Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 12. oktober

Her vises alle billeder af busser taget 12. oktober i forskellige år:

Lokalbus 9051 under ophugning i Glostrup

Lokalbus 9051 under ophugning i Glostrup

Gislinge Turistfart fik i 2005 leveret fire DAF SB4000/Jonckheere-rutebiler til kørsel for det daværende Vestsjællands Trafikselskab. Det var i begyndelsen af VDLs fremstød som busleverandør i Danmark, og Gislinge Turistfart har næppe været glade for at modtage deres nye busser, fem måneder senere end de skulle bruges! Omkring samtidig leverede VDL bybusudgaven af samme model til Connex til brug på bl.a. linje 26 i København, og en håndfuld blev også solgt til De Hvide Busser i Hørsholm. Året efter fulgte flere af slagsen til City-Trafik, De Blaa Omnibusser, De Hvide Busser og Fjord-bus, og i 2007 og 2008 kom der også flere i rutebiludgaven til DitoBus, ligesom en serie treakslede blev indsat af Fjord-bus på linje 600S. Gislinge måtte indstille kørslen med sine i efteråret 2008, men senere kørte Gislinge-busserne nogle år for Movia hos DitoBus. Alle fire kom i 2014 i drift hos Lokalbus i Køge, hvor to af dem blev almindelige Movia-kontraktbusser, mens de to andre - herunder den på billedet - blev brugt til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og derfor fik 9000-vognnumre: 9051 og 9052. I efteråret 2021 var det dog slut for bus 9051' vedkommende, og bussen blev tilintetgjort hos HJM Recycling i Glostrup, hvor de sidste rester her er foreviget.

Foto: Kim Løvenskjold, 12. oktober 2021.

HT 1501 i bushavnen ved Nørreport st., København

HT 1501 i bushavnen ved Nørreport st., København

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kørte endnu engang veteranbusser i København under Kulturnatten fredag 12. oktober 2018, men lukningen af jernbanegades forlængelse over Rådhuspladsen betød, at ruten var ændret. Ringlinjens endestation var denne gang Nørreport st., hvor tre af pladserne i bushavnen var tildelt veteranbusserne. Ved afgang kørtes der til stoppested i Nørre Voldgade ved stationen for opsamling af passagerer, og derefter måtte busserne en tur rundt om Botanisk Have for at komme videre ad Nørregade! HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, holder pause i bushavnen ved Nørreport. Til venstre agerer Partner Bus 8431, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1994, pauselokale.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2018.

BAT 727 på Gudhjem Havn

BAT 727 på Gudhjem Havn

BAT 727 som rute 7B på Gudhjem Havn. Bussen har en fortid hos Århus Sporveje som vogn 366 og er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1999.

Foto: Peter Bo Nielsen, 12. oktober 2009.

BAT 725 på Store Torv i Rønne

BAT 725 på Store Torv i Rønne

BAT 725 er ex. Århus Sporveje 372 - det højeste Århus-nummer, der er blevet "eksporteret" til Bornholm. Bussen er en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999 og ses her på Store Torv i Rønne som rute 6.

Foto: Peter Bo Nielsen, 12. oktober 2009.

Arriva 1043 og 1042 i Gladsaxe garage

Arriva 1043 og 1042 i Gladsaxe garage

Arriva har i oktober indsat de nye Volvo B7RLE-busser nr. 1030-1046 på linje 10 og natbuslinje 85N. Dermed er udskiftningen af gasbusser på disse linjer afsluttet. Snart leveres til Ryvang garage flere busser af typen, nemlig vognene 1047-1057 til linje 66 og 1968-1984 til linje 3A. Bus 1043 og 1042 i Gladsaxe garage.

Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2009.

Arriva 1045 i Gladsaxe garage

Arriva 1045 i Gladsaxe garage

Arriva 1045, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, i Gladsaxe garage.

Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2009.

Arriva 1044 i Gladsaxe garage

Arriva 1044 i Gladsaxe garage

Arriva 1044, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, i Gladsaxe garage.

Foto: Sikandar Sahil, 12. oktober 2009.

Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København

Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København

Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, er én af de busser, der for tiden kører rundt med A-bus-totalreklame. Den seksakslede bus ses her på Frederikssundsvej som linje 5A.

Foto: Torben Liebst, 12. oktober 2009.

Veolia 6382 ved Hovedbanegården, København

Veolia 6382 ved Hovedbanegården, København

Mens Amager-linjerne 30 og 33 m.fl. delte garage med linje 18 i Vasbygade, kunne linje 18's Volvo B7RLE-busser ved lejlighed opleves på Amager-linjerne. Veolia 6382, Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som linje 30 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Århus Sporveje 165 ved Det Kgl. Bibliotek, København

Århus Sporveje 165 ved Det Kgl. Bibliotek, København

Movia og Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har flere år i træk kørt en veteranbusrute rundt i København under den årlige Kulturnat, der finder sted fredagen inden skolernes efterårsferie. Ruten gik i år fra Rådhuspladsen (Vester Voldgade) ad Christians Brygge forbi Det Kgl. Bibliotek, Slotsholmsgade, Holmens Kanal, Kgs. Nytorv, Bredgade, Grønningen, Østerport st., Øster Voldgade, Nørreport st., Nørregade, Vandkunsten, Vester Voldgade og Stormgade og herfra direkte tilbage til Rådhuspladsen. Der kørtes altså ikke via Hovedbanegården i år. Århus Sporveje nr. 165, Volvo B655/Nordisk årg. 1961, ved Det Kgl. Bibliotek på Christians Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

KS 571 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

KS 571 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

KS 571, Volvo B59/Aabenraa årg. 1972, inden afgang fra Rådhuspladsen i København under Kulturnatten 2007.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

KS 571 på Gammeltorv, København

KS 571 på Gammeltorv, København

KS 571 på Gammeltorv i København ved Kulturnatten 2007.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

KS 322 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

KS 322 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

Københavns Sporvejes linje 22 havde i en årrække endestation på Polititorvet. KS 322, en Leyland-DAB serie 2 fra 1968, på Rådhuspladsen i København - indsat på veteranbusruten.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

HT 3078 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

HT 3078 på Rådhuspladsen på Kulturnatten 2007

HT 3078, der er en Leyland-DAB serie 2 fra 1973, har været anvendt til veteranbuskørslen ved den årlige Kulturnat i København i flere år. Foto på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

Århus Sporveje 272 ved Det Kgl. Bibliotek, København

Århus Sporveje 272 ved Det Kgl. Bibliotek, København

Århus Sporveje 272 er en DAB serie 12-bybus fra 1990. Her holder bussen ved Det Kgl. Bibliotek i København under Kulturnatten 2007.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

KS 41 på Rådhuspladsen

KS 41 på Rådhuspladsen

Københavns Sporveje nr. 41, en Triangel fra 1933, gør holdt på Rådhuspladsen i København under veteranbuskørslen ved Kulturnatten 2007.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

Fjord-bus 7433 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2007

Fjord-bus 7433 på Rådhuspladsen ved Kulturnatten 2007

Ved Kulturnatten i København 2007 fungerede Sporvejsmuseets nyeste museumsbus, Fjord-bus 7433, som opholdsrum for personalet. Den ses her på Rådhuspladsen. Bussen er en DAB 15-1200C mk. I fra 1993 og er oprindeligt leveret til Birkerød Bus Compagni.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

City-Trafik 2103 på Sundbyvester Plads

City-Trafik 2103 på Sundbyvester Plads

City-Trafik udførte under Kulturnatten 2007 ekstrakørsel på linje 5A. Bus 2103, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2007.

PKM Gliwice 2 i aftendrift i Gliwice, Polen

PKM Gliwice 2 i aftendrift i Gliwice, Polen

PKM Gliwices vogn 2, DAB 12-1200B årg. 1994, i trafik i Gliwice, Polen, en efterårsaften i 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Transgor Myslowice 293 i Myslowice, Polen

Transgor Myslowice 293 i Myslowice, Polen

Ex. HT 1447 alias Transgor Myslowice 293 i drift i Myslowice, Polen, oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads

Prøvekørsel med 14,7 m-bus fra Nettbuss på Sundbyvester Plads

Traditionelt har en dansk bus været 12 meter lang eller kortere. Alternativt kunne det være en ledbus, som så var 18 meter. Men i de senere år er der åbnet op før større buslængder, og især 13,7 m-bussen har vundet stor udbredelse. Torsdag 12. oktober 2006 foretoges i København en prøvekørsel med en 14,7 meter lang bus. Prøvekørslen foregik på linje 5A (dog ikke som ordinær bus) og skete under medvirken af bl.a. HUR og Politiet. Linje 5A er i øjeblikket i udbud med 39 13,7 m-busser, men det er muligt, prøvekørslen skal ses i det lys, at HUR har efterspurgt 14,7 m-busser i forbindelse med forhandlingerne. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Den 14,7 m-bus, der blev prøvekørt, kom fra Nettbuss i Norge (vogn 1872), hvor den normalt kører for Stor-Olso Lokaltrafikk. Bussen er en Scania med Vest-karrosseri af serien Center. Designet på fronten af denne bus vil der nok være en del, der lige skal vænne sig til... Partner Bus i Skibby har i øvrigt netop modtaget to lignende vogne til kørsel for HUR! Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Linje 350S var den første linje i København, som HT i sin tid påtænkte at anvende dobbeltdækkere på. Det blev af forskellige grunde aldrig til noget, og linjen kører nu med 13,7 m-busser i stedet. På papiret har en ledbus, en dobbeltdækker og en 13,7 m-bus den samme kapacitet, så en 14,7 m-bus burde have plads til flere passagerer end en dobbeltdækker! Arriva 1558 (tv.), Scania OmniLine, fra linje 350S og 14,7 m-prøvebussen (th.), Scania/Vest, på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Nettbuss 1872 bagfra på Sundbyvester Plads, København

Nettbuss 1872 bagfra på Sundbyvester Plads, København

14,7 meter er meget for en bus i bytrafik, men i EU kan busser være op til 15 meter lange. Dog kan anvendelse kræve godkendelse fra lokale myndigheders side, og Københavns Kommune vil i givet fald skulle godkende 14,7 m-busser i København. Ved prøvekørslen bar bussen en stor streamer med teksten "TEST - Partner Bus", hvilket tydeligt ses på dette billede, der viser bussen bagfra, mens den holder på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Nettbuss 1872 og Arriva 1413 på Sundbyvester Plads, København

Nettbuss 1872 og Arriva 1413 på Sundbyvester Plads, København

14,7 m-prøvebussen og Arrivas bus 1413 fra linje 5A på Sundbyvester Plads. En kort overgang omtaltes singlebusser over 12 meter som "langbusser". Det er efter fotografens mening en god kandidat til en fællesbetegnelse for 12,7 m-, 13,7 m-, 13,85 m-, 14,6 m-, 14,7 m- og 15 m-busser.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

DAB 12-1200B nybygget til PKM Gliwice i Gliwice, Polen

DAB 12-1200B nybygget til PKM Gliwice i Gliwice, Polen

Bybusselskabet i Gliwice i Polen, der hedder PKM Gliwice, fik i 1992-93 bygget en serie nye DAB 12-1200B'ere og 12-1800B'ere, altså ledbusser. Nogle af busserne er DSB-røde, andre HT-gule, og de fremstår i 2004 betydeligt pænere end tilsvarende københavnske busser af årgang 1992! Nogle af singlebusserne har dørpl. 2-2-1 og bagperron. Det gælder for denne her, der ses i Gliwices centrum en oktoberaften i 2004.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Ikarus 280-ledbus i Gliwice, Polen

Ikarus 280-ledbus i Gliwice, Polen

PKM Gliwice var så glade for den københavnske gule farve på deres nye DAB serie 12'ere, at de har malet nogle af deres andre busser i den samme farve. Her er det f.eks. Ikarus 280-ledbus nr. 1539, der fremstår i HT-gul i Gliwices bymidte i Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Ex. Bugge Johansen, St. Heddinge, i Gliwice, Polen

Ex. Bugge Johansen, St. Heddinge, i Gliwice, Polen

Denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1985 er bygget til vognmand Bugge Johansen i St. Heddinge. I 1993 blev den solgt til PKS Gliwice i Gliwice, Polen. Efter mere end 11 år i Polen kører den stadig i bedste velgående. Bussen er blandt mange, der efterhånden har haft et længere liv i Polen end i Danmark.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Ex. HT 1452 hos Transgor Myslowice som vogn 288

Ex. HT 1452 hos Transgor Myslowice som vogn 288

Firmaet Transgor Myslowice i Polen har et antal tidligere HT-busser kørende. Dels Volvo B10R og dels Volvo B10M, alle med Aabenraa-karrosserier og ReBUS-renoverede. Nr. 288 indehaves af ex. HT 1452, der her ses nær Myslowice.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Ex. Roskilde Omnibusselskab/Linjebus/De Lijn hos Transgor Myslowice som nr. 316

Ex. Roskilde Omnibusselskab/Linjebus/De Lijn hos Transgor Myslowice som nr. 316

Denne bus blev oprindelig bygget til Roskilde Omnibusselskab som en af de første Volvo B10M/DAB-bybusser. I 1990 overgik bussen til Linjebus, der udrangerede den i 1998. Herefter blev den solgt til De Lijn i Antwerpen, Belgien, hvor den kørte indtil ultimo 2003, og hvor den fik dens nuværende bemaling, der ses på billedet. Den blev efter udrangering i Belgien købt tilbage til Danmark og i 2004 solgt videre til Transgor Myslowice i Polen, hvor den nu kører som nr. 316. Roskilde Omnibusselskab fik to busser af denne type, og den anden har været samme tur igennem og har nu nr. 315 i Myslowice.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2004.

Metrosæt nr. 10 ved Vanløse station

Metrosæt nr. 10 ved Vanløse station

Metrotogsæt nr. 10 under indkørsel til Vanløse station på indvielsesdagen d. 12. oktober 2003.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003.

Metrosæt nr. 08 ved Vanløse station

Metrosæt nr. 08 ved Vanløse station

Metrotogsæt nr. 08 på vej ind til Vanløse station. I baggrunden til venstre for toget ses den endnu ufærdige Flintholm station, og til højre for toget ses S-banenperronen på Ballerup-Frederikssund-linien.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003.

Metrosæt nr. 17 ved Lindevang station

Metrosæt nr. 17 ved Lindevang station

Metrotogsæt nr. 17 forlader Lindevang i retning mod Vanløse. I baggrunden skimtes toppen af Flintholm stations store glastag.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003.

Metrosæt nr. 09 ved Lindevang station

Metrosæt nr. 09 ved Lindevang station

Metrotogsæt nr. 09 under indkørsel til Lindevang station på indvielsesdagen d. 12. oktober 2003. Denne del af metroen kører meget tæt på bebyggelse, som det kan ses.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003.