Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 11. december
Her vises alle billeder af busser taget 11. december i forskellige år:
Busforsyningens "Smeden" i Kvægtorvsgade, København
Denne Volvo B12 med Van Hool Altano-karosseri blev i 1993 nyleveret til Schmidts Turisttrafik i Glostrup. På sine gamle dage ombyggedes den til transportopgaver for bands mv. og anvendt fra 2008 til 2014 af firmaet Busforsyningen. Her ses den, navngivet "Smeden", i brug hos Busforsyningen i Kvægtorvsgade på Vesterbro i København.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2009.
DitoBus-lånevogn 1128 ved Hillerød st.
DitoBus overtog 10. december 2023 kørslen på Hillerød bybusser fra Nobina. Til den nye kørsel er der bestilt Volvo-elbusser, men de kan først leveres nogle måneder efter kørselsovertagelsen. Derfor er der lånt 15 dieselbusser fra Arriva - en blanding af Scania OmniLink'er og Volvo B7RLE'er, der alle er fra 2009-11 og blev til overs fra henholdsvis linje 26 og 68 i oktober. Scania OmniLink nr. 1128, der er leveret i 2011, som bybuslinje 302 mod Fredskovhellet ved Hillerød st.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. december 2023.
Arriva 1906 som linje 566 til Bornholmsfærgen
1. oktober 2004 holdt Bornholmsfærgen mellem København og Rønne flyttedag, og den har siden sejlet til og fra Køge i stedet for København. I den forbindelse blev der på Bornholmstrafikkens regning og i første omgang kun som forsøg etableret en tilbringerbus mellem Køge station og Baltic Kaj på Køge Havn, hvor færgen lægger til. Der køres fra færgen mod Køge st. om morgenen og den modsatte vej om aftenen. I overensstemmelse med traditionen for at kalde Bornholmsrelaterede busruter noget med -66 efter Dampskibsselskabet af 1866, kom tilbringerbussen til at bære linjenummer 566, idet 500-numrene i årene 1977-2010 blev brugt af bybusserne i Køge. Og da kørslen på tilbringerbussen blev tilrettelagt af HUR og senere Movia, har tilbringerbussen alle årene været kørt af samme operatør som Køges bybusser. Det var fra oprettelsen af linjen Arriva, men 2005-07 afbrudt af en periode med Connex, og fra december 2011 stod der Lokalbus på busserne. Linjenummeret 566 holdt dog kun til december-køreplansskiftet 2010, hvor Movia besluttede, at Køge og Holbæk skulle bytte linjenummerserier, og dermed kom linje 566 til at hedde linje 106! Her ses Arriva 1906, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2006, ved Køge st. før en af de to aftenafgange mod Bornholmsfærgen. S-toget, som sikrer forbindelsen med København, ses i baggrunden. Det er sidste aften med linjenummer 566, og bussen har fået røde hjørner, fordi bybuslinje 501 og 502 dagen efter blev til 101A og 102A. Fire år senere blev endestationen ved Køge st. flyttet fra vestsiden af jernbanen til østsiden, hvorved den i forvejen korte tur til færgen blev endnu kortere.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2010.
Lokalbus 4468 som linje 215 ved Havdrup st.
Linje 215 blev oprettet 31. maj 1992 og har forbundet Havdrup, Viby og Osted lige siden, mens linjens øvrige dele har ændret sig flere gange. Fra oprettelsen kørte linje 215 fra Roskilde st. til Osted Kro, som siden 1970'erne havde været endestation for den daværende linje 214 mellem Osted, Viby, Havdrup og Solrød Strand st. Fra Osted overtog linje 215 mandag-fredag kørslen fra linje 214 til Havdrup. I praksis videreførtes busserne fra Havdrup som linje 213 til Solrød. Efter et år overtoges også weekendkørslen fra linje 214, som nedlagdes. Al kørsel i weekenden blev dog skåret væk fra december 2003. Syv år senere gennemførtes nogle store ændringer i det linjekompleks, som linje 215 indgik i, og ved den lejlighed ophørte linje 215 med at betjene strækningen mellem Osted og Roskilde. I stedet fortsatte busserne fra Osted til Avnstrup, og linje 215 erstattede fuldt ud linje 213 mellem Havdrup og Solrød Strand. På strækningen Havdrup-Solrød fik linjen også kørsel aften og weekend, hvilket kom til at gælde hele linjen fra august 2011. December 2012 blev linjen afkortet i vest til endestation ved Viby st., men det varede kun tre år. December 2015 blev linje 215 forlænget via Osted og Avnstrup til Hvalsø st., og fra Hvalsø fortsætter busserne som linje 219 til Kirke Hyllinge og omvendt. Dermed har man skabt en forholdsvis lang linje, der giver mulighed for at komme uden skift mellem Solrød og Kirke Hyllinge, hvilket der næppe er mange, der benytter sig af. Undervejs betjenes stationer på Køge Bugt-banen (Solrød Strand), Lille Syd (Havdrup), Vestbanen (Viby) og Nordvestbanen (Hvalsø). En hel række busselskaber har med årene betjent linje 215, nemlig City-Trafik (indtil 1994), Linjebus (1994-98), Bus Danmark (1998-99), Arriva (1999-2019, dog afbrudt af tre måneder med Wulff Bus i 2004), Keolis (2015-22) og Lokalbus/Vikingbus (2019-22) samt siden december 2022 DitoBus. I perioden december 2015-december 2022 var kørslen på hverdage delt mellem to busselskaber, nemlig det med kontrakten om linje 215 og det med kontrakten om linje 219. Lokalbus 4468, en Iveco Crossway LE nyleveret til linjen i 2019, holder ved Havdrup st. som linje 215 mod Solrød Strand.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2020.
Nobina 4155 ved Farum st.
Linje 334 mellem Farum, Bistrup og Holte var engang en af Nordsjællands mest benyttede ruter. Det var før, Farum fik S-togsforbindelse til København, og det var hurtigere at køre med bus til Holte og tage de hyppige, hurtige, elektriske S-tog til byen derfra. Sådan er det ikke længere, men fra 11. december 2022 er linje 334 også blevet elektrisk. Nobina 4155, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 334 ved Farum st. med et S-tog i det nye design i baggrunden. De nye elbusser kørt af Holte garage førte flag på premieredagen.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Nobina 6498 ved Frederikssund st.
I december 2022 overtog Nobina linjerne 313, 315, 316, 317 og 318 mellem Frederikssund og Hornsherred. Til kørslen er anskaffet busser indrettet med ekstra stor midterperron, tre dobbeltdøre og kun 27 siddepladser. For få årtier siden kørte der på de tilsvarende forbindelser ellers udprægede rutebiler med enkeltdøre, bagagerum og omtrent dobbelt så mange siddepladser! Tiderne skifter... Nobina 6498, Ebusco 2.2., som linje 313 ved Frederikssund st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
DitoBus 4859 ved Frederikssund st.
De nye busser til linje 230R bliver nok de sidste Movia-busser, som leveres med farvede hjørner. Trafikselskabet har nemlig i efteråret 2022 besluttet, at man går væk fra farvemarkeringen af de mange buskoncepter. Netop for R-linjerne har det heller aldrig været gennemført konsekvent, og de busser, som samtidig er blevet indsat på linje 360R og 380R i Nordsjælland, er leveret helgule. I alt har DitoBus indsat 32 Golden Dragon Pivot E12-busser på de nye Movia-kontrakter i december 2022. Yderligere to tilsvarende mangler at blive leveret. DitoBus 4859 som linje 230R ved Frederikssund st. på første dag med DitoBus på linjen.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Nobina 4151 ved Farum st.
Nobina 4151, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 335 ved Farum st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Nobina 4149 ved Farum st.
Nobina har i 2021 og 2022 indsat omkring 80 Ebusco 2.2-busser på en række linjer i Hovedstadsområdet og på bybusserne i Kolding. Knap halvdelen kom i drift i december 2022, hvor Nobina overtog kørsel fra Keolis og Kruse og desuden udskiftede dieselbusser med elbusser på flere af de linjer, som køres fra garagen i Holte. Der er dog flere forskelle på de nye busser: Materiellet leveret til garagerne i Frederikssund og Roskilde er nummereret i Nobinas egen 6000-nummerserie, mens busserne til Holte har numre i De Blaa Omnibussers 4000-serie, selvom de bærer Nobina-bomærker. Ydermere har Holte-busserne heldækkende, gule hjulkapsler, som var et nyt designkrav i Movias udbud A20, mens busserne til de to andre garager kører under udbud A19X, hvor dette påfund endnu ikke var slået igennem. Endelig er der indretningsmæssige forskelle, idet busserne til Frederikssund garage har ekstra stor midterperron på bekostning af 6 sæder. Nobina 4149, Ebusco 2.2 årg. 2022, holder pause ved Farum st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Nobina 6499 ved Frederikssund st.
Nobina 6499, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 316 ved Frederikssund st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Nobina 4152 ved Farum st.
Nobina 4152, Ebusco 2.2 årg. 2022, holder pause ved Farum st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.
Sidste linje 121 på Køge st.
Den sidste linje 121-bus efter ankomsten til Køge station natten til 11. december 2011. Linjen nåede at eksistere i 91½ år. Bussen er Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som efterfølgende blev udrangeret.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4416 på Parkvej, Køge
Lokalbus 4416, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på Parkvej i Køge på Lokalbus' første dag. Ved en fejl havde Lokalbus oprindeligt fået tildelt 4300-nummerserien, der jo ellers bruges på sydhavsøerne, og man fik først sent besked om, at busserne skulle have 4400-numre i stedet. Derfor kunne der i begyndelsen ses busser på gaden, der endnu bar 4300-numrene. 4416 var én af dem.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4401 ved Køge st.
Lokalbus 4401, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på vej ind i busterminalen ved Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4413 på Greve Centervej, Greve
Lokalbus 4413, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på den nye linje 224 på Greve Centervej. Linjen erstatter en del af den nedlagte linje 121, nemlig stykket fra Hundige til Karlslunde Strandvej. Som noget nyt køres der ind via Greve st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4404 på Lykkebækvej, Ølby
Lokalbus 4404, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på Lykkebækvej i Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4421 ved Ølby st.
Lokalbus 4421, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 245 ved Ølby st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4415 på Lyngvej, Ølby
Lokalbus 4415, der endnu bærer vognnummeret 4315, som linje 120 mod Karlslunde på Lyngvej i Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4403 på Søndre Allé, Køge
Lokalbus 4403, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 102A på Søndre Allé i Køge.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4441 på Nylandsvej, Ølby
11. december 2011 kom den nye linje 120 mellem Køge st. og Høje Taastrup st., der er en slags sammenlægning af sydenden af linje 121 og nordenden af linje 126. Samme dag overtog Lokalbus det meste af kørslen i Køge Bugt-området fra Arriva. Dette billede illustrerer meget godt nogle af de småproblemer, der kan være på sådan en skiftedag: Bussen kan ikke skilte linjen korrekt, og bussen bærer et forkert internnummer. Vogn 4441, en helt ny Irisbus Crossway LE, som linje 120 i svinget Nylandsvej-Gl. Lyngvej i Ølby.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4423 på Greve Centervej, Greve
Lokalbus 4423, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 225 på Greve Centervej ved Greve st. Bussen bærer endnu nummeret 4323.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4417 ved Køge st.
Lokalbus 4417, Irisbus Crossway LE årg. 2011, holder pause på Køge st.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.
Lokalbus 4421 oppefra ved Ølby st.
Lokalbus 4421, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 245 i busterminalen ved Ølby st. Da de tre korte busser endnu ikke var leveret ved kørselsovertagelsen, blev linje 103, 104E og 245 i den første tid betjent med 12 m-busser - som her 4421.
Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.