Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 7. maj
Her vises alle billeder af busser taget 7. maj i forskellige år:
Ex. Combus 5139 i Maribor, Slovenien
Da Combus i 1998 overtog Storkøbenhavns linje 200S fra Unibus, anskaffede man en serie Volvo B10BLE med Säffle-byggede karosserier. Busserne adskilte sig lidt fra de mange andre Volvo B10BLE-busser, Combus indsatte i HT-området i 1997-98, ved at have air-condition og de lidt mere komfortable S-busstole. Busserne kørte på linje 200S hele kontrakten igennem, dog fra 2001 for Connex, men blev arbejdsløse, da City-Trafik i 2004 vandt linje 200S. Hele serien fandt dog allerede senere samme år vej til bybusserne i Maribor i Slovenien, hvor enkelte fortsat var i drift i foråret 2016. Dette er Marproms bybus 758 alias Combus 5139 på Mlinska ulica i Maribor.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2016.
Marprom 767 i Maribor, Slovenien
Bybusselskabet i Maribor i Slovenien fik i 2004 den serie Volvo B10BLE-60/Säffle-busser, Combus i 1998 fik leveret til linje 200S i København, dvs. numrene 5137-5148. I 2016 var der stadig enkelte af dem tilbage. Her forlader "Marprom" vogn 767 med ukendt tidligere Combus-vognnummer rutebilstationen ved banegården i Maribor i maj 2016.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2016.
Lokalbus 9051 ved Køge st. vest
Gislinge Turistfart anskaffede til nyvunden kørsel for Vestsjællands Trafikselskab tilbage i 2005 landets fire første Jonckheere Transit-busser. Alle fire kom sidenhen til Lokalbus i Køge, hvor to kører ordinær rutekørsel for Movia med vognnumrene 4444-4445, og to anvendes til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og har vognnumre i den særlige 9050-serie, som Lokalbus benytter til sådanne busser. Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ankommer til Køge st. som morgenens ekstrabus på linje 260R - en linje, der ellers køres af Arriva i Ringsted.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4002 ved Ølby Center
Lokalbus 4002, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, ved Ølby Center som linje 120 fra Søparken.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4431 ved Ølby st.
Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Ølby st. I baggrunden to af de "korte" Crossway-busser fra linje 103/245, nemlig 4424 (til venstre) og 4443 (til højre). Den mørkegrå bygning til højre i billedet rummer chaufførernes lokale mv. Den blev opført, efter at omlægningen af bustrafikken i Køge-området i december 2010 havde gjort Ølby station til endestation for en række linjer. Indtil denne bygning var klar, havde man placeret en slags campingvogn ved terminalen.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Strøby Turist DF 95 414 ved Køge st. vest
A-bus - nu også med Volvo B13R! Strøby Turist udfører fast morgenekstrakørsel på linje 101A fra Køge st. via Ølby st. til Campus Køge, og selskabets turistbusser kan opleves på disse ture. Her i form af en Volvo 9700 på B13R-chassis af årgang 2012, der ses på Køge stations vestside en majmorgen i 2015.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 9052 ved Køge st. vest
Lokalbus 9052, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, afgår fra Køge st. som ekstrabus på linje 101A mod Køge Gymnasium.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 9051 ved Ølby st.
Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ved Ølby st. som ekstravogn på linje 101A mod Campus Køge med en ordinær 101A i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Lokalbus 4411 ved Køge st. vest
På linje 253 kører hver morgen på skoledage en ekstratur fra Store Heddinge til Køge. Turen køres af Lokalbus i Køge med en bus, der fortsætter i den almindelige drift som linje 101A til ud på eftermiddagen. Derfor køres ekstraturen i reglen med en bus med røde A-bushjørner, som efter at have afsat passagerer ved Køge st. har 9 minutter til at drøne tom til Ølby st. før sin første ordinære afgang derfra. Lokalbus 4411, Irisbus Crossway LE årg. 2011, ses her ankomme som linje 253-ekstra ved det nordgående linje 101A-stoppested på vestsiden af Køge st., selv om bussen tydeligt skilter, at den kører til østsiden af stationen (ligesom de ordinære 253-busser). Som om det ikke var rodet nok, kan det oplyses, at turistbussen til venstre i billedet netop holder og opsamler passagerer som linje 101A!
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015.
Weekendbus FLR-763 i Dunaharaszti, Ungarn
Flere af de københavnske gasbuser har fundet nye veje i Ungarn. Her ses ex. Connex 5156, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, i Dunaharaszti uden for Budapest.
Foto: Charlie Drab, 7. maj 2008.
Weekendbus FLR-761 i Dunaharaszti, Ungarn
Weekendbus FLR-761, ex. Connex 5177 fra København, i Dunaharaszti i Ungarn.
Foto: Charlie Drab, 7. maj 2008.
Arriva 1886 ved Ny Ellebjerg st., København
Arriva 1886 (ex. Veolia 6266), DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 16E ved Ny Ellebjerg st.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2008.
Arriva 1103 på Flintholm st.
Arriva 1103, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 ved Flintholm st. Connex overtog et par uger senere linjen, hvorefter 1103 henstod arbejdsløs hele sommeren 2005.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2005.
Arriva 1105 i Øster Allé, København
Øster Allé, der går fra Trianglen til Store Vibenshus, er anlagt som del af et kongeligt vejsystem. Frederik II anlagde i 1584-85 den første kongevej fra Store Vibenshus til Frederiksborg og Kronborg. Formentlig blev der ved den lejlighed trukket to veje over fælleden til Nørreport og Østerport. Disse to veje blev nyanlagt i 1740'erne som henholdsvis Nørre Allé og Øster Allé. Øster Allé fik sporvognsdrift, da linje 6 få dage før årsskiftet 1904/05 forlængedes på hver anden tur fra Trianglen ad et enkeltspor i Øster Allé til Haraldsgade, der på det pågældende sted nu hedder Ragnagade. Fra 1910 afløstes enkeltsporet af et dobbeltspor på fælleden langs Øster Allés vestlige side. Det var første gang i København, sporvognene fik eget areal isoleret fra den øvrige trafik. Denne opdeling kan i øvrigt ses i gaden den dag i dag, hvor kun den østlige del benyttes til vejbaner, mens den tidligere sporvejsdel nu anvendes til parkering. Fra 1931 fik linje 6 følgeskab af linje 15, der omlagdes fra Østerbrogade og Strandvejen til Øster Allé, Lyngbyvej og Bernstorffsvej. Denne linje blev dog nedlagt i 1963. Linje 6 blev i 1969 omstillet til busdrift, og i 1989 forsvandt den fra Øster Allé, da den byttede nordlig endestation med linje 1, som overtog strækningen via Øster Allé til Ryparken. Linje 1 skiftede i 2003 linjenummer og hedder nu, meget passende for Øster Allé, linje 15. Arriva 1105, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 15 i Øster Allé. Bemærk de parkerede biler på det tidligere sporareal til højre i billedet.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
Veolia 6229 ved Universitetsparken, København
7. maj 2006 kunne københavnske linje 43 fejre sit 50 års jubilæum - noget der ikke er mange linjer forundt i dag. Den oprindelige rute fra 1956 udgik fra Holmens Bro, hvorfra der kørtes gennem Købmagergade til Nørreport og herfra videre ad Sølvgade, Fredensbro, Tagensvej og Nørre Allé. Linjen fulgtes på denne strækning med bl.a. trolleybuslinje 23/24 og sporvognslinje 10. Fra Nørre Allé drejede linje 43 til venstre og var alene på Lersøparkallé og Tuborgvej til Emdrupvej/Frederiksborgvej (Emdrup Torv), hvor den havde endestation og mødtes med sporvognslinje 16. Her ses "fødselsdagsbarnet" ved Universitetsparken: Veolia 6229, en DAB-gasbus fra 1999, er netop drejet fra Nørre Allé ind på Lersøparkallé. Flagningen skyldes jubilæet.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 322 på Nørreport st., København
I anledning af 50-årsjubilæet for linje 43 opstilledes bl.a. KS 322, Leyland-DAB serie 2, på Nørreport st. Linje 43 har været betjent en del af serie 2-busser, og fra tid til anden netop 322, der dog var fast vogn linje 16. KS 322 hørte hjemme i Ørnevej garage, der var hjem for linje 43, 10 og 16 fra 1965 til 1994.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
Veolia 6229 ved Emdrup Torv, København
Siden 1998 har DAB-gasbusserne kørt alle ture på linje 42/43. Først var det Combus' gasbusser i 5100-serien, men efter Connex' overtagelse af Combus blev der flyttet lidt rundt på linjerne og garagerne, og fra 2002 fik linje 42 og 43 i stedet linje 3's gasbusser i 6200-serien. Veolia bus 6229, DAB 15-1200C-gasbus fra 1999, som linje 43 ved Emdrup Torv - linjens første endestation i vestenden.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 322 ved Søborg Torv, København
I 1962 fik buslinje 43 forsøgsvist lov til at erstatte sporvognslinje 16 mellem Emdrupvej-endestationen og Søborg Torv. Ordningen blev senere gjort permanent. Københavns Sporveje nr. 322, Leyland-DAB serie 2 årgang 1968, anskaffet i forbindelse med bussificeringen af linje 10, som linje 43 ved Søborg Torv.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
HT 3078 på Frederiksborgvej, København
Inden linje 43 kom sporvognslinje 16, og inden sporvognslinje 16 kørte der en rutebilrute mellem Emdrup og Søborg. Denne rutebilrute var drevet af en af de vognmænd, der senere samledes til Forenede Rutebiler. Tidligere Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne-vogn, HT nr. 3078, på Frederiksborgvej i Emdrup.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
Veolia 6233 på Buddinge st.
Efter HTs oprettelse i 1974 benyttede man lejligheden til at forlænge linje 43 helt til Værebroparken i Bagsværd gennem Søborg og Buddinge. Også denne del af ruten blev forinden betjent af en Forenede Rutebiler-rute. Fra 1989 førtes linjen endvidere via Buddinge st., hvor dette billede af Veolias vogn 6233, DAB-gasbus årg. 1999, er taget. Bemærk teksten "Vadstrupvej" på skiltet: Netop omkring 50-årsjubilæet, fra 26. april til 28. juni 2006, er linje 43 midlertidigt afkortet i Bagsværd på de fleste ture pga. arbejdet med udskiftning af broen mellem Vadstrupvej og Værebrovej. Kun én tur i timen føres igennem til Værebroparken på søndage. Giver det ikke anledning til trykning af nye linjekøreplaner? Nej!
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 41, KS 322 og HT 3078 på Emdrup Torv, København
50-årsjubilæet for linje 43 blev bl.a. fejret med museumsbuskørsel ad linje 43's rute mellem Emdrup Torv, Søborg Torv og Buddinge st. i tidsrummet kl. 11.30-14.00. Hertil anvendtes KS 41, Triangel fra 1933, KS 322, Leyland-DAB serie 2 fra 1968, og HT 3078, Leyland-DAB serie 2 fra 1973. Her ses busserne på Emdrup Torv fra venstre mod højre i nævnte rækkefølge. Som en del af arrangementet var busserne opstillet på Nørreport st. og Emdrup Torv, mens HT-Orkestret underholdt.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
HT 3078 på Nørreport st., København
Det er ikke mange gange, Forenede Rutebiler-vogne har været på Nørreport st. i almindelig drift. Vogne som denne har da heller aldrig trafikeret linje 43, men da hele strækningen fra Emdrup over Søborg til Bagsværd har samme ophav som denne vogn, var den alligevel en naturlig del af jubilæumsarrangementet.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 41 på Emdrup Torv, København
KS 41 er en Triangel fra 1933 med karrosseri bygget på sporvejenes eget værksted. Typen trafikerede bl.a. linje 28, som bussen er skiltet her, men var udrangeret, da linje 43 blev oprettet i maj 1956. Alligevel fik KS 41 lov til at deltage i veteranbuskørslen ved linje 43's jubilæum. Foto på Emdrup Torv.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 322 på Emdrup Torv, København
KS 322 holder hvil på Emdrup Torv. I sin karriere som Ørnevej-bus har den været her mange gange, for både linje 10, 16 og 43 kom forbi Emdrup Torv på hver eneste tur. Emdrup Torv var i mange år nært forbundet med Ørnevej garages busser. I 1980'erne og 1990'erne var det ikke Leyland-DAB serie 2'ere som 322, der dominerede, men derimod Scania/DAB-bybusserne. Sådan én, nr. 1388, er faktisk også bevaret, men den nåede desværre ikke at blive færdigrestaureret til jubilæet for linje 43, selvom arbejdet er igang.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 322 ved Søborg Torv, København
KS 322, Leyland-DAB serie 2 årg. 1968, på Søborg Hovedgade ved Søborg Torv i forbindelse med museumsbuskørslen i anledning af linje 43's 50-årsjubilæum.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
KS 322 og HT 3078 på Emdrup Torv, København
To gange Leyland-DAB serie 2: Til venstre KS 322 fra 1968 og til højre HT 3078 fra 1973. Sidstnævnte er oprindeligt leveret til Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne. Emdrup Torv.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
Veolia 6231 ved Universitetsparken, København
I 1990 blev en ny linje 42 udskilt fra linje 43. Forskellen på de to linjer er, at linje 43 kører via Buddinge st., mens linje 42 kører over Gladsaxe Trafikplads. Eftersom man skal længere ud end Søborg for at være berørt, er der nok temmelig mange faste passagerer på linje 42/43, der ikke aner, hvorfor der er to linjenumre. Veolia nr. 6231, en DAB-gasbus fra 1999, er netop kørt fra stoppestedet ved Zoologisk Museum i Universitetsparken på vej mod Nørreport st.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.
Arriva 1771 på Ålholm Plads
Arriva 1771 er leveret i 1997 til Bus Danmark i Vejle som nr. 3053, og fulgte med resten af Bus Danmark over i Arriva i 1999. Bussen forblev i Vejle, indtil Arriva tabte bybuskørslen i byen til Wulff Bus i 2002. Derefter blev den overført til HUR-området og omnummereret til 1771. Bemalingen blev der ikke ændret ved: den beholdt skyggebemalingen omkring vinduerne, der også kendtes fra Linjebus og De Blaa Omnibussers Säffle-busser i årene 1993-98. Siden hen har Arriva købt Wulff Bus, og i juni 2005 er bussen overført til Wulff Bus i Haderslev. Ved den lejlighed bliver den dog omlakeret. Bus 1771 på Ålholm Plads, hvor nogle af turene på linje 15 vender.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2005.
Arriva 3067 på Ålholm Plads
Arriva i Roskilde er begyndt at anvende deres Volvo B12BLE/Aabenraa'ere en del på linje 123, Roskilde st.-Ålholm Plads, selvom de rent kontraktsligt hører hjemme på Roskildes bybusser. Sandsynligvis af samme grund "fører" bybusserne nu linjekøreplanen for linje 123. Bus 3067 på Ålholm Plads.
Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2005.