Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 10. maj
Her vises alle billeder af busser taget 10. maj i forskellige år:
Ex. Aarhus Sporveje 113 på Ussimäe tee i Priisle, Tallinn, Estland
Bybusselskabet i Estlands hovedstad Tallinn - som indtil 2012 hed Tallinna Autobussikoondise (TAK) og nu går under navnet Tallinna Linnatranspordi (TLT) - fik brugte danske busser i midten af 1990'erne. Det var især Volvo- og Scania-busser fra HT, og efterhånden fik selskabet en vognpark bestående i meget høj grad af netop disse mærker. De gamle HT-vogne forsvandt dog i løbet af 00'erne, men "nye" brugte busser blev købt ind, herunder både Volvo- og Scania-busser fra Aarhus Sporveje. Blandt købene var de Scania OmniLink-busser, sporvejene fik leveret i 2001 som et nyt forsøg på at introducere lavt gulv på Aarhus' bybusser. De faldt (heller) ikke i sporvejenes smag, og man fortsatte med at købe højgulvsbusser endnu en håndfuld år, alt imens Scania OmniLink-busserne blev kategoriseret som "lavkapacitetsbusser" i den jyske hovedstad! I 2011 blev de da også sendt på tidlig pension og solgt til Tallinn. Ex. Aarhus Sporveje nr. 113, nu i skikkelse af TLT nr. 3422, nærmer sig endestationen for linje 31 i Tallinn-forstaden Priisle. Bussen blev udrangeret fra Tallinn i 2020.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Arriva 1323 på Danneskiold-Samsøes Allé, København
Fra april 2017 blev linje 9A forlænget til Refshaleøen efter gennem sine første fire år at have haft endestation ved Operaen. Men det var ikke første gang, linje 9A var nået til Refshaleøen. Over nogle dage i maj 2014 blev linjen nemlig, som ekstrakørsel, forlænget ud til "Eurovision Island" på Refshaleøen, hvor Danmark var vært for det europæiske Melodi Grand Prix, der var blevet vundet året før. Den permanente forlængelse til Refshaleøen var i øvrigt kun én blandt flere større og mindre omlægninger på 9'eren, indtil den i oktober 2019 skiftede helt karakter som følge af Metrocityringens åbning.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Ex. Auto Paaske 907 i Tallinn, Estland
Denne MAN SD200-dobbeltdækker kørte fra 1998 til 2011 som sightseeingbus i København hos Auto Paaske, hvor den bar vognnummer 907. I 2011 kom den til Tallinn, Estland, hvor den hos busselskabet Rosemarie fik samme anvendelse. Bussen er født til BVG i Vestberlin som vogn 3262 i 1983. Vabaduse väljak, Tallinn.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. De Blaa Omnibusser 4019 i Tallinn, Estland
Ex. De Blaa Omnibusser 4019, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, på bybuslinje 26 i Tallinn. Bussen kørte 2015-20 i den estiske hovedstad.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 433 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 433, Volvo B10MA-55/Säffle årg. 1995, som linje 28 på Tondi i Tallinn, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 112 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 112, Scania OmniLink årg. 2001, på linje 22 på Vabaduse väljak i Tallinn, Estland.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 398 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 398, Scania OmniLink årg. 2001, på Pae i det østlige Tallinn.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. De Blaa Omnibusser 4022 i Tallinn, Estland
Ex. De Blaa Omnibusser 4022, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, på en busopstillingsplads i Tallinn-forstaden Priisle.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
Ex. Århus Sporveje 104 i Tallinn, Estland
Ex. Århus Sporveje 104, Scania OmniLink årg. 2001, ved Seli-endestationen i Priisle-forstaden til Tallinn, Estland. I baggrunden ses Tallinna teletorn, TV-tårnet i Tallinn.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.
City-Trafik 2741 på Fabriksmestervej, København
City-Trafik 2741, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som ekstrabus på linje 9A mod Islands Brygge st. på Fabriksmestervej på Holmen. Bussen bærer EU-flag i kombination med Dannebrog, formentlig i anledning af Melodi Grand Prix, der på dette tidspunkt afholdtes i København.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Arriva 1161 og 1200 på Refshalevej, København
Da der i maj 2014 blev afholdt Melodi Grand Prix på Refshaleøen, undskyld, Eurovision Island, var der indsat massiv ekstrakørsel på linje 9A mellem Refshaleøen og Hovedbanegården. Det var tre år, før linje 9A på ordinær vis blev forlænget til Refshaleøen - linjens endestation var endnu ved Operaen. To Scania OmniLink-busser fra Arriva, vogn 1161 på 14,6 m fra linje 150S og vogn 1200 på 13,7 m fra linje 1A, mødes på linje 9Ax på Refshalevej.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Fire udbrændte busser i Ryvang garage, København
Natten til fredag 8. maj 2015 sneg ukendte gerningsmænd sig ind på Arrivas Ryvang-garageanlæg på Østerbro i København og satte ild til de fire busser, der holdt parkeret nærmest indkørslen. Det var nogle af de tre år gamle 14,6 m-busser fra linje 150S, det gik ud over. Grafittibudskaber på en femte bus mere end antød, at brandattentatet var en reaktion på, at Movia en uge tidligere havde krævet en reklame fjernet fra nogle af Arrivas busser. Det blev dyrt at efterkomme det krav, som i øvrigt er en del af Arrivas kontrakt: Her ses for en håndfuld millioner kroner svedent letmetal. Ryvang garage et par dage efter branden.
Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015.
Arriva 1179 udbrændt i Ryvang garage, København
Arriva 1179, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage efter den påsatte brand natten til 8. maj 2015.
Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015.
Arriva 1177 udbrændt og set bagfra i Ryvang garage, København
Den udbrændte Arriva 1177 i Ryvang garage. Nogle busser får en hårdere skæbne end andre...
Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015.
Arriva 1177, 1166, 1171 og 1179 bagfra i Ryvang garage efter branden
De fire udbrændte 150S-busser i Ryvang garage: Fra venstre mod højre er det 1177, 1166, 1171 og 1179.
Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015.
Arriva 1177 udbrændt i Ryvang garage, København
Arriva 1177, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage efter branden.
Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015.
Anchersen 3215 på Åkandevej, København
Anchersen 3215, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2009, som linje 132 på Åkandevej ved Voldparken i Husum. Som på andre Anchersen-linjer kan man jævnligt møde de små Citaro'er, der oprindeligt anskaffedes til servicebuslinjerne i København.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2015.
Arriva 1502 på Eurovision Island, Refshaleøen, København
Arriva 1502 som helt ny og helgul på "Eurovision Island" på Refshaleøen i København i forbindelse med ekstrakørslen til Melodi Grand Prix 2014. Bussen er en MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus leveret i 2014.
Foto: Peter Hobel, 10. maj 2014.
Arriva 1702 på Refshalevej, København
Arriva 1702, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, på Refshalevej på vej mod Eurovision Island. Bussen, der tidligere har kørt hos City-Trafik i Aalborg som bybus, var lånt ind for en kort periode til kørslen ved Melodi Grand Prix.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Arriva 1706 på Refshalevej, København
Arriva 1706, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1999, som egentlig blev udrangeret i 2011, var under Melodi Grand Prixet i maj 2014 for en stund i Movia-drift igen som ekstrabus. Her ses den på Refshalevej på vej mod "Eurovision Island".
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Arriva 1950 som Rejsekort-bus i Nyhavn, København
Mens der var Melodi Grand Prix i København i maj 2014, fungerede et par af de små batteribusser fra linje 11A som Rejsekort-busser på begge sider af havnen, idet nogle af de ekstraindsatte havnebusser var havnerundfartsbåde uden Rejsekort. Her ses Arriva 1950 i Nyhavn ved havnebusstoppestedet.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Arriva 1251 på Kongebrovej, København
Arriva 1251, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2004, som linje 9A-ekstrabus på Kongebrovej på Holmen i København. Bussen kører normalt på bybusserne i Roskilde (linje 201A og 202A).
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
Arriva 1839 på Refshalevej, København
Arriva 1839, Scania OmniLink årg. 2004, som ekstrabus på linje 9A til Eurovision Island. Bussen tilhører egentlig linje 4A, hvor man stiger ind i midten, hvilket de grønne mænd på midterdørene skal signalere. Foto på Refshalevej.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2014.
City-Trafik 2561 ved Mårum st.
City-Trafik 2561, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2010, som linje 362 ved Mårum st.
Foto: Nicholas Jensen, 10. maj 2011.
Netbus 8484 på Rådhuspladsen, København
Om natten optræder busserne fra linje 5A på natbuslinje 84N. Her har Netbus meget passende indsat bus 8484 på linje 84N. Foto på Rådhuspladsen tidligt om morgenen 10. maj 2009.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009.
De Hvide Busser 8726 på Hillerød st.
Siden oktober 2007 kører De Hvide Busser og natbus, nemlig linje 90N i Nordsjælland. Her ses bus 8726, VDL Ambassador årg. 2007, som natbuslinje 90N på Hillerød st. - forsynet med dansk flag og EU-flag fra Europadagen 9. maj.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009.
Arriva 1795 på Hillerød st.
Arriva 1795, Scania OmniLink årg. 2003, som natbuslinje 94N på Hillerød st.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009.
Arriva 1795 på Rådhuspladsen, København
Arriva 1795, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 95N efter ankomst til Rådhuspladsen.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009.
De Hvide Busser 8726 på Helsingør st.
De Hvide Busser 8726, VDL Ambassador årg. 2007, som natbuslinje 90N på Helsingør st.
Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009.
Arriva 1461 på Ballerup st.
Concordia Bus overtager i oktober 2008 linje 400S fra Arriva. Linjens nuværende materiel er 13,7 meter Volvo B10BLE-63/Aabenraa-busser fra 2002, der samtidig forlader driften. Det tyder på, at kun nogle ret få busser af typen vil være tilbage i Hovedstadsområdet derefter, idet Fjord-bus udrangerer deres tilsvarende vogne, der i dag kører på linje 600S. Arriva 1461 på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
Arriva 1550 på Ballerup st.
Arriva 1550, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
Arriva 1790 på Ballerup st.
Arriva 1790, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 144 på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
City-Trafik 2521 på Ballerup st.
City-Trafik 2521, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 500S på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
City-Trafik 2469 på Ballerup st.
City-Trafik 2469, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 69 på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
Arriva 1467 på Ballerup st.
Arriva 1467, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Ballerup st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.
Københavns Lufthavne TR86 som shuttlebus i Kastrup Lufthavn
Københavns Lufthavnes (CPH) bus TR86 i brug som shuttlebus mellem Terminal 1 og Terminal 2 i Lufthavnen i Kastrup. Bussen er en Mercedes-Benz O.405 fra 1991 og har, som Lufthavnens andre busser af typen, Voith-gear.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.
Københavns Lufthavne TR87 som shuttlebus i Kastrup Lufthavn
I 2005 overtog Københavns Lufthavne (CPH) selv driften af shuttlebussen mellem terminalerne i Kastrup Lufthavn. 1. maj 2006 blev ruten slået sammen med en personalerute, og man anvender nu bl.a. denne Mercedes-Benz O.405 fra 1991 på ruten. Bussen er en højgulvsbus, men shuttlebussen betjentes oprindeligt af DAB-servicebusser! Københavns Lufthavne vogn TR87 mellem Terminal 1 og Terminal 2 i Københavns Lufthavn, Kastrup.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.
Arriva 1010 ved Nærum st.
Normalt skal linje 150S, Nørreport st.-Kokkedal st., køre med Scania OmniLink i 13,7 m-udgave - naturligvis med blå hjørner. Men på et mindre antal afgange kan man møde Arrivas Volvo B10LA-52/Säffle-ledbusser fra serien 1001-1013. Disse busser skal normalt køre på linje 184, 354 og til dels 173E og har derfor ikke blå hjørner. Helt fremmede for linje 150S er de dog ikke, for de blev nemlig i sin tid nyleveret til linjen i forbindelse med dens oprettelse 1. februar 1998. Bus 1010 ved Nærum st.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.
City-Trafik 2211 ved Nærum st.
I oktober 2006 nedlægges linje 174E til fordel for en udvidelse af driften på linje 300S. Linje 174E og 300S følges stort set ad mellem Lyngby og Ishøj, men linje 174E kører ikke ind til stationerne i Lyngby og Glostrup og har også en mere direkte linjeføring ad Ringvejen syd for Glostrup. Linje 174E er på den måde en slags ekstra hurtig udgave af linje 300S. Rent faktisk var linje 174E engang en rigtig S-buslinje: De to første år, 1993-95, hed den nemlig 303S og kørte med materiel af S-busstandard. Det gik dog over igen. Nord for Lyngby har linjen haft en del forskellige linjeføringer. I 1996 overtog City-Trafik linje 174E, og de har kørt den siden. City-Trafiks bus 2211, DAB 15-1200C årg. 1996, der oprindeligt er leveret til linje 1, forlader her stoppestedet ved Nærum st. i retning mod Trørød.
Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2006.