere forgrening af Metrocityringen på nogenlunde samme strækning. Dermed fik byen igen en linje 7, som desuden faktisk er blandt de tunge linjer. Det var fra oprettelsen og frem til februar 2022 Arriva, som kørte linje 7A, hvorefter Anchersens MAN-elbusser tog over. Arriva 1200, Scania OmniLink årg. 2012, ses her på linje 7A i Sydhavnsgade. Nogle måneder efter overførtes bussen til linje 200S.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.

Arriva 1112 ved Ny Ellebjerg st., København

Arriva 1112 ved Ny Ellebjerg st., København

Arriva 1112, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 7A i vendesløjfen ved Ny Ellebjerg st. Bussen blev nyleveret til linje 6A, men ved opsplitningen i efteråret 2019 fulgte den med over på linje 7A. Fra 2021 vender den tilbage til linje 6A. Det er en del af en rokade, hvor der også overføres 200S-vogne til linje 7A.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.

Anchersen 3038 på Sjælør Boulevard, København

Anchersen 3038 på Sjælør Boulevard, København

Anchersen 3038, BYD eBus-12 årg. 2020, som linje 18 mellem poppeltræerne på Sjælør Boulevard.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.

Arriva 1648 på Sjælør Boulevard, København

Arriva 1648 på Sjælør Boulevard, København

Arriva overflytter i 2021 Volvo B12BLE/Vest-busserne fra linje 200S til linje 7A. En af de første, der blev flyttet og derfor også på ny fik røde hjørner, var 1648, der her krydser Ring 2 på Sjælør Boulevard. Bussen blev nyleveret i 2007 til Netbus og linje 5A, men har også nået at være fast vogn på linje 2A, inden den fra december 2019 blev indsat på linje 200S. Med snart 14 år på bagen runder bussen 1 million kilometer i løbet af 2021.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.

Arriva 1695 på Carl Jacobsens Vej, Valby

Arriva 1695 på Carl Jacobsens Vej, Valby

Arriva 1695 (opr. Netbus 8495), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 7A på Carl Jacobsens Vej i Valby.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2021.

Lokalbus 9406 ved Herlev st.

Lokalbus 9406 ved Herlev st.

Lokalbus har en hel serie tidligere norske busser, som nu bruges som togbusser og til fast ekstrakørsel. Dette hvide design med orange front og tag er egentlig kontraktbemalingen hos Skyss, trafikselskabet i den tidligere Hordaland fylkeskommune med hovedkontor i Bergen. Bus 9406 kørte hos Nettbuss, nu Vy Buss, for Skyss. I Norge havde den vognnummer 23031. Det er en Irisbus Crossway LE årg. 2012 og dermed en velkendt type for Lokalbus.

Foto: Flemming Jakielski, 15. maj 2021.

Lokalbus 9071 ved Herlev st.

Lokalbus 9071 ved Herlev st.

I weekenden 14.-16. maj 2021 var S-togene mellem Vanløse og Herlev erstattet af togbusser, da Banedanmark skulle udføre noget arbejde forud for indførelsen af det nye signalsystem på strækningen. Lokalbus stod for togbusserne, som var en god blanding - bl.a. Aarhus-busser og norske vogne. Her ses ved Herlev station Lokalbus 9071, en Solaris Urbino 12 årg. 2008, der har en fortid som Aarhus Sporveje nr. 141.

Foto: Flemming Jakielski, 15. maj 2021.

Lokalbus 9403 ved Herlev st.

Lokalbus 9403 ved Herlev st.

Lokalbus 9403, Irisbus Crossway LE årg. 2012, som "Rød togbus" til Vanløse ved Herlev st. Bussen er ex. Nettbuss/Vy Buss i Norge, hvor den havde vognnummer 23026.

Foto: Flemming Jakielski, 15. maj 2021.

Lokalbus 4437 ved Herlev st.

Lokalbus 4437 ved Herlev st.

Lokalbus 4437, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som S-togsbus ved Herlev st.

Foto: Flemming Jakielski, 15. maj 2021.

Nobina 6158 ved Ølstykke st.

Nobina 6158 ved Ølstykke st.

Nobina 6158, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 312 ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Nobina 6165 på Roskildevej, Frederikssund

Nobina 6165 på Roskildevej, Frederikssund

Nobina 6165, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, som linje 320R på Roskildevej i Frederikssund ud for stationen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1514 ved Måløv st.

Arriva 1514 ved Måløv st.

Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Fjord-bus 7484 ved Ølstykke st.

Fjord-bus 7484 ved Ølstykke st.

Fjord-bus 7484, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1758 på Hovevej, Veksø

Arriva 1758 på Hovevej, Veksø

S-banens Frederikssund-finger er efterhånden blevet et minibusområde: Små busser kan mødes ved samtlige stationer vest for Ballerup. I Veksø sker det på linje 217, der fra omkring maj 2012 blev nednormeret til midibus. Arriva 1758, Optare Solo M920L årg. 2005, som linje 217 på Hovevej i Veksø.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Keolis 2966 ved Måløv st.

Keolis 2966 ved Måløv st.

Linje 151 og 152, der begge køres af Keolis, var blandt de linjer, der fra december 2014 overgik til betjening med minibusser. Den velkendte Sprinter-minibus har dermed fundet vej ind i 100-linjenummerområdet. Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 152 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Keolis 2966 ved busbommen ved Novo Nordisk Park, Måløv

Keolis 2966 ved busbommen ved Novo Nordisk Park, Måløv

Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, passerer busbommen på Måløv Hovedgade på vej ind til Novo Nordisk Park.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Keolis 2969 på Kildedalsvej, Måløv

Keolis 2969 på Kildedalsvej, Måløv

Det er ikke mange busser, der kører via Kildedal station. Til gengæld kommer de samtidig! Keolis 2969, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, på vej ad Kildedalsvej ned til stationen. I baggrunden ses Arriva 1224, der netop har forladt stationen som linje 158.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Keolis 2966 ved Kildedal st.

Keolis 2966 ved Kildedal st.

Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 152 ved Kildedal st. Der var heller ingen, der skulle med herfra denne gang...

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1224 på Kildedalsvej, Måløv

Arriva 1224 på Kildedalsvej, Måløv

Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 158 på Kildedalsvej i Måløv.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Nobina 6159 på Roskildevej, Frederikssund

Nobina 6159 på Roskildevej, Frederikssund

Nobina 6159, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 311 på Roskildevej ud for Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Nobina 6178 ved Frederikssund st.

Nobina 6178 ved Frederikssund st.

Nobina 6178, VDL Citea MLE 88 årg. 2014, som linje 312 ved Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Fjord-bus 7486 på Frederiksborgvej, Ølstykke

Fjord-bus 7486 på Frederiksborgvej, Ølstykke

Fjord-bus 7486, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Frederiksborgvej i Ølstykke.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1224 ved Måløv st.

Arriva 1224 ved Måløv st.

Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 158 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Nobina 6161 ved Ølstykke st.

Nobina 6161 ved Ølstykke st.

Nobina 6161, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 312 ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1519 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1519 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1519, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej i Københavns nordvestkvarter.

Foto: Thomas Weidekamp, 15. maj 2012.

Mercedes O.305-ledbus i Sofia, Bulgarien

Mercedes O.305-ledbus i Sofia, Bulgarien

Mercedes-Benz O.305G-ledbus nr. 2531 i Sofia.

Foto: Michael de Laine, 15. maj 2010.

Ikarus-ledbus i Sofia, Bulgarien

Ikarus-ledbus i Sofia, Bulgarien

Ikarus 280-ledbus med vognnummer 2455 i Sofia.

Foto: Michael de Laine, 15. maj 2010.

MZK Oswiecim 19 ved jernbanestationen i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 19 ved jernbanestationen i Oswiecim, Polen

Begge de to gamle Taastrup-bybusser, der i 1991 blev eksporteret til Oswiecim i Polen, kørte stadig hos bybusselskabet MZK Oswiecim i maj 2007. Busserne har numrene 18 og 19. Bus 19 gør holdt i bybusterminalen ved jernbanestationen i Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 18 i udkanten af Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 18 i udkanten af Oswiecim, Polen

En af MZK Oswiecims tidligere Taastrup-bybusser, vogn 18, i udkanten af den polske by Oswiecim, hvor den nu kører. Bussen er en Leyland-DAB 6-3-TL11/3 fra 1982, og kørte indtil 1990 hos Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, på linjerne 117 og 118 i Taastrup. Siden 1991 har den kørt i Oswiecim.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 18 et sted i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 18 et sted i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 18 henstillet et sted med masser af grønt i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim vogn 12, en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985, ved et torv i Oswiecims midtby, Polen. Bussen er oprindeligt leveret til Randers Byomnibusser som vogn 120.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 11 bagfra i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 11 bagfra i Oswiecim, Polen

Bybusselskabet MZK Oswiecim er åbenbart glad for bagperronbusser, for man har importeret en hel stribe af dem fra Danmark. Det er da også busselskaber med samme tilbøjelighed, disse busser kommer fra, nemlig Randers Byomnibusser, De Blaa Rutebiler i Taastrup og Unibus i København. MZK Oswiecim vogn 11, ex. Randers Byomnibusser, i det centrale Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 58 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 58 i Oswiecim, Polen

Tidligere Århus Sporveje nr. 406, en DAB 12-1800B-ledbus fra 1990, slår nu sine folder i den polske by Oswiecim i hvis centrum, den her ses. Nu hedder den MZK Oswiecim vogn 58.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 56 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 56 i Oswiecim, Polen

Denne DAB 12-1200B-bus fra 1994 er tidligere Unibus og Arriva vogn 7072. Bussen nyleveredes sammen med fire tilsvarende vogne til Unibus i København, der brugte dem på linje 2 og 6. Senere kom busserne til Unibus' afdeling i Nørre Alslev, og de fulgte med over i Arriva. Netop disse busser var oprindeligt bygget til Polen, men blev altså solgt i Danmark. Senere hen har alle busserne alligevel fundet vej til Polen. MZK Oswiecim nr. 56 i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 14 uden for Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 14 uden for Oswiecim, Polen

Tidligere Randers Byomnibusser vogn 122 i skikkelse af MZK Oswiecim nr. 14 nær Oswiecim, Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 15 forlader garagen i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 15 forlader garagen i Oswiecim, Polen

Bybusselskabet MZK Oswiecims vogn 15, Leyland-DAB 6-12-TL11/3 fra 1982, forlader garagen i Oswiecim, Polen. Bussen er ex. Randers Byomnibusser nr. 113. I typebetegnelsen angiver 12 i stedet for 2, at bussen har kort frontoverhæng.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 12 i Oswiecim, Polen

Vogn 12 i Oswiecim er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1985. Bussen har en fortid som Randers Byomnibusser nr. 120 og har siden 1993 kørt i Polen. Her ses bussen på jernbanestationen i Oswiecim, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 16 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 16 i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecims bybus nr. 16 er en Leyland-DAB 6-12-TL11/3 fra 1982. Bussen leveredes som ny til Randers Byomnibusser, hvor den havde nr. 114, men den blev i 1991 via DAB eksporteret til Oswiecim i Polen. Her ses bussen på Oswiecims linje 25.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Oswiecim 16 bagfra i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 16 bagfra i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecims bus 16 alias Randers Byomnibusser nr. 114 set bagfra i Oswiecim, Polen - meget nær Auschwitz-lejren. Bussen har nu kørt i Oswiecim i mere end 15 år, mens det kun blev til ni år i Randers.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Ikarus 280-ledbus i MZK Oswiecims garage i Oswiecim, Polen

Ikarus 280-ledbus i MZK Oswiecims garage i Oswiecim, Polen

Den ene af MZK Oswiecims Ikarus 280-ledbusser, vogn 7, på garageanlægget i Oswiecim, Polen. Til højre i billedet et udendørs vaskeanlæg.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

MZK Zywiec 363 i Zywiec, Polen

MZK Zywiec 363 i Zywiec, Polen

MZK Zywiec' bus 363 er en DAB 12-1200B-bybus fra 1992. Bussen har tidligere kørt hos City-Trafik i København som bus 2050.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

TLT Tychy 004 i Tychy, Polen

TLT Tychy 004 i Tychy, Polen

TLT Tychys Solaris Trollino 12-trolleybus nr. 004 på trolleybuslinje B i Tychy ved byens hospital.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

PKM Tychy 191 i Tychy, Polen

PKM Tychy 191 i Tychy, Polen

Ex. City-Trafik bus 2038, en DAB 15-1200C mk. I fra 1993, kører nu hos bybusselskabet PKM Tychy i Polen. Foto i Tychy.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

PKM Tychy 194 i Tychy, Polen

PKM Tychy 194 i Tychy, Polen

Denne DAB 15-1200C mk. I-bus fra PKM Tychy er oprindeligt leveret til Therkildsens Ruter i Bagsværd, der fik den sent i 1993. Året efter overgik den til Linjebus som nr. 8685/6685, og i 1998 blev den overført til Sverige. 2004 blev den solgt sammen med en række lignende busser til PKM Tychy. Denne bus adskiller sig dog fra de øvrige ved at have udsvingsdøre i fordøren - noget de sidst byggede mk. I'ere fik for at gøre den effektive døråbning bredere.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Gasbusser fra Lund i Tychy, Polen

Gasbusser fra Lund i Tychy, Polen

Bybusselskabet PKM Tychy i Tychy, Polen, har anskaffet et antal brugte Volvo B10L/Carrus-CNG-gasbusser med en fortid i Lund i Sverige. Forrest vogn 318 og bag den nr. 316.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Jelcz-trolleybusser i Tychy, Polen

Jelcz-trolleybusser i Tychy, Polen

Tre af TLT Tychys Jelcz-trolleybusser ankommer til en busterminal i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

PKM Tychy 236 i Tychy, Polen

PKM Tychy 236 i Tychy, Polen

PKM Tychys Ikarus 280-ledbus nr. 236 i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Transgor Myslowice 315 i Tychy, Polen

Transgor Myslowice 315 i Tychy, Polen

Det polske busselskab Transgor Myslowice kører rute 788 mellem Myslowice og Tychy. I selskabets rutebilpark, der tæller en del tidligere HT-busser, er denne Volvo B10M-60/DAB med internnr. 315. Bussen har en fortid som Roskilde Omnibusselskab nr. 7, DSV bus nr. 27, Linjebus nr. 8659/6659 og De Lijn, Belgien, nr. 300. Bussen blev i 2004 solgt til Myslowice via Københavns Bushandel.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Transgor Myslowice 355 i Tychy, Polen

Transgor Myslowice 355 i Tychy, Polen

Transgor Myslowice vogn 355 er en Volvo B10BLE-59/Säffle fra 1993, der oprindeligt er bygget til Vejle Bustrafik, hvor den havde nr. 102. Bussen kom med via Unibus Rutetrafik II til Bus Danmark og Arriva som vogn 3024. I 2002 blev den udrangeret, og den har derefter stået stille i fire år.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2007.

Wulff Bus 3008 på garagen i Vejle

Wulff Bus 3008 på garagen i Vejle

Wulff Bus har brugtkøbt 25 stk. Volvo B10BLE-59/Aabenraa af Connex i HUR-området i forbindelse med opstarten i Roskilde fra søndag den 23. maj 2004. En del af busserne har været en tur i Vejle for at blive frisket op efter cirka seks et halvt års drift i Københavns-området - først i Combus-regi. Her er det bus 3008 på Wulff Bus' garage på Niels Finsensvej i Vejle. Bemærk det gule logo på vognsiden - det er sandelig en diskræt entreprenør!

Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 15. maj 2004.

En ukendt Wulff Bus på garagen i Vejle

En ukendt Wulff Bus på garagen i Vejle

I Vejle Amt må busserne have vognmandens egen farve, og Wulffs farve er grøn. De grønne busser i baggrunden er således Wulffs bybusser i Vejle. I forgrunden er det muligvis bus 3002, men internnummer mv. er endnu ikke påsat. Udover Volvo-busserne har Wulff Bus også købt et antal Scania MaxCi/Katrineholm-busser fra Connex, der skal anvendes som bybusser i Roskilde, indtil de nye Volvo B12BLE-busser kommer efter nogle måneder. Det morsomme er, at disse Scania MaxCi-busser for nogles vedkommende faktisk oprindeligt er leveret til bybusserne i Roskilde.

Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 15. maj 2004.