Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 14. oktober
Her vises alle billeder af busser taget 14. oktober i forskellige år:
Anchersen 3217 på Jernbane Allé, Vanløse
Solaris har ikke vist sig meget i Storkøbenhavn, men Anchersen anskaffede 16 stk. Solaris Urbino 12LE i 2011, som blev indsat på linje 22 og 132 m.fl. Alle busserne udgik dog af driften i 2023, hvor kontrakten udløb. Anchersen 3217 som linje 22 på Jernbane Allé i Vanløse mod slutningen af dens tid som Movia-bus.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2023.
Anchersen 3298 på Tømmerupvej ud for Umoves garageanlæg
Dagen før dagen: Anchersen 3298, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2016, som linje 34 på Tømmerupvej på Amager den sidste dag med Anchersens motorbusser på linjen. Til højre ses Umoves nyåbnede garageanlæg med rækken af nye Yutong-elbusser, som næste morgen overtager kørslen på bl.a. linje 34. Busserne står klag med flag, da overtagelsesdagen samtidig er Prins Christians 18-årsfødselsdag. Fremover vil busserne hvert år køre med flag 15. oktober.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2023.
City-Trafik 647 ved Aalborg busterminal
City-Trafik, der sidder på cirka halvdelen af bybuskørslen i Aalborg, har i efteråret 2012 modtaget nogle nye Volvo 8900LE-13,7 m-busser. 647 er én af dem, og den ses her sammen med søstervognen 649 ved Kennedy Arkaden, Aalborg busterminal.
Foto: Peter Teglgaard, 14. oktober 2012.
BAT 726 på Rønne Havn
BAT 726, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, på BATs "garage" på Rønne Havn. Bussen er ex. Århus Sporveje 368.
Foto: Peter Bo Nielsen, 14. oktober 2009.
BAT 720 på Bornholm
BAT 720, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999. Bussen har en fortid hos Århus Sporveje som vogn 361.
Foto: Peter Bo Nielsen, 14. oktober 2009.
BAT 717 i Torvegade, Rønne
BAT 717, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, som rute 1 i Rønne. Bussen er tidligere Århus Sporveje nr. 367.
Foto: Peter Bo Nielsen, 14. oktober 2009.
Linjebus 6205 på Avedøre st.
Linjebus 6205, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, som linje 133 ved Avedøre st.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 1996.
Arriva 1986 på Rådhuspladsen, København
Det er snart slut med DAB 15-1200C mk. III-dieselbusserne på Arrivas linjer. Dieselbusudgaven udrangeres nemlig 22. oktober 2006. Natten efter 13. oktober 2006 trafikerede bus 1986 linje 14 på en af de sidste ture. Her ses bussen ved passage af Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1011 som natbus på Rådhuspladsen, København
Natbuslinje 94Ns korte ture kører kun mellem Rådhuspladsen og Lyngby. Her ses en af Arrivas Volvo B10LA-52/Säffle-ledbusser fra Kokkedal garage på en Lyngby-tur natten efter 13. oktober 2006. Rådhuspladsen i København.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
City-Trafik 2418 som natbus på Rådhuspladsen, København
City-Trafik har siden 2000 kørt natbuslinje 97N, der giver natforbindelse mellem Rådhuspladsen og Køge og i weekender videre til Herfølge-Holmebæk. Sådan bliver det ved med at være, men fra køreplansskiftet 22. oktober 2006 skifter linjen garage, og den vil fremover blive betjent med DAF SB4000/Jonckheere-busser fra linje 12. Her ses City-Trafiks bus 2418, Scania N113CLL/Lahti fra 1996, på Rådhuspladsen natten efter 13. oktober 2006.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1955 som natbus på Rådhuspladsen, København
Arriva i Hillerød kører nogle af turene på natbuslinje 94N, Rådhuspladsen-Hillerød(-Gilleleje). Her ses DAB 15-1200C mk. III-bus nr. 1955 på en Gilleleje-tur før afgang fra Rådhuspladsen natten efter 13. oktober 2006. Bussen er fra 1995 og udrangeres ved køreplansskiftet 22. oktober 2006. Det er således snart "nat" med den... Billedet er taget på Rådhuspladsen ved det midlertidige stoppested i H.C. Andersens Boulevard ved Amagerterminalen, der anvendes, mens der er fjernvarmearbejde i området omkring det sædvanlige stoppested.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 7146 som natbus på Rådhuspladsen, København
Bus 7146 er den sidste af de tidligere Unibus-vogne, der stadig er i drift hos Arriva. Bussen blev natten efter 13. oktober 2006 anvendt på natbuslinje 96N mellem Rådhuspladsen og Slangerup. Her ses den inden afgang fra Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Veolia 6351 som natbus på Rådhuspladsen, København
Veolia kører natbuslinje 83N mellem Husum Torv og Svanemøllen. Natten efter 13. oktober 2006 blev der bl.a. kørt med bus 6351, en DAF SB4000/Jonckheere fra 2005. Rådhuspladsen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1971 som natbus på Rådhuspladsen, København
Natbuslinje 93N bliver kørt med 13,7 m-busser og ledbusser fra linje 300S og 400S. Linjen kører mellem Rådhuspladsen og Roskilde st., og visse ture fortsætter til Gevninge. Bus 1971, Mercedes-Benz O.405GN, som linje 93N på Rådhuspladsen natten efter 13. oktober 2006.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1971 i Ballerup garage
Arriva 1971, Mercedes-Benz O.405GN fra 1996, er fast inventar på linje 300S. Bussen vil fra 22. oktober 2006 være Arrivas ældste HUR-bus. Ballerup garage.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1402 på værkstedet i Ballerup
En af linje 300S' faste busser er vogn 1402, der 14. oktober 2006 kunne ses på værkstedet hos Arriva i Ballerup. Linje 300S får udvidet vognparken med en del andre bustyper fra 22. oktober, hvor linjen får 5-minuttersdrift i myldretiderne.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1994 i Ballerup garage
Arrivas bus 1994 vil om kort tid være en af selskabets ældste HUR-busser, når der ses bort fra et par servicebusser og Mercedes-ledbusserne. Bus 1994 er fra serien 1989-1998, der blev nyleveret til HTs 6. udbud i 1997. Foto i Ballerup garage.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 7156 i Ballerup garage
Volvo B10L-busserne 7143-7159, som Arriva overtog fra Unibus i 1999, er nu helt væk fra gaderne. De nyleveredes i 1996 til linje 151 og 400S. B10L-bussen findes efter 22. oktober 2006 i Hovedstadsområdet kun som ledbus. Den udrangerede og afmeldte bus 7156 på Arrivas busanlæg i Ballerup - side om side med en traktor!
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1362 og 1365 i Ballerup garage
Arrivas busser 1362 (tv.) og 1365 (th.) er blandt de busser, som er blevet renoveret til kørsel i HURs 18. udbud, der træder i kraft 22. oktober 2006. Busserne er af typen Volvo B10BLE-60/Aabenraa og er leveret i 2000. Ballerup garage.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Uddannelsescentret 15 hos Arriva i Ballerup
Uddannelsescentret for Kollektiv Trafik råder over et antal skolevogne, heriblandt ex. HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa med dørarrangement 2-2-2. Bussen fremstår nu i Uddannelsescentrets hvide og blå bemaling, og ses her på Arrivas busanlæg i Ballerup, hvor Uddannelsescentrets vogne hører hjemme.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Udsnit af Gråhundbus' vognpark på garageanlægget i Ballerup
I 2007 er det 40 år siden, vognmand Jørgen Andersen i Ballerup grundlagde sin virksomhed med oprettelsen af en bybuslinje i Ballerup. Ruten eksisterer stadig under linjenummeret 156. Bybusselskabet i Ballerup kom med årene til at omfatte flere ruter, bybusserne i Hillerød, regionalrutekørsel og turistkørsel. Navnet Gråhundbus blev senere antaget og er selvfølgelig en slags pendant til de kendte amerikanske Greyhound-busser. I 1994 ophørte rutekørslen i forbindelse med HTs 4. udbud, men busselskabet lever i bedste velgående med regionalruter til Bornholm, Malmö og Berlin. I december 2006 kan rute 866, København-Ystad(-Rønne), i øvrigt fejre 25 års jubilæum. På billedet, der er taget på busanlægget i Ballerup, ses et udsnit af vognparken i oktober 2006: Fra venstre en Volvo/Berkhof-ledbus, dernæst en tidligere Volvo/Van Hool-rutebus, en Volvo/Van Hool-turistbus, tre Volvo/Van Hool-ledbusser, en Volvo/Berkhof-ledbus og, yderst til højre, en Volvo/Carrus-ledbus.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Gråhundbus 6 på garageanlægget i Ballerup
Van Hool-busserne dominerede i mange år Gråhundbus' vognpark, men er efterhånden blevet færre. Vognmanden har dog stadig vogn 6, der er en Volvo B10M-60/Van Hool Alizee fra 1988. Bussen er bygget med dørarrangement 2-2-1 til bybusserne i Hillerød, men er senere ombygget, så midterdørene er bortfaldet. En tidligere rutevogn er dermed konverteret til turistbus. Bussen har i øvrigt B10M-chass.nr. 20536 og Allison M647-gear.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Gråhundbus 27 på garageanlægget i Ballerup
Et busselskab, der gennem tiden har haft mange ledbusser, er Gråhundbus i Ballerup. Her ses en af de nyeste i form af vogn 27, en Volvo/Jonckheere fra 2005, på busanlægget i Ballerup.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Gråhundbus 15 på garageanlægget i Ballerup
Gråhundbus' vogn 15 er en Volvo/Carrus-ledbus, som bl.a. kan mødes på linje 999 mellem København og Malmö. Bussen ses her på Gråhundbus' garageanlæg på Yderholmen i Ballerup.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 3068 i Roskilde garage
Arrivas Roskilde-busser kan vise mange forskellige destinationer. Arriva 3068 er her skiltet togerstatning for IC Bornholm til Ystad/Rønne. Roskilde garage.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Arriva 1017 i Roskilde garage
Arrivas bus 1017, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, begyndte sin karriere på de linjer, Bus Danmark overtog fra De Blaa Omnibusser i 1998. Seks år senere vandt De Blaa deres kørsel tilbage, og 1017 blev flyttet til Roskilde, hvor den nu er fast vogn på linje 123, Roskilde-Valby. Foto i Roskilde garage.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Partner Bus 8437 i garagen i Skibby
Partner Bus har tre Volvo B12BLE/Carrus i 13,7 m-udgave, der bruges på nogle ganske bestemte ture. Vognparken af lange busser udvides i nær fremtid, hvor Partner Bus modtager to nye Scania/Vest-busser, hvoraf den ene bliver i 13,7 meters længde. Her ses bus 8437 fra 2004 på busanlægget i Skibby.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Partner Bus 8417 i garagen i Skibby
Vogn 8417 er den eneste af Partner Bus' DAB 15-1200C mk. II'ere fra 1994, der ikke længere er i drift. Bussen blev taget ud af drift i 2004 og har siden henstået på busanlægget i Skibby, hvor den plukkes for reservedele.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Interiør af Partner Bus 8434
En af Partner Bus' specialiteter er den gule farve indvendigt, som forefindes i de busser, selskabet fik leveret i 1990'erne. Det gule interiør ses her i 8434, en Volvo B10BLE-60/Aabenraa fra 1998. Busserne 8432-8435 har dog en lidt lysere gul farve indvendigt end de øvrige. Foto på busanlægget i Skibby.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
Opstilling af Partner Bus' vogntyper på garagen i Skibby
Partner Bus har for tiden fire forskellige bustyper: Fra venstre Volvo B12BLE-61/Carrus nr. 8437 fra serien 8436-8438, der er 13,7 m-busser fra 2004. Dernæst DAB 15-1200C mk. II nr. 8423 fra serien 8415-8430 af årgang 1994, Volvo B10BLE-60/Aabenraa nr. 8434 fra serien 8432-8435 af årgang 1998, og til højre Volvo B10BLE-60/Aabenraa nr. 8431 fra 1994, der har Aabenraas eget karrosseri til Volvo B10BLE. Foto på Partner Bus' garage i Skibby.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
To tidligere rutevogne hos A-busserne i Ølstykke
Turistbusfirmaet A-busserne i Ølstykke er også ejere af to tidligere rutevogne: Til venstre ex. Partner Bus/Frederikssund-Skibby Bustrafik vogn 8409/09 af typen Volvo B10M-60/Aabenraa og til højre en tidligere Secher-bus af typen Leyland-DAB 7-1200L. Begge busser har dørarrangement 1-1-0. A-bussernes busanlæg i Ølstykke.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.
City-Trafik 2454 på Naverland-garagen
City-Trafik modtager cirka 15 nye DAF SB4000/Jonckheere til kørslen på linje 12, 21 og 69, som selskabet overtager 22. oktober 2006. Her ses en af de nye busser, nr. 2454, på City-Trafiks nye Naverland-garage, der åbner samtidig med kørselsovertagelsen. Naverland-anlægget skal køre linje 12, 69, 97N, 136, 141, 149, 153E og 154E.
Foto: Michael Salomonsen, 14. oktober 2006.
De Blaa Omnibusser 4041 på City-Trafiks Naverland-garage
De Blaa Omnibussers vogn 4041 er en ny DAF SB4000/Jonckheere til kørslen i HURs 18. udbud. Bussen befandt sig 14. oktober 2006 på City-Trafiks endnu uåbnede Naverland-anlæg i Glostrup. De Blaa får, som de første, også typen i 13,7 m-udgave til linje 184. De kommer dog ikke i trafik allerede fra overtagelsesdagen.
Foto: Michael Salomonsen, 14. oktober 2006.
Berkhof Ambassador på City-Trafiks Naverland-garage
Der er DAF/Jonckheere-busser på vej til både De Hvide Busser, De Blaa Omnibusser, Fjord-bus og City-Trafik. Ikke alle når tilsyneladende at blive klar til kontraktbegyndelse 22. oktober 2006, hvorfor De Blaa Omnibusser så vidt vides skal låne et mindre antal Berkhof Ambassador, som den her viste. Billedet er taget på City-Trafiks Naverland-anlæg, og bussen bar diverse påskrifter på dansk. En forsøgsbus af typen har været i trafik i Hovedstadsområdet siden december 2005.
Foto: Michael Salomonsen, 14. oktober 2006.
KS 571 som kulturnatbus på Gammeltorv, København
I lighed med 2004 kørte Sporvejshistorisk Selskab med gratis veteranbusser ved kulturnatten i København fredag 15. oktober 2005. Der var tale om en ottetalsrute med udgangspunkt på Rådhuspladsen, hvor der holdtes i Vester Voldgade. Herfra kørtes ad Rysensteensgade - Christians Brygge - Slotsholmsgade - Holmens Kanal - Kongens Nytorv - Bredgade - Grønningen - Øster Voldgade - Nørreport st. - Nørregade - Gammeltorv - Vandkunsten - Vester Voldgade - Tietgensgade - Hovedbanegården - Bernstorffsgade - Hammerichsgade - Jernbanegade - Rådhuspladsen (busterminalen) - Vester Voldgade. I alt 6 busser var i drift på ruten og dannede tilsammen cirka 10-minuttersdrift. Busserne var KS 41 (Triangel, 1933), ÅS 165 (Volvo B655/NK, 1961), KS 772 (Leyland-DAB, 1963), KS 322 (Leyland-DAB LIDRT 12/2 (serie 2), 1968), KS 571 (Volvo B59-59/Aabenraa, 1972) og HT 3078 (Leyland-DAB LIDRT 6857/3 (serie 2), 1973). Myldretids udsendte fik billeder af alle busserne, undtagen Trianglen. Her ses KS 571 på Gammeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
KS 772 som kulturnatbus på Rådhuspladsen, København
Nogle af de beskiltninger, veteranbusserne anvendte, gav anledning til forvirring blandt publikum. Busserne kom jo trods alt relativt tæt på Havnegade, Christianshavn, og hvad skiltene ellers viste. Kombinationen af denne bustype, Rådhuspladsen og linje 41 til Havnegade er til gengæld autentisk. Typen er en Leyland-DAB fra 1963, der er leveret til KS som nr. 772.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
KS 322 som kulturnatbus på Gammeltorv, København
En klassisk københavnerbus med mange fans er KS' serie 2'ere, mere præcist betegnet Leyland-DAB LIDRT 12/2. Af de 250 eksemplarer, som KS fik leveret, har Sporvejshistorisk Selskab i dag de to - nummer 322 og 428. Det er dog kun 322, der er køreklar og indregistreret, idet den blev renoveret i 2003. De 210 sidst leverede af typen fik den karakteristiske linjenummerkasse som en opbygning i taget, sådan at nummeret var lettere at læse. KS 322 på Gammeltorv i København.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
HT 3078 som kulturnatbus på Gammeltorv, København
Der var ret mange mennesker med kulturnatbusserne fra Kongens Nytorv mod Østerport. Her gjorde 3078' bagperron og mange døre stor nytte! Bussen er leveret i 1973 til Herlev-Ruterne, og den kørte 1974-1986 hos HT, der valgte at bevare den. Modellen er en Leyland-DAB serie 2, og da det er et sent eksemplar af racen, er typebetegnelsen i dette tilfælde LIDRT 6857/2 - altså ligesom serie 3. Foto på Gammeltorv.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
Århus Sporveje 165 som kulturnatbus på Rådhuspladsen, København
En af de busser, som Sporvejshistorisk Selskab i en del år har haft køreklar, er denne Volvo B655 med karrosseri fra Nordisk Karosserifabrik. Bussen er leveret til sporvejene i 1961. Siden 1995 har Sporvejshistorisk Selskab haft den indregistreret, og den har bl.a. kørt i Århus og på museets busrute. Her ses den på Rådhuspladsen i København skiltet en Århus-destination og med århusiansk byvåben på fronten, hvilket dog ikke forhindrede en enkelt forbipasserende københavner i at erklære, at hun skam godt kunne huske dén type!
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
ÅS 272 på Rådhuspladsen i København
Danmarks nyeste veteranbus er denne DAB 12-1200B fra 1990. Bussen blev tidligere i 2005 overtaget af Sporvejshistorisk Selskab, hvilket skete i forbindelse med udrangeringen fra Århus Sporveje. Hos ÅS havde bussen nr. 272. Bussen var 14. oktober 2005 i København i forbindelse med kulturnatten, hvor den fungerede som lokale for Sporvejsmuseets personale.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2005.
Tre Randers- og Århus-busser i Chelm, Polen
PKS Chelm har et antal Leyland-DAB 7-1200B-busser med dørpl. 2-0-2. Disse busser er brugtimporteret og har i Danmark kørt i Århus og Randers. Busserne fra Randers har kantede kofangere, mens Århus-bussernes er mere afrundede. Randers-bussene har også trecifret linienummer over fordørene, mens Århus-busserne i stedet har stort destinationsskilt over bagdørene. Disse forhold afslører, at der her ses en Århus Sporveje-bus i midten flankeret af to busser fra Randers Byomnibusser. Billedet er taget på rutebilstationen i Chelm, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.
Ex. DSB 970 hos PKS Krasnystaw i Polen
DSB købte gennem 1980'erne og 1990'erne et meget stort antal Volvo B10M-60/DAB-busser med DABs serie 7/12-karrosseri. Her er den allerførste, DSB nr. 970, på rutebilstationen i Zamosc. Den tilhører nu rutebilselskabet PKS Krasnystaw i Polen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.
Ex. Svidt Mundelstrup nr. 5 hos PPKS Zamosc i Polen
Denne bus er, trods sine dobbeltdøre, en DAB-Silkeborg 7-1200L, hvilket også afsløres af pyntelisten på siden, der viser gulvhøjden. Bussen er leveret med dobbelte for- og midterdøre samt bagagerum. Den er bygget i 1988 til Svidt i Mundelstrup som nr. 5, og blev senere overtaget af Wulff Bus, hvor den havde nr. 193. Den blev i 2002 solgt til PPKS Zamosc i Polen, og ses her på rutebilstationen i Zamosc.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.
Ex. Bussen Trafikkselskap hos PPKS Zamosc, Polen
Rutebilselskabet PPKS Zamosc har købt nogle DAB 15-1200C mk. I-lavgulvsbusser, der oprindeligt byggedes til Bussen Trafikkselskap i Kristianssand i Norge. De fremstår stadig i den norske bemaling. Rutebilstationen i Zamosc, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.
Ex. HT 778 og 967 hos MZK Jaroslaw i Polen
Bybusselskabet MZK Jaroslaw købte i 1992-93 fem Leyland-DAB serie 4-busser fra HTs 700- og 900-serier. De tre er ophugget, men ex. HT 778 (fra 1977, til venstre) og 967 (fra 1978, til højre) haves stadig og bruges som reservevogne. De ses her i garagen i Jaroslaw, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2004.