Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 11. maj
Her vises alle billeder af busser taget 11. maj i forskellige år:
TLT 2217 på Sõle, Tallinn, Estland
Da Connex i 2002 overtog bybuskørslen i Esbjerg fra Ri-Bus, indsatte man en serie nye Scania OmniLink-bybusser. Kilderne er lidt uenige om, om disse busser blev samlet i Silkeborg, hvor Scania havde afhændet den gamle DAB-fabrik tidligere samme år, eller i Katrineholm i Sverige. Men i serien indgik bus 2874, som forblev bybus i Esbjerg i syv år. I den periode skiftede Connex navn til Veolia, men hele Connex' danske busvirksomhed overtoges i 2007 af Arriva, som benyttede bussen resten af dens aktive tid i Danmark. Efter ophøret i Esbjerg i 2009 flyttede Arriva bussen til Gladsaxe, og den kørte herefter på forskellige linjer i og ved København et par år, indtil den i december 2011 hensattes. I sommeren 2013 kom den i trafik under fremmede himmelstrøg, nemlig hos bybusselskabet TLT i Tallinn i Estland, der havde en vis tradition for at køre med brugte Scania-bybusser fra Danmark. I Tallinn fik bussen nummer 2217 og TLTs grønne og hvide design. Den kørte til 2021 og opnåede således en ganske pæn alder. Maj 2018 kunne den opleves i drift på linje 26, hvor den her ses i krydset Sõle/Kopli.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.
Københavns Sporveje 470 og 1065 ved Eilers Eg, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
En serie såkaldte "scrapvogne" blev bygget af Københavns Sporveje i årene under og lige efter anden verdenskrig. Det var simple og allerede ved bygningen teknisk forældede vogne, som der imidlertid var stort brug for, fordi passagerpresset på sporvejene steg stærkt i krigsårene, hvor bl.a. bil- og omnibuskørsel var underlagt restriktioner og stod over for andre forhindringer så som gummimangel. Konstruktionen baserede sig på dele fra sporvejenes reservedelslager. Selvom vognene var nyere end de i 1930'erne byggede bogievogne, blev de udrangeret tidligere. Til gengæld opnåede typen i nogen grad at danne forbillede for de nye sporvogne, der blev bygget til Aarhus efter krigen, idet Aarhus havde mistet sit sporvejsmateriel ved en schalburtageaktion 22. august 1944. Vogntoget på dette billede er Københavns Sporveje nr. 470, som blev bygget i 1945, og bivogn nr. 1065, der er fra 1947. Vognene blev udrangeret i 1967 henholdsvis 1968 i processen med omstilling til busdrift i København. Begge blev ved udrangeringen overtaget af den dengang ret nye forening Sporvejshistorisk Selskab, som i 1978 åbnede Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vogntoget er under indkørsel til museets sløjfe ved Eilers Eg.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Der var engang, hvor man kunne køre med dobbeltdækkersporvogne i København. Flere eksempler på disse er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og Frederiksberg Sporveje nr. 50 er det ene. Vognen blev bygget i 1915 af N. Larsens vognfabrik og er en ret traditionel kort, toakslet motorvogn. Øverste etage er delvist åben, så på museets strækning gennem skoven kan man sidde kun under dække af trækronerne - og så trolleystangen! Vognen blev overtaget af Københavns Sporveje fire år efter leveringen, hvor Frederiksberg forpagtede sin sporvognskørsel til den omgivende hovedstadskommune. Ved den lejlighed blev vognen til KS nr. 419, og den forblev i trafik til 1933. Her har den netop krydset med KS 100 ved stoppestedet "Skovkanten" på museet.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Oslo-sporvogn 112 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Oslo-sporvogn nr. 112 af SL79-typen, leveret fra Strømmens Værksted ved Oslo i 1983, foran remise 1 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Vognen ankom i april 2024 til museet efter udrangering fra driften i Oslo, og den køreklare vogn ventes senere på året godkendt til at køre med passagerer på museet. Den er dog kun museets næstyngste vogn - nyeste vogn er Prag-vognen, Tatra T3 nr. 7079, som står til højre for Oslo-vognen på dette billede.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.
Ex. City-Trafik 2817 som sightseeingbus i Tallinn, Estland
Ex. City-Trafik 2817, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, i det centrale Tallinn. Bussen blev sightseeingbus på sine gamle dage - først i København og fra 2018 hos Hansabuss i Tallinn. Her ses den på Mere pst.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 427 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 427, Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1994, på Tallinns bybuslinje 28 på Eduard Vilde tee i det vestlige Tallinn.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 433 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 433, Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1995, på Ehitajate tee i Tallinn, Estland, i maj 2018. Bussen er TLT (tidl. TAK) vogn 1442. Ultimo 2020 er der efter ca. 30 år ikke længere brugte danske busser i brug i den estiske hovedstad, men bussen på dette billede er bevaret i Estland et sted, der hedder Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.
Arriva 1192 ved Georg Brandes Plads, København
Natten til fredag 8. maj 2015 blev fire af Arrivas 14,6 m-busser fra linje 150S ofre for et brandattentat i Ryvang garage. Som en foreløbig foranstaltning er der overført nogle busser fra andre Arriva-garager til linje 173E, som kører med samme slags 14,6 m-busser som linje 150S, men uden blå S-bus-hjørner. På den måde kan nogle af 173E's 14,6 m-busser i stedet køre på linje 150S. Som et eksempel på dette ses her bus 1192, en 14,6 meter lang Scania OmniLink årg. 2012 fra linje 173E, som linje 150S i krydset Sølvgade/Øster Voldgade (Georg Brandes Plads). Det er (endnu?) ikke bestemte 173E-vogne, der bruges på linje 150S, og busserne kører da også i helgul.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. maj 2015.
Arriva 1538 på Rådhuspladsen, København
Arriva 1538, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
City-Trafik 2492 på Rådhuspladsen, København
City-Trafik 2492, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Rådhuspladsen cirka fem måneder før nedlæggelsen af linjen.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1966 og en sightseeingbus på Rådhuspladsen, København
Arriva 1966, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 14 på Rådhuspladsen. I baggrunden én af byens mere moderne sightseeingbusser.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1679 på Rådhuspladsen, København
Arriva 1679 (opr. Connex 6370), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 26 på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1548 på Vesterbrogade, København
Arriva 1548, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Vesterbrogade ved Rådhuspladsen.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1673 i Vester Voldgade, København
Arriva 1673 (opr. Connex 6337), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A i Vester Voldgade.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1670 i Vester Voldgade, København
Arriva 1670 (opr. Connex 6334), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A på vej gennem vejarbejdet i Vester Voldgade.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Nettbuss 8445 ved Jarmers Plads, København
Nettbuss 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Vester Voldgade ved Jarmers Plads.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
City-Trafik 2832 på Krogshøjvej, Bagsværd
City-Trafik 2832, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 på Krogshøjvej i Bagsværd.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1053 på Åboulevard, København
Arriva 1053, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Åboulevard.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Nettbuss 8457 ved Jarmers Plads, København
Nettbuss 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Jarmers Plads.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1647 ved Jarmers Plads, København
Arriva 1647 (opr. Connex 6311), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 6A på Nørre Voldgade ved Jarmers Plads.
Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011.
Arriva 1200 på Lyngbyvej, København
Arriva 1200 (ex. Veolia 5091), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, som linje 185 på Lyngbyvej.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 1459 på Lyngby st.
Arriva 1459, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Lyngby st.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
De Blaa Omnibusser 4051 på Lyngbyvej, København
De Blaa Omnibusser 4051, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 184 på Lyngbyvej.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 1799 på Lyngbyvej, København
Arriva 1799, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 150S på Lyngbyvej.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 1607 på Emdrupvej, København
I 2008 renoveres Farumbanen, og i lange perioder er en del af S-togstrafikken erstattet med busser. I maj kørte der bl.a. S-togsbusser mellem Svanemøllen og Vangede i nogle dage. Arriva 1607 (ex. Veolia 5131), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus på Emdrupvej.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 1019 ved Emdrup st., København
Arriva 1019, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus på vej mod Vangede gør holdt ved Emdrup station.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Arriva 1611 på Lyngbyvej, København
Arriva 1611 (ex. Veolia 5136), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008.
Forskellige højgulvsbusser hos Vejstruprød Busimport
Blandede bolsjer hos Vejstruprød Busimport: Fra venstre HT/Busdivisionen/Bus Danmark/Arriva nr. 1806, Volvo B10M/Aabenraa, Gråhundbus/LF-bus/NyBus/Linjebus/Connex, Volvo B10M/Van Hool, Aalborg Omnibus Selskab/Combus/Arriva, Volvo B10M/Aabenraa, og Århus Sporvejes ledbus nr. 403, Leyland-DAB 7-1800B.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Blandede lavgulvsbusser hos Vejstruprød Busimport
Udrangerede lavgulvsbusser af de tidlige modeller på række hos Vejstruprød Busimport. Fra venstre er det tidligere Unibus/Arriva nr. 7027 (Scania/Wiima, 1992), Vejle Bustrafik/Unibus/Bus Danmark/Arriva nr. 3027 (Volvo B10BLE/Säffle, 1995, opr. gasbus), 3024 og 3023 (Volvo B10BLE/Säffle, 1993) og Aalborg Omnibus Selskab/Combus/Arriva nr. 4332 (Volvo B10L/Aabenraa, 1996).
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Duobus 101 hos Vejstruprød Busimport
I 1993 leveredes til HT to stk. Mercedes-Benz-duobusser, oprindeligt nr. 1-2, men i 1994 omnummereret til 101-102. Duobusserne kunne både køre på diesel og vekselstrøm. Denne egenskab betød imidlertid, at busserne var ret tunge, så for at skaffe tilstrækkelig kapacitet i dem, byggedes de som ledbusser. Selvom busserne er fra 1993 er de højgulvsbusser. 1993-94 kørte busserne på den særlige duobuslinie 50E mellem Hovedbanegården og Hans Knudsens Plads, hvoraf en del var elektrificeret. I 1994 nedlagdes denne linie, og busserne overførtes til linie 184, der fik nogle korte ture mellem Nørreport st. og Hans Knudsens Plads. Disse ture bortfaldt fra 1996, hvor linie 185 oprettedes, og herefter kørte duobusserne altid helt til Holte. I 2003 udrangeredes bus 101, der ses på billedet, mens bus 102 udbrændte et par år tidligere. Duobusforsøget kan ikke siges at have været en succes. Forsøget var præget af tekniske problemer og anlægsarbejder, der betød, at busserne ikke kunne få strøm og derfor i stedet kørte på diesel. Cirka efteråret 1997 kørte duobusserne for sidste gang på el, og luftledninger blev taget ned. Bussernes trolleystænger er senere afmonteret, mens elmotoren blev i busserne. Bus 101 kom efter udrangering til Vejstruprød Busimport. Ironisk nok har en af de gamle københavnske trolleybusser, der er bevaret, også nummer 101.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
En stribe tidligere City-Trafik-busser hos Vejstruprød Busimport
En stor del af de DAB serie 15-busser, der blev udrangeret fra City-Trafik i HUR-området i maj 2003, blev solgt til Vejstruprød Busimport. Her ses en del af dem på Vejstruprøds ene opstillingsplads. Fra venstre er det 2921, 2918, 2922, 2934 og 2916.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Leyland-DAB-ledbusser hos Vejstruprød Busimport
Ledbustræf hos Vejstruprød Busimport! Århus Sporvejes ledbus nr. 402 (tv.) og Bus Danmark-ledbus nr. 1294 (th.), begge Leyland-DAB serie 7 hhv. 6, hos Vejstruprød Busimport. Den hvide Volvo/Aabenraa til højre er i øvrigt også en ledbus, nemlig en Arriva-ledbus fra HTs 1800-serie.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Aalborg-bus 4272 hos Vejstruprød Busimport
Denne Volvo B10M/Aabenraa er oprindelig leveret til Aalborg Omnibus Selskab (AOS), der engang drev bybusserne i Aalborg, som nr. 272. Senere købte Combus de øvrige aktionærer i AOS ud, og bussen indgik i Combus' vognpark som nr. 4272. R'et angiver, at bussen var reservevogn. Da Arriva købte Combus, fulgte vognen med. I 2002 var der store skiftedag i Aalborg, og så blev 4272 arbejdsløs. Nu holder den hos Vejstruprød Busimport.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Aalborg-bus 4354 hos Vejstruprød Busimport
Vejstruprød Busimport har en del Volvo B10L/Aabenraa-lavgulvsbusser med en fortid hos Aalborg Omnibus Selskab/Combus/Arriva i Aalborg. Her er det Combus/Arriva nr. 4354, opr. AOS nr. 354, hos Vejstruprød Busimport.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Arriva 1774 hos Vejstruprød Busimport
Vejle Bustrafik fik i 1980'erne leveret nogle busser som denne: Volvo B10M/Aabenraa med dørpl. 2-2-1. Det kommunalt ejede selskab blev i 1995 omdannet til et aktieselskab i samarbejde med københavnske Unibus og hed herefter Unibus Rutetrafik II. Meningen var, at busselskabet skulle deltage ved udbuddet af buskørslen, der havde virkning fra 1996, og måske føre driften videre. Kørslen og bussen overgik dog til Bus Danmark, der i 1999 skiftede navn til Arriva. I 2002 tabte Arriva kørslen til Wulff Bus, men bussen her fik lov til at leve videre i HUR-området som bus 1774 i cirka halvandet år. Nu er bussen hos Vejstruprød Busimport.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
En Volvo B10M/Aabenraa ombygget hos DAB
Foreningen Busfronten havde 11. maj 2004 en udflugt til Aabenraa Karrosseri i anledning af, at karrosserifabrikken indstiller produktionen senere i år. Turen foregik naturligvis en i Aabenraa-bygget bus, nemlig denne Volvo B10M med M82-karrosseri fra 1985. Bussen er dog ikke længere en "ren" Aabenraa-bus. Den er bygget som rutebil med dørpl. 1-1-0 og har kørt i Jylland, men i 1992 ombyggedes den hos DAB til dørpl. 2-2-0 og brug som HT-bus hos Fjord-bus i Slangerup. Det ses således, at bussen har fået indsat DAB-døre, og de passer jo egentlig meget fint ind i M82-karrosseriet. Hos Fjord-bus havde bussen internnr. 20, og den udgik af vognparken efter et par år, hvorefter den har kørt hos Holger Danske Bustrafik. Her har den internnr. 114 og anvendes normalt på skolebuslinie 493. Holger Danske Bustrafik, der har samme ejer som Fjord-bus, hed oprindeligt Birkerød Bus Compagni, og på billedet er bussen omskiltet til en af Birkerød Bus Compagnis gamle linier, nemlig linie 337 til Bistrup Trafikplads.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
En ny Volvo B12M-bus til Wulff Bus
En fabriksny Volvo B12M/Aabenraa-bus til Wulff Bus. Bemærk beskiltningen.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
En ny 13,7 m-bus til City-Trafik
En fabriksny 13,7 m-bus til City-Trafiks kontrakt på linie 200S, der begynder 23. maj. Det kommende internnummer kendes ikke, men bussen har karrosserinummer S040020. Den hvide busbagende ved siden har jeg ladet være anonym. Busserne holder i et telt på forpladsen.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
To nye 13,7 m-busser til City-Trafik
Sammen med den tidligere viste af samme type leveres disse to 13,7 m-S-busser til City-Trafik i København i forbindelse med 23. maj. Busserne har karrosserinummer S040021 (tv.) og S040022 (th.).
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Volvo B7RLE til Østtrafik forfra
Forfra ligner Volvo B7RLE/Aabenraa er hvilken som helst Volvo-bus af nyere dato. Chassisnummeret på bussen er 10147.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Volvo B7RLE til Østtrafik indefra
Volvo B7RLE er en laventrébus, altså en bus med lavt gulv i den forreste del og højt gulv i den bageste del. At Volvo B7R ikke er tænkt som laventrébus fremgår tydeligt af billedet. Der er hele tre trin op bag i (den gule stribe nederst i billedet markerer det første), hvilket er ret meget for en laventrébus.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Volvo B7RLE til Østtrafik bagfra
Her ses den anden af Østtrafiks nye B7RLE-busser. Karrosseriets sider er lavet af et andet materiale (aluminium) end for og bag, hvilket er særligt tydeligt på dette billede. Den gule stang er stangen til bilen, der flytter busserne rundt i hallen.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Volvo B7RLE til Østtrafik skråt forfra
Østtrafik får 2 stk. Volvo B7RLE med Aabenraa-karrosserier - de eneste nogensinde, kan jeg vist godt love. Busserne er laventrébusser med sideperron og ekstra brede døre. De skal anvendes som bybusser i Vordingborg.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Et kig ned gennem produktionshallen hos Aabenraa Karrosseri
Et kig ned gennem produktionshallen hos Aabenraa Karrosseri. I venstre side ses en Volvo B7RLE til Østtrafik, der er tilkoblet en særlig gul bil, der bruges til at flytte busserne rundt i hallen med. I højre side er man igang med 4 Volvo B12M-lavbagperronrutebiler, her 12 m lange, til NT-området. Selve hallen er en gammel flyhangar, der er velegnet til busproduktion, fordi den ikke har nogen lodrette søjler eller stolper til at holde taget oppe med.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Volvo B12BLE til De Blaa Omnibusser
En Volvo B12BLE til De Blaa Omnibusser under bygning. Man var igang med alle tre i hallen under besøget. Bussen har chassisnummer 14920.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Bart Volvo B12BLE-chassis til Wulff Bus
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det... Men dette er et Volvo B12BLE-chassis til en af Wulff Bus' kommende HUR-busser. Chassisnummeret er 15073, og den får karrosseri nummer S040035. Billedet er taget 11. maj 2004, og det er vist tydeligt, hvorfor den ikke når at blive leveret inden den 23.!
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Del af nøgen bagende set på hovedet bagfra
Sådan ser en toppen af bagenden af en moderne Aabenraa-bus ud indefra, vendt på hovedet! Som det fremgår af plakaten i baggrunden, er busproduktionen en mandsdomineret arbejdsplads...
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Færdige HUR- og NT-busser på forpladsen ved Aabenraa Karrosseri
To færdige 13,7 m-lavbagperronbusser til NT-entreprenører og tre 13,7 m-laventrébusser til HUR-området.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Aabenraa Karrosseris forplads
Aabenraa Karrosseris forplads med færdige busser, telt, skorsten, og den nyeste produktionshal i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Aabenraa Karrosseris nyeste bygning med en ny bus foran
Aabenraa Karrosserifabriks nyeste bygning med en fabriksny Volvo B12M-rutebil til Wulff Bus. Et snart historisk billede.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.
Aabenraa Karrosseris logo
Aabenraa Karrosseris logo sidder øverst på fabrikkens nyeste bygning.
Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004.