Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 3. august

Her vises alle billeder af busser taget 3. august i forskellige år:

DSB MG 04 på Aalborg Banegård

DSB MG 04 på Aalborg Banegård

Et tog, alle vist har hørt om: Efter et udbud placerede DSB i 2000 en ordre på 83 nye togsæt hos italienske AnsaldoBreda. Der var tale om dieseltog til InterCity-trafikken bestående af fire vogne, hvoraf den ene mellemvogn fik lavt gulv, og som i øvrigt indrettedes med 204 siddepladser i ret komfortabel indbyrdes afstand. IC4, som toget kaldes, var et forholdsvis billigt togsæt, der i årene ca. 2003-06 skulle have afløst de på det tidspunkt omtrent 15 år gamle IC3-togsæt som grundstammen i InterCity-systemet. IC3 ville dermed blive frigivet til regionaltogsbrug og muliggøre udrangeringen af Bn-vognene, de såkaldte kreaturvogne, i den sjællandske regionaltrafik. DSB havde desuden sikret sig en option på yderligere 67 IC4-togsæt, så den samlede serie kunne være nået op på i alt 150 tog. Sådan kom det dog ikke til at gå! Første togsæt blev sådan set leveret nogenlunde til tiden i 2003, men ikke før 2007 kunne man som passager for første gang opleve at blive transporteret i et IC4-tog. Selve serieproduktionen kom ikke i gang før 2009. Og i realiteten kom IC4 aldrig til at erstatte IC3 som InterCity-tog, ligesom først lejede, men senere købte, dobbeltdækkervogne i virkeligheden blev afløserne for Bn-vognene på Sjælland. Leverancen fra Italien afsluttedes ikke før i 2013, hvor 82 af de bestilte 83 togsæt var blevet leveret til DSB (det sidste var havnet i Libyen, hvor det blev!). Der var rigtig mange problemer med togene, men man må give DSB, at det faktisk er lykkedes at få en vis andel af serien til at fungere som del af den daglige trafik, hvor de bl.a. i 2023 er fast inventar på Nordvestbanen mellem København og Holbæk-Kalundborg. Togene sendes dog på pension som de første, når de nye elektriske Alstom Coradia Stream, alias DSB IC5, senere i 2020'erne leveres. En regnvåd sommerdag i 2017 står IC4-togsæt nr. 4 på dette billede på Aalborg Banegård. Togsættet blev leveret til DSB allerede omkring 2004 og var en slags prototype og blandt de få tog, DSB kørte med i perioden frem til indsættelsen af de serieproducerede tog. Herefter ombyggedes toget til serieproduktionens standard og har fra cirka 2014-15 indgået i den almindelige drift.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

DSB MF 5062 ved Svenstrup station

DSB MF 5062 ved Svenstrup station

IC3-togene har udgjort grundstammen i InterCity-betjeningen siden begyndelsen af 1990'erne, og togene er efterhånden at regne for decideret gammelt materiel. Sæt 62 blev bygget på Scandia i 1992 og havde således 25 år på bagen, da det en regnvåd augustdag passerede under Dall Møllevej ved Svenstrup station med et nordgående IC-tog.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 238 på Aalborg Busterminal

Keolis 238 på Aalborg Busterminal

Keolis 238 (opr. Arriva 3021), Volvo B12B/Vest årg. 2010, afgår fra Aalborg Busterminal som rute 950X mod Nibe, Løgstør og Rønbjerg. Bussen blev udrangeret i 2021, og det himmelblå X-Bus-design er nu i det store og hele udryddet i Nordjyllands Trafikselskabs område.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 716 ved Aalborg Busterminal

Keolis 716 ved Aalborg Busterminal

Keolis 716, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, som linje 1(A) ved Aalborg Busterminal. Bussen har alle dage kørt i det røde Metrobus-design, som forsvinder i 2022-23 via udskiftningen af Aalborgs bybuspark. Bus 716 blev overtaget af Tide Bus i august 2022.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Brdr. Davidsen 13 på Aalborg Busterminal

Brdr. Davidsen 13 på Aalborg Busterminal

Brdr. Davidsen, Aalborg, vogn 13 på Aalborg Busterminal. Bussen er en DAB-Silkeborg 12-1200L, der som ny blev leveret til Brændekildes Rutebiler og med dette selskab kom ind i City-Trafik som vogn 493 i efteråret 1996. Den kørte hos Iversen Busser fra 2005 til Iversens bitre ende, men kom i 2009 til Brdr. Davidsen. I en alder af 25½ år og med sine oprindelige nummerplader i behold, blev bussen afmeldt i august 2019, men på den regnvåde sensommerdag to år tidligere, hvor dette billede blev taget, var den indsat hele dagen på rute 38, Aalborg-Nørholm-Klitgård.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 684 ved Lindholm st., Nørresundby

Keolis 684 ved Lindholm st., Nørresundby

Keolis 684, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2012, som linje 12(D) ved Lindholm st. i Nørresundby.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 712 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 712 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Keolis 712, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, ved John F. Kennedys Plads i Aalborg på bybuslinje 1(M). Bussen er blandt dem, der overgik til Tide Bus i august 2022, hvor Keolis efter 20 år måtte aflevere sin andel af bybuskørslen i byen.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Keolis 646 ved Nytorv, Aalborg

Keolis 646 ved Nytorv, Aalborg

Keolis 646 (opr. Arriva 4422), Scania OmniLink årg. 2004, som linje 12 ved Nytorv i Aalborg. Bussen nåede at præstere i alt 16 år på gader og veje i den nordjyske hovedstad.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Nobina 6036 på Søndre Ringvej, Glostrup

Nobina 6036 på Søndre Ringvej, Glostrup

Nobina 6036, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, på vej op ad viadukten på Søndre Ringvej i Glostrup. Letbanen ses under anlæg bag ved og til højre for bussen. Nærmest ses den nu afspærrede indkørsel til Engtoftevej, der tidligere gav adgang til Sydvestvej langs jernbanens nordside. Der var engang, hvor linje 300S kom op på viadukten ad denne vejforbindelse, når busserne afgik fra Glostrup station mod syd. I dag køres i stedet en længere rute ad Østbrovej og Park Allé som til gengæld bl.a. giver betjening af Tranehaven i Brøndby. Letbanen medfører en tilbagevenden til den mere direkte rute ad Ringvejen.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2022.

Nobina 6038 på Søndre Ringvej, Glostrup

Nobina 6038 på Søndre Ringvej, Glostrup

Søndre Ringvejs viadukt over jernbanen i Glostrup befares siden begyndelsen af august 2022 ikke længere af busser, da linje 30E er blevet nedlagt, og ressourcerne i stedet er overført til linje 300S, som dermed forhåbentlig bedre kan holde stand i forhold til trafikproblemerne på Ring 3 under letbanebyggeriet. Dette billede illustrerer også, hvorfor anlægsarbejdet forstyrrer trafikken: Letbanen går fra at ligge i midten af Ringvejen til østsiden for at nå rampen ned til Glostrup station, og dermed skærer den kørebanerne diagonalt. Nobina 6038, Volvo B12BLE/Säffle (8500LE) årg. 2008, som nordgående 30E-bus i krydset mellem Ring 3 og Hovedgaden i Glostrup på linjens næstsidste driftsdag.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2022.

Keolis 709 på Limfjordsbroen, Aalborg

Keolis 709 på Limfjordsbroen, Aalborg

Keolis 709, Volvo B8RLE/Wroclaw (Volvo 8900LE) årg. 2014, som Metrobus 1J på Limfjordsbroen i Aalborg. J'et på linjenummeret angiver, hvilken rutevariant, der er tale om, for Metrobuslinje 1 delte sig på dette tidspunkt i begge ender af ruten: I sydenden blev den til 1H, 1J, 1K, 1L og 1M, mens endestationerne i nordenden blev betjent af 1A, 1B, 1C, 1D og 1V.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Arriva 2129 ved Lindholm st., Nørresundby

Arriva 2129 ved Lindholm st., Nørresundby

Arriva 2129, Iveco Crossway LE årg. 2016, på NT-rute 70 ved Lindholm st. i Nørresundby en grå efterårsdag i sommeren 2017.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2017.

Holo CN 91 877 på Sandkaj, København

Holo CN 91 877 på Sandkaj, København

3. august 2020 begyndte endnu et forsøg med selvkørende minibusser - denne gang i Nordhavnen i København, hvor der køres på og syd for Århusgade, bl.a. langs kajen. Det er Holo/Autonomous Mobility, der kører, og der anvendes en af de Navya-minibusser, som også kendes fra forsøgsruten på et stisystem i Aalborg eller kørslerne på sygehusene i Køge og Slagelse. Ruten i Nordhavn er en ringlinje med uret, der betjenes cirka fire gange i timen kl. 10-17. Det er gratis at køre med, og linjen ligger uden for Movia-systemet. Bussen rummer egentlig 11 sidde- og 4 ståpladser, men kapaciteten er ekstra begrænset i begyndelsen for at undgå Corona-smitte. Og det er også stadig nødvendigt at have en operatør med ombord, ligesom der højst køres 18 km/t. Her kanter CN 91 877 sig gennem Sandkaj. Bussen er indregistreret første gang 5. marts 2020. Samme dag blev en søstervogn indregistreret CN 91 876.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.

Arriva 8812 "Holmen" ved Nyhavn, København

Arriva 8812 "Holmen" ved Nyhavn, København

Flere af de nye elektriske havnebusser, som blev indsat i sommeren 2020, har arvet navnene fra de tidligere motorfærger, bl.a. "vogn 8812", som hedder Holmen - navnet fra den ene af de to færger, som i sin tid åbnede havnebusdriften i august 2000. Her stævner Arriva 8812 alias Holmen ud fra stoppestedet ved Nyhavn som en sydgående linje 991. I alt fem nye færger er leveret.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.

Arriva 8815 "Sydhavn" ved Knippelsbro, København

Arriva 8815 "Sydhavn" ved Knippelsbro, København

Arriva 8815, havnebussen "Sydhavn", på linje 992 lige nord for Knippelsbro med Udenrigsministeriets bygninger i baggrunden på 20-årsdagen for indførelsen af havnebusser i Københavns Havn. I sommeren 2020 er flåden udskiftet med nye, elektriske færger, hvilket markeres med de grønne reklamer på siden.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2020.

Arriva "Holmen" ved Knippelsbro, København

Arriva "Holmen" ved Knippelsbro, København

3. august 2000 var der premiere på havnebusserne i Københavns Havn - et projekt, HT havde haft i støbeskeen i en årrække. I begyndelsen sejlede bådene kun hver halve time, og kontantbilletter kostede det dobbelte af normal takst. Flåden talte to både, og her ses Arrivas havnebus "Holmen" ved Knippelsbro-stoppestedet den første dag. 10 år senere er havnebusdriften udvidet, så den oprindelige rute sejler hvert 20. minut, og i alt 5 både betjener denne og to nye ruter. Taksterne er også normaliseret.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2000.

Arriva "Bryggen" ved Det kongelige Bibliotek, København

Arriva "Bryggen" ved Det kongelige Bibliotek, København

Arrivas havnebus "Bryggen" ved endestationen ud for Det Kongelige Bibliotek på premieredagen i august 2000.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2000.

Sporvogn 061 i Daugavpils, Letland

Sporvogn 061 i Daugavpils, Letland

I Daugavpils i Letland kører et større antal sporvogne af typen RVZ-6, bygget på fabrikken i Riga mellem 1977 og 1987. Vogn 061 er én af dem.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Tatra T3-sporvogn i Daugavpils, Letland

Tatra T3-sporvogn i Daugavpils, Letland

Daugavpils i Letland har et antal Tatra T3-sporvogne af årgange mellem 1973 og 1983. Der er tale om brugte vogne fra Schwerin. Her ses en af dem - eller i hvert fald en Tatra T3 - i Daugavpils.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Sporvogn 065 i Daugavpils, Letland

Sporvogn 065 i Daugavpils, Letland

RVZ-6-sporvogn nr. 065 - byens højeste nummer af typen - i Daugavpils, Letland.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Sporvogn 111 i Daugavpils, Letland

Sporvogn 111 i Daugavpils, Letland

Daugavpils-sporvogn nr. 111, en KTM-5 bygget hos UKVZ i Ust Katav omkring 1991-92.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Sporvogn 044 i Daugavpils, Letland

Sporvogn 044 i Daugavpils, Letland

Sporvogn nr. 044, en RVZ-6 bygget på fabrikken i Riga, i Daugavpils.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Sporvogn 044 og 062 mødes i Daugavpils, Letland

Sporvogn 044 og 062 mødes i Daugavpils, Letland

To RVZ-6-sporvogne - nr. 044 og 062 - mødes i Daugavpils, Letland.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Sporvogne 062 i Daugavpils, Letland

Sporvogne 062 i Daugavpils, Letland

RVZ-6-sporvogn nr. 062 i Daugavpils.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. august 2008.

Arriva 3 ved Udenrigsministeriet, København

Arriva 3 ved Udenrigsministeriet, København

Arriva her i eftersommeren indsat sin tredje havnebus, som er en nyleveret såkaldt dobbeltenderbåd fra Baltec Werft i Lübeck. Båden er indsat på linje 903, Nyhavn-Operaen, hvor Arriva samtidig har overtaget driften fra Netto-Bådene. Her ses båden, der hedder "Arriva 3" og ellers ikke er navngivet, under en prøvesejlads eller indøvning ved Udenrigsministeriet i begyndelsen af august.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2009.

Arriva 1394 ved Nørrebro st., København

Arriva 1394 ved Nørrebro st., København

Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1415 ved Nørrebro st., København

Arriva 1415 ved Nørrebro st., København

Arriva 1415, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1551 ved Nørrebro st., København

Arriva 1551 ved Nørrebro st., København

Arriva 1551, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Nørrebrogade ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1852 på Mozarts Plads, København

Arriva 1852 på Mozarts Plads, København

Arriva 1852, Scania OmniLink årg. 2004, som linje 4A på Mozarts Plads.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

City-Trafik 2810 på Borgmester Christiansens Gade, København

City-Trafik 2810 på Borgmester Christiansens Gade, København

City-Trafik 2810, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 65E på Borgmester Christiansens Gade.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Veolia 6268 ved Enghave st., København

Veolia 6268 ved Enghave st., København

Veolia 6268, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej ved Enghave st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1092 på Nørrebro st., København

Arriva 1092 på Nørrebro st., København

Arriva 1092, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 66 på Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1390 ved Nørrebro st., København

Arriva 1390 ved Nørrebro st., København

Arriva 1390, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A på Nørrebrogade ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.