Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 5. september
Her vises alle billeder af busser taget 5. september i forskellige år:
Aarsleff Rails sporstoppemaskine "Lillan" ved Glostrup Hospital
Aarsleff Rail er med til at anlægge Hovedstadens Letbane. Blandt de arbejdskøretøjer, der anvendes, er sporstoppemaskinen "Lillan" med nummeret 99 74 9422 524-3. Det er en Plassermatic 08-275/4 ZW fra Plasser & Theurer i Østrig, som her ses i færd med at justere sporet på Nordre Ringvej ud for Glostrup Hospital. "Lillan" har tidligere været i arbejde så fine steder som Saltsjöbanen ved Stockholm i efteråret 2018 og Mariager-Handest Veteranjernbane i sommeren 2019, ligesom den har været i brug til opgaver for Banedanmark. Maskinen har tilhørt Aarsleff Rail siden 2019.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2023.
Nobina 6154 ved Stenløse st.
I afdelingen for almindelig grå hverdag på busscenen finder man f.eks. Nobina 6154, en Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som her ses indsat på linje 312 ved Stenløse st. Nobina modtog en serie busser af typen til overtagelsen af linje 312 og flere andre linjer fra Umove/Fjord-bus i 2014, og disse er blot en delmængde af de mere end 70 Citaro'er, der indgår i Nobinas vognpark i Movialand.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2015.
Natan 94 i Olkusz, Polen
En Renault Master-minibus, endnu i STS-farver fra tiden hos Kruse i Nakskov, på rutebilstationen i Olkusz i Polen. Bussen blev efter udrangering fra Kruse i 2009 solgt til firmaet Natan i den polske by Plaza, som ligger noget syd for Olkusz. Her kørte den som vogn 94 indtil udrangeringen i 2015.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.
PKM Olkusz 7954 i Olkusz, Polen
PKM Olkusz, bybusselskabet i den polske by Olkusz, var blandt køberne af DAB serie 12-busser, der blev samlet i Polen. Denne DAB 12-1200B er således samlet i 1995 på DABs "fabrik" i Koszalin. Som mange af de andre polskbyggede serie 12'ere havde den døre 2-2-2, og i Olkusz' tilfælde var der også enkeltsæder i vinduessiden, i hvert fald i forreste del. Både bus 7954 og søsteren 7953 blev udrangeret i 2012. Her ses bus 7954 på gaden i Olkusz i september 2010.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.
PKS Chelm 00013 i Katowice, Polen
Fjernbussen fra Chelm, ca. 400 km mod øst, er netop ankommet til fjernbusterminalen i Katowice. Turen er gjort af en 26 år gammel Leyland-DAB 7-1200L fra 1984, der som ny blev leveret til Juelsminde Buslinier. PKS Chelm fik den i 2000, og den har - ifølge diverse billeder - været benyttet en del på netop denne fjernbusrute. Vognnummer er 00013.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.
Birkerød Bus Compagni 43 som linje 330 på Bellahøj, København
Under en udflugt for Foreningen Busfronten besøgte Birkerød Bus Compagni vogn 43 Bellahøj, som Birkerød Bus Compagni i årene 1974-77 betjente med linje 330. Bussen er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1983, der blev nyleveret til Birkerød Bus Compagni og i dag tilhører Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. På Bellahøj mødtes Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2003, på linje 13.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2015.
Transgor Myslowice 354 ved Myslowice, Polen
Transgor Myslowice 354, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1993, ved selskabets garageanlæg ved Myslowice i Polen. Bussen er en tidligere Vejle-bybus, idet den er nyleveret til Vejle Bustrafik som vogn 101 - byens første lavgulvsbus. I baggrunden en DAB-ledbus med fortid hos Århus Sporveje.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.
Transgor Myslowice 349 ved Myslowice, Polen
Transgor Myslowice 349, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, på busselskabets garageanlæg ved Myslowice. Bussen er oprindeligt leveret til Linjebus i København som vogn 8052. Resterne af NT-bybusmarkeringen skyldes, at bussen i årene 1999-2006 kørte som bybus i Hobro.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2010.
Busser hos DitoBus i Fårevejle
DitoBus sprang til og overtog kørslen på ruterne 651-654, da Gislinge Turistfart i efteråret 2008 måtte indstille driften. Kørslen har siden fundet sted med nogle lidt tilfældige busser, som kunne findes til kørslen. Her ses en del af det faste inventar på ruterne hos DitoBus i Fårevejle en lørdag i september 2009: Fra venstre lånevogn 5792 fra Arriva, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1996, i midten DitoBus 260, DAB 7-1024L årg. 1990, og til højre DitoBus 609, DAB 12-1200L årg. 1991. DitoBus har efterfølgende erhvervet de Jonckheere-busser, som Gislinge anvendte på ruterne.
Foto: Michael Salomonsen, 5. september 2009.
Wulff 3036 og 3030 hos Bus Center Vest
Wulff er stadig ejer af de Scania MaxCi-busser, der blev købt brugt fra Connex tidligere på året. Selvom Arriva har overtaget Wulff Bus' HUR-kørsel, forbliver Scania'erne altså hos Wulff. Efterhånden som de nye busser er blevet leveret til Roskilde, er de fleste Scania'er nu taget ud af drift og sendt til Bus Center Vest. Enkelte busser er kommet langt væk hjemmefra, idet de er leaset til et busselskab i Polen! Bus 3036 og 3030, begge Scania CN113CLL/Katrineholm, hos Bus Center Vest.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 5. september 2004.
Arriva 3063 hos Bus Center Vest
En af Arrivas nye HUR-busser hos Bus Center Vest. Fabrikken i Aabenraa er lukket pr. 1. oktober 2004, og kun nogle enkelte busser mangler at blive leveret til Arriva i Roskilde. Busserne er bestilt af Wulff Bus men leveres til Arriva og bliver verdens sidste danskbyggede busser overhovedet. Højeste nummer set hos Arriva i Roskilde er i skrivende stund (2. oktober 2004) 3071 (højeste nummer bliver 3075), men busserne ankommer dog ikke helt i numemrrækkefølge.
Foto: Jakob Lønbæk Hollesen, 5. september 2004.