Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 3. juli

Her vises alle billeder af busser taget 3. juli i forskellige år:

City-Trafik 132 som Roskilde Festival-ekstrabus på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 132 som Roskilde Festival-ekstrabus på Køgevej, Roskilde

Roskilde Festivalen har hvert år siden 1971 sat sit præg på Roskilde i en uges tid. Det gælder også den kollektive trafik, for der er brug for en hel del kapacitet i midlertidige forbindelser mellem Roskilde station og festivalpladsen. De første mange år stod Roskilde Omnibusselskab - byens bybusselskab - for kørslen, men da dette foretagende ophørte i 1990, tog en af dets vigtige medarbejdere festivalkørslen med sig til City-Trafik, som derpå klarede festivalekstrabusserne hvert år til og med 2011. Kørslen blev mere og mere omfattende, i takt med at festivalen voksede, og det blev derfor også almindeligt at andre busselskaber deltog i kørslen, ligesom City-Trafik midlertidigt flyttede busser fra sine jyske afdelinger til Roskilde for at have materiel nok. Dermed var der en hel del at se på for busentusiaster, men i det 21. århundrede er festivalbusserne blevet noget mere moderne og ensartede, og fra og med 2012 har det også skiftet, hvem der stod for kørslen. Det er derfor ikke længere det samme "nørdtilløbsstykke". Det næstsidste år, hvor alt var ved det gamle, kunne man bl.a. opleve City-Trafiks bus 132, Scania OmniLink årg. 2002, som festivalekstrabus - i dette tilfælde ses den på Køgevej i Roskilde på vej fra stationen mod festivalens vestindgang. Bussen kom fra bybusserne i Fredericia, men blev faktisk senere samme år overført til fast anvendelse i Movia-området (og omnummereret til 2132). Kørslen har i øvrigt alle år foregået uden for HT-/HUR-/Movia-systemet, så der må betales en særlig billet til busserne, der i 2010 kostede en 20'er.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2010.

Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave

Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave

Et særtog fra Østerport fragtede transportminister Hans Christian Schmidt, DSBs administrerende direktør Flemming Jensen og et større følge til den nye Carlsberg station, der blev indviet med snoreklipning, taler og musik ved Jernbaneorkestret. Særtoget var det flagsmykkede sæt SA 34, som samtidig er det reneste S-tog, fotografen har set i meget lang tid. Ydermere havde man fundet på at skilte det linje Bx! Her passerer særtoget gennem Enghave station.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.

Første S-tog ankommer til Carlsberg station, København

Første S-tog ankommer til Carlsberg station, København

Første S-tog lægger an til landing på den nye Carlsberg station. Det er linje B mod Farum med afgang kl. 12.01 på indvielsesdagen 3. juli 2016. Afgangen blev kørt af SA 94. Når den nye Carlsberg-bydel er vokset frem, forventes den nye station at få ganske mange passagerer, og den er bl.a. tilgodeset med rulletrapper og en stor cykelkælder. Busbetjeningen i området er dog ikke ændret, så vil man skifte til linje 3A, 10 eller 14, må man ud på en kort spadseretur til Enghavevej, men linje 1A kører da forbi på Vigerslev Allé.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.

Sidste S-tog afgår fra Enghave station, København

Sidste S-tog afgår fra Enghave station, København

Det definitivt sidste S-tog fra Enghave station blev linje B mod Høje Taastrup 3. juli 2016 kl. 11.54. Afgangen blev kørt af SA 17, der her ses sætte i gang fra stationen. En del interesserede var mødt frem for at forevige det. Adgang til stationen blev umiddelbart efter spærret, og perron, gangbro og trappe mv. vil formentlig blive fjernet i de kommende måneder. På arealet vil der muligvis senere blive etableret et vendespor, der vil gøre det muligt at lade nogle af de vestfrakommende S-tog have den nye Carlsberg station som endestation. Enghave station åbnede som S-togsstation i 1934, men havde forinden eksisteret i en årrække som Vester Fælledvej trinbræt for visse "almindelige" tog.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016.

Arriva 3002 på Køgevej, Roskilde

Arriva 3002 på Køgevej, Roskilde

Arriva 3002, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som linje 223E på Køgevej syd for Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2007.

City-Trafik 2108 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2108 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2108, der normalt kører i Aalborg, som ekstrabus til Roskilde Festivalen. Køgevej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2007.

City-Trafik 2052 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2052 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2052, DAB 12-1200B årg. 1992, som festivalekstrabus på Køgevej i Roskilde. Netop denne bus bærer City-Trafiks grønne logo på fronten.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2007.

City-Trafik 2055 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2055 på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2055, DAB 12-1200B årg. 1992, på Køgevej i Roskilde. Bussen er en af de faste gæster ved Roskilde Festivalen.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2007.

Fjord-bus 7484 på Køgevej i Roskilde

Fjord-bus 7484 på Køgevej i Roskilde

Linje 600S, Hillerød-Slangerup-Ølstykke-Roskilde-Tune-Greve-Hundige, er HUR-områdets længste buslinje og en af de seks buslinjer i HUR-området, der vil have status af regionalruter fra 1. januar 2007. Entreprenør på linjen er siden 2002 Fjord-bus i Slangerup, der kører med 13,7 m lange Volvo B10BLE-63/Aabenraa. Bus 7484 på Køgevej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

De Hvide Busser 8773 på Usserød Kongevej

De Hvide Busser 8773 på Usserød Kongevej

De Hvide Busser har i flere omgange købt DAF/Jonckheere-busser. Busserne kører bl.a. på linje 388, Strandvejsbussen, men optræder også andre steder. Eksempelvis på linje 353, som 3. juli 2006 blev betjent af bus 8773 og foreviget på Usserød Kongevej - meget nær selskabets garageanlæg. Linje 353 kørte i sommeren 2006 mellem Rungsted Kyst og Helsingør, men fra oktober-køreplansskiftet omlægges og forlænges linjen til Lyngby st. via Trørød, Nærum og DTU til erstatning for dele af linjerne 174E og 300S.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

De Hvide Busser 8734 på Usserød Kongevej

De Hvide Busser 8734 på Usserød Kongevej

Den bustype, De Hvide Busser har flest af, er i disse år Volvo B10BLE-60/Aabenraa. Intet mindre end 25 styk med den her viste karrosserimodel er det blevet til. Busserne er leveret i to omgange i hhv. 2000 og 2002 (til HTs 9. og HURs 11. udbud). Bus 8734, der her ses som linje 388 på Usserød Kongevej, er fra 2000-leveringen. Linje 388 har i øvrigt kun kørt denne vej siden 2004, hvor generelle nedskæringer i driften førte til, at linjen kom til at erstatte Hørsholms bybuslinje 383. Før da kørte linje 388 direkte ad Strandvejen til Rungsted Kyst st.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

City-Trafik 2024 som festivalekstrabus på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2024 som festivalekstrabus på Køgevej, Roskilde

City-Trafik 2024 var blandt de busser, der i 2006 blev anvendt til den omfattende ekstrakørsel mellem Roskilde station og festivalpladsen. Bussen, der er en DAB 7-1200B, kører her ad Køgevej mod Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

ME 1530 med Bn-vogne i Roskilde

ME 1530 med Bn-vogne i Roskilde

Mandag 3. juli var store hjemkørsels-dag ved Roskilde Festivalen i 2006. Det store sporarbejde mellem København og Høje Taastrup begyndte derfor først tirsdag 4. juli. I perioden med sporudskiftning var kørslen med regionaltog på Sjælland reduceret en del, og de fleste tog kørte kun vest for Høje Taastrup. Et af festivalekstratogene bestående ME 1530 og en stamme Bn-vogne ses her på Roskilde station dagen inden helvede brød løs...

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Arriva 1821 på Malmparken, Ballerup

Arriva 1821 på Malmparken, Ballerup

Hovedstadsområdets tre sidste Volvo B10L-busser i 12 m-udgave kører normalt på linje 153E og 154E. Det er busserne 1820, 1821 og 1822, der tilhører Arriva i Ballerup og i 2003 overførtes fra Jylland. Busserne var nogle af de første HUR-busser, der fik LED-skilte. Bus 1821 på Malmparken i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Arriva 1169 på Lautrupparken, Ballerup

Arriva 1169 på Lautrupparken, Ballerup

Ved køreplansskiftet i oktober overtager City-Trafik kørslen på linje 154E, Værløse st.-Hundige st., fra Arriva. Det sker, fordi City-Trafiks linje 174E bliver nedlagt, og selskabet skal have anden kørsel i kompensation. Arriva får i stedet udvidet driften på linje 300S. I dag betjener Arriva bl.a. linje 154E med skine Scania/Berkhof-busser, og nogle af disse planlægges fra oktober anvendt på linje 300S! Bus 1169, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, på Lautrupparken i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Arriva 1159 på Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1159 på Gladsaxe Trafikplads

Linje 153E overgår sammen med linje 154E til City-Trafik 22. oktober 2006. Linje 153E kører i dag mellem Gladsaxe Trafikplads og Ballerup st. Bus 1159, Scania L94UB/Berkhof årg. 1998, på trafikpladsen.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Arriva 1185 ved Gladsaxe Trafikplads

Arriva 1185 ved Gladsaxe Trafikplads

Arriva har i sommeren 2006 været igang med et renoveringsprojekt for selskabets 14 Mercedes-Benz O.405GN-ledbusser, der hører til på linje 300S. Der har derfor været lejlighed til at se en del andre busser i drift på 300S, heriblandt bus 1185, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999. Bussen er, når dette skrives, igen i drift hos Ryvang garage. Gladsaxe Trafikplads.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Arriva 1809 på Usserød Kongevej, Hørsholm

Arriva 1809 på Usserød Kongevej, Hørsholm

Scania OmniLink-busserne er efterhånden blevet ret udbredte, men morsomt nok kun i 13,7 m-version. Både linje 2A, 4A, 150S, 200S og 350S betjenes nu med sådanne. Arrivas bus 1809 er fra den første serie, der i 2003 indsattes på linje 150S, Nørreport st.-Kokkedal st. Bussen ses her på Usserød Kongevej på vej gennem Hørsholm.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

Sollérs sporvognsnet består af en enkelt linje, der er åbnet i 1913. Sporvejen har 914 mm sporvidde. En udrangeret sporvogn, der bærer nr. 734, ses her i Sollér, Mallorca, Spanien.

Foto: Rasmus Poulsen, 3. juli 2006.

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

En udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien. Hvis du har nogen oplysninger om type, så tøv ikke med at give Myldretid.dk besked!

Foto: Rasmus Poulsen, 3. juli 2006.

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

Udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien

En udrangeret sporvogn i Sollér, Spanien.

Foto: Rasmus Poulsen, 3. juli 2006.

Arriva 1050 på Lautrupparken, Ballerup

Arriva 1050 på Lautrupparken, Ballerup

Arriva i Ballerup havde i 2006 lånt tre Volvo B10BLE/Aabenraa-busser fra 1994. Busserne er i sin tid leveret til De Hvide Busser som vogn 39-41 (8739-8741), hvor de har været i trafik helt frem til 2005. Hos Arriva i Ballerup anvender man dem vist nok især på linje 153E og 154E, og i første omgang har de kørt med de gamle 87-numre. Nu er de dog omnummereret til 1050-1052. Der er brugt meget store tal - med undtagelse af 5-taller i normal størrelse i nogle af 1050' numre, f.eks. på vinduessiden. Bus 1050 ses her på Lautrupparken i Ballerup. Vognnummeret 1050 har kun været brugt én gang tidligere, nemlig af en Leyland-DAB LS 575-690/5 fra 1979. Da det daværende Bus Danmark brugte 1000-nummerserien for anden gang i 1998, sprang man nemlig 1050 (og 1081) over. Numrene 1051-1052 har til gengæld været brugt to gange før. Disse numre sad således 1998-2004 på to Mercedes-Benz O.405N fra Bus Danmark/Arriva i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Nyere Laz-bus i Yekaterinburg, Rusland

Nyere Laz-bus i Yekaterinburg, Rusland

Der findes også en ny Laz-type, som er denne noget mere moderne udseende model. Denne vogn er fotograferet på rutebilstationen i Yekaterinburg, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004.

Paz-bus i Yekaterinburg, Rusland

Paz-bus i Yekaterinburg, Rusland

Paz-bus med 0-1-1-døre i Yekaterinburg, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004.

Ikarus 283-ledbus i Yekaterinburg, Rusland

Ikarus 283-ledbus i Yekaterinburg, Rusland

Yekaterinburg købte i 1990'erne et antal Ikarus 283-ledbusser for lånte penge. Busserne præger i dag bybilledet i Ruslands fjerdestørste by med ca. 1 million indbyggere.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004.

Ikarus 256-bus i Yekaterinburg, Rusland

Ikarus 256-bus i Yekaterinburg, Rusland

Denne Ikarus 256-regionalbus er netop ankommet til rutebilstationen i Yekaterinburg, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004.

ZIU-trolleybus i Yekaterinburg, Rusland

ZIU-trolleybus i Yekaterinburg, Rusland

ZIU 9-trolleybus fra fabrikken Engels nr. 517 som totalreklame for Nikon i Yekaterinburg, Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2004.