Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 3. december

Her vises alle billeder af busser taget 3. december i forskellige år:

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Siden december 2019 er Køge Bugt-området syd for Karlslunde Strand busmæssigt næsten isoleret fra resten af Hovedstadsområdet mod nord og vest. Der er kun linje 215 fra Hvalsø/Osted/Havdrup i den fulde driftstid, som dog i hverdagsdagtimerne får selskab af linje 220 fra Roskilde og linje 246 fra Borup/Ejby/Lille Skensved samt om natten af linje 97N fra København. Sparekniven blev for alvor svunget ved decemberkøreplansskiftet 2010. Her havde der bl.a. været arbejdet med et forslag om en ringlinje i Solrød Kommune, der fra Solrød Strand st. skulle gå via Jersie Strand, Jersie landsby, Havdrup stationsby, Gammel Havdrup og Solrød landsby tilbage til Solrød Strand st. og omvendt, mens betjeningen af de øvrige busstrækninger i kommunen skulle ophøre. Denne idé endte ikke med at blive realiseret, men fra 12. december 2010 bortfaldt alle busforbindelser mellem Havdrup og Roskilde - både de direkte og via Snoldelev. Også kørslen mellem Havdrup og Kirke Skensved forsvandt, bl.a. med henvisning til planlagte nye cykelstier på strækningen! Alt i alt udgik linjerne 210, 212 og 213 helt i Solrød Kommune. Den første linje blev helt nedlagt, mens de to sidste kun fortsatte mellem Roskilde og Snoldelev. Den eksisterende linje 215 fik i stedet en ny rute fra Solrød Strand st. via Solrød landsby og Gammel Havdrup til Havdrup st. og videre via Osted til Avnstrup, hvorfra den fem år senere forlængedes til Hvalsø st. Indtil 2010 havde linjerne 212 og 213 haft hver sin rute mellem Havdrup og Solrød, men med omlægningen ophørte betjeningen af Tykmosevej og det sydøstlige Havdrup. Et år senere fulgte så nedlæggelsen af de historiske linjer 121 mellem Køge og København og 126 mellem Solrød Strand og Taastrup, og en ny linje 120 fra Høje Taastrup via Karlslunde og Solrød Strand stationer til Køge erstattede delvist linjerne. Men linje 120 holdt kun til december 2019, hvor den blev nedlagt syd for Karlslunde st. og en ny linje 121 mellem Køge og byudviklingsområdet ved Trylleskoven nord for Solrød Strand kom til. Mellem Karlslunde og Trylleskoven er der herefter kun busbetjening om natten! Her ses Arriva 1024, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som linje 213 ved Havdrup st. på vej fra Roskilde mod Solrød Strand en snefuld eftermiddag lidt mere end en uge, før Havdrup mistede sine busforbindelser til og fra nord. En passager spurgte fotografen, om han vidste noget om den forestående nye køreplan for hendes daglige rejse, og selvom hun sagde pænt tak for hjælpen, virkede hun ikke oprigtigt glad for svaret...

Foto: Thomas de Laine, 3. december 2010.

De Hvide Busser 8787 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8787 ved Helsingør st.

De første Scania CityWide-busser er efterhånden kommet i drift i Danmark. Blandt de første købere er De Hvide Busser i Nordsjælland, der har modtaget 4 styk til linje 388, Strandvejsbussen. De Hvide har ellers ikke traditionelt været Scania-kunde. Her ses den ene, bus 8787, før afgang fra Helsingør station. Destinationsskiltet drillede.

Foto: Jens Palmqvist, 3. december 2013.

City-Trafik 2100 på Røde Mellemvej, København

City-Trafik 2100 på Røde Mellemvej, København

City-Trafik 2100, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 78 på Røde Mellemvej ganske kort før udrangeringen.

Foto: Thomas Weidekamp, 3. december 2010.

VDL Citea-demobussen i Glostrup

VDL Citea-demobussen i Glostrup

VDL Citea CLE er en ny model fra VDL Bus. Et demoeksemplar i 13,7 meter-varianten er kommet til VDL på Naverland i Glostrup, og den er opbygget efter Movias krav. Vi kommer formentlig snart til at se den på prøve i Hovedstadsområdet.

Foto: Mick Bruce, 3. december 2009.

VDL Citea-demobussen bagfra hos VDL i Glostrup

VDL Citea-demobussen bagfra hos VDL i Glostrup

VDL Citea-demobussen set bagfra hos VDL på Naverland i Glostrup.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009.

Et kig fremad i VDL Citea-demobussen

Et kig fremad i VDL Citea-demobussen

Forenden af VDL Citea-demobussen set indefra.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009.

Interiør af VDL Citea-demobussen

Interiør af VDL Citea-demobussen

Interiørbillede af VDL Citea-demobussen hos VDL på Naverland i Glostrup. Som det ses, har bussen sædebetræk, holdestænger osv. efter Movias designregler.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009.

Dansk Uddannelsescenter ZY 23 691 på Roskildevej, Albertslund

Dansk Uddannelsescenter ZY 23 691 på Roskildevej, Albertslund

City-Trafik 2057, DAB 12-1200B årg. 1992, tilhører siden 2009 Dansk Uddannelsescenter i Brøndby. Her ses bussen på Roskildevej i Albertslund.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009.

City-Trafik 2484 på Naverland garage

City-Trafik 2484 på Naverland garage

City-Trafiks nye bus 2484, VDL Ambassador årg. 2009, omgivet af City-Trafik-chauffører på Naverland-anlægget.

Foto: Mick Bruce, 3. december 2009.

BBA 3001 i Tilburg, Holland

BBA 3001 i Tilburg, Holland

Efter tabet af linje 2A i København, har linjens DAF SB220GG-LF/Berkhof-gasbusser fundet nye græsgange. Veolia sendte i 2006 et antal af busserne til den hollandske by Tilburg, hvor man har selskabet BBA. De fleste af de øvrige kom som bekendt til Køge Bugt-området. Hverken i Tilburg eller i Køge kom introduktionen af denne bustype dog til at forløbe problemfrit, men i begyndelsen af december 2006 kunne man da f.eks. møde BBA vogn 3001 i drift. Denne bus kørte i København med nummer 6286.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006.

BBA 3001 og en makker i Tilburg, Holland

BBA 3001 og en makker i Tilburg, Holland

BBA 3001, ex. Linjebus/Connex i Danmark nr. 6286, i drift i Tilburg, Holland. Til venstre ses lidt af vognsiden på én af søstervognene.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006.