Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 7. september
Her vises alle billeder af busser taget 7. september i forskellige år:
DSB 670 og 109 ved Jernbanemuseet, Odense
Jernbanemuseets tidligere DSB-rutebiler nr. 670, Volvo B615/Aabenraa fra 1957 (tv.), og 109, Volvo B58/Aabenraa årg. 1966 (th.), uden for Jernbanemuseet i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2014.
DSB 109 ved Jernbanemuseet, Odense
DSB 109, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1966, nu i Jernbanemuseets vognpark, holder klar til at køre en tur med gæster ved Jernbanemuseet i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2014.
DSB 670 ved Jernbanemuseet, Odense
DSB 670, Volvo B615-05/Aabenraa årg. 1957, foran Jernbanemuseet i Odense, som siden midten af 1980'erne har været ejer af bussen.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2014.
Transgór Myslowice 07 i Chrzanów, Polen
Transgór Myslowice vogn 07 på rutebilstationen i Chrzanów i Polen. Bussen er ex. City-Trafik 2307, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2010.
BAT 720 i Snellemark, Rønne
Flere af BATs busser er nu blevet udsmykket som kunstbusser. Her er det BAT vogn 720, "Kongebussen", i Snellemark i Rønne. Bussen havde nr. 361 hos Århus Sporveje og er en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999.
Foto: Peter Bo Nielsen, 7. september 2010.
To metro-togsæt syd for Amager Strand station
Prøvekørslerne på metroens tredje etape, Lergravsparken-Lufthavnen, har været igang en stor del af 2007, og fra midten af august videreføres togene på Lergravsparken-linjen til og fra Lufthavnen uden passagerer - i første omgang kun midt på dagen, men efterhånden i mere eller mindre hele driftstiden. To tomme metro-tog mødes syd for Amager Strand station under prøvekørslerne 7. september 2007 - tre uger før åbningsdagen.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Metro-togsæt 20 på vej ind til Øresund station
Østamagerbanen forløber i banegrav fra fra tunnelmundigen ved Strandlodsvej til lidt syd for Øresund station ved Øresundsvej. Metro-togsæt 20 på vej ned i banegraven i retning mod Vanløse.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Metro-togsæt 19 på Øresund station
Ved Øresundsvej har Østamagerbanen en station kaldet Øresund. Det er metroens eneste station, der ligger i en banegrav. Togsæt 19 holder ved Øresund station.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Metro-togsæt 10 mellem Øresund og Amager Strand stationer
Metro-togsæt 10 i retning mod Vanløse mellem Øresund og Amager Strand stationer tre uger før åbningen af Østamagerbanen.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Metro-togsæt 12 mellem Amager Strand og Femøren
Østamagerbanens vægge forhøjes nogle steder med en afskærmning, der skal forhindre passagererne i at kigge ned i kolonihaverne langs banen! Her passerer metro-togsæt nr. 12 Haveforeningen Formosa mellem Amager Strand og Femøren stationer, mens afskærmningen endnu kun delvist er monteret.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Metro-tog på Kastrup station
Et metro-tog forlader Kastrup station i retning mod Lufthavnen, hvor der er endestation i tilknytning til det Hilton-hotel, der tårner sig op i baggrunden. Til højre i billedet Amagerbanens gamle stationsbygning, der ikke er en del af den nye Kastrup station.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Formosavej-sløjfen i september 2007
Sporvognslinje 5 havde endestation på hjørnet af Backersvej og Formosavej i Sundbyøster fra februar 1947 og til omstillingen til busdrift i april 1972. Herefter havde buslinje 5 endestation samme sted, indtil denne linje nedlagdes ved åbningen af metroens første etape i oktober 2002. Siden da har linje 12 betjent Backersvej, men linje 12 nedskæres en del på denne strækning, når metroens tredje etape, Østamagerbanen, åbner i slutningen af september 2007. En bus på linje 12 passerer den gamle endestationssløjfe, hvor udkørslen nu er spærret.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007.
Østtrafik 195 i Vordingborg
Østtrafik har fået leveret historiens med sikkerhed eneste to Volvo B7RLE/Aabenraa-busser. Busserne anvendes som bybusser i Vordingborg under Østtrafiks nye STS-kontrakt, der trådte i kraft 1. juli 2004. I maj sås begge busserne under bygning hos Aabenraa Karrosserifabrik. Nu er de så i drift. Bus 195/TD 91 341 på Stationspladsen i Vordingborg indsat på bybuslinie 1.
Foto: Ronni Bjørn Svensson, 7. september 2004.