Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 3. september

Her vises alle billeder af busser taget 3. september i forskellige år:

Arriva 1790 og Keolis 8467 som metrobusser ved Vestamager st., København

Arriva 1790 og Keolis 8467 som metrobusser ved Vestamager st., København

Arriva 1790, Scania OmniLink årg. 2003, og Keolis 8467 (ex. Nettbuss 8467), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobusser på linje M1 ved Vestamager st. Denne del af Ørestad er blevet væsentligt mere udbygget siden billedet blev taget i det tidlige efterår 2014.

Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2014.

Ex. Linjebus 6702 i Zywiec, Polen

Ex. Linjebus 6702 i Zywiec, Polen

Oluf Larsen i Slagelse fik i 1991 tre nye serie 12-busser til bybustrafikken i byen. De havde dobbelte for- og midterdøre samt enkeltsæder i vinduessiden foran midterperronen og rød aptering indvendigt. Linjebus overtog virksomheden i 1993, og året efter blev de tre første busser med lavt gulv leveret til Slagelse. Til gengæld blev 1991-bybusserne flyttet til Linjebus' afdeling i Roskilde, hvor de blev anvendt som rutebiler de næste fire år. Denne bus, som i Slagelse bar vognnummer 312, men ved overførslen til HT-området fik nummer 8702, hvilket efter kort tid ændredes til 6702, kørte bl.a. en periode fast på linje 213 og 223E. I 1998, hvor Linjebus måtte aflevere langt hovedparten af sin HT-kørsel, men til gengæld vandt terræn på Vestsjælland, rykkedes 6702 tilbage til VT-området og fik nu nummer 2098. Den blev endegyldigt udrangeret fra Linjebus i sommeren 2000 og samme år solgt til MZK Zywiec, som de følgende 14 år brugte den som bybus i den sydpolske bryggeriby Zywiec. Dermed indskriver MZK Zywiec vogn 350 sig i rækken af "danske" busser, som fik længere tid på de polske veje end de danske. Vogn 350 som linje 8 på Stefana Batorego i Zywiec.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010.

MZK Oswiecim 63 ved banegården i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 63 ved banegården i Oswiecim, Polen

MZK Oswiecim 63, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 3 ved banegården i Oswiecim i Polen. Bussen var ex. City-Trafik, København, nr. 59 (senere 2059) og kom i foråret 2007 til Oswiecim. Den var i drift her indtil begyndelsen af december 2020, hvor den brændte.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010.

Meteor 833 fra dørsiden i Tychy, Polen

Meteor 833 fra dørsiden i Tychy, Polen

Busselskabet Meteor i Jaworzno i Polen fik nogle af de Scania MaxCi-busser, som Linjebus i 1994-95 indsatte i bl.a. Roskilde-området. Efter udrangering fra deres senere ejer Wulff Bus i 2004 kom busserne til Polen, hvor de stod i flere år, inden de fandt deres nye ejer. Ex. Linjebus 6190, Scania MaxCi årg. 1995, i Tychy i Polen. Bussen har hos Meteor fået nummeret 833.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010.

Meteor 833 fra vinduessiden i Tychy, Polen

Meteor 833 fra vinduessiden i Tychy, Polen

Meteor vogn 833, Scania MaxCi årg. 1995, set fra vinduessiden i Tychy, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2010.

Concordia-lånebus 1378 på Brunemarksvej ved Langerød

Concordia-lånebus 1378 på Brunemarksvej ved Langerød

På grund af vognmangel havde Concordia Bus 3. september 2009 lånt bus 1378, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, af Arriva i Hillerød. Bussen blev brugt på linje 731 og 732, og her ses bussen som linje 731 i skoven på Brunemarksvej ved Langerød.

Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2009.

Arriva 1394 ved Kongevejscentret, Hørsholm

Arriva 1394 ved Kongevejscentret, Hørsholm

Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E på Usserød Kongevej ved Kongevejscentret. Bussen er på vej mod den nye destination "Kokkedal, Hvedevænget".

Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2009.

Lokalbanens første to Lint-togsæt på Grønnehave station

Lokalbanens første to Lint-togsæt på Grønnehave station

Lokalbanens første to Lint 41-togsæt blev leveret 29. august 2006. Søndag 3. september havde man aflyst et par formiddagstog på Hornbækbanen mellem Helsingør og Grønnehave station og foretog prøvekørsler med de nye tog på strækningen. De to togsæt ses her på Grønnehave station.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Lokalbanens første to Lint-togsæt og Desiro'en på Grønnehave station

Lokalbanens første to Lint-togsæt og Desiro'en på Grønnehave station

Lokalbanens Desiro (th.) er netop ankommet til Grønnehave station fra Gilleleje. Passagererne stiger om til bus, mens det sidste korte stykke ind til Helsingør station er optaget af prøvekørsel med de nye Lint-togsæt (tv.). Når de nye tog er leveret, skal Desiro'en til Nordjyske Jernbaner (tidl. Hjørring Privatbaner og Skagensbanen). NJ har i forvejen togsæt af denne type.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Lokalbanens første to Lint-togsæt i Helsingør

Lokalbanens første to Lint-togsæt i Helsingør

Lokalbanens overvejende grå designbemaling passede godt til vejret! Prøvekørsel af de første to Lint-togsæt i Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Prøvekørsel af Lokalbanens første Lint-togsæt på havnen i Helsingør

Prøvekørsel af Lokalbanens første Lint-togsæt på havnen i Helsingør

Lokalbanens Lint-togsæt gør ophold ved Helsingør Havn under prøvekørslen.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Prøvekørsel af Lokalbanens første Lint-togsæt i Helsingør

Prøvekørsel af Lokalbanens første Lint-togsæt i Helsingør

Lokalbanens to første Lint-togsæt på havnen i Helsingør i forbindelse med prøvekørslerne 3. september 2006. Denne type tog, der mere præcist hedder Coradia Lint 41 og bygges af Alstom i Salzgitter, kører allerede hos Arriva i Jylland. Lokalbanen får 27 togsæt af typen i 2006-07, og også Vestsjællands Lokalbaner (tidl. OHJ/HTJ) får sådanne tog.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Lokalbanens Lint-togsæt på Helsingør station

Lokalbanens Lint-togsæt på Helsingør station

Prøvekørslen af Lokalbanens nye Lint-togsæt indebar også "sporvognsturen" ind til Helsingør station.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Lokalbanens Lint-togsæt dekoreret med streamere under prøvekørslen

Lokalbanens Lint-togsæt dekoreret med streamere under prøvekørslen

Under prøvekørslen af de nye Lint-togsæt havde Lokalbanen forsynet dem med streamere. Teksten "...kommer snart på en station nær dig" er dog en lille smule misvisende, for togene kommer ikke først på Hornbækbanen.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

Lint-togsæt fra Lokalbanen på Helsingør station

Lint-togsæt fra Lokalbanen på Helsingør station

På Helsingør station kunne passagererne kigge langt efter Hornbækbanens tog søndag formiddag. Til gengæld kunne de se, at "Lokalbanen tester nyt tog". Ind i toget kunne de dog ikke se, for alle vinduer og døre var dækket til med papir!

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.

MZ 1401 forlader København H med veterantog mod Hvalsø

MZ 1401 forlader København H med veterantog mod Hvalsø

DSB Museumstog kørte 3. september 2006 veterantog mellem København H og Hvalsø med gode gamle MZ 1401 som trækkraft. MZ 1401 er fra 1967 og var i drift hos DSB til 2000, hvor den overgik til DSB Museumstog. I 2006 er den blevet heloplakeret i DSBs røde og sorte design som indførtes samtidig med bl.a. InterCity-togene i 1974. Her forlader lokomotivet København H med et antal vinrøde vogne på slæb.

Foto: Thomas de Laine, 3. september 2006.