Billeder ➜ Optagelsesdato ➜
Billeder taget 4. juni
Her vises alle billeder af busser taget 4. juni i forskellige år:
Odense Letbane 04 ved stop Vesterbro, Odense
28. maj 2022 blev Odense by nummer to i Danmark med en letbane. Denne dag åbnede en 14,4 km lang linje fra Tarup Center nordvest for centrum via Vesterbro til Odense Banegård og videre via Rosengårdcentret, universitetet og det nye universitetshospital til Hjallese station på Svendborgbanen. Som logo for den nye transportform er valgt et 'O' for Odense med streg under. Dette modsvares i øvrigt på Ring 3 ved København, hvor logoet er et 'L' med streg under. På dette billede ses Stadler Variobahn vogn 04 ved stoppestedet Vesterbro på sin vej fra centrum mod Tarup. I t-krydset bag vognen er der sporskifter for udfletningen af den mulige etape 2-gren til Odense Zoo. Også på modsatte side af centrum er en forgrening forberedt, så man senere kan undgå et længerevarende driftsstop, nemlig i krydset Ørbækvej/Nyborgvej, hvorfra etape 2 tænkes at gå gennem Vollsmose til Seden.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.
Odense Letbane 14 ved Campus Odense
Odense Letbane er ført gennem universitetets område ad den nord-syd-gående Campusvej, som kun er for letbane, cykler og fodgængere. Vogn 14, den ene af 16 Stadler Variobahn-vogne, ses her ved Campus Odense i retning mod banegården og Tarup.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.
Odense Letbane 12 på Højstrupvej, Odense
Odense Letbane 12, Stadler Variobahn, på Højstrupvej i retning mod Tarup Center.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.
Odense Letbane 11 ved Cortex Park, Odense
Odense Letbane 11, Stadler Variobahn, er netop krydset over Niels Bohrs Allé ind på universitetsområdet ved Cortex Park. Universitetet og universitetshospitalet ligger syd for byen på vejen mod endestationen ved Hjallese station på Svendborgbanen.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.
Odense Letbane 06 ved stop Højstrup, Odense
Odense Letbanes Stadler Variobahn-vogn nr. 06 gør holdt for at optage en enkelt passager ved stoppestedet Højstrup syd for Tarup. Vognen er på vej mod banegården og Hjallese, men er i dette tilfælde fejlskiltet "Tarup Center".
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.
AVL 77 i Luxembourg
Bybusserne i Luxembourg køres af Autobus de la ville de Luxembourg (AVL) - et offentligt busselskab med ca. 140 busser og omkring 30 linjer. Hertil kommer buslinjer, der køres af private firmaer. Luxembourg by har omkring 84.000 indbyggere, og i 2006 havde AVL 26,6 millioner passagerer. AVL nr. 77, MAN NG312 årg. 1998, som linje 18 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 87 i Luxembourg
AVL nr. 87, MAN NG313 årg. 2000, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 175 i Luxembourg
AVL nr. 175, MAN NL202 årg. 1998, som linje 3 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 182 i Luxembourg
2008 er 100-året for Luxembourgs nedlagte sporvej. I den anledning har AVLs bus 182, MAN NL202 årg. 1999, skiftet kulør, så den fremstår i de gamle sporvognsfarver. Foto på AVLs garageanlæg i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 199 i Luxembourg
AVL nr. 199, Scania OmniCity årg. 2003, som linje 13 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 418 i Luxembourg
Autobus de la ville de Luxembourg er de lykkelige(?) ejere af den aller sidste DAB serie 11-bus - og dermed af den sidst byggede bus af DABs egen konstruktion nogensinde. Bussen er bygget i 2001 og har stelnr. 1SDA3006.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Interiør af AVL 418 i Luxembourg
Sådan ser den sidste "rigtige" DAB-bus ud indefra. AVL nr. 418, DAB 11-0860S årg. 2001, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 418 bagfra i Luxembourg
AVL nr. 418, DAB 11-0860S årg. 2001, set bagfra på AVLs garageanlæg i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 415 i Luxembourg
AVL anskaffede mellem 1996 og 2001 i alt 7 DAB-servicebusser. De sidste fire kom i 2001, og det var DABs ejer Scania, der solgte busserne til AVL som værende af typen "Scania MidiCity"! Busserne var i juni 2008 ude af drift på grund af forskellige tekniske problemer. Bus 415 fra 2001 på AVLs garageanlæg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 416 i Luxembourg
AVL nr. 416, DAB 11-0860S årg. 2001, på AVLs garageanlæg i Luxembourg. Når busserne er på gaden, er det på linjerne J1, J2, 19 og 23.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 411 i Luxembourg
AVL fik i 1996 to DAB 11-0920S-hybridbusser, nr. 411 og 412. Begge busserne henstod i juni 2008 på selskabets garageanlæg. Her er det bus 411.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 212 i Luxembourg
På Autobus de la ville de Luxembourgs garageanlæg findes også et mindre antal ældre busser, bl.a. nr. 212 - en Magirus Deutz i de gamle farver. Denne bus anvendes fra tid til anden til brandøvelser o.lign.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 241 i Luxembourg
AVL nr. 241, Irisbus Citelis årg. 2008, ved hovedbanegården i Luxembourg. Bemærk vognnummeret på taget af bussen. Sådan et har de fleste af AVLs busser.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Citaro-ledbus med ukendt ejer i Luxembourg
Flere private busselskaber kører i Luxembourg med hver især et mindre antal busser. Denne Mercedes-Benz O.530G Citaro-ledbus bærer internnr. 795 og tilhører en af de private aktører.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Voyages Simon 683 i Luxembourg
Voyages Simon nr. 683, Den Oudsten Alliance, som linje 7 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 57 i Luxembourg
AVL nr. 57, MAN SG292 årg. 1992, på AVLs garageanlæg i Luxembourg. Dette er en af de ældste busser, der i 2008 indgår i vognparken.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 211 i Luxembourg
AVL nr. 211, Scania OmniCity årg. 2004, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Citaro-ledbus fra Voyages Ecker i Luxembourg
En Mercedes-Benz O.530G Citaro-ledbus fra busselskabet Voyages Ecker på linje 10 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Autocars Meyers 649 i Luxembourg
Autocars Meyers nr. 649, en Mercedes-Benz O.530 Citaro, som linje 6 i Luxembourg. 600-nummerserien benyttes af flere af de private busselskaber, der kører i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Van Hool-ledbus fra Demy Cars i Luxembourg
Van Hool AG300-ledbus fra Demy Cars i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 239 i Luxembourg
AVL nr. 239, Irisbus Citelis årg. 2008, som linje 2 i Luxembourg. På fototidspunktet var dette en af de nyeste busser i drift i byen.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 66 i Luxembourg
AVL nr. 66, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1997, på garageanlægget.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 188 i Luxembourg
AVL nr. 188, Scania OmniCity årg. 2001, som linje 13 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Busterminalen foran hovedbanegården, Luxembourg
Busterminalen på pladsen foran banegården i Luxembourg. Nærmest ses to ledbusser, hvoraf den forreste er en Mercedes Citaro fra et privat busselskab, mens den bageste er en MAN fra AVL. Hen ad mod stationsbygningen er det først en Irisbus Citelis og en Mercedes-Benz O.405N, dernæst en Mercedes Cito (den korte bus) og en Irisbus Citelis og endelig endnu en Citelis nærmest stationen.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Sales-Lentz 653 i Luxembourg
Sales-Lentz Autocars i Luxembourg bruger nogle Neoplan-busser i bybustrafikken. En af dem er nr. 653, der 4. juni 2008 var i trafik på linje 7.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Voyages Simon 680 i Luxembourg
Bus 680 fra Voyages Simon er en Den Oudsten Alliance. Her ses den som linje 15 ved hovedbanegården i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Citaro fra Emile Weber i Luxembourg
En Mercedes-Benz O.530 Citaro fra Emile Weber i Luxembourg. Selvom bussen er privat, har den fået AVLs farver.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 86 i Luxembourg
AVL nr. 86, MAN NG313 årg. 2000, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Citaro fra ukendt busselskab i Luxembourg
Et af de private busselskaber, der kører i Luxembourg i AVLs farver, er indehaver af denne Mercedes-Benz O.530G Citaro, og den er kun meget diskræt mærket med firmanavn.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
TEC 4465 i Luxembourg
Belgiske TEC kører også ind i Luxembourg. Her ses TECs bus 4465, Volvo B7RLE/Jonckheere Transit, ved hovedbanegården i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 70 i Luxembourg
AVL nr. 70, MAN NG312 årg. 1998, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 189 i Luxembourg
AVL nr. 189, Scania OmniCity årg. 2001, på AVLs garageanlæg i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Van Hool-ledbus fra Sales-Lentz i Luxembourg
En Van Hool AG300-ledbus fra Sales-Lentz ved hovedbanegården i Luxembourg, der er den ene endestation for linje 205.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
MAN-bus fra Sales-Lentz i Luxembourg
En MAN-bus fra Sales-Lentz i Luxembourg. De private operatørers busser er i nogle tilfælde i AVLs farver, men i andre tilfælde i eget design. Dette afhænger tilsyneladende af, om busserne holder sig inden for byen eller ej.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 174 i Luxembourg
AVL nr. 174, Mercedes-Benz O.405N årg. 1995, på AVLs garageanlæg i Luxembourg. Bemærk destinationsskiltet, der åbenbart bruges ved kørsel med skolebørn.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 406 i Luxembourg
AVL fik 2002 tre styk Mercedes-Benz O.520 Cito-busser, der bl.a. bruges fast på linje 23. Bus 406 i busterminalen foran hovedbanegården i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Neoplan-bus fra Emile Weber i Luxembourg
Voyages Emile Weber er blandt de private busselskaber, der kører busser i Luxembourg. En af firmaets busser er denne Neoplan-ledbus, der her er i trafik på linje 9.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 76 i Luxembourg
AVL nr. 76, MAN NG312 årg. 1998, i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 216 i Luxembourg
AVL nr. 216, Irisbus Citelis årg. 2006, som linje 12 i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 188 i Luxembourg
AVL nr. 188, Scania OmniCity årg. 2001, som linje 2 i Luxembourg. Nogle af OmniCity'erne har dørarrangement 2-2-2, andre 2-2-0 ligesom nr. 188.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
AVL 67 i Luxembourg
AVL nr. 67, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1997, i garagen i Luxembourg.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008.
Arriva 1834 på Vejlands Allé, København
Vejlands Allé er forbindelsen mellem Sjællandsbroen og Amagerbrogade. Undervejs passeres bl.a. Bella Center, Røde Mellemvej, Englandsvej og Irlandsvej. De ældre østlige dele af vejen har haft andre navne, nemlig Vernersvej og Funkiavej. Disse to veje blev omdøbt til Vejlands Allé i 1926 (og navnet Funkiavej blev genbrugt ikke så langt væk allerede i 1928). Sjællandsbroen åbnede i 1959, og ved den lejlighed fik Vejlands Allé busser: KS etablerede nemlig samtidig buslinje 46 mellem Valby og Sundbyvester Plads over Sjællandsbroen og via Vejlands Allé. Linjen eksisterede til 1965, hvor linje 37 blev forlænget fra Italiensvej ad bl.a. Engvej til Sundbyvester Plads og videre ad linje 46's rute til Valby. Linje 37 fortsatte uændret på Vejlands Allé indtil 1997, hvor en del af linjen blev erstattet af den nye linje 100S, som året efter blev alene på vejen. Linjen afløstes i 2003 af linje 4A. Andre linjenumre har også været at træffe på vejens østlige del, og en kort overgang var hver anden tur på linje 37 omdøbt til linje 38. Fra 2002 omlagdes linje 30, som hidtil havde kørt på tværs af Vejlands Allé på Englandsvej, så der kørtes ad Vejlands Allé og Sjællandsbroen ind til byen. Arriva 1834, Scania OmniLink årg. 2003, på Vejlands Allé ved Irlandsvej. Indtil 1992 lå HTs Irlandsvej-garage bag træerne til højre. Efter at området i en årrække var ude af brug, er beboelseskomplekset Oxford Have i 2006 opført på stedet.
Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2006.